Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2008, 15:42
Lizza
Lizza is offline
Hoi!
Ik zit in de 3e en moet aan het einde van dit jaar een profiel kiezen. Het liefst wil ik CM kiezen. Maar eigenlijk wil ik wel graag biologie als keuzevak, ik vind het gewoon wel interessant en als ik later iets met mensen wil gaan doen lijkt het me ook wel handig. Biologie staat niet bij de keuzevakken voor cm omdat je er eigenlijk ook scheikunde voor nodig hebt. Maar aan scheikunde heb ik echt een hekel! Ik heb het aan de decaan gevraagd en die zei dat het op zich wel mogelijk is om bio er bij te kiezen maar dat het dan wel heel lastig is zonder scheikunde.
is er iemand die biologie doet en mij kan antwoorden of scheikunde daarbij echt zo nodig is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2008, 15:48
Alyssia
Alyssia is offline
Ik doe nog oude tweede fase, maar doe ook CM en heb biologie1 als keuzevak gehad. Ik weet niet hoe anders de methode in de nieuwe tweede fase is (bovendien, ik doe geen centraal examen in bio), maar ik heb echt geen moeite gehad met het snappen van de stof. Er zit wel wat scheikunde in, maar als je een basis hebt gehad in de onderbouw, is het echt niet zo moeilijk te begrijpen. En anders kan je het best wel aan je leraar vragen. Ik ken ook een meisje die CM doet en het hele vak biologie heeft gekozen (en er dus eindexamen in doet). Zij heeft er ook echt geen moeite mee.

Ik denk in ieder geval niet dat het onmogelijk voor je is om alleen bio te doen. ^^
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 17:04
Verwijderd
Ik heb biologie gedaan als keuzevak naast C&M en er was echt geen enkel probleem. Denk dat je decaan een beetje overdrijft
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 20:06
Verwijderd
Een aantal klasgenoten van mij deden (in de oude tweede fase) CM of EM met bio, dus zonder scheikunde. Over het algemeen hadden zij meer moeite met bio dan de NG/NT-leerlingen, maar het was niet zo erg dat het vak niet te doen was. Sommige (chemische of fysische) onderwerpen of begrippen die bekend werden verondersteld of maar kort werden herhaald kenden zij niet. Op een gegeven moment kwam het begrip 'mol' plotseling voor in een proefwerk. De scheikundeleerlingen keken niet op of om, maar degenen zonder scheikunde snapten de vraag niet. Op dat soort dingen moet je letten, maar ik denk niet dat dat genoeg reden is om het vak niet te volgen.
O ja, in de loop van de 4e stopten een heleboel CM/EM klasgenoten met bio
omdat ze het te veel of te moeilijk vonden. Maar er zijn een aantal doorgegaan. Wie in de 5e nog bio had, ging zonder grote problemen door.
Ik zou zeggen: probeer het maar. Vind je scheikunde alleen een vervelend vak of ben je er ook niet zo goed in? Bedenk wel dat bio in de bovenbouw chemischer is dan in de 1e en 2e klas, dus dat zou misschien voor jou betekenen dat het minder interessant is.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 15:52
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Dat slaat nergens op. Je kunt BIO gewoon kiezen in het vrije deel. Er zijn een aantal kleine onderwerpen waarbij je een beetje scheikundige kennis nodig hebt maar dat is niet moeilijk te snappen.
Oud 17-10-2008, 19:35
blablatje
blablatje is offline
Ik heb biologie en scheikunde gevolgd en wat je aan scheikunde nodig hebt voor biologie is ontzettend basaal, dat red je wel met het beetje scheikunde dat je in de basisvorming krijgt.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2008, 10:46
Verwijderd
Gewoon proberen! Ik zat vaak bij de biologie1 naast een vriendinnetje van EM en ze vond het super leuk ondanks dat ze het af en toe niet helemaal snapte. Inderdaad als er begrippen komen die bekend zijn uit de scheikunde dan moet je misschien eventjes dat navragen maar verder zal het niet zoveel uitmaken
Met citaat reageren
Oud 18-10-2008, 20:46
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Bij biologie 1 kwam idd nagenoeg geen scheikunde voor. BIj biologie 2 hebben we echter best veel scheikunde gehad. Maar er waren die bio 1 en 2 deden zonder scheikunde en dat is prima te doen. Dit was in oude stijl, dus biologie moet gewoon lukken hoor. Misschien kan je nog wat extra bijles vragen van scheikunde docent als je echt vast loopt.
Oud 19-10-2008, 11:43
duivelaartje
duivelaartje is offline
Je mag altijd biologie 1 doen, maar biologie 1,2 is eigenlijk alleen voor natuur-profielen en daar komt wel wat meer scheikunde bij kijken. Maar als je daar gevoel voor hebt moet het wel goedkomen. Of bestaat biologie 1 en 1,2 nu niet meer?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 12:10
Lizza
Lizza is offline
Dank jullie wel ik heb het ook nog even gevraagd aan een paar mensen op school en die zeiden ook allemaal dat het best te doen valt. Dus ik denk dat ik het ook maar gewoon ga proberen
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 13:43
Verwijderd
Je kan voor de zekerheid een keuzevak extra nemen, zodat je biologie kan laten vallen als het niet lukt.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 16:26
Verwijderd
Ik raad je aan NG & NT te kiezen. Zo heb je een heel breed scale aan studies waar je uit kunt kiezen
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 22:25
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Ik raad je aan NG & NT te kiezen. Zo heb je een heel breed scale aan studies waar je uit kunt kiezen
Nee, vind ik niet. Biologie kan een interesse zijn, maar dat betekent niet dat natuurkunde, scheikunde en wiskunde leuk worden gevonden (er even vanuit gaande dat dit de samenstelling van een echt natuurprofiel is, die huidige profielen slaan natuurlijk nergens op). Daarbij zul je altijd economie 1,2 erbij moeten kiezen wil je echt alle keuzemogelijkheden hebben. Als je echt weet dat je een alfa-studie wilt doen, waarom zou je dan een natuurprofiel kiezen. Het neemt niet weg dat het inderdaad voor het grootste scala opleidt.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 13:24
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
@ duivelaartje, je hebt inderdaad geen biologie 1 en 2 meer. Het is gewoon het vak biologie compleet geworden.
Oud 26-10-2008, 20:53
Verwijderd
Toendertijd bij mij op school (examenjaar 2004) was de helft van de leerlingen afkomstig van C&M of E&M. Niet zo'n hele rare keuze om biologie bij C&M te kiezen als je het mij vraagt. Het waren allemaal geen hoogvliegers, maar ze waren trouwens ook allemaal geslaagd. Als je het leuk vind moet je het gewoon doen
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 16:51
Lizza
Lizza is offline
Citaat:
Nee, vind ik niet. Biologie kan een interesse zijn, maar dat betekent niet dat natuurkunde, scheikunde en wiskunde leuk worden gevonden (er even vanuit gaande dat dit de samenstelling van een echt natuurprofiel is, die huidige profielen slaan natuurlijk nergens op). Daarbij zul je altijd economie 1,2 erbij moeten kiezen wil je echt alle keuzemogelijkheden hebben. Als je echt weet dat je een alfa-studie wilt doen, waarom zou je dan een natuurprofiel kiezen. Het neemt niet weg dat het inderdaad voor het grootste scala opleidt.
Ja biologie vind ik gewoon interessant en het leek me ook wel handig als ik later iets met mensen zou willen gaan doen. Met wiskunde, natuurkunde en scheikunde heb ik echt helemaal niks. Het is niet dat ik er niks van snap, maar gewoon, ik vind er niet veel aan, het boeit me niet echt. Bij mij zijn er ook een paar mensen die zeggen dat je beter een N profiel kan kiezen en ik heb er ook wel over nagedacht. Maar ik denk ook, waarom zou ik dat kiezen als ik zeker weet dat ik er later toch niks mee wil gaan doen...
Met citaat reageren
Oud 28-10-2008, 09:26
Verwijderd
Je kan best biologie volgen zonder scheikunde. Er is wel enige overlap, maar niet zodanig dat je scheikunde nodig hebt. Los daarvan raad ik CM wel af, omdat dit profiel de minste opties biedt.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2008, 14:50
sdekivit
sdekivit is offline
om biologie echt goed te snappen heb je eigenlijk gewoon alle exacte vakken nodig. in het huidige profielgebeuren met het hele vak biologie ga je geheid problemen krijgen ! (al is het alleen maar het afschrikken van enge formules/namen van intermediairen in stofwisselingspaden).

Maar besef je wel dat bij biologie niet alleen scheikundige dingen voorbij komen, maar ook veel fysische eigenschappen drijven biologische effecten (neem bijvoorbeeld je ademhaling of het stromen van bloed door de bloedvaten: 100% natuurkunde).

Mijn advies: doe het niet.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 15:56
anneqwert
anneqwert is offline
Ik vind Biologie zelf steeds meer een huis-tuin-keuken vak worden, tbh.
Vooral examen vragen zijn tegenwoordig logisch nadenken. Je hoeft soms niet eens de stof te kennen/snappen om de vraag te beantwoorden. Met logisch nadenken bij Bio kom je dus al best een heel eind!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 17:16
sdekivit
sdekivit is offline
biologie wordt ook meer een zwamvak aan het einde (met onderwerpen als ecologie en milieu enz), maar voor het grootste gedeelte is kennis van exacte vakken wel zeer gewenst denk ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten