Advertentie | |
|
![]() |
|
Voor elk CMS geldt dat het weer op een net iets andere manier werkt en dat je het gewoon even onder de knie moet krijgen. En inderdaad, er zijn er ontzettend veel om uit te kiezen dus dat helpt ook al niet. ILUsion noemde al enkele populaire opties - Joomla, Drupal, Mambo, WordPress (hoewel die laatste meer een weblog dan een echt CMS is) - dus die zou je gewoon eens kunnen proberen en kijken hoe ze je bevallen.
|||
Citaat:
HTML in je tabel opslaan is het simpelste om te doen; en als je gebruik maakt van degelijke CSS-sheets, is dat veelzijdig genoeg voor de meeste doeleinden. En dat is ook hetgene wat de meeste CMS'en doen. Maar niet alle CMS'en doen dat, MediaWiki doet dat bv. anders: die slaan Wiki-code op in de tabellen en als je een pagina opvraagt, maakt die daar HTML van. Vermits er daar een conversiestap bijkomt, is dat een klein beetje trager; maar als je de opmaak wilt veranderen, moet je aan je conversiestap knoeien en niet aan al je honderden pagina's. Een ander voorbeeld van software die dat niet doet, is bv. forumsoftware: daar wordt ook alles opgeslagen in een tussenliggend formaat (met vierkante tags in plaats van HTML-tags). Het voordeel daarvan is hetzelfde: er is een extra conversiestap, zodat je flexibiliteit bijkrijgt enerzijds (bv. latex-tags die niet in HTML kunnen), die BB-tags zijn handiger dan HTML zelf en je krijgt een klein stukje veiligheid bij (op een forum is dat wel van belang, in een CMS is dat iets minder, behalve ook voor de comments). Als je namelijk gewoon de content van je bezoekers als HTML opslaat en weergeeft op je site, kunnen zij ook scriptjes invoeren. Met je eigen tussenstap, kan je die eruit filteren. Citaat:
|
Ik wil graag even wijzen op PivotX, fijne weblog/cms software als je 't mij vraagt. Is nog in beta, maar functioneert prima.
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Eindelijk is het me gelukt een CMS te installeren. Drupal staat er nu op.
Het valt me op dat je helemaal niet zo vrij bent om je site aan te passen. Qua uiterlijk bedoel ik dan.. dus een leuk eigen fancy menuutje maken bijvoorbeeld. of kan dit wel? Als je zelf een mooie index site maakt, database erbij, beetje spelen met html en php dan kan je toch makkelijk ook zoiets opzetten? Wat ishet voordeel hiervan? Dat het kant er klaar is? Op internet zijn ook kant en klate scripts |
![]() |
|
Je bent over het algemeen wel wat gebonden aan de opties van je CMS, maar met wat gespeel met CSS valt dat soms heel erg om te vormen van het originele formaat naar iets anders. En skins wisselen is ook vaak iets dat heel veel kan veranderen aan het uiterlijk.
Zelf iets ineenknutselen is zeker niet onmogelijk. De moeilijkheid hangt een beetje af van wat je wilt, maar in ieder geval bepaal je dan ook zelf wat je nodig hebt. Op het internet zijn inderdaad scriptjes te vinden, en dat zijn bv. die Joomla, Drupal, ... (om de grote namen te noemen), ook al zullen er zeker ook kleine vissen rondzwemmen, of korte scripts om iets kleins te doen (een gastenboek opzetten bv.) Het voordeel van kant-en-klaar is dat je zelf niet meer de moeite moet doen om alles uit te werken. Met die grote scripts heb je het voordeel dat je ook makkelijker aan een andere webmaster eens kan vragen: 'zeg, hoe heb jij dit of dat geregeld aan je site die op {groot CMS} draait?'. Bij eigen fabrikaten, sta je natuurlijk enkel zelf in voor de problemen.
|
![]() |
|
|