Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2008, 00:47
Mariekje*
Mariekje* is offline
Hoi,

Zoals sommige wellicht nog weten heb ik sinds enkele jaren een ex-Spaanse asielhond in huis. Een teefje met een behoorlijk zwaar en traumatiserend verleden, en hierdoor ook behoorlijk wat gedrags-tics.

Ze slaapt altijd al graag bij ons op de slaapkamer. Echter willen wij dit liever niet meer hebben omdat ze continue pogingen onderneemt om gezellig tussen ons in te kruipen, en we vinden echt niets viezer dan een hond in/op bed. Daarnaast maakt ze vreselijk veel geluid in haar slaap, wat mijn nachtrust - als zeer lichte slaper - enorm verstoord. Om die reden hebben we haar ligkussen tegenwoordig in de woonkamer liggen, en heeft ze daar s'nachts haar plekje gevonden.
Enkele weken geleden moest ik plotseling worden opgenomen in het ziekenhuis, i.v.m. complicaties rondom de zwangerschap. De hond is altijd erg op mij gesteld en is toen nagenoeg de gehele week alleen thuis geweest (Natuurlijk kwam ze wel buiten en werd ze verzorgd, maar mijn vriend was veel bij mij in het ziekenhuis te vinden/aan het werk). Sinds die tijd krabbelt ze hele nachten lang aan alle deuren in huis... Ze trekt letterlijk de verf er vanaf, en maakt gigantisch veel kabaal. Zo op het oog heeft het erg veel weg van verlatingsangst....

De vraag is: Hoe krijg ik het haar weer afgeleerd?
Haar wegsturen heeft slechts voor 5min effect, haar steeds op haar plekje terug leggen ook niet... Een boze stem op zetten maakt echt geen indruk, tsja wat wel eigenlijk? Zodra 1 van ons bij haar in de woonkamer komt liggen op de bank, dan is ze direct stil. Maar zeker met het oog op de baby die elk moment geboren kan worden, is dit echt geen optie.

Tips, raad, ervaringen... Alles is (wederom) welkom
Oud 16-11-2008, 00:57
PatoLoco
PatoLoco is offline
Heeft je hond een bench? Dit is een soort "kooi" waar je hem inzet wanneer hij moet slapen enzo. Onze hond had verlatingsangst en op aanraden van de dierenarts hebben we hem een bench gegeven waar hij elke avond in moet slapen. Voor hem is het echt een vertrouwd plekje waar hij zonder problemen inspringt als het slaaptijd is. Sindsdien is zijn verlatingsangst ook wel zo goed als weg. Het helpt iig wel om ze een vertrouwd plekje te geven, wat wel kan helpen bij verlatingsangst...

Ik heb op zo'n tv-programma waar ze honden 'heropvoeden' eens een behandeling gezien voor een hond met verlatingsangst. Het dier vernielde echt heel de woonkamer als z'n baasje(s) een tijdje niet aanwezig was. Ze hebben dit gedrag kunnen veranderen door hem aan te leren dat eventjes alleen zijn niet erg is, het baasje komt heus wel terug. Dit deden ze door korte periodes afwezig te zijn. Het begon met een paar minuutjes maar in de loop van de training evolueert het naar langere periodes. De hond leert gaandeweg dat zijn baasje wel terugkomt. Omdat je steeds verder opbouwt, zal je hond leren dat ook na een lange afwezigheid, zijn baasje wel zal thuiskomen (geen reden tot paniek dus). Ik herinner het mij allemaal nogal vaag maar dit kan je misschien toch al een beetje helpen

Wat ook erg belangrijk is (volgens dat programma) is niet laten blijken dat je weggaat. Ga je hond dus niet een stevige knuffel geven om dan wild zwaaiend afscheid te nemen ofzoiets Gewoon de kamer verlaten, zonder duidelijk te maken dat je een tijdje weg zal zijn, is de boodschap.

Verder herinner ik mij er zo meteen niet veel van. Op internet vind je zeker en vast wel meer informatie over honden met verlatingsangst en hoe ermee om te gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2008, 08:07
Mariekje*
Mariekje* is offline
Nee, mijn hond heeft geen bench. Ze heeft jarenlang (onder erg nare omstandigheden) geleefd in een asiel, in een piepklein hokje in de brandende zon (Ze zit dan ook onder de brandwonden). Opsluiten is geen optie om die reden, want dan breekt ze de tent af. Obstakels - Of het nu een deur, een bench of een muur is - maken haar compleet krankzinnig... Zo heeft ze zich al eens een weg gegraven door een BETONNEN muur van 14cm dikte, is ze door een branddeur heen gekomen, heeft zich een weg gebeten en gegraven door een gipsplaten muur met MDF platen, spijlen van een zwaar metaal traphek doorgeknaagd en losgetrokken, hard houten keukenkastjes aangeknaagd, een tuinhek onherstelbaar de vernieling in geholpen enzovoorts.... Kortom, inmiddels heeft de schat ons meer dan 5.000 euro schade opgeleverd, omwille van haar verlatingsangst.

Thuis blijven is geen enkel probleem voor haar. Als mijn vriend en ik beiden aan het werk zijn, is ze vaak een uur of 9 alleen voordat ze weer eens iemand ziet. Zolang de tussendeur van de woonkamer naar de hal niet in het slot kan vallen (dankzij deurstops) vind ze het allemaal prima, en ligt ze gewoon de hele dag door te luieren zonder angstig te zijn. Het is nu dus puur en alleen in de nacht, dat ze mij/ons kwijt is... Radio/tv aanzetten, blijven praten maakt geen verschil... Ze wil ons gewoon perse in het zicht hebben. Dat ze de deur+naast gelegen muur ook nu weer probeert te slopen is tot daar aan doe, maar die herrie is echt absurd en kan gewoon niet als er straks een baby iets verderop ligt te slapen

Ook heb ik het idee dat ze dondersgoed weet dat wij in de slaapkamer zijn, omdat dit de enige deur is waar ze aan krabbelt. Haar vermoedens bevestigen door terug te praten heeft geen effect, het negeren evenmin (dat hebben we vannacht gedaan) want dan leeft ze zich zelfs uit op het laminaat. Uiteindelijk heb ik dus voor nacht nummer zoveel op de bank geslapen, en ben ik wederom compleet gebroken. Weinig bevorderlijk als je 38 weken zwanger bent haha.

Bedankt voor je reactie
Oud 17-11-2008, 12:32
PatoLoco
PatoLoco is offline
Ik ben helemaal geen expert hoor, maar zou je niet hetzelfde ritueel kunnen volgen als wanneer je gaat slapen maar dan toch terugkomen? En haar zo dus leren dat ook na een nachtje alleen te zitten, jullie 's ochtends gewoon naar haar terugkomen. Dit dus door haar in stapjes aan te leren dat jullie maar tijdelijk wegblijven.

Ik zou beginnen met haar een vast en vertrouwd plekje te geven in huis (mand, dekentje,... aangezien een bench geen optie is). Misschien heeft ze dit al maar leer haar om hier vaak te zitten. "Dwing" ze af en toe om hier te zitten terwijl je in de buurt met iets bezig bent. Dit kan je bijvoorbeeld doen door haar het bevel "Blijf" te leren. (Uiteraard belonen als ze braaf doet wat ze moet doen)

Zo heeft ze al zeker een plekje dat erg vertrouwd voor haar is, en het is dan toch geen bench of iets dergelijks.

Ik zou dan proberen om te doen alsof je gaat slapen. Zet ze in haar mand en doe exact hetzelfde als wanneer je gaat slapen. Maar kom meteen terug, zoals ik in m'n vorige antwoord al beschreven had. Zodat ze dus leert dat "slapengaan" net hetzelfde is als wanneer jullie gewoon gaan werken. Dus gewoon doen alsof je gaat slapen en haar niet meenemen in de kamer. Geleidelijk aan kan je de tijdsduur dat je wegbent beginnen opbouwen.

Ik weet echt niet of dit veel zal helpen maar het is misschien wel het proberen waard. 't Is op zich wel vreemd dat ze overdag probleemloos alleen is, maar 's nachts niet alleen kan zijn. Misschien moet je dus een manier vinden om haar te laten inzien dat er geen verschil is tussen dag en nacht. Jullie komen heus wel terug...

Het zal iig erg veel geduld en inzet van jullie kant kosten Maar ik denk dat, met de juiste aanpak en veel geduld, jullie zeker wel een oplossing vinden! Of dit de juiste aanpak is, weet ik niet... Just trying to help Eventueel eens met een dierenarts, hondenexpert, etc praten. Enkele hondenfora zoeken op internet kan waarschijnlijk ook wel handig zijn... Ik heb nu niet zo veel tijd maar ik wil straks wel eens wat rondneuzen op internet...

't Is in ieder geval erg leuk dat jullie de moeite doen om zo'n arm diertje te helpen Zonde dat sommige dieren zo getraumatiseerd door het leven moeten...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 13:17
coopergirl
coopergirl is offline
Misschien een telefoontje naar de dierenarts(assistent) voor tips? Ik weet niet hoe gebruikelijk dat is, maar mijn moeder belde destijds de dierenarts(assistent?) omdat haar kat overal en nergens in het huis urineerde (terwijl er geen sprake van blaasontsteking/ krolsheid was, dus puur aangeleerd gedrag). Zij kreeg toen wat tips mee..

Verder heb ik geen concrete adviezen De hond van mijn ouders slaapt in een bench, maar uit je verhaal op te maken is dat totaal geen optie voor jullie hond..

Succes!
Oud 19-11-2008, 01:37
Verwijderd
www.antiblaf.nl
Met citaat reageren
Oud 19-11-2008, 21:29
Mariekje*
Mariekje* is offline
Bedankt voor de reacties!

Nee een bench in onder geen beding een optie. Het op de bank gaan slapen zorgt er voor dat ze stil blijft, maar inmiddels slapen we alweer een week of 3 apart en dat komt op een gegeven moment echt je strot uit.
Ik heb van de week een keer kalmeringstabletten geprobeerd omdat ik opmerkte dat ze echt in paniek raakt bij het idee van ons niet zien.... Het had geen effect, dus vervolgens heb ik haar weer bij ons op de slaapkamer gelegd (bed staat nu toch op bierkratten, dus ze kan er niet opklimmen)... Maar ook daar was ze het niet mee eens, omdat ze dan haar lieftallige kattenvriend moest missen en alsnog aan de deuren ging krabbelen.

Dierenarts heeft verder geen tips. Ik overweeg nu om een bepaald geurafscheidend systeem te proberen, waar ze rustig van schijnen te worden. Haar consequent terug leggen op haar plaats heeft ook geen enkel resultaat... erg frustrerend.
Oud 21-11-2008, 16:32
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Ik weet niet...maar is het misschien een idee om haar, juist nu alles toch vrij chaotisch is, haar nog even wél op de slaapkamer te laten liggen? Ze kan het wel, dat heeft ze laten zien, maar ik denk dat ook gezien haar verleden deze periode voor haar heel onrustig is.
Honden met een verleden hebben vaak behoefte aan een stabiele omgeving..Als je dan en niet meer op de slaapkamer ligt en het vrouwtje verlaat de roedel, kan dat best wel een klap geven.
Ik zou het, als je die mogelijkheid hebt, nog even bij het oude laten en het later weer rustig opbouwen.

Je kunt dit ook eens lezen, misschien dat dat nog een oplossing is.
http://www.starmanproductions.nl/bac...chbloesem.html
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 16:14
Mariekje*
Mariekje* is offline
Hoi,

Dat hebben we gisteravond geprobeerd... Maar ook dan blijft ze onrustig, zodra ze eenmaal op de slaapkamer ligt. Ze blijft rondjes lopen, probeert steeds op bed te klimmen (wat nu niet gaat omdat het op kratjes staat). En dit keer hebben ook haar grote kattenvriend op de kamer gelaten, met als gevolg dat die op bed ging zitten plassen... Het is dus elke keer wat

Ik probeer zoveel mogelijk bij hetzelfde te laten, maar sinds mijn vertrek is ze gewoon hysterisch als ze me niet zit. Waar ik ook ga, ze loopt continue op m'n hielen.

Bedankt voor je reactie in ieder geval
Oud 26-11-2008, 00:10
Bloem
Bloem is offline
Kun je proberen om het alleen zijn als er iemand in de slaapkamer is opnieuw op te bouwen? Een beetje zoals je een pup leert dat hij alleen thuis moet blijven, steeds een stapje langer dus. Ik weet niet of er iemand van jullie overdag thuis is, maar je zou dan eens 5 minuten, 10 minuten, een kwartier, etc op jullie slaapkamer kunnen zijn en dan weer terug naar de woonkamer gaan. Als ze dan lawaai gaat maken dat negeren, en haar pas in de woonkamer weer aandacht geven. Overdag moet dat tenslotte wel te doen zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 18:01
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
Hoi,

Dat hebben we gisteravond geprobeerd...

Het is natuurlijk ook belangrijk dat je niet opgeeft en dus niet na één vruchteloze avond vaststelt dat "een methode" niet werkt. Je hond zal nooit meteen iets aanleren dus hou lang vol. 't Is zoals'n puppy die voor't eerst van z'n moeder gescheiden is en voor 't eerst 's nachts alleen in'n bench moet slapen. Dat beestje zal de eerste dagen ook niet stil zijn en als je dan na één nacht al opgeeft en het dier gaat troosten... mja dan leert je hond natuurlijk nooit dat alleen zijn niet erg is. Je moet effe doorbijten ook al is het niet leuk.

Ik bedoel dit helemaal niet verwijtend ofzo hoor.
Misschien weet je dit allemaal wel en pas je het ook toe. Ik zeg het maar voor de zekerheid... Niet boos worden dus Just trying to help
Met citaat reageren
Oud 07-12-2008, 20:18
Monica_90
Monica_90 is offline
Probeer vooral niet 'toe te geven' aan de hond.. als je niet wilt dat hij boven slaapt maar benede, houd dit dan ook vol.
Wat je kan proberen om hem/haar met een kong http://www.petsplaceleek.nl/kong2.html op het kussen te leggen, als jullie naar boven gaan om te slapen.. zo is de hond druk bezig met zijn kong en heeft hij dus minder door dat jullie weg zijn.. de hond zal zich zo op de kong storten omdat er van alles lekkers in zit, dat hij/zij daarna moe is en zal gaan slapen.. het materiaal van de kong *orginele* is zo sterk dat ze het (op sommige gevallen daar) never kapot krijgen..

Als jullie dan de volgende morgen naar benede komen en de hond heeft inderdaad de hele nacht beneden door geslapen zijn jullie de meest blije personen die de hond ooit gezien heeft.. *positieve belonen*

Succes misschien helpt het.. (ook kan je het met een goed bot of iets dergelijks proberen, is wel wat gevaarlijk met de laatste kleine stukjes als je er niet bij bent.. kong in ongevaarlijk.. zolang je er geen rare dingen in stopt)
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 15:51
Blaf
Blaf is offline
wat een nare site
Oud 11-12-2008, 16:32
Verwijderd
Citaat:
wat een nare site
Kusje op je woef.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2008, 23:22
fib
fib is offline
Lastig, een hond met trauma's. Die zich nu overmatig hecht aan de baas.Enige wat ik kan bedenken is een super super goede "mens-hond relatie". (http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=12)

Verder maak ik me een beetje zorgen om jullie kindje. Het zou kunnen zijn dat de hond jaloers reageert wanneer je aandacht besteed aan je kindje. Dit vraagt iig om een tactische aanpak.

Suc6
Oud 14-12-2008, 19:23
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
De deuren openlaten zodat de hond zich vrij kan bewegen is zeker dom gedacht?
Reageren

Regels voor berichten