Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2009, 19:00
sweet-star
sweet-star is offline
Hey, Ik zit momenteel in havo5 en ik ben van plan om de Hogere Europese Beroepen Opleiding te doen aan de Haagse Hogeschool. Het probleem is dat ik in het oosten van het land woon en dat ik dus op kamers moet. Maar mn ouders vinden mij nog te jong om alleen naar zo'n grote stad te gaan. Dus ik was van plan om eerst twee jaar vwo (atheneum 5 & 6) te doen. En mocht ik in atheneum 5 blijven zitten, dan ben ik tenminste nog een jaar ouder en zelfstandiger. En qua vakkenpakket zit ik volgens mij ook goed. Ik heb c&m met frans en duits. Het enigste is nog dat een paar docenten het afraden omdat het te moeilijk voor me is , maar volgens mn docente Frans zit ik al op vwo-niveau wat betreft het vak Frans . Ook Engels en Duits gaan mij heel makkelijk af.
Ik vroeg me dus nog af of het wel een verstandige keus is om na het vwo te gaan. Is die overstap erg groot en is vwo heel moeilijk??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2009, 19:39
Verwijderd
Je kunt het proberen, niet geschoten is altijd mis. Wat te denken van 2 jaar in 1? Dat kost wel een bak met geld, maar je bent er ook binnen 1 jaar vanaf en die particuliere scholen blijken beter dan overheidsscholen. Mensen met leerproblemen, gedragsproblem, etc schijnen echt op te bloeien in die particuliere scholen. Eén zo particuliere school is het Luzac college. Die schijnt echt heel goed te zijn, maar je moet het wel zelf 100% willen, anders heeft natuurlijk geen enkele opleiding zin.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2009, 20:42
Daboman
Daboman is offline
Volgens mij komt het vrij regelmatig voor dat iemand na 5 havo instroomt in 5 vwo. En niet geschoten is natuurlijk altijd mis en je moet toch iets doen met je tijd totdat je ouders je zelfstandig genoeg vinden.
Oud 13-01-2009, 20:47
Hawahaai
Hawahaai is offline
Het advies van je docenten is ook ergens op gebaseerd. Ik zou eens duidelijk aan al je docenten advies vragen omtrent een eventuele overstap naar het VWO.
Of kun je niet de propedeuse van een HBO-studie in de buurt gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2009, 21:55
Uice
Uice is offline
Ik heb allebei gedaan, en nooit gemerkt dat VWO moeilijker was dan HAVO. Het is wel iets anders, en soms iets meer, maar moeilijker zou ik het niet willen noemen. Je hebt er een meer wetenschappelijke instelling voor nodig. Maar goed, op C&M valt dat ook wel mee.
Oud 13-01-2009, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Ik heb allebei gedaan, en nooit gemerkt dat VWO moeilijker was dan HAVO. Het is wel iets anders, en soms iets meer, maar moeilijker zou ik het niet willen noemen. Je hebt er een meer wetenschappelijke instelling voor nodig. Maar goed, op C&M valt dat ook wel mee.
ik sluit mij daar helemaal bij aan. Het verschilt niks.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2009, 09:11
Pater Noster
Pater Noster is offline
Ik zeg: dikke vinger met je ouders. Er zijn genoeg mensen die direct na de havo op kamers gaan wonen. En of een grote stad zo eng is, woehhhh No big deal joh. Je ouders komen zeker uit een of ander verlaten dorp?
Ze staan je toekomst in de weg, ik zou zeggen ga lekker op kamers en doe de opleiding die je leuk vindt!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2009, 23:28
Kevin1111
Kevin1111 is offline
Ik doe nu eindexamen, weliswaar Natuur en Techniek, en de jongens die van 5 havo kwamen, hebben het bij mij niet gered, omdat ze gewoon een beetje de instelling miste. Ze waren bijvoorbeeld niet gewend aan het tempo, waarmee we door onze stof heen gaan. Als je de overstap van 5havo wil maken naar 5vwo, zul je er wel voor moeten zorgen dat je met een goede instelling eraan begint. Als je hiervoor zorgt moet de overstap prima te doen zijn. Zoveel zal het niet schelen. Bij de talen die ik heb (gehad), spaans, frans, duits engels, maken we soms wel eens een havo toets. Het verschil tussen havo en vwo is dan gewoon dat je op het vwo bijvoorbeeld tijdens een leestoets, wat minder 'gestuurd' wordt. I.p.v. zoek de hoofdgedachte in alinea 3, vragen ze op het vwo; wat is de hoofdgedachte?
Ik denk dat het vwo je later goed van pas kan komen en dat je er voor moet gaan!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2009, 15:56
luchtballon
luchtballon is offline
Ik was 15 toen ik slaagde voor de havo, mede daarom ben ik ook daarna vwo gaan doen. Maar als je al bijna 17 bent vind ik dat helemaal niet zo jong om een HBO studie te gaan doen. Je ouders moeten je leren loslaten, en dat is vast moeilijk voor ze, maar als jij het wil is het jouw toekomst.

maargoed, als ze zelf denkt dat je te jong bent maakt dat extra jaartje of 2 natuurlijk niks uit. Je blijft nog wat langer op de vertrouwde plek totdat je jezelf oud genoeg vind, en een eventueel vwo diploma is mooi meegenomen. In mijn ervaring is vwo niet echt moeilijker. Inderdaad iets minder gestuurd, maar vooral het begin van 5vwo was erg veel herhaling. Tegen mij is ook door sommige leraren gezegd dat ik het niet zou halen doordat ik te chaotisch en ongeconcentreerd was, maar ik heb mijn examen met gemiddeld meer dan een 7 en zonder te leren gehaald. En ik ben nog steeds chaotisch.

@commando: luzac staat bij mijn omgeving helemaal niet goed bekend: veel te makkelijke schoolexamens zodat de leerlingen laag scoren op de examens, maar het wel allemaal halen doordat ze allemaal 8en stonden.
Oud 25-01-2009, 12:45
jo0tje
jo0tje is offline
Ik heb ook zo'n soort probleem.
Ik zit nu in 5havo met N&G zonder taal. Ik kon door mijn school geen taal kiezen.
Ik wil hierna vwo gaan doen, maar mis dan wel een jaar frans. Ik wil per se vwo doen, want ik wil naar geneeskunde en daar kan je met hbo propedeuse niet komen. Heeft iemand hier ervaring mee, is het te doen met dat gemist Frans en is het in te halen??
Oud 25-01-2009, 18:04
marrel
marrel is offline
Ik heb het zelf nooit gedaan maar om me heen hoorde ik ook dat vooral de motivatie het grootste probleem was. Nog 2 jaar op dezelfde school enzo. Kijk idd ook of je ergens je P kan halen in de buurt op een nuttige opleiding. Als het nog een optie is om toch nu al op kamers te gaan, denk niet dat je de enige bent van jouw leeftijd. Bij mij waren de meeste iig ook op 17 jarige leeftijd aan de studie begonnen en op kamers gegaan.
Oud 26-01-2009, 18:15
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik heb het zelf nooit gedaan maar om me heen hoorde ik ook dat vooral de motivatie het grootste probleem was. Nog 2 jaar op dezelfde school enzo. Kijk idd ook of je ergens je P kan halen in de buurt op een nuttige opleiding. Als het nog een optie is om toch nu al op kamers te gaan, denk niet dat je de enige bent van jouw leeftijd. Bij mij waren de meeste iig ook op 17 jarige leeftijd aan de studie begonnen en op kamers gegaan.
Ik zie meer mensen die aanraden eerst hbo-p te halen... Maar daardoor 'vergooi' je toch een jaar studiefinanciering? Er is blijkbaar geen hogeschool in zijn omgeving die een soortgelijke opleiding aanbiedt.
Oud 26-01-2009, 18:46
Balance
Balance is offline
Na het vwo zou je ook in 3 jaar de HEBO kunnen doen, mits je naast je talen ook economie neemt.
Dan wordt het een Engelstalige opleiding, dus Engels moet je wel liggen (je zegt van wel, in je OP).
Misschien is dat een mooi uitgangspunt als je toch besluit om vwo te gaan doen.
Oud 26-01-2009, 18:52
Verwijderd
kan je geen HEBO in zwolle doen trouwens? Dat is vanuit Ommen helemaal niet zo ver.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 20:21
marrel
marrel is offline
Citaat:
Ik zie meer mensen die aanraden eerst hbo-p te halen... Maar daardoor 'vergooi' je toch een jaar studiefinanciering? Er is blijkbaar geen hogeschool in zijn omgeving die een soortgelijke opleiding aanbiedt.
Klopt. Maar 2 jaar vwo en daarna hbo gaan doen vind ik aan de ene kant ook geldverspilling. Denk dat je met 1 jaar hbo jezelf ook goed voorbereid op wat je te wachten staat als je je echte opleiding gaat doen. Bovendien kom je wat in contact met studenten, kun je eens bij iemand op kamers op bezoek gaan enzo.

Maar ik zeg niet dat het de beste oplossing is, wel iets om te overwegen.
Oud 27-02-2009, 16:00
sweet-star
sweet-star is offline
Allemaal (alvast) bedankt voor de reacties

Ik wil er nog wel even bij zeggen dat ik het met m'n ouders eens ben dat ik nog te jong ben om op kamers te gaan. Niet alleen qua leeftijd, maar ik ben ook heel onzeker en ik ben vaak alleen. En dan al naar zo'n grote stad te gaan .. Bovendien moet ik nog flink veel leren om op mezelf te kunnen wonen.

Ik heb me nu inmiddels ook al aangemeld voor VWO-5. Ik zit zelf ook nog te twijfelen tussen de 4-jarige HEBO of de 3-jarige Engelstalige HEBO (voor VWO'ers). Een propedeuse op Windesheim in Zwolle leek me geen goed idee, omdat er geen interessante, leuke opleidingen op aansluiten. De verwante opleiding International Business and Languages, die je in Zwolle kunt volgen, lijkt me niets. Bovendien zit je in het politieke centrum van Nederland, Den Haag. Na de open dag van de Haagse Hogeschool was ik al helemaal verkocht!

Nogmaals, bedankt voor de reacties. Ik heb er wel veel aan gehad!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2009, 18:28
Matthijss
Matthijss is offline
Als je niet al te veel moeite in je havo hebt moeten stoppen is vwo best te doen. Zo veel moeilijker is het niet, het tempo ligt alleen ietsje hoger.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten