Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2008, 12:42
HandDoek
HandDoek is offline
Ik moet dit weten voor school:

Waarom is het in een aantal landen verboden? (klonen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2008, 13:05
ILUsion
ILUsion is offline
Enkele redenen:
- bedenk je eens als je zelf gekloond zou zijn; dan zou jij niet te onderscheiden zijn van je kloon op het gebied van genetische informatie: dus exact dezelfde genetische code (en hoogstwaarschijnlijk dus ook vingerafdruk, irisscan, stempatroon, ...). Kortom: als je kloon iets misdoet, is het niet uit te maken wie het exact gedaan zou hebben.

- sommige landen kunnen er volgens mij ook wel godsdienstige bezwaren tegen hebben, net zoals stamcelonderzoek: je laat de natuur/god haar werk niet doen, maar zit zelf te prutsen met levende wezens (al vind ik dat zelf niet echt een geldig argument, ik begrijp hun standpunt wel).

- hoe regel je rechten voor klonen, daarmee bedoel ik: het is duidelijk dat we allemaal verschillende mensen zijn; maar je kan klonen bv. ook gebruiken om zieke mensen te genezen ten koste van hun kloon (cfr. de film 'The Island', waar dit op populaire manier aangebracht wordt). En kan je dan niet even goed het omgekeerde doen: de kloon redden ten koste van het origineel? Zo'n dingen heb je beter eerst op orde. Let wel: soms komt dergelijke intentie overeen met moord: als het origineel bv. een slecht functioneren hart heeft, en je maakt een kloon, om het hart daarvan te gebruiken, pleeg je eigenlijk moord om het origineel te redden (maar met welk recht ga je dan die kloon vermoorden, want buiten het feit dat dat een kloon is, blijft dat ook een mens (met de bijhorende klassieke redenering: 'en die heeft ook gevoelens' enzovoorts)

Kortom: bedenkt wat voor problemen er nog kunnen ontstaan, waarvoor zou je mensen willen klonen in de eerste plaats (en waar zorgt dat voor problemen)?

De reden dat er wel dieren gekloond worden onder strenge regels, is dat voor veel mensen een dier toch maar een dier is; dat een schaap maar een schaap is en dat ze er toch allemaal hetzelfde uitzien (wat natuurlijk nonsens is).
Reageren

Regels voor berichten