Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2009, 13:34
Cailin
Cailin is offline
Hey,

Ik vroeg me af of de overgang van 5 vwo naar 6 vwo gelijk staat aan een havo-diploma? Want ik denk niet dat ik 6vwo nog kan halen, en blijven zitten is geen optie doordat de 2e fase dan afloopt en ik in een heel ander schoolsysteem terecht zou komen (dit kan niet met de vakken die ik heb). Als het rapport van 5 naar 6 vwo hetzelfde is als een havo-diploma, dan zou ik toch kunnen beginnen aan een hbo-opleiding? Weet iemand of dat ook echt zo is??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2009, 13:49
Hawahaai
Hawahaai is offline
Volgens mij is dat niet zo. Ter vergelijking: met een overgangsrapport van 3 naar 4 havo kun je wel naar het mbo, maar dat geldt ook niet als een vmbo-diploma. Het is gewoon een andere toelatingseis.
En volgens mij kun je pas naar het hbo als je een havo-diploma hebt of 21 jaar bent en de toelatingstoets doet.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2009, 14:22
Nona
Nona is offline
Blijven zitten moet gewoon een optie zijn, het kan toch niet zo zijn dat alle mensen die in jouw jaargang zitten minder mogelijkheden krijgen dan de rest van de leerlingen? Heb je dit al bij je coördinator nagevraagd?

Daarnaast: als je hard werkt, kan je dan niet gewoon over gaan? Natuurlijk is het niet voor iedereen makkelijk, maar onmogelijk vind ik een wat vreemde stelling, het is pas januari. Misschien dat je docenten je ook wel wat extra begeleiding kunnen geven als je aangeeft dat het niet lekker loopt.
Oud 09-01-2009, 16:37
waterijsje
waterijsje is offline
doordat de nieuwe fase is ingegaan kun je inderdaad niet blijven zitten, want de nieuwe fase is gewoon heel anders. maar je kan -zover ik weet- niet zonder havo of vwo diploma naar het hbo. als je het jaar niet haalt moet je naar een ander onderwijs .. maar daarover kan je vast wel wat vinden op internet want ik weet niet precies hoe dat zit.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2009, 22:41
Cailin
Cailin is offline
Ja, ik zou dan volwassenonderwijs kunnen volgen (ik ben nu 18, dus dat zou gaan), of naar het Luzac.. en volgens mij komt er in utrecht een klas voor iedereen in het hele land die blijft zitten (dat is mij tenminste verteld). Maar blijven zitten op dezelfde school gaat dus zeker niet.
Maar ik ga dan waarschijnlijk beginnen met volwassenonderwijs om toch mijn diploma te halen.. ik ben tenslotte nog geen 21 en mag dan dus ook die toelatingstoets doen..
Met citaat reageren
Oud 12-01-2009, 09:02
Verwijderd
Volgens mij zit je nu in 6VWO(want huidig 5V heeft al nieuwe tweede fase). Dit jaar is naar mijn weten de laatste keer voor de "oude" tweede fase. Er zal dan vast wel een bezemklasje geregeld worden in je regio waarbij dit kan. Ik zou gewoon keihard werken voor je eindexamens en dat lekker halen. Zo moeilijk is het ook weer niet, desnoods doe je een cursusje in leiden / twente / delft / utrecht.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2009, 19:19
Noddy
Noddy is offline
Ik zou ook keihard werken voor je examens. Mocht je een vak niet halen zou ik naar de vavo gaan en voor dat vak een deelcertificaat halen.
Oud 14-01-2009, 19:20
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Volgens mij is dat niet zo. Ter vergelijking: met een overgangsrapport van 3 naar 4 havo kun je wel naar het mbo, maar dat geldt ook niet als een vmbo-diploma. Het is gewoon een andere toelatingseis.
En volgens mij kun je pas naar het hbo als je een havo-diploma hebt of 21 jaar bent en de toelatingstoets doet.
Ik dacht ook dat het zo werkt. Dat je op je 21e via een toelatingstoets tot het HBO kan worden toegelaten weet ik iig vrij zeker.

Misschien bestaat er wel een optie om het jaar hierna naar 5 havo te gaan. Ik werp maar een balletje op, geen idee of dit haalbaar of realistisch is en of het wel kan. Maar dan zou je in ieder geval een stuk sneller een vervolgopleiding op het HBO kunnen beginnen.

Verder is een bezemklas misschien wel een optie inderdaad.

Laatst gewijzigd op 14-01-2009 om 19:25.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2009, 19:34
Verwijderd
Overgang van 5 naar 6 vwo is niet geldig als een soort havo-diploma; je komt er niet mee op 't HBO.

Dus je zal of keihard je best moeten gaan doen om 't wél te halen, of naar de havo moeten gaan (misschien een wat overdreven stap?) of blijven zitten; de decaan weet echt wel hoe dat geregeld is, waar je dus bv. terecht kan en hoe en wat. Ga dus met hem/haar praten!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten