Een HBO-diploma geldt niet als VWO-diploma, maar met je HBO-diploma ben je wel toelaatbaar tot de universiteit. Wel kan het dat de universiteit/studie aanvullende eisen stelt en dat je dus bv. een aantal vakken toch op VWO-niveau zult moeten halen (of aantonen dat je het beheerst), zeker als je een overstap maakt naar een heel andere richting loop je er vaak tegen aan dat je op bepaalde punten onvoldoende voorkennis hebt. Bij geneeskunde geldt daarnaast natuurlijk een loting (ik geloof dat je in categorie C valt met een HBO-diploma).
Geneeskunde is natuurlijk wel een hele lange studie...ook wel iets om in je beslissing mee te nemen (omdat je nu al zegt "aan de ene kant wil ik graag een baan hebben en daarnaast ergens een eigen plekje vinden"...als je geneeskunde gaat doen dan kan het best nog even duren voordat het zo ver is...al kan je natuurlijk altijd op kamers ed).
Ik heb twee jaar terug de overstap van HBO naar universiteit gemaakt, maar dit was geen heel andere studie oid (van HBO pedagogiek naar Onderwijskunde)...als je hier meer over wilt weten dan hoor ik het wel.