Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
wetenschap eraf knippen (en onder exacte vakken plaatsen of niet meer laten bestaan) religie omdopen tot geloof; subfora mergen in "geloof & filosofie"
|
Er wordt al gekeken naar een evt. andere locatie voor dit subforum naar aanleiding van deze thread. Ik zal deze disccusie ook even aanstippen in het plan dat nu besproken wordt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En er hoeft nier per se gefilosofeerd te worden op het forum, men kan ook vragen stellen over de filosofie. Ook dat gebeurd weinig. Verder is wetenschap in 2 categorieën indelen iets te simplistisch. Er zijn ook wel onderwerpen tussen die twee uiterste in. Het 'beleid' op W&F laat bijna alles toe, zolang het maar binnen de categorieën valt en er niet al recentelijk een topic over is geweest. Wetenschap en filosofie zijn denk ik allebei lastig om goed in te delen. Wetenschap is een té breed subject. Zo zouden zeer technische topics over de interne werkingen van een computer ook als wetenschappelijk gezien kunnen worden, alleen valt dat weer onder hardware. Daardoor worden veel van de onderwerpen gekaapt door andere subfora. Filosofie is sowieso geen populaire discipline en ook binnen de filosofie zijn veel domeinen dubbelzinnig. Zo is er taalfilosofie (hoort dat op een taal of filosofie subforum?), ethiek (N&A, cultuur?), etc. etc. De volle honderd procent disciplines binnen de filosofie zoals ontologie en metafysica kunnen vrijuit besproken en bediscussieerd worden, alleen is daar maar weinig animo voor op dit forum. Verder is lukraak je denksels opschrijven en het bestempelen als filosofie hetzelfde als elk krabbeltje op een papiertje als kunst zien. |
![]() |
|
dan nog zou ik het gewaagd vinden als je ontkent dat aan 'hogere' wetenschappelijke filosofie een simplistisch en of abstract denken ten grondslag ligt..
als er geen mensen begonnen met kibbelen, 'grappige' geluidjes, steentjes langs een rots schaven etc.. dan zou heel de taal die we hier gebruiken nooit ontwikkeld zijn. het begint met simpele 'probeersels,' vaak relatief impulsieve handelingen. daar bouwt men verder op. verbiedt het simpele, willekeurige, abstracte.. en het enige wat je overhoudt is grijs.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ook ontken ik je bijna Aristotelische claim dat er aan elke wetenschap een simplistisch of abstract denken grondslag ligt niet. Maar topics als: 'Ik denk dus ik ben, een steen denkt niet. Klopt dit?' horen er niet echt thuis want blijkbaar heb je dan totaal geen verstand van filosofie. Is net zoiets als: 'Dat bij elkaar geraapte zooitje verf dat men de nachtwacht noemt, is dat mooi?' |
![]() |
|||
Citaat:
nee hoor je overschat jezelf Citaat:
de eerste vraag is een uit de context gehaald citaat maar erover filosoferen kan goed. de 2e vraag is natuurlijk groentenboerennederlands maar prima te verantwoorden als je geen fan van rembrandt bent (zoals ik).
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar om toch je eigen methoden te blijven hanteren, de Van Dale zegt: fi·lo·so·fie1 dev; bn.: -sofisch; pers.: -soof 1 wetenschap die zich erop toelegt het wezen van alle dingen en de beginselen die aan het gehele zijn ten grondslag liggen, te leren kennen 2 levensbeschouwing de filosofie achter fi·lo·so·fie2 dev; mv.: ~ën; bn.: -sofisch; pers.: -soof filosofisch systeem Waarbij vooral de laatste interessant is, aangezien het gaat over een filosofisch systeem. Dat impliceert een aantal dingen. Dat je filosofische gedachten niet lukraak kan opschrijven, maar dat zij in een geheel moeten staan. Wat maakt het dan een filosofisch systeem? Dat het in een bepaalde traditie staat, dat het teruggrijpt op andere filosofen, dat het jargon begrepen en gebruikt wordt, etc. Filosofie staat nooit los van haar traditie. Er zijn geen filosofen te noemen die niet teruggrijpen in de traditie. Citaat:
De 2e is gewoon slecht geformuleerd en zal daardoor meer afgekraakt worden door leden dan dat er een zinnige discussie uit voorkomt. Ik geloof dat er op elk subforum wel wordt verwacht dat de startpost ruimte biedt aan discussie. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|