![]() |
|
![]() |
Hallo,
Ik denk erover om de Hbo opleiding Culturele Maatschappelijke vorming te gaan doen. Ik was erg enthousiast bij de open dag en na een keertje te hebben meegelopen dacht dit is iets voor mij. Maar het probleem is ik heb wat surfen over deze opleiding en zie dat je erg weinig kan verdienen met deze opleiding. http://www.lorentz-casimir.nl/index2...ek/archief.txt Heeft iemand anders ervaring met deze opleiding? En bij het kiezen van je opleiding vond je Geld "verdienen" of Plezier belangrijker? Want ik ben wel goed in Economie maar vind het alleen niet zo leuk, maar Econmische opleidingen daarmee verdien meer geld mee dan CMV. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik denk dat het bij een universitaire studie vooral het plezier dat je in je studie hebt belangrijk is. Je hoeft namelijk niet in de sector terecht te komen waarbinnen je je opleiding hebt gevolgd. Als je bijvoorbeeld geschiedenis hebt gestudeerd, ga je niet automatisch in een archief werken.
|
Verwijderd
|
Ik vind 'plezier' een kutwoord, maar ik wilde wel per se datgene doen waar mijn passie al vanaf m'n 11e ligt. 'Passie' is overigens ook een kutwoord.
En je verdient er niets mee, dat wist ik toen ik eraan begon, en dat is tijdens mijn opleiding alleen maar bevestigd. Maar het zou vrij achterlijk geweest zijn als ik iets anders had gedaan. |
![]() |
|
Ik riep altijd dat ik geld niet belangrijk vond en het veel belangrijker vond om een leuke baan te hebben dan een waar je meer gaat verdienen. Totdat je op een gegeven moment voor blok wordt gezet en je twee banen aangeboden krijgt met soortgelijk werk: een is je oude stageplaats waarvan je weet dat je het er naar je zin had, bij de ander bieden ze 300 euro meer (voor hetzelfde werk!). Dat vond ik veel en dan ga je toch wel hard nadenken. Heb heel erg zitten twijfelen. Uiteindelijk bood baan 1 ook meer toen ik de situatie uitlegde. Nu verdien ik daar alsnog iets minder dan bij die andere baan maar het is wel de baan waarvan ik weet dat ik het er naar m'n zin zou krijgen (en hebben inmiddels
![]() Als ik veel zou willen verdienen en puur alleen daar op af zou gaan zit ik met mijn studie helemaal fout. De gezondheidszorg betaalt nou eenmaal niet geweldig maar het is wel mooi en dankbaar werk en ik doe het met veel plezier en dat vind ik veel belangrijker.
||
![]() |
Citaat:
geld boven plezier zet. Veel ouders ( en die van mij ook) vindendat je een opleiding moet kiezen waarmee je later veel geld kan verdienen. Helaas zijn dat vaak Economische opleidingen wat ik dus niet erg leuk vind om te doen (wel af en toe maar niet mijn hele leven). Maar denk je niet dat je door je "lage" loon later problemen zal krijgen in verband met bijvoorbeeld woning? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat het per persoon verschilt wat belangrijk is, het ligt er immers maar net aan wat jij belangrijk vindt.
En zo heel slecht betaalt de sectoren zorg en welzijn en onderwijs ed, nu ook weer niet, vind ik... Het is in ieder geval onzin dat je van wat je daar verdient niet normaal zou kunnen leven. Misschien heeft het meer mee te maken met het soort werk dat mensen die CMV gedaan hebben kiezen en het soort werk wat mensen die een economische studie gedaan hebben kiezen? Als je geld boven plezier stelt, stel je ook meer eisen aan je salaris en zul je niet solliciteren op een baan waar je weinig verdient, terwijl je dat misschien wel doet als je plezier boven geld verkiest en een baan ziet die je gewoon waanzinnig leuk lijkt? Zelf vind ik plezier belangrijker, je moet er wel de rest van je leven mee doen (bij wijze van spreke). Zelf heb ik eerst HBO pedagogiek gedaan en daarna onderwijskunde (universiteit). Beide geen studies waar je gigantisch mee zal gaan verdienen (al kan het met onderwijskunde wel, als je het bedrijfsleven in gaat, wat ik overigens niet wil), maar wel dingen die mij (heel) erg aanspreken en waar ik de rest van mijn leven iets mee wil doen. Inmiddels ben ik een paar maanden aan het werk in de jeugdhulpverlening (ook daar kennen ze geen megasalarissen) en het bevalt me goed. En rondkomen van mijn salaris is best mogelijk (en dan werk ik nog niet eens fulltime). Wat betreft ouders: de mijne waren gelukkig slim genoeg om in te zien dat [/i]ik[/i] degene ben die iets met de opleiding moet gaan doen en niet zij, en dat dus ik degene moet zijn die de keuze maakt. Maar nou doen zij zelf ook liever iets dat ze leuk vinden dan iets dat een goed salaris kent maar waar ze niets aan vinden, dus dat zal ook schelen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En ik denk dat als je een baan hebt, dat je dan heus ook wel een woning kan vinden. Alleen misschien niet zo'n mooie woning als mensen die een economische opleiding hebben. Nou ja, jammer dan.
||
Citaat:
Mijn huidige studie heb ik gekozen omdat het me interessant leek, want écht groot geld verdienen zit er niet in ![]()
|
![]() |
Ik heb mijn studie gekozen, omdat ik het gewoon super interessant vind (althans, niet alle onderwerpen
![]()
|
![]() |
Vooral naar plezier, maar kans op de arbeidsmarkt (en dan niet eens salaris eigenlijk) speelde ook mee. En dan nog is een opleiding (tenzij je tandheelkunde doet..) geen garantie voor een goed salaris of een goede positie op de arbeidsmarkt. Het gaat er ook om wat je er zelf van maakt. Van je cijfers, cv, werkervaring en wat voor instelling je überhaupt hebt. Met rechtenstudenten kun je menig sloot dempen, maar nog geen 3% zal topadvocaat worden. Aan de andere kant kan je met een academische opleiding bijna altijd een gooi doen naar een traineeship bij de overheid of in het bedrijfsleven.
En mijn ouders willen vooral dat ik later economisch onafhankelijk word. Maakt het hen uit of ik modaal of drie keer modaal verdien..
|
Verwijderd
|
Ik zat op de kunstacademie, deed illustratie, maar een van de redenen waarom ik daarmee gestopt ben, is omdat het érg moeilijk is om daarvan rond te komen (helemaal in het begin). Ik had geen zin om ernaast achter de bar te staan ofzo, dus ik ben toch naar de uni gegaan om tenminste een leuke baan te hebben naast het creatief bezig zijn.
Waar ik vervolgens wel weer eerst Nederlands en toen ook Engels ben gaan doen, ook niet bepaald lucratieve studies... maar ik vertrouw er wel op dat ik snel een baan heb, al zal het niet zo goed verdienen als iets in de economie-branche. Maar economie vond ik dan ook altijd godvergeten saai. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |