Als gratis alternatief voor Photoshop bestaat er ook Paint.NET, Gimp, Gimpshop, ...
Normaal heb je in PowerPoint (in Word in ieder geval) een knopje op de afbeelding-werkbalk waarmee je een bepaalde achtergrondskleur kunt verwijderen (ik dacht dat dat een blauw stokje met een geelachtig voetje was). Daarmee klik je op de achtergrond van die logo's en normaal haalt hij ze dan weg.
Een andere optie, als je andere formaten van de logo's tot je beschikking hebt, die gebruiken. Ik denk dan aan logo's in de formaten: EPS, WMF, EMF, PNG, GIF (in volgorde van voorkeur naar kwaliteit). De eerste formaten zijn zeer geschikt voor logo's (ze zijn eigenlijk oneindig uitvergrootbaar), maar alle formaten die ik noem ondersteunen transparantie; wat dus inhoudt dat als die logo's goed zijn opgeslagen geweest (wat meestal wel zo is, voor middelgrote instellingen), dan zal het direct in orde zijn. JPEG ondersteunt geen transparantie (en is bovendien een vreselijk formaat voor logo's, al weten de meeste mensen dat niet, zodat je maar al te vaak een logo in JPG krijgt omdat dat het bekendste is). Voor sommigen kan je op de site van je instelling de juiste formaten downloaden (dat is bij de Vrije Universiteit Brussel toch zo, als je lang en goed zoekt).