Beste mensen,
Ik heb het contract even niet bij de hand, maar het volgende is het geval:
Ik heb sinds november 2007 een kamer, waar ik 294 euro huur (inclusief) per maand moest betalen. Dit is 1 juli verhoogd met x procent. Tot nu toe geen problemen.
Er zijn sindsdien twee dingen aan de gang:
1. Ik krijg af en toe een briefje van de huisbaas, dat de huur met 1,38 euro of 2,38 euro omhoog gaat, want Essent of een of ander energie/water/stroom/gas-bedrijf heeft het maandelijkse bedrag verhoogd.
2. De huur van november 2007 (294 euro pm) was inclusief een schoonmaakploeg die elke maand werd ingehuurd. Deze schoonmaakploeg heeft opgezegd en de huisbaas ging op zoek naar een ander schoonmaakbedrijf. Dit gaat per persoon per maand 14 euro meer kosten. (argument van de huisbaas: jullie houden het niet schoon, dus ik ben genoodzaakt om dit duurdere bedrijf in te huren).
Ik ben vaak niet op mijn kamer, en ik gebruik de keuken ongeveer 1x per maand, net als de douche en de wc. Ik ben in ieder geval niet verantwoordelijk voor de troep.
Mijn vragen:
1. Kan een huisbaas de huur af en toe omhoog gooien op basis van vaste lasten die omhoog gaan, zoals stroom, gas, water? De huur was toch al inclusief?
2. Kan een huurbaas de huur omhoog doen als er een andere schoonmaakploeg ingehuurd wordt, die 14 euro duurder is?
Als dit zou kunnen, kan de huurbaas dan ook zomaar een ploeg inhuren als dat ons 100 euro per persoon per maand extra gaat kosten?
Voor de duidelijkheid: ik ben nu een jaar verder, en ik zou 310 euro per maand moeten betalen.
Met vrendelijke groet,
Hempo
|