Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2008, 10:10
Verwijderd
Ik ben 2 weken geleden verhuisd naar een studentenflat. Alle mensen op mijn gang heb ik al een keer gezien, maar het is verder een 'dode' gang. Er is geen verdeling van schoonmaaktaken (de verhuurder maakt het een en ander schoon, ieder heeft een eigen douche, de rest blijft gewoon vies), er hangen briefjes in de gemeenschappelijke ruimte ('Ik ben verhuisd naar ..., gr. X) en de koelkast kun je beter niet open doen.
Toch heb ik het gevoel dat er wel leuke mensen wonen en ik wil graag in contact met ze komen, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen. Ik zou bv. wel een keertje samen willen eten of zo.
Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel?

Ik stel deze vaag niet bij het topic 'vieze huisgenoten' omdat het meer over contact maken gaat en niet zozeer om het feit dat iemand zich niet aan de schoonmaaktaken houdt (want die zijn er helemaal niet).
Advertentie
Oud 07-11-2008, 10:32
WolterB
WolterB is offline
Hoe ben je in die flat terechtgekomen? Via een huisbaas of met inspraak van de mensen die er nu al wonen? Vaak maakt dat een wereld van verschil in het begin.
In flats waar je zonder inspraak van medebewoners terecht komt heerst vaak een hele individuele sfeer. Ieder doet zijn/haar eigen ding, voelt zich niet verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke ruimtes (zoals die koelkast) en er heerst niet bepaald ee groepsgevoel. Dit veranderen is iets wat best moeilijk is in veel gevallen en daar moet je ook de medewerking van hebben van je huisgenoten.

Voor het gemak ga ik er vanuit dat je zonder inspraak van de huisgenoten er bent komen wonen. Je deelt dus in principe alleen een gang met deze mensen, of heb je ook een gemeenschappelijke keuken en woonkamer?

Wat je kan doen om in contact met de andere huisgenoten te komen is ze allemaal persoonlijk langsgaan en voor te stellen om een keer samen te koken en te eten, zodat je hen beter kan leren kennen, misschien een spel doen na het eten. En als het gezellig is kijken of je dit vaker kunt doen. Dan kan je ook beter afspraken maken over dingen schoonhouden dan wanneer je met met briefjes communiceert. Schrik er niet van als een aantal mensen daar geen behoefte aan heeft, want als je op een bepaalde manier in een huis leeft verander je dat niet heel erg snel.
Oud 07-11-2008, 12:58
Lente
Lente is offline
huisetentje
Oud 07-11-2008, 13:46
kweety
kweety is offline
In mijn eigen studentenhuis heb ik daar helemaal geen last van, maar op de slaapkamer na, delen we ook alles.

Ik zit nu echter in zweden in een studentenflat. Je kent de mensen niet waarmee je samen komt te wonen, iedereen heeft eigen badkamer en alleen de keuken deel je. Bij veel verdiepingen zie je dan ook dat iedereen om de buurt zijn kamer uit komt om eten te koken en verder heb je niet veel contact met elkaar. Ik heb zelf vanaf de eerste dag dat ik hier was aan iedereen gevraagd of ze mee wilden eten en een eetlijst opgehangen. En dit werkt nog steeds en veel mensen komen nu juist hier eten omdat ze het zo gezellig vinden. En wat verder ook helpt, is je deur op zijn tijd/altijd open laten staan, zodat je iedereen ziet lopen en even hallo kan zeggen en er nog een gesprekje aan vast te knopen.

sccs ermee.
Oud 08-11-2008, 14:58
blablatje
blablatje is offline
Hang een briefje op:

Hee mensen, keer een huisetentje doen? Ik kook! Schrijf je naam achter de data waarop je kan!
maandag x november
dinsdag x november
donderdag x november
enzovoort

Met je eigen naam achter alle data. En op de dag van het etentje maak je gewoon een grote pan spaghetti.
Oud 11-11-2008, 14:23
cenerentola
cenerentola is offline
geef een feestje en vertel je huisgenoten dat je 10 kratten bier op je kamer hebt staan
Oud 11-11-2008, 19:53
Yerli
Yerli is offline
Je omschrijving lijkt erg op Vossenveld in Nijmegen, maar goed.
Jezelf voorstellen lijk me inderdaad wel een pre, en daarnaast kan je erg gemakkelijk vragen hoe iemands weekend was en dat soort simpele dingen. Als mensen in de gemeenschappelijke ruimte eten dan is het niet zo moeilijk om samen met ze te eten/vragen of ze het goed vinden dat je je eten samen met hun opeet. Daarna kan je altijd vragen wat zij ervan vinden om een keer met z'n allen samen te eten/vragen of zij de koelkast of het fornuis ook zo vies vinden en of ze wat voelen voor een soort schoonmaakrooster.
Maar goed, misschien had je dit allemaal zelf ook al wel bedacht.
Oud 11-11-2008, 20:10
wup
wup is offline
Je kan inderdaad een briefje ophangen voor een 'kennismakings etentje'. Maar misschien is het huis wel niet voor niets zoals het is. In mijn huis is het ook ieder voor zich en daar ben ik erg blij mee. Er is hier 1x een etentje geweest, maar daar bleef het ook bij. Dus verwacht niet te veel, misschien vinden de mensen het juist heel prettig zoals het is.
Oud 11-11-2008, 21:03
XxLuchia
XxLuchia is offline
Ik zal dat ook doen van dat briefje ophangen voor een kennismakings etentje
Oud 12-11-2008, 11:08
Flijn
Flijn is offline
Huisetentje is een goed idee ja.

Ik zou niet gaan communiceren via briefjes; als je mensen aanspreekt is het a) veel sneller geregeld en b) kun je alvast een beetje meer kennis maken, door bijvoorbeeld te informeren naar hoe hun weekend was.
Ik weet niet hoeveel mensen er in het huis wonen? Maar als het er meer dan vier zijn zou ik één of twee mensen als eerste vragen of zij het ook een leuk idee vinden, en als dat zo is, of ze mee zouden willen helpen met boodschappen / gerechten kiezen / tafel dekken / toetje maken / wat dan ook. Dat je het zeg maar samen organiseert, dat is gezellig én het is gewoon praktischer.
Als je eenmaal met z'n tweeën of drieën een plan hebt, kun je de rest van het huis uitnodigen. Dan is het wel handig een briefje op te hangen voor de data, maar ik zou het wel gewoon mondeling vragen of erover beginnen. Het is dan ook niet zo erg als niet iedereen kan of wil; het is al mooi meegenomen als je met een paar mensen beter contact hebt. Dan is het ook gemakkelijker afspraken over schoonmaken te maken.
Oud 13-11-2008, 21:54
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
op verzoek

Regels voor berichten