Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2008, 15:24
Verwijderd
Nav het fototopic

Was jij vroeger alto/breezer/stoer/alcoholist/nerd/stuud of iets anders. Waarom, hoe viel dat te merken, waren al je vrienden (ook) zo of anders en wat vonden je ouders er van?

Hoe ben je veranderd, zit je nog in die periode, ben je daarna nog iets anders geweest en je vrienden? Wat vinden wederom je ouders er van?

TS begint:
Eerst was ik heel 'normaal' stil en verlegen. Toen besloot ik dat ik stoer wilde zijn, zocht de eerste persoon die ik tegen kwam en stoer vond. Stoer vond ik iemand die zichzelf helemaal durfde te uiten in hoe hij of zij zich voelde en die (bijna) altijd kon zeggen wat hij/zij dacht.
Nadat ik daar alle negatieve kanten van heb gezien besloot ik dat ik misschien maar niets ben, ik ben geen gothic, alto of breezer type. Als dat me saai maakt, ben ik graag saai.

Mijn ouders hebben hier geen mening over, want ze hebben er weinig van gemerkt. Ik heb me er namelijk nooit anders door gekleed en mijn eigen muziek draai en draaide ik alleen voor mezelf. Dus echt opvallend was het niet. Het viel vooral te merken in mijn vrienden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2008, 15:29
Neko*
Neko* is offline
Vroeger moest ik altijd jurkjes dragen, maar op een gegeven moment werden mijn ouders het zat dat ik ze altijd scheurde of zo vies maakte dat ze niet meer schoon wouden worden dat ik maar broeken kreeg. Broeken zijn beter. Maar toen was ik nog echt heel ukkie.
Daarna was ik gewoon random. Ik combineerde altijd dingen waarvan mijn moeder vond dat het niet kon, en kreeg altijd rare opmerkingen over mijn kleding, maar dat maakte me niet uit. Nog steeds niet. Kleren zijn tof als ze er leuk uit zien en fijn zitten. Qua stijl hang ik denk ik in tussen het 13 in een dozijn type/alto/lolita. Naja, gewoon wat ik leuk vind dus, of zo.
Oud 25-11-2008, 15:38
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik was altijd al een 'apart' tiepje. Op de basisschool droeg ik al voornamelijk jongenskleren met te wijde broeken en t-shirts in combinatie met big-ass skateschoenen.
Op de middelbare school was het niet veel anders. Ik ging wel strakkere shirts dragen, maar m'n broeken waren nog steeds mega-wijd. Ik was wel behoorlijke alternatief, maar werd eerst niet echt geaccepteerd door het alto groepje omdat ik niet aan hun maatstaven voldeed en toch redelijk raar was.
Toen kwam er ook nog eens roze/paars/blauw/zwart haar bij en was het alto plaatje wel compleet.
En toen ging ik werken en moest m'n haar een 'representatieve' kleur hebben en werd het rood en ging het rare er wel af. Al zal dat meer gekomen zijn omdat ik gewoon ouder werd en de puberfase ontgroeide.
In wat voor 'fase' ik nu zit weet ik niet echt. Ik heb nog steeds een redelijk alternatieve smaak, maar ik doe het nu niet meer zo overdreven. Ik ben nu gewoon muhzelluf.
Nee, ik denk dat ik nu wel een standaard indie letteren student ben.

Laatst gewijzigd op 25-11-2008 om 15:44.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 15:41
Verwijderd
Ik was vroeger alto/metalhead, net zoals mijn frientjuhs.

Nu ben ik gewoon een nerd, maar ik heb nog wel het lange haar want daar play ik die chickies mee, jeweet.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 15:52
Verwijderd
Ik was qua kleren vooral heel normaal en onopvallend, alleen mijn haar viel op want dat was jarenlang behoorlijk fel rood. Qua gedrag op de middelbare was ik behoorlijk defensief omdat ik me vaak bedreigd voelde door andere mensen. Als iemand me aardig vond ''snapte'' ik dat niet en als ik lief of schattig werd genoemd kon ik dat nog minder thuisbrengen. Gelukkig had ik wel humor en had ik wel vrienden die me konden waarderen, maar dat waren ook van die heel normale en onopvallende types. Toen ik een tijdje wat meer zwart droeg en op docMartens liep, werd me een keer gevraagd of ik gothic was, daardoor was ik zéér beledigd. Nu ben ik vooral een blijer en liever persoon en snap ik ook dat mensen mij tof kunnen vinden en qua kleren heb ik wel veel meer een eigen stijl, maar hoe je dat moet noemen weet ik niet. T komt meestal neer op nette broeken/colbertjes/bloemetjesprint/rokjes en hippie rokken/jurkjes/klassiek/herfstkleuren.

Laatst gewijzigd op 25-11-2008 om 17:13.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 17:01
Verwijderd
Eerst was ik een skater, toen werd ik breezer, toen werd ik alto, en nu ben ik meselluf.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 17:04
Verwijderd
Tot m'n twaalfde was ik best wel meeloper. Dus heb wel skate en runescape periodes gehad.
Nu ben ik ik.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 17:12
Verwijderd
ik was altijd al meselluf
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 18:15
Swlabr
Swlabr is offline
Ik ben geen alto, maar alternatief11!11!
Oud 25-11-2008, 18:32
AzN
AzN is offline
Ik wil overal en nergens bij horen, dus heb geen bepaalde 'stijl'. Alleen qua muziek luister ik (bijna) alleen maar R&B en hiphop, maar das omdat ik dat gewoon mooi vind en niet omdat ik ook zo wil zijn.
Oud 25-11-2008, 18:34
Verwijderd
ik ben gewoon een gewoon iemand
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 18:36
Laisve
Laisve is offline
/dacht heel even dat dit het ongesteldheidstopic was...
Oud 25-11-2008, 18:42
Verwijderd
Ik vind sommige 'periodes' wel moeilijk te benoemen, maar ik zal een poging wagen.

Ik droeg lange tijd veel te wijde jongensbroeken, maar was verder ook vrij 'gewoon', dat werd 'muzisch' (dat was een stroom die ik deed bij ons op school, een soort kunstklas) wat vooral kleurig en fleurig en veel bloemetjes en mooie broeken. Toen ontdekte ik (Miekjuh-style) het oogpotlood, en toen was ik officieel alto (bestelde ook wel eens wat bij de Large enzo). Gelukkig heeft die periode niet heel lang geduurd. Toen werd het weer vrij 'gewoon' vind ik zelf, maar voor de rest van het conservatieve vwo was dat natuurlijk nog steeds alto en kunstzinnig enzo. Nu ben ik zo'n beetje de meest normaal geklede persoon op de drama-academie.
Ik ben trouwens wel pas twee/drie jaar terug rokken gaan dragen. Dat durfde ik lange tijd niet.
En grote opvallende oorbellen zijn het ding dat al vanaf m'n 10e ofzo in mijn stijl terugkomt.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 18:42
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Ik ben geen alto, maar alternatief11!11!

Ik heb niet echt dat soort periodes gehad geloof ik. Iig niet insclusief bepaalde kledingstijlen enzo. Ik was wel in de eerste tot vierde ontzettend druk en impulsief vaak in de klas. Sommige leraren vonden het brutaal, ik vond dat natuurlijk niet Maar toen ik een paar keer van klas geswitcht was en de klas niet goed meer kende werd dit steeds minder en was ik meer het type dat achterin de klas zit, soms oplet, maar ook vaak ondertussen bezig met eigen dingen (huiswerk vast maken, andere vakken, lezen, ...).
Oud 25-11-2008, 18:44
Missy
Missy is offline
Ik heb geloof ik een maand breezah getypt toen ik dertien was, maar op een gegeven moment vond ik het hip om als enige goede zinnen te gebruiken op msn. Geen idee waarom.
Oud 25-11-2008, 18:45
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Ik heb geloof ik een maand breezah getypt toen ik dertien was, maar op een gegeven moment vond ik het hip om als enigste goede zinnen te gebruiken op msn. Geen idee waarom.
enige
Oud 25-11-2008, 18:46
Missy
Missy is offline
Is dat even een domper.
Oud 25-11-2008, 18:46
Verwijderd
enigste

Oh ja, ik heb trouwens nog een hele lange discussie met mijn leraar maatschappijleer gehad ooit. Over het woord 'alto'. Ik vond dat iedereen alto was, want iedereen is toch anders? Toen zei hij 'Oh, wil je dan dat we jou voortaan weer hippie noemen ofzo?' waarmee hij mij automatisch in een hokje plaatste waar ik totaal niet in wou zitten.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 18:47
Verwijderd
Citaat:
Ik heb geloof ik een maand breezah getypt toen ik dertien was, maar op een gegeven moment vond ik het hip om als enige goede zinnen te gebruiken op msn. Geen idee waarom.
Citaat:
enige

winwinwinwinwin
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 18:48
Verwijderd
Citaat:
enigste

Oh ja, ik heb trouwens nog een hele lange discussie met mijn leraar maatschappijleer gehad ooit. Over het woord 'alto'. Ik vond dat iedereen alto was, want iedereen is toch anders? Toen zei hij 'Oh, wil je dan dat we jou voortaan weer hippie noemen ofzo?' waarmee hij mij automatisch in een hokje plaatste waar ik totaal niet in wou zitten.
Ohja godver. Ik zat in de tijd naast echt een wááánzinnig heftige gothic en 'wij' werden altijd aangesproken als 'de alto's', door de docent, wat ik heel erg vervelend vond want uh, ik wilde niet bepaald met haar gezien worden.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 18:49
Verwijderd
maar ik was natuurlijk behoorlijk alto, en er moeten foto's in dit topic
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 18:49
Verwijderd
Wat een heldentopic!!!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 18:58
Verwijderd

u vraagt, wij draaien.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 19:01
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik had niet duidelijke periodes, geloof ik. Op de basisschool droeg ik echt gewoon wat lekker zat en wat mijn ouders aanwezen en dan kon me dat niet schelen. Ik werd daar dan ook niet als cool beschouwd.
In de brugklas heb ik ook even breezer getypt maar ik was er niet zo goed in, en toen een jongen uit mijn klas vroeg waarom iedereen zo typte, hij kon het nauwelijks lezen (hij heeft dyslexie) en toen wist is het antwoord niet dus hield ik er maar meteen mee op.
Ik was wel vrienden met een gothic en een meisje dat verder niet echt ergens bijhoorde en ik had dan ook niet een kenmerkende stijl ofzo. Ik vond die alto's en wicca wel heel interessant, trouwens, maar ik deed er niks mee.
En ik heb momenteel ook niet zo'n periode.
Oud 25-11-2008, 19:05
Melkfles
Melkfles is offline
ik ben een beetje een metalhead, zonder de uiterlijke kenmerken.
weet niet of het een periode is. Mijn muzieksmaak neemt wel steeds extremere vormen aan.
Advertentie
Oud 25-11-2008, 19:33
Verwijderd
Toen ik 13/14 was liep ik erbij als Miekjuh en het hele wicca-gebeuren vond ik ook erg interessant. Maar na een tijdje vond ik dat niet zo leuk meer en stopte ik met de make-up (dikke zwarte lijnen rond mijn ogen, tekeningen van spinnetjes en zwarte tranen, je kent het wel). Ik ben toen ook minder zwart gaan dragen, hoewel ik nu nog steeds best vaak zwart draag, alleen nu niet meer omdat het 'duister' is of zo. En zo'n beetje rond mijn vijftiende kwam ik in de buurt van mijn huidige kledingsmaak, maar die vind ik moeilijk te omschrijven. Een beetje kunstzinnig denk ik, soms alto, en soms een beetje 'elfjesachtig'. Verder draag ik nu zo goed als nooit make-up, want dat past niet bij me. Ik voel me dan al gauw nep. En ik heb een ringetje door mijn lip, maar dat heeft voor mij niks te maken met bij een bepaalde groep horen of niet. Dat ringetje hoort gewoon bij mij. En verder is mijn muziekstijl geloof ik ondanks wat mijn nickname doet vermoeden niet vreselijk puberaal, waar ie dat vroeger wel was.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 19:52
Verwijderd
Nou uhm. Toen ik 13 was was alles waanzinnig groot, als in, skinnydippen in je eigen kleding. Op mijn 14/15e werd alles houtje touwtje achtig met kralen en shizzle. En daarna gewoon zoals het nu is. Netenlekkere zittende broek enzo. Naja.
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 19:56
Melkfles
Melkfles is offline
Gaaf die foto
Oud 25-11-2008, 19:58
Verwijderd
ik heb lazurogen weet je
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 20:05
Verwijderd
Alleen dat shirt al.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 20:49
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Alleen dat shirt al.
Die heb ik ook nog ergens liggen.
Oud 25-11-2008, 20:52
Verwijderd
Ik vind je wel veel bruiner daar dan op andere foto's

Ik heb trouwens vanaf mijn 12e een grote periode van steeds vrij donkere kleding dragen gehad en dan af en toe een vlaag met donkere make up of een met van die gigantische schoenen en ohja van die broeken waar je niks van schoenen onder zag En vanalles door elkaar eignelijk.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 20:53
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline

Oudere foto's van mij zijn vreemd genoeg verdwenen.

edit:
Spoiler
Oud 25-11-2008, 20:55
Verwijderd
Ik was echt zo normaal als het maar zijn kan. Ik had op m'n 13/14e totaal geen behoefte om me te onderscheiden qua kleding. Ik was een heel normaal, braaf, provinciaal meisje.

Pas het laatste jaar pak ik íets meer uit qua uiterlijk, maar nog steeds minimaal. Ik heb m'n haar in een rode tint geverfd, en heb zo'n alto-sjaal, plus een béétje alto-schoenen, maar dat is dan ook alles.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Ik vind je wel veel bruiner daar dan op andere foto's

Ik heb trouwens vanaf mijn 12e een grote periode van steeds vrij donkere kleding dragen gehad en dan af en toe een vlaag met donkere make up of een met van die gigantische schoenen en ohja van die broeken waar je niks van schoenen onder zag En vanalles door elkaar eignelijk.
het was dan ook op vakantie!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 21:46
Swlabr
Swlabr is offline
Op mijn tiende/elfde/twaalfde was ik een gangster. Daarna was ik een nerd en nu ben ik meselluf.
Oud 25-11-2008, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Op mijn tiende/elfde/twaalfde was ik een gangster. Daarna was ik een nerd en nu ben ik meselluf.

Wat versta je onder gangster?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 21:55
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:

Wat versta je onder gangster?
Gangsta rap, jeweettock. Oh en extensief gebruik van slang.
Oud 25-11-2008, 22:08
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Gangsta rap, jeweettock. Oh en extensief gebruik van slang.
Dus als je Cockney praat ben je een gangster
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 22:24
Sjoerd
Sjoerd is offline
ik heb me eigenlijk nooit echt aan die stijlen gehouden als skate. Ik had wel in groep 7 ofzo, dat ik wijdere broeken ging dragen, waarschijnlijk omdat ik dat cool vond. daarna heb ik ook niet een echte stijl meer gehad. Vroeger droeg ik wel veel meer kleur dan nu, en zag er niet echt als een doorsnee jongen uit, maar ook niet alternatief of vreemd ofzo. Ik was best onzeker dus durfde veel dingen ook nog niet te dragen.
later kreeg ik meer zelfvertrouwen en begon ook dingen te dragen die ik daarvoor niet durfde, zoals roze shirtjes, grote zonnebrillen enzo. en zo is dat nog steeds zo eigenlijk , niet doorsnee, maar ook niet heel bijzonder.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 02:30
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik droeg toen ik klein was altijd jurkjes, want dat was 'schattig', toen ben ik alleen maar gaan dragen wat lekker zat. Ik had in groep 7/8 alleen maar joggingbroeken en slobbertruien.
Toen in de eerste en de tweede werd het beter, ging ik spijkerbroeken dragen en grote oorbellen, op het breezerpad dus.
En toen ging ik puberen, en de meeste mensen hier die mij kennen, weten dat ik een vervelende alto/gothic was.
Mijn ouders vonden alles wel best, omdat het toch wel weer over zou gaan. En ze hadden gelijk.
Nu ben ik elke dag mezelf, en niet op de alto manier. Als ik geen zin heb ik make up, doe ik het niet. Zo wel, dan verschilt de make up stijl ook per dag.
Ik heb nog wel de irritante gewoonte bijna elke maand van haarkleur te veranderen, omdat ik het anders saai vind worden.

Spoiler
Oud 26-11-2008, 02:49
Verwijderd
Citaat:
[afbeelding]

Oudere foto's van mij zijn vreemd genoeg verdwenen.

edit:
Spoiler
Hoe heerlijk absurd is die spoilerfoto.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 02:59
Verwijderd
Ik heb geloof ik nooit een periode meegemaakt. Ik heb een tijd metal geluisterd, toen hip hop en toen was ik zoals ik nu ben.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 03:35
Verwijderd
Nou, goed, ik was vroeger eerst een stil boekenleesmeisje met een hyperactieve verbeelding. Toen ontdekte ik op mijn tiende Nirvana en werd langzamerhand een altogothic, inclusief blauwgeverfd haar en malle spinnenwebmake-up. Ik bleef ook tot mijn veertiende/vijftiende typen als een retard want sow deet juh dawt alz juh un altoowtjuh waz. Na een tijdje ging ik betere muziek luisteren en werd heel metal. Toen geraakte ik in een existentialistische crisis, ging ik belachelijk veel drugs doen en elke dag zuipen en de snijgothicnihilist uithangen. Maar dat beviel niet echt, dus daar stopte ik maar weer mee en werd eventjes reuze new wave met een getoupeerde eightieshanekam. Dat bleek op een gegeven moment ook teveel moeite dus toen kocht ik maar gewoon weetikveel, willekeurige kleren. En dat doe ik nu nog steeds. Eind goed, al goed. Behalve dat ik nog steeds malle dingen wil met mijn haar, want anders wordt het saai, maar ik moet het nu lang laten groeien van mezelf dus doe ik er nog niks mee. En ik heb een tongpiercing die er de komende tijd niet uitgaat en ik zal ergens binnen de komende vijf/acht jaar ook wel een tatoeage nemen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 06:46
Verwijderd
Citaat:
*verhaal*

Spoiler
zomg die 2e foto ;dd;d;;d;
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 07:41
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Dus als je Cockney praat ben je een gangster
Je kent het type.
Oud 26-11-2008, 10:07
Verwijderd
Vroeger was ik een kakker met kraagjes maar nooit ontzettend overdreven. Ik heb altijd wel een wat ' klassiekere' stijl volgens anderen gehad -wat dat dan ook precies mag inhouden- en gelukkig verbood mijn moeder mij om pauper coolcat kleding te dragen. Maar echt origineel was dat ook niet want het merendeel van mijn basisschool hield van merkjes. Dat merkengegeil was na de brugklas er eigenlijk ook wel snel van af en hield ik er een h&m/we/man at work stijl op na. Ohja, ik had ook een GSUSvest in de brugklas
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 11:12
Daboman
Daboman is offline
Ik was op m'n 14e een echte gamer. In de wijk waar ik vroeger gewoond heb, werden vaak LAN-parties gehouden en daar deed ik altijd graag aan mee. Wat waren de beste ventjes in starcraft, welke strategiën werken het best om te winnen, hoe ver ben je met je barbarian in diablo II? Hoe ver ben jij in de tiberian sun campaign? Dat soort gesprekken waren aan de orde van de dag. In die periode zat ik ook vaak op internet op vrijdag/zaterdagavonden. Met een groep mensen verspreid over NL konden we dan de hele avond volgamen.

Verder heb ik een periode gehad dat ik me verdiepte in het spirituele. Mooie wereld als je door het zweverige heen weet te kijken en het niet wetenschappelijk wil benaderen. Helemaal mooi als je de nonsense weet te onderscheiden van de teksten/ideeën met een symbolische boodschap.
Oud 26-11-2008, 15:00
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
zomg die 2e foto ;dd;d;;d;
Je weet toch hoe ik er toen bij liep slet.
Oud 26-11-2008, 16:14
Verwijderd
Ik was te lui of te ongeinteresseerd om zo veel moeite te doen voor mijn kleding... Tot mijn veertiende, vijftiende was ik sowieso nogal clueless met betrekking tot stromingen in de subculturen - mijn eerste impressie van zo'n-broek-met-van-die-sakken-aan-de-sijkant was "Hey, de gabbers hebben weer iets nieuws uitgevonden..."

Ahem. Toen ik vijftien was kwam ik eindelijk tot de conclusie dat aansluitende truitjes en broeken toch wel mooier waren dan de wijde dingen waar ik meestal in liep (tot die tijd had ik de theorie dat je of een wijde broek met strak truitje, of een wijde trui met strakke broek moest hebben... voor het evenwicht). Ik vond die wijde altobroeken wel heel vet, die heb ik wel veel gedragen... en relatief leuke truitjes allemaal Verder alleen maar heftig oogpotlood een erg korte periode tijdens het uitgaan - het stond toch echt niet bij mijn lichte wenkbrouwen en rode haar. Ik liep trouwens wel altijd op blokhakken van 10 cm want ik had in mijn hoofd gehaald dat ik zo klein was (ws omdat ik op een gegeven moment een vriendje van 1,95 had ). Maar die waren vreemd genoeg wel hip... terwijl ze van de scapino kwamen maar goed.

Ennnn ik weet nog dat ik op een gegeven moment een rokje en een zwart truitje met korte pofmouwtjes en kleine witte bloemetjes erop ging kopen toen ik 16 was en mijn vriendinnen vonden het zo niet-mij Maar sindsdien werd het ietsje tuttiger, hoewel nog steeds een beetje alternatief (maar niet genoeg om echt bij de alto's te horen) en nog steeds te weinig op de hoogte van de mode.

Eigenlijk is het pas ergens op de uni zo geworden dat ik dingen die ín de mode zijn ook wel eens mooi vind En ik draag broeken die strak om mijn bovenbeen sluiten (vroeger vond ik dat mijn kont dan zoooo dik leek!).

Mijn vrienden deden een beetje hetzelfde; mijn beste vriendin op de middelbare school was nog wat alternatiever, mijn andere vriendinnen iets gewoner misschien... of gewoon hetzelfde. Tegenwoordig ben ik misschien iets tuttiger dan zij, maar niet dan mijn studievriendinnen... hoewel die wisselen ook enorm, we hebben een modedoosje en een alternatieveling, een beetje kak en gewoongewoon...

Mijn ouders kon het geen bal schelen maar ik zag er dan ook vrij normaal uit. Mijn broertje heeft wel es aanvaringen met ze gehad omdat hij van die gruwelijke metal shirts aanhad met grove teksten enzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten