Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2009, 20:45
onzeker1990
onzeker1990 is offline
Hey allemaal,

Ik heb een vraag. ongeveer 3 weken geleden ben ik bij de dokter geweest omdat ik nog niet ongesteld ben.(ik word in januari 19) Daarom moest ik 10 dagen provera slikken en dan zou ik na het laatste pilletje binnen 7 dagen ongesteld moeten worden. Nu 15 dagen na het laatste pilletje ben ik nog steeds niet ongesteld. Ik denk dat ik de dokter maar moet gaan bellen, maar heeft iemand enig idee wat ik kan hebben????

groetjes,
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 21:25
DDM
DDM is offline
Er zijn genoeg dingen die jouw klacht kunnen veroorzaken. Maar je bent dus 19 jaar en in je hele leven nog nooit ongesteld geweest? Ben je weleens doorverwezen naar een kinderarts of gynaecoloog? Zo nee, dan moet je hier zeker op staan. Ook vind ik in dat geval de behandeling van je huisarts erg frappant. Maar nogmaals, je huisarts moet je dan echt stante pede doorverwijzen.
Oud 04-01-2009, 21:30
onzeker1990
onzeker1990 is offline
ik ben inderdaad nog nooit ongesteld geweest. doorverwezen naar kinderarts of gynaecoloog ook niet omdat ik hiermee nog nooit naar de dokter was geweest. aan wat voor dingen zat jij te denken wat mijn klachten kunnen veroorzaken. Hoezo vind je de behandeling van de huisarts frappant want ik las op internet dat ze wel vaker provera gebruiken om de menstruatie op te wekken
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 21:57
DDM
DDM is offline
Wat jij hebt wordt met een medisch woord 'primaire amenorroe' genoemd. Google hier maar even op en je zult dan ook oorzaken tegenkomen. Waarom ik de behandeling frappant vind? Ten eerste ben je al 19 jaar en had er door de huisarts al eerder moeten worden ingegrepen (maar nu blijkt dat je dat nooit gemeld hebt). Ten tweede moet hij je helemaal niet behandelen, maar doorverwijzen. En ten derde is dit blind behandelen. Bij jouw klacht kan de afwijking op een aantal niveaus zitten. Een van de niveaus is orgaanniveau. En om een extreemvoorbeeld te noemen: een van de oorzaken van primaire amenorroe is het missen van de baarmoeder. Dan kan je hormonen geven wat je wilt, bloeden zal je toch nooit. En daarom is primaire amenorroe ook een serieuze klacht. Er kunnen serieuze afwijkingen aan ten grondslag liggen. Daarom moet hij of zij je ook doorverwijzen. In dit geval, gezien je leeftijd, naar een gynaecoloog.
Oud 04-01-2009, 22:19
Balance
Balance is offline
Als TS nooit benoemd heeft dat ze nog niet ongesteld is, kan de huisarts daar weinig aan doen. Vervolgens is het ook niet raar dat de huisarts gewoon de standaardprocedure volgt, toch? Zeker gezien het medicijn al binnen 17 dagen aan hoort te slaan; de uitslag van het standaardmiddel is dan zó snel binnen dat ik het echt niet raar vind dat hij niet direct naar dure doorverwijzingen en onderzoeken kijkt. Dat kan na die 17 dagen ook.

Ik vind juist de houding van de TS frappant. (Bijna) 19 jaar is wel héél laat met de melding. En als iets binnen 7 dagen hoort aan te slaan, dan zou ik op dag 8 toch al contact hebben met de huisarts voor de volgende stap..
Oud 04-01-2009, 22:29
DDM
DDM is offline
De huisarts kan daar dan ook niets aan doen, maar dat punt heb ik ook genoemd.

Maar het is wel degelijk frappant. Uiteraard kan je Provera geven om mee te beginnen, maar T.S. is al 19 jaar. Dit geeft je aan meisjes van 16 die primaire amenorroe hebben en op die leeftijd kan je nog wel een bepaalde periode afwachten tot de menstruele cyclus spontaan van zich laat horen. T.S. is nu 19 jaar, de kans dat er echt iets aan de hand is, is beduidend hoog. In dit geval is de procedure per direct doorverwijzen.
Oud 06-01-2009, 18:47
lisat
lisat is offline
zwanger misch? xd

nee, ik hoop voor je dat het gauw komt, kheb geen idee wat dit zou kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 20:06
prulletje
prulletje is offline
ben je heel mager?
misschien kom je wel voedingstoffen tekort om te kunnen menstrueren.

maar ik denk dat een dokter beter antwoord kan geven op je vraag, daar is hij namelijk voor

ps: ik werd ook pas met mijn 18de ongesteld, je kan ook gewoon laat zijn..
Oud 06-01-2009, 20:48
marrel
marrel is offline
Voor je 18e is het niet raar om niet ongesteld te worden, een klein jaar later naja zo raar vind ik het niet dat je nooit eerder bent gegaan. Iig als je heel licht bent is het vaak later. Verder ist goed dat je naar de huisarts bent gegaan maar maak je niet te veel zorgen zolang er geen conclusies zijn getrokken. Miss ben je het idd maar gewoon laat.
Oud 06-01-2009, 23:07
Balance
Balance is offline
Citaat:
Voor je 18e is het niet raar om niet ongesteld te worden, een klein jaar later naja zo raar vind ik het niet dat je nooit eerder bent gegaan. Iig als je heel licht bent is het vaak later. Verder ist goed dat je naar de huisarts bent gegaan maar maak je niet te veel zorgen zolang er geen conclusies zijn getrokken. Miss ben je het idd maar gewoon laat.
Volgens mij 16 jaar het moment waarop je toch eens een doktersbezoekje moet gaan maken. Niet dat er dan persé iets mis moet zijn, maar dat het niet raar is om voor je 18e nog niet ongesteld te zijn, ben ik eigenlijk niet met je eens.
Oud 07-01-2009, 07:49
marrel
marrel is offline
Citaat:
Volgens mij 16 jaar het moment waarop je toch eens een doktersbezoekje moet gaan maken. Niet dat er dan persé iets mis moet zijn, maar dat het niet raar is om voor je 18e nog niet ongesteld te zijn, ben ik eigenlijk niet met je eens.
Ah zo heb ik het altijd onthouden, maar geloof je meteen. Hopelijk valt het iig allemaal mee.
Oud 07-01-2009, 10:42
Balance
Balance is offline
Bij mij is het ook enkel dat ik het zo onthouden heb hoor, dus wellicht zit ik er naast. Maar er wordt in van die Fancy rubrieken wel meestal geadviseerd om bij 16 jaar eens naar de dokter te gaan
Oud 07-01-2009, 11:28
Verwijderd
Inderdaad, laat je doorverwijzen. Bloedprikken, eventueel een inwendig onderzoek, een beetje weefsel op kweek laten zetten, zoiets.
Wat ook aan de hand kan zijn, is een hormoonstoornis. Daar dachten ze bij mij ook aan, en dat zou in beeld komen bij bloedprikken. Dat was het niet, maar dan nog. Succes ermee.
Kan me trouwens voorstellen dat je je er zorgen over maakt, ik vind dat je al redelijk laat bent met actie ondernemen. Maar tis knap dat je de stap hebt gezet, succes verder
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten