Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2008, 13:53
steven123
steven123 is offline
ik krijg een bericht dat AGP niet geactiveerd is waardoor spellen erg haperen.(ik heb een laptop)
nu heb ik op een ander forum gelezen over iemand die dit ook had. zijn moederboard was nvidia chipset en zijn graphic card ATI Radeon. hij downloadde de goeie chipset en het probleem was opgelost.

hoe weet ik of dit bij mij ook het geval is en waar kan ik de geschikte chipset driver downloaden?(dat vermelde hij er niet bij en hij reageert niet meer)

ook heb ik een andere suggestie geprobeerd die ik gevonden heb:

Click start > click run > type dxdiag > click ok > wait for the progress bar to disappear > click the display tab > check that DirectDraw, Direct3D and AGP texturing are enabled if not enable them.

als ik deze aanwijzingen volg dan kom ik op begeven moment bij iets waar staat AGP-oppervlakteversnelling: niet beschikbaar.

dat klintk niet goed kan dit het probleem zijn? zoja hoe dit op te lossen?

ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel en me eventueel uit de brand kunnen helpen! alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2008, 15:14
ILUsion
ILUsion is offline
Zijn de drivers van je ATi-kaart wel geïnstalleerd (kijk op de site van ATi daarvoor), want volgens mij is dat het probleem. De chipset drivers kan je downloaden bij nVidia (op hun site), veronderstel ik. Ofwel zouden ze bij je computer moeten geleverd zijn (op cd, of veel vaker tegenwoordig gewoon op een extra partitie).
Oud 22-12-2008, 20:26
steven123
steven123 is offline
zit ik hier goed?

http://www.amd.com/us-en/Processors/...82_871,00.html

sorry ik ben echt een nul met computers en ben nogal bang dat ik dingen installeer die alles alleen maar erger zullen maken.

ik vermoed dat ik deze zou moeten hebben dan?:

Microsoft Windows® 2000 Patch for AGP Applications on AMD Athlon™, AMD Athlon XP, AMD Athlon MP, mobile AMD Athlon 4 and AMD Duron™ Processors

(ik heb windows xp professional)
Met citaat reageren
Oud 22-12-2008, 20:56
ILUsion
ILUsion is offline
Je zit daar inderdaad verkeerd:
Windows 2000, an AMD is nog steeds geen ATi (al heeft AMD ATi maanden geleden overgenomen).

Ik weet niet exact welke ATi-kaart je hebt, maar je kan op ATi.com voor zowat elk mogelijk type grafische kaart van ATi de drivers downloaden. Maar om zeker te zijn, zou ik eerst eens zien of ze niet gewoon bij je computer bijgeleverd waren. Met een bijgeleverde cd heb je het meeste kans dat je geholpen bent; of toch dat je geen verkeerde dingen installeert. Als je een volledig modelnummer (dit is niet het serienummer) o.i.d. van je laptop kan geven, kunnen we misschien wel voor je uitzoeken wat de drivers zijn die je nodig hebt (of je kan dat ook zelf in Google ingeven). Je kan dan bv. ook op de site van de maker van die notebook gaan kijken, vaak geven die ook alle nodige drivers (die je zonder veel gevaar kan installeren).
Oud 22-12-2008, 21:18
steven123
steven123 is offline
ik ga zo eens even bij de CD's die meegeleverd zijn kijken.
hoe kan ik jullie een volledig modelnummer geven?
ik heb een laptop van toshiba en ik ga daar zo ook even kijken, ik heb namelijk net even op nVidia gekeken en mijn systeem laten scannen en kreeg dit:

Product:

Mobile Intel(R) 945GM Express Chipset Family

Current
Installed Driver:
0.0

Toshiba requires that you download the driver for your GPU from their support site.

You can find more information at: http://www.toshiba.com.

The GeForce M series and GeForce Go series notebook GPUs use drivers that have been customized by the notebook manufacturers to support hot key functions, power management functions, lid close and suspend/resume behavior. NVIDIA has worked with some notebook manufacturers to provide notebook-specific driver updates, however, most notebook driver updates must come from the notebook manufacturer. Additionally, the desktop GeForce graphics drivers will not install on Geforce M series and Quadro M series notebook GPU's
Met citaat reageren
Oud 22-12-2008, 21:24
steven123
steven123 is offline
ik heb een cd gevonden waarop staat notebook driver?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2008, 22:16
ILUsion
ILUsion is offline
Dat kan je inderdaad proberen, en anders heb ik de Toshiba Support site voor je opgezocht:
http://nl.computers.toshiba-europe.c...ivers_bios.jsp

Daar geef je het modelnummer en dergelijke in (je zoekt een 'display driver' volgens hun beschrijving; ik zal ook even de link uitleggen: in desktopcomputers is AGP een type insteeksleuf speciaal voor grafische kaarten, dus vaak wordt dat nog met die naam gebruikt: in een notebook heb je een gelijkaardige aansluiting, hoewel die meestal vastzit; maar sinds een paar jaar wordt dat minder en minder gebruikt (het nieuwe systeem is PCI-express, moest het je intereseren) ). Een term die voor een grafische kaart of grafische driver ook nog wordt gebruikt, is VGA; maar dat is een term die ouder is dan mezelf; maar het kan misschien wel handig voor je zijn om te weten dat die term ook vaak op iets gerelateerd aan een videokaart kan slaan
Oud 22-12-2008, 22:32
steven123
steven123 is offline
over die notebook driver cd: kan het zijn dat ik niet snap wat ik moet doen en het verkloot? of doet de cd het eigenljk gehele vanzelf als ik hem erin steek?
er staan nogal wat bestanden op deze pc die belangrijk zijn voor mn school(ik heb een back-up maar het zou een hoop gezeik met zich mee brengen als ik deze pc tijdelijk buiten gebruik stel)
ik ga morgen die site bekijken en evt die CD proberen, ben nu te moe en kan me kop dr niet meer bijhouden

ik waardeer het erg dat je me probeert te helpen!
truste
Met citaat reageren
Oud 23-12-2008, 07:38
steven123
steven123 is offline
goeie morgen!

ik zit nu op die site van toshiba, maar heb geen idee uit welke product reeks mijn laptop komt, of het een M5 of een NB100 is, en wat het short model nummer is.
Er zitten een stuk of 4 stickers op de onderkant van mn laptop maar daar zie ik volgens mij niet de info die ik nodig heb.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2008, 10:27
ILUsion
ILUsion is offline
Short model number heb je niet direct nodig, maar normaalgezien moet het modelnummer er vanonder wel ergens opstaan (dat is bij de meeste merken toch zo). Als mijn zus wat wakker is, wil ik best op haar Toshiba eens kijken of ik wat meer info kan geven.

Maar wat je nu al kan proberen: gewoon de verschillende modellen proberen, en als trefwoord 'ATi' ingeven, dan toont hij enkel ATi-drivers. Als ze bij Toshiba een beetje slim werken, gebruiken ze voor de ATi-kaarten uit eenzelfde generatie toch gewoon allemaal dezelfde driver. In ieder geval zijn de meeste grafische drivers toch zo gebouwd dat je ze niet kan installeren op een systeem waar de juiste hardware niet inzit.

Trouwens, ik stel me nu juist de vraag: ben je zeker dat er bij jou ook een grafische kaart van ATi inzit? Andere merken zijn Intel en nVidia (Intel wordt meestal in de redelijk goedkope notebooks gestoken; ATi en nVidia hebben meer verschillende kaarten en kun je dus terugvinden in zowel dure als goedkopere notebooks).

Als je een NB100 hebt, heb je een netbook; daar mag je er bijna vanuitgaan dat die een Intelkaart heeft (dat is in de meeste netbooks zo). En dan weet je dat ook wel, omdat dat een gigantisch klein speeltje is (9"-scherm, dus kleiner dan een blad papier). En je moet van dat speeltje dan ook niet te veel verwachten van grafische prestaties (weet ik uit ervaring met mijn AsusEEE; lichte games lukken nog wel, maar niet echt vlot).
Oud 23-12-2008, 23:38
steven123
steven123 is offline
ik heb eigenlijk geen idee of er een grafische kaart van ATI in zit, iemand die hetzelfde probleem had als ik had dit dus ben ik ervan uit gegaan dat ik ook deze grafische kaart had
ik zie 5 stickers zitten maar kan op geen van alle zien of ik een NB100 heb, (al kijk ik waarschijnlijk gewoon niet goed)

ik zie nu wel staan model no: PSLA1E-00D004DU
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 00:38
WolterB
WolterB is offline
Wat Googlewerk geeft aan dat je een Toshiba Sattelite Pro L100-160 hebt, die heeft een Intel 945GM chipset en ook een videochip van hetzelfde type:
Citaat:
Grafische controller
fabrikant : Intel®
type : 945GM Express chipset
geheugengrootte : tot 128 MB
geheugentype : DDR2 RAM (UMA)
Toevallig heb ik een laptop met precies hetzelfde moederbord, dus weet waat je de drivers vandaan kunt halen. Geen idee welke versie van Windows je hebt, maar ik ga er even voor het gemak vanuit dat dit Windows XP is.
Als het goed is geeft deze link je gelijk de download voor de goede drivers voor je videokaart en moet je hier verder mee komen.

Dat het geen AGP-videokaart is kan wel kloppen, aangezien het een video-adapter is die rechtstreeks op je moederbord is aangesloten en geen eigen geheugen heeft. Hierdoor is de laptop ook niet geschikt om games mee te spelen. De nieuwste games zullen het niet tot nauwelijks doen en oudere games haperen omdat er niet veel video-geheugen beschikbaar is. Dat wordt namelijk 'geleend' van het geheugen dat in de laptop zit.
Oud 24-12-2008, 09:18
M@rco
M@rco is offline
Hoeveelheid videogeheugen zal het probleem niet zozeer zijn, meer dat gedeeld videogeheugen langzamer is en de GPU gewoon niets waard is Ik weet ook niet wat voor spellen de TS probeert te spelen, maar de nieuwere/zwaardere spellen zullen inderdaad niet erg lekker draaien op die laptop.
Oud 24-12-2008, 20:13
steven123
steven123 is offline
het is soort van gelukt. Ik krijg nog steeds dezelfde melding maar het beeld is wel ietsje verbeterd. Ik denk dat ik het hier maar mee moet doen en gewoon lichtere spellen moet spelen. iemand suggesties?(ik zal hiervoor naar een anders sectie van het forum gaan)

Laatst gewijzigd op 24-12-2008 om 20:32.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2008, 07:39
WolterB
WolterB is offline
Wat op mijn laptop goed draat zijn oude games (van voor 2003), maar je kan ook iets als trackmania nations forever proberen (gratis download)
Oud 25-12-2008, 09:13
ILUsion
ILUsion is offline
Bij mij draait AudioSurf nog net (maar ik vrees dat de CPU bij mij ook al een serieuze bottleneck vormt). Een leuk iets, als je wat van retrogamen houdt: gewoon een emulator voor SNES, DOSBox, ... en dan een collectie oude DOS-games of ROMs voor SNES (natuurlijk enkel legaal als je de games vroeger in een cartridge had zitten).
Reageren

Regels voor berichten