Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2008, 18:27
brands
brands is offline
Hallo allemaal,

Ik ga in de zomervakantie naar Finland. Het is erg ver weg, maar het lijkt me ook wel leuk om daar heen te gaan.

Zijn jullie wel is naar Finland op vakantie geweest? Zo jah, hoe is jullie ervaring met het land. En hebben jullie ook nog tips?

Ik zit in het zuiden van Finland. Ik ga niet alleen, we gaan trekken langs diverse plekken. We gaan met de boot van Stockholm naar Turku. We trekken dan naar Jämsä, Kuopio (in omgeving), tot slot naar Taipalsaari.

Alle tips zijn welkom, ook al je verhalen die je kwijt wil.

Gr.Brands
Advertentie
Oud 06-06-2008, 17:00
Verwijderd
Ben er 2x geweest. 1x in het noorden vanuit Zweden naar Rovaniemi en door naar de Noordkaap. De andere keer ongeveer hetzelfde deel als waar jij nu heen gaat.

Wij kwamen vanuit Estland aan in Helsinki. Ik weet niet waar Jamsa en Taipalsaari liggen, dus ik weet niet of het op je route ligt ... maar Helsinki is een leuke stad (haven, witte kerk, Olympisch stadion met uitzicht uit toren).
Verder staat er bij Kuopio een televisietoren. Daar vanaf heb je een prachtig uitzicht over de meren met vele eilandjes.
Jyvaskyla is een wat kleinere plaats, maar ook wel leuk om even rond te lopen. En de natuur is natuurlijk prachtig. Beetje zwemmen of vissen in de meren
Oud 21-06-2008, 18:51
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Ik ben er 2 keer geweest, 1 keer om mijn broer weg te brengen (die studeert in Helsinki) en een keer voor mijn werk. Beide keren ben ik alleen in Helsinki geweest. Wel een mooie stad, en zeker de moeite waard van een bezoekje!

In Helsinki zijn we ook naar de dierentuin geweest. Dat was wel erg leuk. De dierentuin daar ligt op een soort Eiland. Het is niet zo spectaculair, maar wel een leuk uitstapje als je in Helsinki bent.

Dit jaar van de zomer gaan we weer, ook een rondreis, alleen wij varen van Stockholm naar Helsinki. Daarna gaan we ook naar Jamsa, Thakovuori en last laatste ook naar Taipalsaari.

Mijn ervaring van mijn eerste bezoek is wel dat er echt heel slecht Engels wordt gesproken, en dat zelfs in de hoofdstad. Toen ik een taxi terug wilde nemen naar het hotel kostte het een hoop moeite aan de taxichauffeur uit te leggen waar ik naartoe moest.
Oud 28-06-2008, 14:08
brands
brands is offline
@ Boeing 747-400: In welke periode ga je naar Finland? Dit is de rondreis die wij ook doen.

Heb de rondreis even uitgetekend door middel van maps.google.nl
Oud 29-06-2008, 11:17
Boeing 747-400
Citaat:
@ Boeing 747-400: In welke periode ga je naar Finland? Dit is de rondreis die wij ook doen.
Plaatje is inderdaad precies wat wij ook gaan doen. We vertrekken op zondag 20-7, maar voordat we naar Finland gaan rijden we eerst door Denemarken, en brengen een bezoekje aan Legoland. Op woensdag 23-7 nemen we dan de boot vanuit Stockholm naar Helsinki, en daar begint dan op 24-7 de 13-daagse rondreis. Na de rondreis blijven we nog 2 dagen in Helsinki (mijn broertje studeert daar namelijk), en dan nemen we op 7-8 's avonds de boot terug vanuit Helsinki naar Stockholm.

Heb jij de reis ook geboekt bij OAD? En wanneer gaan jullie?
Oud 29-06-2008, 16:30
brands
brands is offline
Citaat:
Heb jij de reis ook geboekt bij OAD? En wanneer gaan jullie?
Deze reis is inderdaad via OAD geboekt.

Wij gaan de 20ste weg. We rijden direct door naar Zweden. Daar gaan we in een hut 2 nachten slapen, zodat we op de boot een beetje uitgerust zijn. De 22-07 gaan we met de boot vanaf Stockholm naar Turku. Dan begint ook de rondreis van 13 dagen.

Na die 13 dagen gaan we van Turku naar Stockholm. Op de dag dat we in Stockholm aankomen rijden we naar Denemarken. We slapen nog 2 nachten in Kolding. De 7/8 augustus komen we weer thuis.

Vind het wel toevallig dat we precies hetzelfde doen bijna

Gr.Brands
Oud 01-07-2008, 07:17
Boeing 747-400
Citaat:
De 22-07 gaan we met de boot vanaf Stockholm naar Turku. Dan begint ook de rondreis van 13 dagen.
Nou ja, wie weet zien we elkaar dan nog wel.

Waarom gaan jullie eigenlijk met de boot naar Turku, en niet naar Helsinki?
Oud 16-08-2008, 10:25
brands
brands is offline
Ik ben ook weer thuis van mijn vakantie uit Finland. Een kort reisverslag van de vakantie.

Op zondag 20 juli vertrokken we rond kwart over 6 richting onze eerste overnachting in het zonnige zweden (Falkenberg). Met een beetje een verkeerde routebeschrijving zijn we toch rond de klok van 18:00 uur aangekomen in Falkenberg. We zaten midden op de camping met de faciliteiten op de camping. In een echte trekkershut. http://www.skreacamping.se/index_eng.php Voor meer informatie erover vind je onder deze link.

Na een extra dag rust ging de toch door naar Stockholm voor de overtocht naar Turku (Finland). Na een nacht op de boot konden we naar ons 1ste huisje. We zaten in Jämsä. Het huisje was luxe. De dagen dat we er zaten hebben we veel van de omgeving gezien. En veel gewandeld ed.

Na 4 nachten was het tijd om op doorreis te gaan naar een plaatjes 12 km ten noorden van Nilsia. Oook weer veel van de omgeving gezien. Op de laatste dag daar kon je met een stoeltjeslift omhoog. Ik heb het niet gedaan aangezien met het nog wel eng lijkt. Maar we hebben we wel gekeken. Dus hoe het erboven uitzag heb ik geen idee. Overgens was het 2de huisje iets minder confortabel dan huisje 1. Het was meer passen en meten. Maar het kwam allemaal wel weer goed.

Op naar het volgende huisje. Het 3de en laatste huisje in Finland. Deze lag bij Taipalsaari (voor de geinteresseerden www.google.nl) Dit huisje was nog wat kleiner maar ook goed te doen. Wederom veel van de omgeving gezien.

Tijd voor de terugreis. Wederom van Taipalsaari naar Turku. Deze boot was ook mooi. Maar het slapen was niet zoveel. De boot bewoog heel veel heen en weer. Soms werd je gewoon uit bed getrild. En het was ook een hele korte nacht ivm het tijdsverschil.

Met nog 3 dagen te gaan na de boot hebben we nog overnacht in Kolding. Dit was wederom ook op de camping. Maar dit was wel een luxe trekkershut. De dag hebben we wat rondgekeken.

KORTOM: de vakantie is erg geslaagd. Het weer wat ook goed. We hebben maar 3 dagen nog niet eens regen gehad. Dus dat valt allemaal wel mee.

De omgeving is veel bos, bos, bos en nog meer bos.

Een volgende keer zou ik zo weer op vakantie gaan naar Finland. De reistijd vond ik ook nog zo erg.

Regels voor berichten