Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2009, 15:09
mightymaik
mightymaik is offline
Hoi,

De computer van een kennis van mij wil sinds kort niet meer opstarten. De reden hiervan weet ik niet omdat ik er zelf niet bij was, maar ik vermoed dat Windows een opstartbestand mist.

Het opstarten blijft hangen bij het Windowsscherm (met daaronder een laadbalkje) en ook veilige modus of computer opstarten met recente instellingen die werkten lukt ook niet. Het enige wat ik kan doen is opstarten met een opstartdiskette en op die manier een beetje rondneuzen.

Heeft iemand een idee wat ik vanuit deze positie allemaal kan herstellen zodat ik Windows weer aan de praat krijg? Wellicht is er aantal standaardbestanden die Windows nodig heeft om op te starten. Deze zou ik bijvoorbeeld eens kunnen nalopen om te kijken of ze nog wel aanwezig zijn.

Iedereen alvast bedankt voor de moeite!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2009, 15:27
M@rco
M@rco is offline
Opstarten vanaf de cd en naar de recovery console gaan. Daar "sfc /scannow" draaien, hij checkt dan of alle vitale systeembestanden er nog zijn en in orde zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2009, 10:19
ILUsion
ILUsion is offline
Vermits je bezig bent over opstartdiskette: welke versie van Windows gaat het hier over, want sinds Windows NT4, Windows 2000, XP en Vista kan je met een opstartdiskette eigenlijk amper nog iets doen vanuit DOS (omdat de nodige drivers voor het bestandssysteem ontbreken).

Er bestaan wel opstartdiskettes met die drivers op; maar die moet je dan meestal zelf klaarstomen (ik denk dan aan Ultimate Boot Disk, maar dat is ook al 5 of 6 jaar geleden dat ik daar zelf mee gewerkt heb; sindsdien is het gewoon handiger om met opstartbare cd's te werken zoals EBCD, 911 Recovery CD, Hiren's Boot Disk, BartPE, een LiveCD van Linux, ...).

Voor die opstartdiskettes en -cd's: als je daarmee werkt, weet goed waarmee je bezig bent, want je kan daar veel mee om zeep helpen als je maar wat rond zit te kloten.
Oud 06-02-2009, 09:41
mightymaik
mightymaik is offline
Citaat:
Opstarten vanaf de cd en naar de recovery console gaan. Daar "sfc /scannow" draaien, hij checkt dan of alle vitale systeembestanden er nog zijn en in orde zijn.
Ik heb van alles geprobeerd om sfc werkend te krijgen. Ik krijg de tool echter niet aan de praat. Zoals gezegd kan ik Windows helemaal niet meer opstarten. Bij het opstarten heb ik de CD van Windows XP in de CD/R drive en boot dan vanaf deze CD. Vervolgens, na enige tijd laden, kan ik kiezen voor het herstellen van de installatie (optie R). Ik kan me vervolgens aanmelden bij de desbetreffende windows installatie en na het invoeren van het wachtwoord voor de adminstrator zie ik een opdrachtprompt met daarin weergegeven C:\WINDOWS.

In de map D:\i386 staat het bestand sfc.ex_. Ik heb echter geen idee hoe ik deze moet laden. Iedere keer komt er een foutmelding op het scherm te staan, namelijk dat de bewerking onjuist is, of dat het bestand niet gevonden kan worden. Ik heb sfc.exe /scannow, sfc /scannow, sfc.ex_ /scannow en vele andere mogelijkheden geprobeerd.

Enig idee hoe ik dat kan doen zonder dat ik de beschikking heb over het opstarten van Windows?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 09:52
M@rco
M@rco is offline
Dus het werkt niet als je gewoon bij de opdrachtprompt "sfc.exe /scannow" intikt?
Oud 06-02-2009, 10:06
ILUsion
ILUsion is offline
Windows kan door onnozelheid geen .ex_-bestand uitvoeren. Als je dergelijke bestanden wilt uit een i386-map halen, zijn daar twee technieken voor: de eerste is eentje die voor zover ik al gemerkt heb, werkt: die .ex_ (of .dl_ etc.) vervangen voor hun echte extensie (.exe of .dll, etc.). De juiste manier weet ik niet meer vanbuiten, maar daarvoor zit een tooltje in de recovery console, die kan je daar ook met 'help' opvragen (iets als 'unpack' dacht ik).

Maar om eerlijk te zijn, ik heb eigenlijk geen idee of SFC ook werkt vanuit de recovery console, ik heb dat zelf nog nooit van daaruit gedrukt. In Windows is het gewoon een kwestie van 'sfc /scannow' in Start > Run, maar daar geraak je spijtiggenoeg niet aan.

Maar normaalgezien moet SFC ook al in je Windows-map zitten waar je wel aan moet kunnen via de recovery console (technisch is het natuurlijk altijd beter om die van de cd te gebruiken, voor het geval de SFC op je harde schijf corrupt is, terwijl die van je cd normaal wel in orde zou moeten zijn).
Oud 06-02-2009, 11:03
mightymaik
mightymaik is offline
Oke, dat is duidelijk. Bestaan er dan ook andere mogelijkheden om te checken wat er precies aan de hand is? Ik heb de harde schijf van computer inmiddels ook op fouten gecontroleerd en het blijkt dat er ook een aantal segmenten zijn die beschadigd zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 11:07
M@rco
M@rco is offline
Dan wordt het tijd voor een nieuwe harde schijf. Dat verklaart wel waarom hij niet meer opstart; je zou nog kunnen proberen om in de recovery console 'chkdsk /r' te draaien Hopelijk werkt dat wel, als het meezit kan hij e.e.a. herstellen en start Windows weer op.
Oud 06-02-2009, 18:22
Koning
Koning is offline
Ram eens op F8 bij het booten en zet reboot bij bluescreen eens uit. Het is soms best handig te lezen WAT er mis gaat voordat je allerhande oplossing loslaat.
Reageren

Regels voor berichten