Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2008, 08:18
veritasje
veritasje is offline
ik moet voor school een profielwerkstuk maken en heb het volgende onderwerp gekozen : bouw je ideale school. ik wil graag weten van jullie wat de beste manier is om te leren en wat de beste locatie is.

alvast bedankt voor uw medewerking
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2008, 13:00
Verwijderd
Als je nog een boek zoekt waarin veel informatie staat over hoe leerlingen het beste leren, en wat verschillende 'modellen' zijn waarin geleerd kan worden kan je misschien het boek Onderwijskunde van Lowyck en Verloop gebruiken. Het is echt een heel uitgebreid boek met super veel achtergrond informatie maar misschien heb je wat aan de hoofdstukken over het leren als leerling?! (Ik moet het lezen voor mijn studie Onderwijskunde)

De locatie voor een school is wel belangrijk maar ik denk dat vooral de inrichting van de school belangrijk is. Leerlingen moeten op mijn ideale school het 'huiskamer-gevoel' krijgen. Ze moeten zich dus meteen thuisvoelen en dit moet niet eerst een groot aantal maanden duren. De docent-leerling afstand is kort, dat wil zeggen dat er gewoon met voornamen en je gesproken moet worden i.p.v met u. Daarnaast heeft mijn ideale school ook veel buitenschoolse activiteiten en zorgt de school ervoor dat leerlingen tot het hoogst haalbare niveau gebracht worden, oa door goed opgeleide docenten en uitdagend lesmateriaal.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2008, 22:24
Verwijderd
haha, ideale school bestaat niet denk ik. denk dat vele mensen zullen zeggen" een school waar ik niet naar binnen hoef"
Met citaat reageren
Oud 13-10-2008, 23:46
SuperSanne
SuperSanne is offline
Een school waar je niet samen hoeft te werken. Daar heb ik zelf een gruwelijke hekel aan... groepsgenoten die niets uitvoeren of juist te overactief zijn (je hóeft niet voor alles een tien!), of die inefficient werken (met z'n allen drie kwartier glazig naar een computerscherm staren terwijl maar één persoon daadwerkelijk typt, is niet handig). Laat me lekker alles op mijn tempo doen en op mijn manier, en laat de sukkelaars het lekker uitzoeken
Oud 14-10-2008, 01:34
Verwijderd
Citaat:
Een school waar je niet samen hoeft te werken. Daar heb ik zelf een gruwelijke hekel aan... groepsgenoten die niets uitvoeren of juist te overactief zijn (je hóeft niet voor alles een tien!), of die inefficient werken (met z'n allen drie kwartier glazig naar een computerscherm staren terwijl maar één persoon daadwerkelijk typt, is niet handig). Laat me lekker alles op mijn tempo doen en op mijn manier, en laat de sukkelaars het lekker uitzoeken
qft. of mensen die alles willen doen als we zelf punten moeten verdelen en dan gaan zeuren dat ze een hoger punt verdienen
Met citaat reageren
Oud 14-10-2008, 22:09
Irshad
Irshad is offline
Mijn ideale school ziet er ongeveer uit als een Amerikaanse school (niet zozeer het sport, wat overigens wel gaaf is). Er word daar vooral buitenschoolse activiteiten gedaan, en er zijn geen vaste klassen. Het verschilt per leerling. Veder aardige maar vooral strenge docenten die de stof goed kunnen uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 08:45
veritasje
veritasje is offline
alvast bedankt voor uw reacties en heb nog iets voor jullie

Ik vind het ook een leuk en goed idee om punten te geven in plaats van een cijfer, dat je bijvoorbeeld aan het eind van het jaar 50 punten moet hebben en die je dan kan krijgen met een so, pw of een verslag.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 09:44
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
qft. of mensen die alles willen doen als we zelf punten moeten verdelen en dan gaan zeuren dat ze een hoger punt verdienen
Die heb je ook nog ja. Het is nog erger als je twee van dat soort figuren in je groep hebt: dan doen ze samen alle opdrachten achter je rug om en klagen op het laatste moment dat jij niets gedaan hebt.
Oud 15-10-2008, 09:49
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Ik vind het ook een leuk en goed idee om punten te geven in plaats van een cijfer, dat je bijvoorbeeld aan het eind van het jaar 50 punten moet hebben en die je dan kan krijgen met een so, pw of een verslag.
daar krijg je bij je studie al mee te maken Misschien moet je dan even kijken hoe dat werkt.
Oud 21-10-2008, 21:38
QWERTYNOPL
QWERTYNOPL is offline
iedergeval, het moet weer nara het echt onderwijs terug gaan
waar een leerling gestimuleerd word en word enthousiast gemaakt van wat hij/zij leuk vind
waar je als een individu word behandeld en niet als een groep, een groep in een massa,
niet als een klaarstoming voor de maatschappij, maar voor eigen ontwikkeling,
psychologisch, mentaal, fysiek.
waar punten niet alles zijn als test, waar men ook weer terug op het individu valt
waarom zou dit komen waarom is dit zo?
waar de leeraar rekening met je houd als je ziek bent geweest, als je achterloopt, als je het niet begrijpt.
Het geen waar Scholing eerst toe was opgericht. Door Erasmus verzorgt.
oneervol uit de renaissance weggelaten.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2008, 18:01
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
DDe docent-leerling afstand is kort, dat wil zeggen dat er gewoon met voornamen en je gesproken moet worden i.p.v met u.
Nah, ben ik het niet mee eens. Ik denk dat dat het een stuk moeilijker zal maken voor de docent. Als ik hoor van andere scholen waar ze leraren haast als vrienden zijn, ook op msn en vaak buiten school ook nog wel dingen mee doen, dan zal die docent minder serieus worden genomen als 'ie straf geeft denk ik.
Oud 23-10-2008, 18:52
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
Die heb je ook nog ja. Het is nog erger als je twee van dat soort figuren in je groep hebt: dan doen ze samen alle opdrachten achter je rug om en klagen op het laatste moment dat jij niets gedaan hebt.
Idd irritant. Maar andersom kan het ook irritant zijn. Met samenwerkingsopdrachten heb ik moeite om werk uit handen te geven. Ik moest eens met een meisje een werkstuk maken, en ik vertrouwde haar niet helemaal. Toch hebben we het werk eerlijk verdeeld. Ik had mijn deel netjes af. Een dag voordat wij het moesten inleveren zei zij opeens dat ze helemaal niets had kunnen vinden blablabla. Daarvoor had ze me nog doodleuk verteld dat ze op schema lag en dat alles goed ging.
Ik heb toen snel haar deel gemaakt, ik heb het best afgeraffeld omdat ik zo weinig tijd had. Toen ik daarna besloot dat mijn cijfer wel hoger mocht zijn dan dat van haar, bleek ik ook een enorme trut.

Maargoed, mijn ideale school. Ik weet het niet zo goed. Ik vind het fijn om veel zelfstandig te doen. Mocht iets nou echt niet lukken, dan kan je altijd naar een leraar stappen.
Oud 24-10-2008, 09:16
Verwijderd
Citaat:
Nah, ben ik het niet mee eens. Ik denk dat dat het een stuk moeilijker zal maken voor de docent. Als ik hoor van andere scholen waar ze leraren haast als vrienden zijn, ook op msn en vaak buiten school ook nog wel dingen mee doen, dan zal die docent minder serieus worden genomen als 'ie straf geeft denk ik.
Een vriendschappelijke relatie hoeft niet, maar ik vond het altijd prettig dat de afstand kort is. Ik denk dat docenten de kwaliteit moeten hebben om respect af te dwingen en daarbij zou de 'naam' niets uit moeten maken. Er zijn docenten die zich niet bij de voornaam genoemd willen hebben maar dat snap ik eigenlijk niet. Ben je dan te onzeker over je eigen kunnen en denk je dat je geen autoriteit uitstraalt?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2009, 18:35
Angelzz
Angelzz is offline
Een school zonder leraren lijkt me geweldig!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2009, 01:01
Verwijderd
Geen stages meer, maar gewoon les. En geen multi-culti lesprogramma's en inzamelingsacties/projecthema's etc etc voor kansarme kinderen in het buitenland ofzo.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2009, 08:41
xxceline
xxceline is offline
Gewoon zelf beslissen wat je doet, wat je leert. Basisvakken, basiskennis. Inlooplessen, uitleglessen. Email/internet contact. Precies wat ik nu doe. Zeven uur les in de week, toch vwo sprint.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2009, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Gewoon zelf beslissen wat je doet, wat je leert. Basisvakken, basiskennis. Inlooplessen, uitleglessen. Email/internet contact. Precies wat ik nu doe. Zeven uur les in de week, toch vwo sprint.
Ik ben het helemaal mee eens, je eigen discipline bijbrengen. hier sluit ik mij bij aan
Met citaat reageren
Oud 12-02-2009, 12:38
RodeKrab
RodeKrab is offline
Interactief onderwijs is denk ik ook erg belangrijk.
Oud 14-02-2009, 19:16
arPos
arPos is offline
Ach de mijne komt aardig in de buurt met multimedia-apparatuur op elke verdieping, een radar, navigatie en machinekamer simulator, een reguliere machinekamer en een overdaad aan electronische borden en LCD schermen.

een playstation op 1 van die schermen die alleen maar voor mededelingen particulier worden gebruikt voor in de vele pauzes zou leuk zijn.

maar wat meer kan je wensen dan een landmark building met uitzicht op de euromast
Oud 20-02-2009, 02:57
Armoed
Armoed is offline

Spoiler
Oud 20-02-2009, 13:16
xxceline
xxceline is offline
Met citaat reageren
Oud 20-02-2009, 16:03
Armoed
Armoed is offline
darwin was wrong
Oud 20-02-2009, 17:03
Buster
Buster is offline
Citaat:
[afbeelding]

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 21-02-2009, 15:46
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
Citaat:
Of mensen die op alles zeggen wat jij doet 'Je kan het beter zo doen' of 'als je dit nou doet' en zelf kan ze er niks van. Dan denken ze dat ze alles beter weten.

Mijn ideale school is: een school waar genoeg uitdaging is. Genoeg geleerd kan worden. Geen leraren zijn die alles ongeveer voor lezen uit een boek, want ik kan zelf ook lezen. Excursies zijn ook altijd leuk en leerzaam. Scholen waar gewoon genoeg boeken en kennis wordt aan gereken en scholen waar als je om hulp vraagt je ook hulp krijgt en ook doorvragen waarom iets niet lukt. Waar ze je behandelen als een individu met eigen sterktes en zwaktes. Zoiets denk ik..
Beste locatie voor een school is een bos, kan je naar buiten met biologie enz. Lekker rustig en kan je lekker naar buiten staren tijdens de lessen.
Oud 21-02-2009, 20:40
Verwijderd
Op mijn ideale school zouden alle vakken zo ongeveer hetzelfde verlopen als de lessen aardrijkskunde nu. De leraar vertelt het leuk, maakt er veel werk van, leest niet uit het boek voor, bedenkt allerlei andere leuke dingen/excursies die met het vak te maken hebben. Als ik daar uit de les kom heb ik echt het idee dat ik meer weet als toen ik binnenkwam. Net als roosjuh1988 zou ik ook wel een school willen waar genoeg uitdaging is. Ik wil echt wat leren op school. En inderdaad ook minder verslagen of projecten waarvoor je moet samenwerken. En voor de rest niet van die onzinnige vakken als ckv. Dat neemt zo ontzettend veel tijd in beslag (tenminste bij ons op school) en die tijd zou ik veel beter aan andere dingen kunnen besteden. Ook zou ik bijvoorbeeld in plaats van gym liever een ander vak hebben zoals nog een taal of biologie. Gym vind ik vrij nutteloos. De relatie tussen docenten en leerlingen zou zo zijn dat er wel een redelijk goede band is tussen hen, maar dat er toch altijd een zekere afstand blijft, want het zijn je docenten, niet je vrienden. Er zou ook wel meer mogen gekeken worden naar de leerling als individu. Nu zit ik me soms te vervelen in de les, omdat ik het al lang weet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten