Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2008, 18:34
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben op dit moment bezig met het ontwerpen van het voorblad voor mijn scriptie. Ik doe dit in powerpoint. Ik heb een hele grote foto ingesteld als achtergrond en de tekst hier overheen gezet met tekstvakken. Dit gaat prima. Alleen nou moeten er nog twee logo's op (van mijn stage-instelling en de hogeschool) en die hebben een witte achtergrond/omgeving terwijl het plaatje een grijzige achtergrond heeft. Ik wil nu dat die achtergrond doorloopt op dat plaatje en dat alleen het logo zichtbaar is, zonder wit er omheen. Ik heb in powerpoint ingesteld dat ze met die achtergrond opgevuld moeten worden maar dat werkt niet. Ik had verder het idee om in paint het wit dan op te vullen met die achtergrondkleur maar dan moet ik die achtergrondkleur eerst toevoegen aan de bestaande kleuren en ik weet niet of dat kan en hoe dat dan moet. Andere oplossingen zijn er misschien ook nog wel maar die weet ik niet. Ik heb geen beschikking over photoshop oid maar wel over paint, word, powerpoint etc. Is er iemand die me kan helpen en me kan vertellen hoe ik dit het handigste oplos?

Alvast heel erg bedankt
Oud 15-10-2008, 20:09
ILUsion
ILUsion is offline
Als gratis alternatief voor Photoshop bestaat er ook Paint.NET, Gimp, Gimpshop, ...

Normaal heb je in PowerPoint (in Word in ieder geval) een knopje op de afbeelding-werkbalk waarmee je een bepaalde achtergrondskleur kunt verwijderen (ik dacht dat dat een blauw stokje met een geelachtig voetje was). Daarmee klik je op de achtergrond van die logo's en normaal haalt hij ze dan weg.

Een andere optie, als je andere formaten van de logo's tot je beschikking hebt, die gebruiken. Ik denk dan aan logo's in de formaten: EPS, WMF, EMF, PNG, GIF (in volgorde van voorkeur naar kwaliteit). De eerste formaten zijn zeer geschikt voor logo's (ze zijn eigenlijk oneindig uitvergrootbaar), maar alle formaten die ik noem ondersteunen transparantie; wat dus inhoudt dat als die logo's goed zijn opgeslagen geweest (wat meestal wel zo is, voor middelgrote instellingen), dan zal het direct in orde zijn. JPEG ondersteunt geen transparantie (en is bovendien een vreselijk formaat voor logo's, al weten de meeste mensen dat niet, zodat je maar al te vaak een logo in JPG krijgt omdat dat het bekendste is). Voor sommigen kan je op de site van je instelling de juiste formaten downloaden (dat is bij de Vrije Universiteit Brussel toch zo, als je lang en goed zoekt).
Oud 16-10-2008, 19:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het is inmiddels gelukt op de eerste manier met hulp van een vriend Ondanks dat het bestand een jpg-file is
Reageren

Regels voor berichten