Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik zeg: dikke vinger met je ouders. Er zijn genoeg mensen die direct na de havo op kamers gaan wonen. En of een grote stad zo eng is, woehhhh
![]() ![]() Ze staan je toekomst in de weg, ik zou zeggen ga lekker op kamers en doe de opleiding die je leuk vindt! |
![]() |
|
![]() |
Ik doe nu eindexamen, weliswaar Natuur en Techniek, en de jongens die van 5 havo kwamen, hebben het bij mij niet gered, omdat ze gewoon een beetje de instelling miste. Ze waren bijvoorbeeld niet gewend aan het tempo, waarmee we door onze stof heen gaan. Als je de overstap van 5havo wil maken naar 5vwo, zul je er wel voor moeten zorgen dat je met een goede instelling eraan begint. Als je hiervoor zorgt moet de overstap prima te doen zijn. Zoveel zal het niet schelen. Bij de talen die ik heb (gehad), spaans, frans, duits engels, maken we soms wel eens een havo toets. Het verschil tussen havo en vwo is dan gewoon dat je op het vwo bijvoorbeeld tijdens een leestoets, wat minder 'gestuurd' wordt. I.p.v. zoek de hoofdgedachte in alinea 3, vragen ze op het vwo; wat is de hoofdgedachte?
Ik denk dat het vwo je later goed van pas kan komen en dat je er voor moet gaan! |
![]() |
|
Ik was 15 toen ik slaagde voor de havo, mede daarom ben ik ook daarna vwo gaan doen. Maar als je al bijna 17 bent vind ik dat helemaal niet zo jong om een HBO studie te gaan doen. Je ouders moeten je leren loslaten, en dat is vast moeilijk voor ze, maar als jij het wil is het jouw toekomst.
maargoed, als ze zelf denkt dat je te jong bent maakt dat extra jaartje of 2 natuurlijk niks uit. Je blijft nog wat langer op de vertrouwde plek totdat je jezelf oud genoeg vind, en een eventueel vwo diploma is mooi meegenomen. In mijn ervaring is vwo niet echt moeilijker. Inderdaad iets minder gestuurd, maar vooral het begin van 5vwo was erg veel herhaling. Tegen mij is ook door sommige leraren gezegd dat ik het niet zou halen doordat ik te chaotisch en ongeconcentreerd was, maar ik heb mijn examen met gemiddeld meer dan een 7 en zonder te leren gehaald. En ik ben nog steeds chaotisch. @commando: luzac staat bij mijn omgeving helemaal niet goed bekend: veel te makkelijke schoolexamens zodat de leerlingen laag scoren op de examens, maar het wel allemaal halen doordat ze allemaal 8en stonden.
|
Ik heb ook zo'n soort probleem.
Ik zit nu in 5havo met N&G zonder taal. Ik kon door mijn school geen taal kiezen. Ik wil hierna vwo gaan doen, maar mis dan wel een jaar frans. Ik wil per se vwo doen, want ik wil naar geneeskunde en daar kan je met hbo propedeuse niet komen. Heeft iemand hier ervaring mee, is het te doen met dat gemist Frans en is het in te halen??
|
Ik heb het zelf nooit gedaan maar om me heen hoorde ik ook dat vooral de motivatie het grootste probleem was. Nog 2 jaar op dezelfde school enzo. Kijk idd ook of je ergens je P kan halen in de buurt op een nuttige opleiding. Als het nog een optie is om toch nu al op kamers te gaan, denk niet dat je de enige bent van jouw leeftijd. Bij mij waren de meeste iig ook op 17 jarige leeftijd aan de studie begonnen en op kamers gegaan.
||
Citaat:
|
Na het vwo zou je ook in 3 jaar de HEBO kunnen doen, mits je naast je talen ook economie neemt.
Dan wordt het een Engelstalige opleiding, dus Engels moet je wel liggen (je zegt van wel, in je OP). Misschien is dat een mooi uitgangspunt als je toch besluit om vwo te gaan doen.
||
Citaat:
Maar ik zeg niet dat het de beste oplossing is, wel iets om te overwegen.
|
![]() |
Allemaal (alvast) bedankt voor de reacties
![]() Ik wil er nog wel even bij zeggen dat ik het met m'n ouders eens ben dat ik nog te jong ben om op kamers te gaan. Niet alleen qua leeftijd, maar ik ben ook heel onzeker en ik ben vaak alleen. En dan al naar zo'n grote stad te gaan .. Bovendien moet ik nog flink veel leren om op mezelf te kunnen wonen. Ik heb me nu inmiddels ook al aangemeld voor VWO-5. Ik zit zelf ook nog te twijfelen tussen de 4-jarige HEBO of de 3-jarige Engelstalige HEBO (voor VWO'ers). Een propedeuse op Windesheim in Zwolle leek me geen goed idee, omdat er geen interessante, leuke opleidingen op aansluiten. De verwante opleiding International Business and Languages, die je in Zwolle kunt volgen, lijkt me niets. Bovendien zit je in het politieke centrum van Nederland, Den Haag. Na de open dag van de Haagse Hogeschool was ik al helemaal verkocht! Nogmaals, bedankt voor de reacties. Ik heb er wel veel aan gehad! ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
van havo 5 naar vwo 5 met cm theycallmelaura | 4 | 30-07-2015 20:50 | |
Algemene schoolzaken |
studie psychiater of toch psycholoog??? mewtjuh | 33 | 05-03-2004 17:38 |