Advertentie | |
|
![]() |
|
De massa van 1u staat op wikipedia, dus daar kan je vast wel wat mee rekenen.
|
![]() |
|
Met de definitie van 1 amu (atomic mass unit) alleen kom je er niet.
Wat je wel nodig hebt, is de definitie van een gereduceerde massa. In een tweelichamen-probleem (de beweging van twee lichamen(hier atomen) t.o.v. elkaar), kan je een vereenvoudiging invoeren als je het als een probleem beschouwt van 1 lichaam rond het andere, met de invoering van de gereduceerde massa. Vermits je zelf al de omzettingen van kg naar u gemaakt hebt, gebruik ik ook die waarden. De gereduceerde massa is gedefiniëerd als volgt: Als je daarin je gegevens invult (m1 van je C en mu als gereduceerde massa, kom je uit op 13.97u, wat inderdaad ongeveer overeenkomt met stikstof). Dat je er niet exact op uitkomt, kan je op twee manieren verklaren: enerzijds heb je een massadefect door de binding van C en N (een binding heeft een bepaalde energie, en energie en massa zijn vrijwel equivalente begrippen, zie ook Einstein (E=mc²) ), maar daarnaast heb je van zowel C als N verschillende isotopen, dus met een lichtjes andere massa; de waardes die je op een periodiek systeem terugvindt, zijn gemiddelde waardes (rekening houdend, met hoe vaak bepaalde isotopen voorkomen), het is dus ook goed mogelijk dat je bv. een zwaar C-atoom te pakken hebt en een licht N-atoom, of omgekeerd. Wat ik echter niet begrijp, is in welke context het leerrijk is om van die gereduceerde massa te spreken als het gewoon over twee atomen gaat, zonder dat er verder iets van dynamiek bijkomt. En al helemaal omdat er op dergelijke schaal, volgens mij wel interessantere effecten zullen spelen dan Newtoniaanse mechanica.
|
![]() |
|
|