Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2008, 06:41
Verwijderd
Ik zou graag willen weten wat de voor- en nadelen zijn van 80 mm fans ten opzichte van 120 mm fans. Is de één luidruchtiger dan de ander, of koelt de één slechter dan de ander?

Trouwens, zijn de processor en voeding van je computer van invloed op welke case fans je zoal kunt aanschaffen? Mijn computer is inmiddels 6 jaar oud, heeft als processor een AMD Athlon-PECM (1009 MHz) en de voeding is 300 Watt (output) en 115V/230 V (input). Dan zullen veel hedendaagse fans vast niet op mijn computer aangesloten kunnen worden?

Ik zit te denken aan een Cooler Master Neon Led Fan, maar ik zit dus te dubben of ik dan het beste een van 80 mm of van 120 mm kan pakken.

Alvast bedankt voor de hulp.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2008, 09:36
rens..
rens.. is offline
80mm is minder luchtverplaatsing en meestal iets meer geluid.
nee, ze zullen of molex aansluitingen hebben of 3-pins. als je die aansluitingen gewoon hebt is er niks aan de hand

als 120mm past moet je het doen! altijd beter dan 80mm

weet je wat het verschil is? de grootte 12 cm breed/hoog of 8cm breed/hoog
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 10:15
Verwijderd
Inderdaad. 120mm is groter en verplaatst dus meer lucht, hoeft dus minder hard te draaien en is dus ook stiller. Let wel, deze vlieger gaat alleen op als je kan bepalen of de fans op 12v (100%) of 6v (50%) kracht draaien. Als je fans sowieso altijd op 100% draaien, zal een 120mm fan groter zijn. Sommige moederborden controleren zelf het voltage/de fanspeed naar aanleiding van load/temperature, maar ik weet niet of dat zes jaar geleden al standaard was. Andere moederborde laten je dat in de bios bepalen. Sommige fans hebben ook een switch waarmee je ze op laag of hoog kan zetten. Mijn moederbord heeft vier verschillende fan-aansluitingen, die ik vanuit mijn bios kan aansturen, waaraan in mijn fans (soms in serie, dus drie front-fans aan één aansluiting) heb aangesloten.

Qua voeding zal het weinig uitmaken. Fans snoepen maar een paar Watt, dus dat wordt niet zo snel een probleem.

Oh, en het gaat er natuurlijk vooral om of je het kwijt kan of niet. In een gat van 80mm ga je geen fan van 120mm doen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2008, 01:14
Verwijderd
Wederom bedankt voor de reacties, Rens en LUH-3417. Ik laat een computerman komen voor het omzetten van de computer in een nieuwe behuizing (ik durf het zelf namelijk niet aan), en dan zal ik hem ook vragen of hij meteen ook kan kijken of er nog een 120 mm fan in kan en of mijn moederbord dat aan zou kunnen.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 14:30
Verwijderd
Kies 120mm. Scheelt bakken. Ik heb net alles vervangen met grote vents en die maken ruim minder geluid!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Qua voeding zal het weinig uitmaken. Fans snoepen maar een paar Watt, dus dat wordt niet zo snel een probleem.
Hahaha, snoepende fans. "OM NOM NOM DELICIOUS WATTAGE"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten