Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2008, 16:39
dennis018
dennis018 is offline
Ik ben sinds een tijd weer opgenomen in een kliniek voor ES. Ik ben nu in de fase dat ik weer moet leren om thuis alles goed op te pakken en doorzetten.. maar momenteel heb ik daar nog erg veel moeite mee.
Ik hoor er ook veel enge verhalen over, dat je thuis/doordeweeks er veel gewichtsschommelingen van kan krijgen als je het niet goed aanpakt.

Stel je eet 2 dagen in het weekend een stuk minder dan wat je ''normalitair'' doordeweeks doet de andere 5 dagen... is het dan zo dat je lichaam (als je ondergewicht heb) dan doordeweeks extra gaat opslaan en dat je zo erg wisselende gewichten heb/jojo effect?

iemand ervaring hiermee/die mij hiermee begrijpt?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 17:25
handschoen
handschoen is offline
Nou, allereerst goed dat je weer meer hulp hebt!

Ik denk dat de gewichtsschommelingen wel mee zullen vallen, al weet ik dat niet zeker.
Maar het lijkt me niet de bedoeling dat je in het weekend opeens een stuk minder gaat eten. Normaal gesproken (als je geen eetstoornis hebt), is het echt niet erg als je eens een keer wat minder eet. Dat doet iedereen wel eens! Maar daarnaast is het ook niet erg als je eens wat meer dan normaal eet.

Maar uitgaande van iemand met een eetstoornis is het wel handig om je echt aan een bepaalde eetlijst te houden. (heb je een eetlijst voor in het weekend?) En zo niet: het lijkt me goed om er een op te stellen!
Je zou ook misschien met iemand die je vertrouwt (misschien wel een therapiegenoot) kunnen afspreken dat je hem/haar belt in het weekend (of dat diegene jou belt) en dat je dan even vertelt hoe het die dag/het weekend met jouw eetgedrag gaat. Misschien is dat een extra stimulans om het goed te doen en de ander kan je een beetje steun geven!

Wanneer je je een tijdlang goed kan houden aan zo'n lijst en weer op een goed gewicht zit, dan kan je langzaamaan wat soepeler met je eetlijst omgaan. (en dan is het absoluut niet erg als je eens wat meer eet!)

Ik denk dat je echt gewoon met veel dicipline aan een gezond eetpatroon moet gaan werken en daarnaast vooral ook iets aan je angsten moet gaan doen! (komt dat genoeg naar voren in je behandeling?) Want zonder die angsten, kan je het ook niet meer zover laten komen!

Heel veel succes in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 17:33
handschoen
handschoen is offline
Oh, nog even teruglezend, weet ik niet of ik het helemaal 100% begrijp. Ik ging er vanuit dat je doordeweeks bij de kliniek bent en in het weekend thuis, maar klopt dat wel?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 21:55
xxChange
xxChange is offline
Waarom zou je in het weekend heel wat minder gaan eten joh?
Zet ook in het weekend je eetlijst die je aanhoudt in de kliniek door, anders houd je jezelf alleen maar voor de gek en je ES blijft aanwezig op die manier.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2008, 11:12
Verwijderd
Als je in het weekend minder eet en door de week normaal, dan zal je gewicht wel ietsie schommelen ja. En dan kan het best zijn dat je in het weekend met name vocht en darminhoud verliest, wat zich in no-time weer aanvult als je weer fatsoenlijk eet.

Je gewicht kan puur en alleen qua vocht en darm-inhoud al zo een kilo of 2 schelen. En dat kan ook als je iedere dag een gelijke hoeveelheid eet, dat ligt ook aan je stoelgang etc. Daarnaast is het voor de meeste mensen normaal om niet iedere dag hetzelfde te eten. Jij zult met je lijst iedere dag 'ongeveer' (nee niet precies, maar ongeveer) een gelijke hoeveelheid kcal binnenkrijgen. Als je genezen bent en weer echt normaal mee kan doen, dan zal je gewicht misschien nog wel meer schommelen. De meeste mensen eten de ene week iets minder, maar gaan de week daarna gerust drie keer uitgebreid uit eten. Over een langere periode zijn ze gelijk, maar binnen die periode kan het 4 kilo schelen.

Nou ja, goed, wat ik dus wilde zeggen: eet nou maar gewoon goed, ook als er niemand is die zegt dat het moet. Want je zult er niet van afvallen als je het niet doet en niet van aankomen (tenzij het nodig is, maar dat staat hier dan los van) als je het wel doet. En ik hoop echt dat je deze angsten ooit wat losser zult kunnen laten. Zorg dat je goed eet, een gezond gewicht hebt, dat je de dingen kunt doen die je leuk vindt, dat je goed voor jezelf zorgt dan je op een gegeven moment lekker in dezelfde kleren kunt blijven passen. Jammer dat het nodig is, maar toch fijn dat je weer hulp hebt.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten