Hallo allemaal,
Ik heb recentelijk bij mijn oma op zolder een videoband gevonden, waar mijn inmiddels overleden opa op staat. Om die reden wil ik de inhoud van de videoband graag naar DVD willen laten overzetten. Ik weet van mijn vader dat je de videoband eerst een paar keer moet laten afspelen in een videorecorder, alvorens je het naar DVD laat overzetten. Op die manier verwijder je een klein beetje van stof en dergelijke wat op de VHS is komen te zitten.
Dat ben ik dus net gaan doen, en het beeld blijkt vrij slecht te zijn. De videoband dateert uit 1991, dus ik wist dat het beeld niet meer zo super zou zijn, maar ik was toch verbaasd over wat ik te zien kreeg. Zelfs mijn videoband van mijn Eerste Heilige Communie uit 1993 zag er stúkken beter uit! Misschien komt het door het feit dat de videoband over mijn opa zeer zelden was afgespeeld.
Wat ik op de videoband van mijn opa zie, is vooral het volgende: het beeld is schokkerig en flikkert, en bovendien is alles witachtig. Meestal zie je vooral wit, en als je eens een keer een beetje fatsoenlijk beeld ziet, lijkt het alsof iemand de brightness bij brightness/contrast even te ver heeft opengedraaid. De audio is echter intact: ook als je niets ziet, blijf je gewoon de stemmen horen.
Kortom, ik zou willen proberen om het beeld van deze videoband zoveel mogelijk te laten restaureren, alvorens het naar DVD wordt overgezet. Ik besef dat de kwaliteit nooit meer zal zijn zoals het was toen de video nieuw was, maar ik hoop dat er toch nog iets te redden valt.
Mijn vraag aan jullie is als volgt: weten jullie een betrouwbaar bedrijf of winkelketen waar je voor een redelijke prijs die restauratie kunt laten uitvoeren? Op Google vind ik namelijk niet zo snel iets. Misschien hebben jullie hier zelf ervaring mee, toen jullie (of iemand in jullie naaste omgeving) iets van VHS naar DVD wilden laten overzetten?
Overigens heb ik vorig jaar al enkele videobanden naar DVD laten overzetten bij de Hema Fotoservice, maar bij mijn weten doen zij niet aan restauratie van videobanden die zo'n slechte beeldkwaliteit hebben als de mijne. Dus vandaar de vraag.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Alvast hartelijk bedankt voor alle reacties!