Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2008, 15:36
Glasvezelbehang
Glasvezelbehang is offline
Ik begin binnekort met de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening
ik heb geen boekenlijst gekregen van school maar wel een van een boekhandel, maar een boekhandel zet sowieso de nieuwste druk neer.
Maakt het uit welke druk het boek is, of geeft een oudere druk niet zoveel problemen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2008, 17:11
Verwijderd
Dat valt niet te zeggen, soms verandert er niets of maar heel weinig bij een nieuwe druk, maar soms is het eigenlijk gewoon een ander boek (maar misschien dat het ISBN-nummer dan ook wel wijzigt?).

Ik zou sowieso op de boekenlijst van school wachten, beetje zonde als je nu boeken voor niets besteld omdat de school de boekenlijst inmiddels al weer aan heeft gepast.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 18:31
Glasvezelbehang
van school krijgen we geen boekenlijst volgens mij.....
alleen van die boekhandel een lijst.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 20:13
Verwijderd
Het hangt er wel vanaf als ze veel veranderen in een druk dan heb je meer aan de nieuwste druk als de docenten hier ook naar verwijzen (bladzijde X) als het niet zoveel uit maakt dan kan je ook een andere gebruiken. Je zou eventjes de docenten kunnen mailen als je het zeker wil weten maar anders zou ik gewoon voor de nieuwste druk gaan, dat is vaak wel goed.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 21:33
Verwijderd
Dat ligt er inderdaad aan.

Tip: ik bestel dure Amerikaanse boeken vaak tweedehands via Amazon.com. Kosten hier 13o euro, daar 1 dollar. Daar komt dan nog 12,50 dollar verzendkosten bij. Scheelt dus aardig. Die zijn dan meestal een eerdere druk, maar die drukken vergelijk ik dan op Amazon. Bijvoorbeeld op het aantal pagina's. Als dat niet verschilt of weinig (een aantal pagina's) dan weet je dat het niet scheelt. Soms staat er zelfs op de kaft of het een gewone herdruk is of echt een nieuwe druk. Een goede weggever is ook het jaar van uitgave. Als daar 1 of 2 jaar tussen zit, dan heb je grotere kans dat het een herdruk is. Verder kun je op Amazon ook altijd de inhoudsopgaven scannen. Dan kun je zien of dat si veranderd.

Let wel, als je boeken tweedehands (of normaal) besteld via Amazon, dan kan het soms lang duren voordat je die binnen krijgt. Als in weken... Maar meestal niet veel langer dan een week of twee a drie.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2008, 12:44
Glasvezelbehang
Dank je wel!
ik heb intussen ook aan een student van die opleiding gevraagt of het veel uitmaakt, zij zei dat het eigelijk niets uitmaakt, ze had zelf ook boeken van een druk eerder, en dat heeft nooit voor problemen gezorgt.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2008, 17:32
Verwijderd
Ik geloof dat ze bij een nieuwe druk gewoon de laatste editie nogmaals drukken, waardoor de inhoud niet (of nauwelijks?) verandert. Waar je wél op moet letten is of de editie van een boek niet is veranderd tussen druk x (de nieuwste) en druk y (die jij wil kopen) want bij een nieuwe/herziene editie worden er wél allerlei dingen veranderd.

Of de dingen die veranderd worden noemenswaardig zijn hangt af van de studie en het vak, aangezien de inhoud van een boek over nieuwe media natuurlijk veel sneller en ingrijpender wordt aangepast dan de inhoud van een boek met verzamelde theorieën van filosofen uit het oude Griekenland.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2008, 23:07
Verwijderd
Soms noemen ze het niet echt een nieuwe editie maar alleen iets als '3de druk' en dan verschilt het wel heel erg van de 2de... Ik heb 't er een paar keer gewoon maar op gegokt en altijd geluk gehad, maar ik heb ook wel eens mensen gezien met boeken die echt compleet waren aangepast; hoofdstukken waren helemaal door elkaar gegooid en in een andere volgorde, er zaten hele nieuwe stukken in... tja, dan heb je echt gewoon niets aan je oude druk... Dus 't is een beetje riskant, maar goed; mijn ervaring is dus dat de kans dat een vorige druk enorm verschilt van de nieuwste druk vrij klein is.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2008, 10:11
Verwijderd
Het onderwerp van de boeken maakt ook uit. Boeken waarin de (indeling van de) gezondheidszorg beschreven wordt veranderen wel regelmatig omdat de gezondheidszorg elk jaar veranderd. Hetzelfde geldt voor boeken over wetten en regelingen ed.
Anatomie boeken zijn over het algemeen juist wel weer veilig om een oudere druk van te kopen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten