Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2008, 10:42
lucy48
lucy48 is offline
Hoi,
Ik had een vraagje over mijn modem. Ik heb internet via een sitecom modem en router. Elke avond doe ik de stekker van mn computer er uit (en dus ook van modem en router), maar als ik dan de volgende dag de stekker er weer in doe en de computer weer aan zet, moet ik iedere keer opnieuw het modem instellen voor ik kan internetten (kom dan eerst op een vangpagina). Ook als ik op een andere computer op internet wil, die via de router is aangesloten, moet ik eerst de 'hoofdcomputer' aanzetten voordat ik op die andere computer op internet kan. Is er niet een manier waarop ik ervoor kan zorgen dat de instellingen bewaard blijven als de stekker eruit gaat, en ik dus niet elke keer het modem opnieuw hoef in te stellen en op de andere computers gewoon op internet kan zonder dat die ene computer waar het modem aanvastzit aanstaat. Ik had al gekeken op 10.0.0.1 (waar je heen moet gaan om het modem in te stellen) maar kon het niet vinden...
Alvast bedankt.
Oud 23-10-2008, 12:11
Verwijderd
Ongetwijfeld, maar laat ik dit eerst eens naar S&M gooien, waar het hoort.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2008, 13:30
freyk
freyk is offline
Als je de type van de router aan ons verteld, dan kunnen we hier een handleiding downloaden, om door te lezen.

Persoonlijk zou ik niet iedere avond mijn modem/router uitzetten.
Oud 23-10-2008, 20:51
ILUsion
ILUsion is offline
De makkelijkste oplossing, lijkt me ook om gewoon die modem en router op een eigen stopcontact te zetten dat je niet uitschakelt. Bovendien, ik zie het nut niet echt in het uitzetten van je computer via een stekkerdoos. Wat je daarmee in feite doet, is zorgen dat de batterij van je moederbord continu gebruikt wordt. Dus je gaat sneller dan normaal tegen het probleem aanlopen dat ook je computer sommige instellingen gaat vergeten (namelijk die uit je BIOS, waarvoor dat batterijtje dient).

Het stroomverbruik van een computer die niet aanstaat, is normaalgezien beperkt tot een halve ampère op de 12V-lijn (lees: 6 watt netto, hoogstwaarschijnlijk wordt dat netto niet eens gehaald (maar brutto waarschijnlijk wel, omdat je voeding ook heel wat verliezen heeft)). Anyhow: je gaat er niet zo veel geld mee besparen door je stekker uit te trekken. Als je het doet om eventueel te beschermen tegen bliksem/stroompieken, investeer je beter in een afgeschermde stekkerdoos (die is een beetje duurder dan een normale), maar ik moet zeggen dat ikzelf nog nooit problemen gehad heb met stroompieken op computers.
Oud 28-10-2008, 13:29
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
De makkelijkste oplossing, lijkt me ook om gewoon die modem en router op een eigen stopcontact te zetten dat je niet uitschakelt. Bovendien, ik zie het nut niet echt in het uitzetten van je computer via een stekkerdoos. Wat je daarmee in feite doet, is zorgen dat de batterij van je moederbord continu gebruikt wordt. Dus je gaat sneller dan normaal tegen het probleem aanlopen dat ook je computer sommige instellingen gaat vergeten (namelijk die uit je BIOS, waarvoor dat batterijtje dient).

Het stroomverbruik van een computer die niet aanstaat, is normaalgezien beperkt tot een halve ampère op de 12V-lijn (lees: 6 watt netto, hoogstwaarschijnlijk wordt dat netto niet eens gehaald (maar brutto waarschijnlijk wel, omdat je voeding ook heel wat verliezen heeft)). Anyhow: je gaat er niet zo veel geld mee besparen door je stekker uit te trekken. Als je het doet om eventueel te beschermen tegen bliksem/stroompieken, investeer je beter in een afgeschermde stekkerdoos (die is een beetje duurder dan een normale), maar ik moet zeggen dat ikzelf nog nooit problemen gehad heb met stroompieken op computers.
kan schelen we hebben hier thuis 1 kast staan met 2 pc's, xbox 360, tv en een gamecube en dat bij elkaar gebruik 50 watt als alles uit staat
(dus pc's uit enniet op suspend etc) (gemeten met vermogensmeter)

en dat kost toch zon

0,05 kwh * 24 * 365 * 0,10 euro = 43,8 euro per jaar
daar kan je toch een mooi avondje voor stappen

en aangezein de baterijtjes van je pc neit zo duur zijn is de optie om af en tioe die dingen te vervangen goedkoper dan ze constant aan het lichtnet te laten hangen
Oud 28-10-2008, 13:58
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
kan schelen we hebben hier thuis 1 kast staan met 2 pc's, xbox 360, tv en een gamecube en dat bij elkaar gebruik 50 watt als alles uit staat
(dus pc's uit enniet op suspend etc) (gemeten met vermogensmeter)

en dat kost toch zon

0,05 kwh * 24 * 365 * 0,10 euro = 43,8 euro per jaar
daar kan je toch een mooi avondje voor stappen

en aangezein de baterijtjes van je pc neit zo duur zijn is de optie om af en tioe die dingen te vervangen goedkoper dan ze constant aan het lichtnet te laten hangen
50 watt voor die apparaten samen lijkt me nog steeds vrij veel (mijn gok zou ergens rond de 30 watt liggen). Overigens nog een bedenking bij je meting: let erop dat heel wat vermogensmeters allesbehalve betrouwbare waarden geven (voor het meten van piekverbruik of regimeverbruik, maakt dat niet zo heel veel uit; maar voor het meten van laagverbruik is het echt belangrijk om te weten hoe je metertje werkt). Sommige metertjes meten immers het schijnbaar vermogen (dat veel groter kan zijn dan het werkelijk vermogen); anderen hebben veel last van netvervuiling (als ze impliciet veronderstellen dat er een perfecte sinus uit je stopcontact komt bv.), of gewoon omdat hun resolutie onder 10W erbarmelijk slecht is. Als je alles tesamen gemeten hebt, zou het wel enigszins betrouwbaar moeten zijn, lijkt me.

Ik geloof dat er ooit in Elektor/Elektuur daarover een artikel stond (of anders was het ergens op tweakers.net/GoT).

Voor mezelf vind ik het niet de moeite om daarvoor al die moeite te doen, omdat het ook voor het milieu eigenlijk niet zo veel uitmaakt vermits elektriciteitsleveranciers over het algemeen 's nachts toch te veel productie hebben (en het milieu dus belasten, ongeacht het eigenlijke verbruik omdat het voor centrales niet rendabel is om 's nachts alles stil te leggen (maar wel op een lager pitje te laten draaien, lijkt me)). Ik praat het voor mezelf goed dat batterijtjes ook vervuilen; maar natuurlijk is de afweging aan ieder om die te maken.
Oud 28-10-2008, 14:09
Verwijderd
De discussie over het wel of niet uitzetten van allerlei apparaten en wat dat wel of niet zou kunnen besparen is natuurlijk hartstikke leuk, maar kan beter in een ander topic gevoerd worden. Hier schiet TS niks mee op.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten