Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2008, 14:32
Thanatios
Thanatios is offline
Ik ben van VMBOT overgestapt naar 4 Havo. En het is mij niet gelukt het jaar te halen op 0,3 punten. Ik sta namelijk een 4,3 voor wiskunde, wat een 4,5 moet wezen, en een 5,4 voor economie, wat een 5,5 moest zijn.
Dat kwam ik natuurlijk allemaal pas vandaag te weten. En nu weet ik helemaal niet wat ik moet doen.

De MBO Scholen waar ik nog (Wat) Interesse in heb zijn al klaar met de audities en inschrijvingen. Daar is het dus te laat voor. En ik wil niet een jaar niets doen.

De MBO School waar ik voor ingeschreven sta (Onderwijs-Assistent) interesseert mij helemaal niet. Hoe moet ik dat oplossen? Wat ik wel zou willen, is die opleiding versneld doen, maar kan dat?

De ROC Vavo, Daar heeft mijn decaan het over gehad. Maar hij zei dat ik daar zelf achteraan moest gaan. Dus vraag ik me af, welke mogelijkheden ik heb? Ben ik te laat? Hoe moet ik me inschrijven? Waar moet ik me inschrijven? (Regio Rotterdam, desnoods Den Haag. En online kan dat niet?), Kan ik 4+5 in 1 jaar doen?

Misschien zo als sommigen het al zien, is mijn doel om het snelst op HBO te komen. Want ik wil heel graag Toegepaste Psychologie gaan doen. Maar hoe kom ik daar het snelst?

Maar, ik heb nog een probleem daarnaast liggen. We hebben totaal geen geld. De reiskosten naar bvb Vavo kan ik niet betalen. En de bedrag van 1000 euro voor de vavo opleiding moet je per direct bij de intake betalen. Dat heb ik allemaal niet. Maar ik denk dat hetzelfde geld voor een MBO studie. Dat kost ook geld, en dat hebben we dus niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt.

Laatst gewijzigd op 10-07-2008 om 16:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2008, 11:47
Iduna
Iduna is offline
Kun je deze zomer niet meer uren draaien op je werk/ander werk vinden waar je veel uren kan maken?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2008, 14:31
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Is er bij vavo geen havo-instroom in februari ofzo? Tot die tijd keihard gaan werken voor je centjes. Misschien krijg je daardoor problemen met de leerplicht maar dan moet je ze maar uitleggen dat jullie geen geld hebben ofzo Spaarrekening openen, als je begint te werken http://www.zadkine-vavo.nl/ Check hier bijvoorbeeld. Over het lesgeld, vraag of je het in termijnen van 100,- kunt betalen. Informeer, wees niet lui.....

Laatst gewijzigd op 11-07-2008 om 14:48.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2008, 15:07
blablatje
blablatje is offline
Vanaf je 18e krijg je studiefinanciering of tegemoetkoming scholieren. Kosten voor schoolboeken en dergelijke kunnen je ouders deels van de belasting aftrekken. Ik weet niet precies hoe dat laatste zit, maar je zou het bij de rechtswinkel kunnen vragen. En eventueel zou je met een zaterdagbaantje zelf kunnen bijdragen.

Vavo's zijn verplicht je de mogelijkheid te geven om in zes termijnen te betalen als je voor aanvang van het schooljaar een machtigingsformulier invult. 4 en 5 in 1 jaar is meestal wel mogelijk. Vavo kan in regio Rotterdam aan ROC Zadkine, http://www.zadkine.nl/ of aan het Rijnmond College, http://www.rijnmondcollege.nl/. Je kunt ze opbellen om te vragen of ze je een inschrijvingsformulier willen toesturen.

Een MBO-opleiding versneld doen kan vaak wel onder bepaalde voorwaarden. Het beste bel je de school om te vragen wat hun voorwaarden zijn. Vaak is dat een bepaald VMBO-eindexamencijfer of een hoger diploma dan strikt noodzakelijk.

Laatst gewijzigd op 11-07-2008 om 15:18.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2008, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Vanaf je 18e krijg je studiefinanciering of tegemoetkoming scholieren. Kosten voor schoolboeken en dergelijke kunnen je ouders deels van de belasting aftrekken. [...]
Kosten van studieboeken en dergelijke zijn alleen aftrekbaar wanneer je geen recht op stufi meer hebt, voor zover ik weet. (Ik ben bonnetje aan het bewaren in ieder geval )
Met citaat reageren
Oud 11-07-2008, 21:09
blablatje
blablatje is offline
Ik had begrepen dat het niet kan als je stufi ontvangt en zelf de studieboeken betaalt, maar dat het wel kan als je ouders ervoor betalen. Maar dat kan ik mis hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 13:28
Chris-Verhoeckx
Welk profiel deed je trouwens?
Oud 15-07-2008, 23:23
Thanatios
Thanatios is offline
Mijn profiel was Economie & Maatschappij. Maar heb het dus net niet gehaald. Jammer genoeg zitten mijn onvoldoendes in mijn profiel vakken, dus kan ik niet Havo 5 oude 2e fase doen. En ik heb gebeld naar de school, en ze zeiden dat ze geen traject hebben wat betreft Havo 4 + 5 in 1 jaar. Mijn school is wel bereid een uitbesteding te geven. Dus hoef ik het eerste jaar niets te betalen.

Dus als ik een Vavo vind in deze regio die wel 4 + 5 in 1 jaar doet, dan kan ik alsnog gratis mijn diploma halen. Dus ik ben dringend op zoek voor het te laat is.

Ik heb wel het volgende gedaan:
MBO Onderwijsassistent 4 - intake - Aangenomen (Maar teleurstelling na het te horen krijgen dat de opleiding nu 4 jaar duurt in plaats van 3 jaar. Ik wil zo snel mogelijk naar het HBO).
MBO Sociaal Pedagogisch Werker 4 - Intake Gesprek 1 September (Niet echt de opleiding die naar mijn wensen voldoet. Ik zal er met zwaar tegenzin heen gaan, en ben bang het niet af te maken daardoor).
Vavo Havo 4 - Intake Gesprek 1 September (Dan begin ik alsnog in 4 Havo, waar mijn moeder ZWAAR op tegen is. En zal ik alsnog 5 Havo zelf moeten betalen).

Mijn idee was een jaar te gaan werken, en dan in mei audities doen voor de Pop Academie of het Grafisch Lyceum. Want dat zijn opleidingen op MBO niveau die wel naar mijn wensen liggen. Maar jammer genoeg ziet mijn moeder daar geen toekomst in. En zegt ze dat je na een jaar werken:
1. Een jaar verliest
2. Vaak het studeren verleert bent

Dus ik kan niet een jaar overslaan... Maar what to do.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 06:55
Chris-Verhoeckx
Citaat:
Maar teleurstelling na het te horen krijgen dat de opleiding nu 4 jaar duurt in plaats van 3 jaar. Ik wil zo snel mogelijk naar het HBO
Haasten spoed is zelden goed.
Citaat:
1. Een jaar verliest
2. Vaak het studeren verleert bent
1: Je verliest niets, je verdient geld om je studie te bekostigen
2: Ik heb ook een jaar niet op school gezeten en heb dit jaar m'n diploma gehaald. Dus jij kan 't vast ook.

Als je havo nu niet gehaald hebt, vertel eens waarom je het dan op de vavo wel zou kunnen? Ik zou gewoon MBO doen op de pop academie. Mocht dat niet goed uitpakken zou ik kijken of je gewoon onderwijsassistent BBL kunt doen. 4 dagen werken 1 leren.
Oud 16-07-2008, 17:51
Iduna
Iduna is offline
Je kunt toch niet een jaar gaan werken omdat je nog niet beschikt over de juiste diploma's volgens de leerplicht?

Denk je dat je havo aankunt? Nu je weet dat je 4 havo niet hoeft te betalen, kun je goed gaan sparen voor 5 havo.

Maar misschien is het toch verstandiger om aan het MBO te beginnen. Kies dan wel een opleiding die je leuk lijkt. Het heeft naast interesse ook met doorzettingsvermogen te maken. Dan heb je iig al een diploma op zak en je krijgt ook studiefinanciering. Als je daarna verder gaat studeren, krijg je ook nog studiefinanciering (dacht ik).

Laatst gewijzigd op 16-07-2008 om 17:57.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Je kunt toch niet een jaar gaan werken omdat je nog niet beschikt over de juiste diploma's volgens de leerplicht?

Denk je dat je havo aankunt? Nu je weet dat je 4 havo niet hoeft te betalen, kun je goed gaan sparen voor 5 havo.

Maar misschien is het toch verstandiger om aan het MBO te beginnen. Kies dan wel een opleiding die je leuk lijkt. Het heeft naast interesse ook met doorzettingsvermogen te maken. Dan heb je iig al een diploma op zak en je krijgt ook studiefinanciering. Als je daarna verder gaat studeren, krijg je ook nog studiefinanciering (dacht ik).

vanaf zijn 18e leeftijd, misschien volgend jaar dus?
gewoon havo 5...een try doen, want wie niet waagt, wint niks
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 20:02
melovescrizzle
melovescrizzle is offline
op mijn vavo (rijnmond college) kun je ook in termijnen betalen.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2008, 13:27
Thanatios
Thanatios is offline
Bedankt voor jullie antwoorden.

Het liefst zou ik nu eigenlijk 1 jaar wachten zo dat ik auditie kan doen voor fotografie of de Pop academie. Want dat zijn meer de opleidingen die mij liggen op het MBO.

Is het niet mogelijk om een 4 + 5 Havo traject in 1 jaar te doen in de tussentijd?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2008, 17:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kosten van studieboeken en dergelijke zijn alleen aftrekbaar wanneer je geen recht op stufi meer hebt, voor zover ik weet. (Ik ben bonnetje aan het bewaren in ieder geval )
Nee hoor, kan altijd. student/scholier is ook gewoon een 'beroep', en boeken gewoon beroepskosten.

Tenminste, ik geef van pennen tot (verplichte) excursies op, en er is nog nooit kritiek op gekomen.
Oud 20-08-2008, 00:15
Chris-Verhoeckx
Citaat:
Bedankt voor jullie antwoorden.

Het liefst zou ik nu eigenlijk 1 jaar wachten zo dat ik auditie kan doen voor fotografie of de Pop academie. Want dat zijn meer de opleidingen die mij liggen op het MBO.

Is het niet mogelijk om een 4 + 5 Havo traject in 1 jaar te doen in de tussentijd?
Ja dat is mogelijk, hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk ZELF je lesgeld moet betalen (behalve als je een uitbestedingsformulier kunt hosselen van je vorige VO-school). Verder snap ik je echt niet hoor, je haalt 4-havo niet, op een reguliere school. En dan denk je dat je 4+5 havo (2 keer zoveel werk!) Als je dat al zou willen halen zou je nu al moeten beginnen met bijlessen/zelfstudie) aankunt. Ik zou er nog een tweede keer over nadenken.

Succes!
Oud 20-08-2008, 12:08
Thanatios
Thanatios is offline
Nou, het probleem is dat ik persoonlijk wel het liefst 1 jaartje zou gaan werken, geld opsparen, na-denken over wat ik precies wil, en daarvoor gaan.

Maar mijn moeder, kan dat niet accepteren. Van haar moet en zal ik Havo afmaken, en naar de universiteit gaan uiteindelijk ook al is het het laatste wat ik doe.

Zelf zou ik wel een opleiding Fotografie willen doen, maar de audities zijn al voorbij. Voor de rest is er geen enkel opleiding MBO dat mij aanspreekt.

En jij zegt dat het mogelijk is om 4 + 5 Havo in 1 jaar te doen.. Maar op welke school kan dat dan? Ik kan er nergens informatie over vinden, bij geen enkel Vavo school.

En waarom ik het misschien alsnog zou halen? Omdat ik ben gezakt met een paar puntjes. En ik wil een makkelijker profiel kiezen.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 12:12
Verwijderd
Bij een Vavo kan je Havo en 1 jaar doen. Geen idee waar je informatie kan vinden of waar je al gezocht heb, maar zoek gewoon eens een Vavo bij jou in de buurt en bel op.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 13:23
arPos
arPos is offline
Vavo kost geld
instroom van MBO -> HBO meestal toelatingstoets + cursus kost meestal geld

Persoonlijk adviseer ik je het jaar over te doen en je HAVO af te maken, er zijn andere wegen maar die zijn erg moeilijk

Voor MBO kan je geld krijgen via stufi, maar dan moet je ook bereid zijn daarnaast ook te gaan werken het max ligt namelijk op 707.92 en dat is met uitwonende en aanvullende beurs/max lening (doorkruisen wat niet van toepassing is).

als je toch wil werken dan raad ik de techniek aan als plek om na te denken

*ervaringsdeskundige* als je een toelichting wil pm me ff.

Citaat:
Nee hoor, kan altijd. student/scholier is ook gewoon een 'beroep', en boeken gewoon beroepskosten.

Tenminste, ik geef van pennen tot (verplichte) excursies op, en er is nog nooit kritiek op gekomen.
Damn, dat heb ik nooit geweten, daar moest ik maar eens mee beginnen, waar moet je dat doen als je geen ouders meer hebt?

Laatst gewijzigd op 20-08-2008 om 13:31.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 21:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Damn, dat heb ik nooit geweten, daar moest ik maar eens mee beginnen, waar moet je dat doen als je geen ouders meer hebt?
Het is een aftrekpost op je inkomstenbelasting. Voor zover mij bekend nog steeds gewoon bij die verklaring in te vullen.
Oud 20-08-2008, 23:34
Chris-Verhoeckx
Citaat:
Nou, het probleem is dat ik persoonlijk wel het liefst 1 jaartje zou gaan werken, geld opsparen, na-denken over wat ik precies wil, en daarvoor gaan.

Maar mijn moeder, kan dat niet accepteren. Van haar moet en zal ik Havo afmaken, en naar de universiteit gaan uiteindelijk ook al is het het laatste wat ik doe.

Zelf zou ik wel een opleiding Fotografie willen doen, maar de audities zijn al voorbij. Voor de rest is er geen enkel opleiding MBO dat mij aanspreekt.

En jij zegt dat het mogelijk is om 4 + 5 Havo in 1 jaar te doen.. Maar op welke school kan dat dan? Ik kan er nergens informatie over vinden, bij geen enkel Vavo school.

En waarom ik het misschien alsnog zou halen? Omdat ik ben gezakt met een paar puntjes. En ik wil een makkelijker profiel kiezen.
Dat van je moeder moet je zelf zien op te lossen, je kunt met haar in gesprek gaan maar dat heeft weinig zin (gezien mijn ouders net zo erg, zo niet, erger zijn) denk ik. Ik raad je gewoon aan om te kijken of je op het laatste moment kunt instromen in MBO-fotografie/iets anders wat je leuk vindt. Vaak is het zo dat ze eigenlijk (mochten er nog plaatsen open staan) eind september de hele intake-gesprekken/aanname van scholieren afsluiten.

En natuurlijk moet er wel informatie te vinden zijn. Bel anders even, kost je niet zoveel tijd. Kijk naar scholen in de/het stad/centrum. Ga langs en vraag om een informatiebrochure of om de teamleider van havo-vavo.

Verder is het af te raden (naar mijn mening) om voor jou door te gaan met havo. In je andere topic las ik welke vakken je had en je doet nu (waarschijnlijk) het E&M-profiel. Je zou C&M kunnen proberen zónder wiskunde maar ik garandeer niet dat dat (veel) makkelijker is. En dan kun je nog een N-profiel kiezen maar dat is ook af te raden, die zijn naar mijn mening moeilijker dan een M-profiel. En je hebt vakken als scheikunde en biologie toch niet nodig bij fotografie.

Informeer bij een ROC. Hier, een link http://www.mbo-opleiding.net/denhaag_mbo.html
en nog een bij een school waar ze de opleiding fotografie geven http://www.kabk.nl/. Informeer, wees niet zo lui. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er geen vavo-school is die jou informatie wil verschaffen.
Reageren

Regels voor berichten