Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2008, 14:02
Dop_16
Dop_16 is offline
Hallo, ik wil misschien dit jaar of volgend jaar aan de open universiteit psychologie gaan volgen.

nou vroeg ik me af, gezien de open universiteit zeer weinig "colleges" (beter te omschrijven als bijeenkomsten) aanbiedt, hoe makkelijk of moeilijk het is gewoon colleges van "normale" universiteiten bij te wonen. Als in je loopt gewoon binnen en volgt frequent de aangeboden colleges zonder dat je daadwerkelijk bij die universiteit ingeschreven staat. Ik ben bijvoorbeeld wel een aantal keer voor de lol met een vriend naar colleges van natuurkunde geweest, maar ik weet niet hoe lollig de universiteit in kwestie dat zou vinden. Daarom vroeg ik me ook af, of hier bijvoorbeeld consequenties aan zouden kunnen hangen, of dat ze je gewoon wegjagen.

Bvbd
Oud 22-08-2008, 14:35
Verwijderd
Ik ben bij mijn vorige studie vijf jaar lang nooit gecontroleerd bij hoorcolleges. Werkcollege's, practica en dat soort dingen zijn natuurlijk andere koek.

Maar vergeet niet dat je bij een hoorcollege de lijn en gedachten van de docent volgt. Het kan zijn dat die niet aansluit bij jouw eigen studie.

Daarom raad ik je aan om je aan te sluiten bij een studievereniging (niet: studentenvereniging), want die beschikken meestal over uittreksels en oude tentamens. Dan weet je precies wat je kunt verwachten.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2008, 14:53
T_ID
T_ID is offline
Bij hoorcolleges kun je altijd binnenlopen natuurlijk. De roosters staan meestal op websites. Ik denk dat ze zich geen zorgen maken over controle doordat je toch geen erkenning voor die deelname kunt krijgen doordat je tentamens en werkstukken slechts kunt doen als je ingeschreven bent.
Oud 23-08-2008, 12:01
Nyawa
Psychologie is aan de meeste universiteiten een vrij grote studie, dus waarschijnlijk kun je bij de hoorcolleges wel makkelijk naar binnen glippen. In de onderwijscatalogi kun je dan informatie over de vakken opzoeken en kijken in hoeverre dat college aansluit op de jouwe. Ook staat er op sites van studieverenigingen, zoals alluman al zegt, vaak studiemateriaal en in sommige studentensteden hebben ze een JoHo, die samenvattingen van boeken en college-aantekeningen verkopen. Je zou ook kunnen overwegen je in te schrijven als Open College-student. Dan kun je wel tentamen doen geloof ik, maar krijg je losse certificaten. Dat kost echter wel wat.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2008, 13:52
martijn1985
martijn1985 is offline
Als je psychologie gaat doen lijkt me dat inderdaad geen punt. Deze studie is dusdanig groot dat de docent geen idee heeft wie er eigenlijk in de zaal zitten. Bedenk je wel dat er niet 1 studie psychologie gelijk is, en dat de universiteit hele andere boeken kan gebruiken dan de Open Uni..
Oud 24-08-2008, 13:45
ganralph
ganralph is offline
officieel zou je moeten betalen voor losse colleges geloof ik, maar zoals gezegd interesseert dat echt niemand.

komt bij dat een beetje docent ook gevleid is door de interesse in zijn colleges en hij dus niet zal zeuren over de regels van de uni in kwestie (waar veel docenten zelf ook n hekel aan hebben)

had n paar jaar geleden n gastcollege van n bekende nederlander. nog nooit zo veel "studenten" in een collegezaal zien zitten (en staan)
Oud 24-08-2008, 18:52
Verwijderd
Waarom ga je dan niet gewoon aan een universiteit studeren die meer contacturen heeft
Met citaat reageren
Oud 25-08-2008, 14:07
Dop_16
Dop_16 is offline
Citaat:
Psychologie is aan de meeste universiteiten een vrij grote studie, dus waarschijnlijk kun je bij de hoorcolleges wel makkelijk naar binnen glippen. In de onderwijscatalogi kun je dan informatie over de vakken opzoeken en kijken in hoeverre dat college aansluit op de jouwe. Ook staat er op sites van studieverenigingen, zoals alluman al zegt, vaak studiemateriaal en in sommige studentensteden hebben ze een JoHo, die samenvattingen van boeken en college-aantekeningen verkopen. Je zou ook kunnen overwegen je in te schrijven als Open College-student. Dan kun je wel tentamen doen geloof ik, maar krijg je losse certificaten. Dat kost echter wel wat.
Wat ben je als open college student zijnde? En kan je je als zodoende inschrijven als je je vwo niet hebt? Dat is namelijk de reden dat ik voor de open universiteit wil gaan; er zitten buiten de vrijheid, die je op een "normale universiteit" eigenlijk ook gewoon hebt namelijk bar weinig voordelen aan.

Bedankt voor de andere info, is welkom en bruikbaar
Oud 25-08-2008, 14:12
Nyawa
Citaat:
Wat ben je als open college student zijnde? En kan je je als zodoende inschrijven als je je vwo niet hebt? Dat is namelijk de reden dat ik voor de open universiteit wil gaan; er zitten buiten de vrijheid, die je op een "normale universiteit" eigenlijk ook gewoon hebt namelijk bar weinig voordelen aan.

Bedankt voor de andere info, is welkom en bruikbaar
Ik weet niet of het bij elke universiteit hetzelfde is, maar aan de RuG moet je dan wel je vwo-diploma of een HBO-P hebben (maar daar kun je toch geen Open Colleges bij Psychologie doen zie ik net, alleen bij Rechten, Godsgeleerdheid en Letteren).

Ik weet niet hoe oud je bent, misschien is een 21+ test (C.D.) nog een optie als dat niet te lang wachten is? Dan zou je naar een gewone universiteit kunnen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2008, 14:28
ganralph
ganralph is offline
voor elke vorm van inschrijving aan een universiteit geldt (voor zover ik weet) dat je moet voldoen aan tenminste één van deze voorwaarden:

vwo-diploma
hbo-p
21+ toelatingsexamen van de universiteit
(een buitenlands equivalent van bovenstaande)

hoe oud ben je idd? een normale voltijd-inschrijving bij een universiteit lijkt me voor iedereen de meeste wenselijke optie (tenzij je bijvoorbeeld een fulltime baan hebt...)

voor het toelatingsexamen hoef je overigens niet bang te zijn; ze testen daar alleen je niveau in Nederlands, Engels en evt. Wiskunde (normaal gesproken); en dit niveau zul je bij de OU net zo hard nodig hebben.
(en, wederom afhankelijk van oa je leeftijd: als voltijd student heb je misschien nog recht op n beurs of zo?)
Oud 27-08-2008, 08:44
Verwijderd
Bij grote studies hebben ze echt niet door wie er in de zaal zit.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 17:18
Dop_16
Dop_16 is offline
Citaat:
Ik weet niet of het bij elke universiteit hetzelfde is, maar aan de RuG moet je dan wel je vwo-diploma of een HBO-P hebben (maar daar kun je toch geen Open Colleges bij Psychologie doen zie ik net, alleen bij Rechten, Godsgeleerdheid en Letteren).

Ik weet niet hoe oud je bent, misschien is een 21+ test (C.D.) nog een optie als dat niet te lang wachten is? Dan zou je naar een gewone universiteit kunnen.
Da's dus nog een jaar en ik wil eigenlijk gewoon beginnen, maar die open universiteit is zo grafduur dus ik denk dat ik alsnog gewoon een jaar ga wachten. Echter is het wel handig als je wat vastigheid hebt in de vorm van een havo/vwo diploma (ik mis het nog op een certificaat na), omdat je anders gewoon nog eens een toelatingstest moet doen als je iets anders wilt doen
Oud 11-09-2008, 23:03
Dop_16
Dop_16 is offline
Bedankt voor al jullie info, ik heb het me wat makkelijker gemaakt door de plannen te wijzigen naar conservatorium omdat ik me daar ook makkelijker voor kan motiveren en dan ga ik daarna psychologie doen, gewoon op een normale universiteit
Reageren

Regels voor berichten