Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2008, 16:07
Hempo
Hempo is offline
Beste mensen,

Ik heb het contract even niet bij de hand, maar het volgende is het geval:

Ik heb sinds november 2007 een kamer, waar ik 294 euro huur (inclusief) per maand moest betalen. Dit is 1 juli verhoogd met x procent. Tot nu toe geen problemen.

Er zijn sindsdien twee dingen aan de gang:

1. Ik krijg af en toe een briefje van de huisbaas, dat de huur met 1,38 euro of 2,38 euro omhoog gaat, want Essent of een of ander energie/water/stroom/gas-bedrijf heeft het maandelijkse bedrag verhoogd.

2. De huur van november 2007 (294 euro pm) was inclusief een schoonmaakploeg die elke maand werd ingehuurd. Deze schoonmaakploeg heeft opgezegd en de huisbaas ging op zoek naar een ander schoonmaakbedrijf. Dit gaat per persoon per maand 14 euro meer kosten. (argument van de huisbaas: jullie houden het niet schoon, dus ik ben genoodzaakt om dit duurdere bedrijf in te huren).

Ik ben vaak niet op mijn kamer, en ik gebruik de keuken ongeveer 1x per maand, net als de douche en de wc. Ik ben in ieder geval niet verantwoordelijk voor de troep.

Mijn vragen:
1. Kan een huisbaas de huur af en toe omhoog gooien op basis van vaste lasten die omhoog gaan, zoals stroom, gas, water? De huur was toch al inclusief?

2. Kan een huurbaas de huur omhoog doen als er een andere schoonmaakploeg ingehuurd wordt, die 14 euro duurder is?
Als dit zou kunnen, kan de huurbaas dan ook zomaar een ploeg inhuren als dat ons 100 euro per persoon per maand extra gaat kosten?

Voor de duidelijkheid: ik ben nu een jaar verder, en ik zou 310 euro per maand moeten betalen.

Met vrendelijke groet,
Hempo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2008, 16:58
blablatje
blablatje is offline
De kale huur (exclusief huur) niet natuurlijk, maar de servicekosten en nutskosten die je aan de huisbaas betaalt horen gewoon precies jouw aandeel te zijn van wat hij aan schoonmaak etc en nutskosten voor jullie huis betaalt. Dus als dat duurder wordt, mag hij dat op jullie verhalen. Je kunt natuurlijk wel met z'n allen afspreken dat je liever schoonmaakt dan 14 euro per persoon te betalen, en dat aan de huisbaas melden, en als hij coulant is zegt hij dan het schoonmaakbedrijf af en kijkt hij een maandje aan wat jullie er van bakken. Wat je ook kunt doen is zelf op zoek gaan naar een goedkopere schoonmaker en dat met de huisbaas bespreken.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2008, 17:37
justhanna
justhanna is offline
maar de huur mag toch maar 1 keer per jaar verhoogd worden?
Oud 03-12-2008, 21:44
June bug
June bug is offline
Ik vind het eerlijk gezegd nogal onredelijk. Als er iets kapot is in huis kan je als kamerhuurder toch ook niet dat door een duur bedrijf laten maken en vervolgens zonder enig overleg die rekening naar de huisbaas sturen? Zo werkt het ook andersom lijkt me.
Ik zou het inderdaad eerst even met je huisgenoten opnemen, zij hebben ws. ook geen zin om 14 euro per maand meer te gaan betalen, dus kijk eerst of je met hen afspraken kunt maken (schoonmaakrooster etc.) en leg dit dan voor aan de huisbaas, hij kan het dan inderdaad een maandje aankijken en als het hem niet bevalt kan er alsnog iets anders geregeld worden.
Het feit dat je niet vaak op je kamer aanwezig bent en weinig gebruik maakt van de keuken en douche ect. is m.i. niet echt een argument, je hebt ervoor gekozen om die kamer te hebben dus dan ook met consequenties zoals gelijk verdeelde servicekosten, vind ik.

Laatst gewijzigd op 03-12-2008 om 21:50.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2008, 12:25
Verwijderd
zonder servicekosten overzicht, kan hij niks verhogen...het mag 1 keer per jaar, maar het hoeft niet.
Je kan ook zeggen dat je die service kosten niet meer wil en hoef je volgens mij ook niet meer voor te betalen.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 09:30
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Krijg jij een paar keer per jaar een verhoging van je energiekosten? Dat lijkt me vrij apart. Volgens mij is dat meestal maar 1 keer per jaar ofzo (ik heb het zelfs tussentijds nog nooit gehad). Andere kant van het verhaal is natuurlijk wel dat als die kosten daadwerkelijk omhoog gaan, je het maar beter gelijk kunt betalen, omdat je het anders aan het eind van het jaar alsnog moet bijbetalen, bij de eindafrekening.

Krijg je ook ieder jaar wel netjes een eindafrekening van alle servicekosten? Het zou namelijk wel heel toevallig zijn als het energieverbruik precies gelijk is aan het geschatte energieverbruik.

Volgens mij mag de huisbaas niet zomaar de kosten van schoonmaak omhoog doen. Als er hier iets in verandert in negatieve zin, dan moet hij dat in overleg met jullie doen, en als jullie hier niet mee akkoord gaan, dan moet hij verder zoeken naar een goedkoper schoonmaakbedrijf, of helemaal geen schoonmaakbedrijf meer inhuren.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 10:14
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik weet dat Essent zijn tarieven wijzigt op 1 januari en op 1 juli. Nu is laatst dus (op 1 juli) de gasprijs weer flink omhoog gegaan. Maar naar mijn weten mag het huurcontract maar één keer per kalenderjaar worden aangepast.
Oud 05-12-2008, 12:28
Hempo
Hempo is offline
Mijn vraag is meer:

Er van uitgaande dat alle verhogingen kloppen, is het dan normaal dat wij dat allemaal gaan betalen? Het is toch niet voor niets inclusief?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 12:34
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Als de verhogingen kloppen van de energieleveranciers dat vind ik het niet meer dan logisch dat je extra moet betalen.

Ondanks dat iets inclusief is, krijg je altijd een eindafrekening. Inclusief is gebaseerd op een gemiddeld gebruik per bewoner/woonunit. Maar als jij bijvoorbeeld 5 dagen in de week 24 uur een aantal van die felle 100 watt lampen zou laten branden, dan is het ook niet meer dan redelijk dat je daar extra voor moet betalen aan het einde van het jaar. Zelfde geldt dus als de energiekosten stijgen. Ik neem aan dat dit ook wel in je contract staat (dat stond er teminste bij mij wel heel duidelijk in, dat de inclusief voor energie/water altijd voorschotten zijn).

Enige waar je wat aan zou kunnen doen zijn de kosten voor het schoonmaakbedrijf denk ik.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2008, 11:35
Ivo
Ivo is offline
De huur voor de kamer mag maar 1x per jaar verhoogd worden. De servicekosten (energie, schoonmaak etc) mogen naar werkelijke kostprijs in rekening gebracht worden. Het deel van je totale huur wat je aan servicekosten betaald is dan ook een voorschot op de werkelijk gemaakte kosten. Om dit te kunnen verantwoorden moet de huisbaas minimaal 1x per jaar een overzicht naar z'n huurders sturen met de werkelijk gemaakte kosten en de toegepaste verdeelsleutel (totaal bedrag gedeeld door aantal huurders, of totaal bedrag gedeeld door totaal aantal m2 vermenigvuldigd met het aantal m2 van jouw kamer, of een combinatie van beiden, afhankelijk van de soorten servicekosten en wat er in het huurcontract staat uiteraard).
Je bent als huurder verplicht eventuele meerkosten dan het reeds betaalde voorschot te betalen. Van zijn kant is echter de huisbaas ook verplicht om de minderkosten terug te betalen! Ga je bijvoorbeeld met het hele huis 2 maanden op reis, dan zullen de energiekosten flink lager uitvallen en heb je dus recht op terugbetaling.

Bij de eindafrekening zit normaal ook een voorstel voor een nieuw voorschotbedrag. Dit zijn meestal de werkelijke kosten van het voorgaande jaar gedeeld door 12 (maanden). Als er tussentijds bedragen flink wijzigen, moet je eigenlijk juist blij zijn dat je hiervan op de hoogte gesteld wordt, omdat je dan bij de eindafrekening niet voor grote verrassingen komt te staan. Wel moet je uiteraard afvragen of de verhoging wel reëel is. Moet een nieuw schoonmaakbedrijf werkelijk 14 euro per kamer per maand duurder zijn? Ofwel: Heeft de huisbaas verschillende prijzen voor een nieuw schoonmaakbedrijf vergeleken en de goedkoopste gekozen of heeft de huisbaas gewoon het eerste schoonmaakbedrijf gebeld wat hij in de gouden gids tegen kwam en is hij direct met de prijs accoord gegaan?
Woekerprijzen hoef je niet te betalen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2008, 19:10
coopergirl
coopergirl is offline
Ik heb ook inclusief gehuurd, en als hij aan het einde van het jaar de extra kosten wilde verhalen, moest hij dit aantonen met veel paperassen.

Dit stond ook zo in mijn contract vermeld.. Staat er niks over in je contract?
Reageren

Regels voor berichten