Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2009, 18:28
Raico
Raico is offline
Hallo,

Ik denk erover om de Hbo opleiding Culturele Maatschappelijke vorming te gaan
doen. Ik was erg enthousiast bij de open dag en na een keertje te hebben
meegelopen dacht dit is iets voor mij. Maar het probleem is ik heb wat surfen
over deze opleiding en zie dat je erg weinig kan verdienen met deze opleiding.

http://www.lorentz-casimir.nl/index2...ek/archief.txt

Heeft iemand anders ervaring met deze opleiding?

En bij het kiezen van je opleiding vond je Geld "verdienen" of Plezier belangrijker?
Want ik ben wel goed in Economie maar vind het alleen niet zo leuk, maar Econmische
opleidingen daarmee verdien meer geld mee dan CMV.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2009, 19:07
marrel
marrel is offline
0 verstand van die opleiding maar met mijn keuze heb ik alleen naar plezier gekeken. Als ik rijk wil worden zit ik goed verkeerd met mijn opleiding maar daar ga ik het echt niet om laten hoor.
Oud 28-01-2009, 19:14
duivelaartje
duivelaartje is offline
Naar 'plezier', naar wat ik interessant vind en waar ik de rest van mijn leven mee bezig zou willen zijn qua onderwerpen. Voor het geld moet ik het niet doen, want als ik niet in het bedrijfsleven wil heeft het maar een 'mager' salaris (wel om prima van te leven).
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 19:20
Daboman
Daboman is offline
Plezier woog voor mij zwaarder. Als je plezier hebt in je werk, kun je je werk immers beter doen. Als je werk doet dat je niet leuk vindt kan je niet het beste uit jezelf halen. En om nou 40 jaar iets te gaan doen dat niet leuk is... Tsja.
Oud 28-01-2009, 21:20
Verwijderd
Gemak en geld wogen voor mij het zwaarst.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 21:31
Balance
Balance is offline
Ik heb eigenlijk enkel gekeken naar wat ik leuk vond. Nu ben ik afgestudeerd en gaat het toch allebei wel meespelen.
Enerzijds zijn dagen wel zwaar als je iets doet wat je niet leuk vindt, dus je mag nooit enkel op geld af gaan.
Aan de andere kant ervaar ik ook dat het wel heel vervelend is als je geen werk kan vinden in je sector én ik merk hoe fijn het is om lekker te verdienen; je kan je toch een stuk meer veroorloven.
Oud 29-01-2009, 08:25
Nyawa
Beide. Als ik puur voor het plezier was gegaan had ik een andere studie gekozen, dat zeker, maar ik ben ook niet helemaal voor het geld gegaan, anders had ik wel een studie met een hogere baangarantie gekozen. Dit was ook een beetje het probleem met mijn studiekeuze. Stel dat jij fiscaal recht of een zwaar technische studie nu helemaal geweldig vindt dan hoef je niet tussen plezier en geld te kiezen. Hou je meer van journalistiek, taal of antropologie, dan wordt het al een stukje lastiger.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 11:20
Verwijderd
Ik doe het voor mijn plezier. Ik weet dat ik hier gelukkig van zal worden en dat als ik een goede onderwijskundige ben ik wel aan het werk kom. Maar het is niet zo dat er 100% baangarantie binnen 2 maanden is. Dit maakt mij niet uit, en geeft mij motivatie om het juist wel goed te doen binnen mijn studie.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 13:25
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
omg dat is de website van mijn middelbare school

Ik heb mijn studie uitgekozen omdat het me een leuke studie leek, omdat het me heel moeilijk leek om gemotiveerd te blijven bij iets wat je niet echt leuk vindt.
Oud 29-01-2009, 14:29
Kitten
Kitten is offline
Ik heb mijn studie gekozen op wat ik leuk vond. Ik zal er waarschijnlijk nooit rijk van worden, maar dat is voor mij ook niet van belang. Ik ga er wel van uit binnen een half jaar een baan te vinden.
Oud 29-01-2009, 15:45
Verwijderd
Geld. Want met geld kun je meer plezier maken.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 18:10
remy476
remy476 is offline
combinatie van. Ik denk dat je vooral plezier moet hebben, dus daar ligt de nadruk. Dan gaat het studeren ook makkelijker.
Oud 30-01-2009, 00:06
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Ik vind plezier het belangrijkst. Maar als je naast plezier ook ambitie hebt komt het met geld vaak ook wel goed.

Je kunt ook eerst CMV doen en daarna nog een economische studie. Volgens mij kan die economie shizzl ook vaak wel duaal of deeltijd. Oh en met CMV moet je ook gewoon zorgen dat je aan de goede baan komt dacht ik. Dat jij de opdrachten binnenkrijgt, CMV is met organisatie van culturele dingen enzo toch? Dan kun je als je goed bent gewoon een bureautje op zetten en ligt het aan jou of je veel verdient of niet.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2009, 08:43
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Geld. Want met geld kun je meer plezier maken.
Maar ja, als je straks een baan hebt die je niet leuk vindt, dan heb je toch meer geen plezier dan wel, denk ik (of was jij degene die sowieso geen baan 'nam'?)

Aan de andere kant, als ik straks geen baan kan vinden, ben ik ook niet zo blij
Oud 30-01-2009, 14:15
Lilium
Lilium is offline
Ik denk dat het bij een universitaire studie vooral het plezier dat je in je studie hebt belangrijk is. Je hoeft namelijk niet in de sector terecht te komen waarbinnen je je opleiding hebt gevolgd. Als je bijvoorbeeld geschiedenis hebt gestudeerd, ga je niet automatisch in een archief werken.
Oud 30-01-2009, 14:35
Verwijderd
Plezier. Sowieso, met een afgeronde studie krijg je echt wel werk, dan kies ik liever voor de leuke studie (met daarna het leuke werk) waar je uiteindelijk minder mee verdient, dan voor de stomme studie (en het stomme werk) waar je bakken met geld mee verdient.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2009, 18:01
Verwijderd
Ik vind 'plezier' een kutwoord, maar ik wilde wel per se datgene doen waar mijn passie al vanaf m'n 11e ligt. 'Passie' is overigens ook een kutwoord.
En je verdient er niets mee, dat wist ik toen ik eraan begon, en dat is tijdens mijn opleiding alleen maar bevestigd.

Maar het zou vrij achterlijk geweest zijn als ik iets anders had gedaan.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2009, 19:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik riep altijd dat ik geld niet belangrijk vond en het veel belangrijker vond om een leuke baan te hebben dan een waar je meer gaat verdienen. Totdat je op een gegeven moment voor blok wordt gezet en je twee banen aangeboden krijgt met soortgelijk werk: een is je oude stageplaats waarvan je weet dat je het er naar je zin had, bij de ander bieden ze 300 euro meer (voor hetzelfde werk!). Dat vond ik veel en dan ga je toch wel hard nadenken. Heb heel erg zitten twijfelen. Uiteindelijk bood baan 1 ook meer toen ik de situatie uitlegde. Nu verdien ik daar alsnog iets minder dan bij die andere baan maar het is wel de baan waarvan ik weet dat ik het er naar m'n zin zou krijgen (en hebben inmiddels ) dus uiteindelijk gaf een leuke baan bij mij toch de doorslag boven veel verdienen.

Als ik veel zou willen verdienen en puur alleen daar op af zou gaan zit ik met mijn studie helemaal fout. De gezondheidszorg betaalt nou eenmaal niet geweldig maar het is wel mooi en dankbaar werk en ik doe het met veel plezier en dat vind ik veel belangrijker.
Oud 30-01-2009, 23:33
Raico
Raico is offline
Citaat:
Ik riep altijd dat ik geld niet belangrijk vond en het veel belangrijker vond om een leuke baan te hebben dan een waar je meer gaat verdienen. Totdat je op een gegeven moment voor blok wordt gezet en je twee banen aangeboden krijgt met soortgelijk werk: een is je oude stageplaats waarvan je weet dat je het er naar je zin had, bij de ander bieden ze 300 euro meer (voor hetzelfde werk!). Dat vond ik veel en dan ga je toch wel hard nadenken. Heb heel erg zitten twijfelen. Uiteindelijk bood baan 1 ook meer toen ik de situatie uitlegde. Nu verdien ik daar alsnog iets minder dan bij die andere baan maar het is wel de baan waarvan ik weet dat ik het er naar m'n zin zou krijgen (en hebben inmiddels ) dus uiteindelijk gaf een leuke baan bij mij toch de doorslag boven veel verdienen.

Als ik veel zou willen verdienen en puur alleen daar op af zou gaan zit ik met mijn studie helemaal fout. De gezondheidszorg betaalt nou eenmaal niet geweldig maar het is wel mooi en dankbaar werk en ik doe het met veel plezier en dat vind ik veel belangrijker.
Ik vroeg me af hoe je ouders van je mening vond. Dus dat je
geld boven plezier zet.

Veel ouders ( en die van mij ook) vindendat je een opleiding
moet kiezen waarmee je later veel geld kan verdienen.
Helaas zijn dat vaak Economische opleidingen wat ik dus niet erg leuk
vind om te doen (wel af en toe maar niet mijn hele leven).

Maar denk je niet dat je door je "lage" loon later problemen zal krijgen in
verband met bijvoorbeeld woning?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 08:02
Verwijderd
Ik denk dat het per persoon verschilt wat belangrijk is, het ligt er immers maar net aan wat jij belangrijk vindt.

En zo heel slecht betaalt de sectoren zorg en welzijn en onderwijs ed, nu ook weer niet, vind ik... Het is in ieder geval onzin dat je van wat je daar verdient niet normaal zou kunnen leven. Misschien heeft het meer mee te maken met het soort werk dat mensen die CMV gedaan hebben kiezen en het soort werk wat mensen die een economische studie gedaan hebben kiezen? Als je geld boven plezier stelt, stel je ook meer eisen aan je salaris en zul je niet solliciteren op een baan waar je weinig verdient, terwijl je dat misschien wel doet als je plezier boven geld verkiest en een baan ziet die je gewoon waanzinnig leuk lijkt?

Zelf vind ik plezier belangrijker, je moet er wel de rest van je leven mee doen (bij wijze van spreke). Zelf heb ik eerst HBO pedagogiek gedaan en daarna onderwijskunde (universiteit). Beide geen studies waar je gigantisch mee zal gaan verdienen (al kan het met onderwijskunde wel, als je het bedrijfsleven in gaat, wat ik overigens niet wil), maar wel dingen die mij (heel) erg aanspreken en waar ik de rest van mijn leven iets mee wil doen. Inmiddels ben ik een paar maanden aan het werk in de jeugdhulpverlening (ook daar kennen ze geen megasalarissen) en het bevalt me goed. En rondkomen van mijn salaris is best mogelijk (en dan werk ik nog niet eens fulltime).

Wat betreft ouders: de mijne waren gelukkig slim genoeg om in te zien dat [/i]ik[/i] degene ben die iets met de opleiding moet gaan doen en niet zij, en dat dus ik degene moet zijn die de keuze maakt. Maar nou doen zij zelf ook liever iets dat ze leuk vinden dan iets dat een goed salaris kent maar waar ze niets aan vinden, dus dat zal ook schelen. Mijn ouders werken dan ook in de zorg en in het onderwijs, maar van hun salarissen kunnen ze prima rondkomen? Met (bijna) alle opleidingen zijn er vaak best mogelijkheden om een baan te vinden die je en leuk vindt en die redelijk verdient, daar zou ik me vooraf niet al te veel zorgen over maken. (Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je wilt...als jij een vrijstaande woning in het Gooi wilt, tja, dat zul je inderdaad niet snel kunnen betalen, maar er zijn genoeg andere woningen die wel te betalen zijn.)
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 09:38
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
geld boven plezier zet.

Mijn ouders vonden dat geen probleem. Zij vinden het het belangrijkst dat je je studie leuk vindt, misschien iets té. Maar goed, ik vind dat je ook realistisch moet zijn, niet iedereen is goed in natuurkunde of economie, dus dan is het toch logisch dat je niet die richting op gaat?

En ik denk dat als je een baan hebt, dat je dan heus ook wel een woning kan vinden. Alleen misschien niet zo'n mooie woning als mensen die een economische opleiding hebben. Nou ja, jammer dan.
Oud 31-01-2009, 09:55
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
geld boven plezier zet.

Hmmz.. Bovenstaande herken ik niet echt. Mijn ouders hebben nooit opgelegd dat ik een studie moet kiezen waarmee veel te verdienen valt. In mijn familie of van ouders van vrienden heb ik ook nooit dergelijke geluiden gehoord? Mijn ouders stimuleren het studeren an sich wel, omdat het goed voor je ontwikkeling is e.d.

Mijn huidige studie heb ik gekozen omdat het me interessant leek, want écht groot geld verdienen zit er niet in Ik denk dat ik mijzelf niet kan motiveren voor een suffe studie 'omdat je er later veel geld mee kunt verdienen'.
Oud 31-01-2009, 12:08
pino123
pino123 is offline
Ik heb mijn studie gekozen, omdat ik het gewoon super interessant vind (althans, niet alle onderwerpen). Maar ik heb er wel degelijk rekening mee gehouden of ik na mijn studie wel een baan kan krijgen, redelijk salaris etc etc. Dat heeft zeker meegewogen bij mijn studiekeuze.
Oud 02-02-2009, 00:00
fractuur
fractuur is offline
Vooral naar plezier, maar kans op de arbeidsmarkt (en dan niet eens salaris eigenlijk) speelde ook mee. En dan nog is een opleiding (tenzij je tandheelkunde doet..) geen garantie voor een goed salaris of een goede positie op de arbeidsmarkt. Het gaat er ook om wat je er zelf van maakt. Van je cijfers, cv, werkervaring en wat voor instelling je überhaupt hebt. Met rechtenstudenten kun je menig sloot dempen, maar nog geen 3% zal topadvocaat worden. Aan de andere kant kan je met een academische opleiding bijna altijd een gooi doen naar een traineeship bij de overheid of in het bedrijfsleven.

En mijn ouders willen vooral dat ik later economisch onafhankelijk word. Maakt het hen uit of ik modaal of drie keer modaal verdien..
Oud 04-02-2009, 23:24
Noddy
Noddy is offline
Ik wil geen baan voor de rest van mijn leven waar ik geen plezier in heb. Hoeveel ik er dan ook mee verdien. Liever wat minder en een fijne baan.
Oud 05-02-2009, 15:07
Verwijderd
Ik zat op de kunstacademie, deed illustratie, maar een van de redenen waarom ik daarmee gestopt ben, is omdat het érg moeilijk is om daarvan rond te komen (helemaal in het begin). Ik had geen zin om ernaast achter de bar te staan ofzo, dus ik ben toch naar de uni gegaan om tenminste een leuke baan te hebben naast het creatief bezig zijn.

Waar ik vervolgens wel weer eerst Nederlands en toen ook Engels ben gaan doen, ook niet bepaald lucratieve studies... maar ik vertrouw er wel op dat ik snel een baan heb, al zal het niet zo goed verdienen als iets in de economie-branche. Maar economie vond ik dan ook altijd godvergeten saai.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 01:05
Verwijderd
Citaat:
Ik zat op de kunstacademie, deed illustratie, maar een van de redenen waarom ik daarmee gestopt ben, is omdat het érg moeilijk is om daarvan rond te komen (helemaal in het begin). Ik had geen zin om ernaast achter de bar te staan ofzo, dus ik ben toch naar de uni gegaan om tenminste een leuke baan te hebben naast het creatief bezig zijn.

Waar ik vervolgens wel weer eerst Nederlands en toen ook Engels ben gaan doen, ook niet bepaald lucratieve studies... maar ik vertrouw er wel op dat ik snel een baan heb, al zal het niet zo goed verdienen als iets in de economie-branche. Maar economie vond ik dan ook altijd godvergeten saai.
Word leraar!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 01:26
Osmoian
Osmoian is offline
Ik zie het zo, hoe meer geld je verdient per uur hoe minder uur je zal hoeven werken en dus hoe meer vrije tijd je hebt voor andere dingen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 22:30
Verwijderd
Citaat:
Word leraar!
Ja want dat is lucratief Nee, lesgeven lijkt me geen bal aan behalve op de basisschool, maar ik ben belachelijk overgekwalificeerd voor basisonderwijs, als ik nu ook nog de pabo ga doen. Dat is trouwens wel een van mijn plannen voor als ik me over een paar jaar verveel. Ik zat meer te denken aan vertaal- en redactiebanen, wat ook wel saai wordt na een tijdje maar hopelijk niet zo snel als economiedingen. (Euh imo dus hè, ken mensen die vreselijk blij worden van economie... zal het alleen nooit begrijpen.)
Met citaat reageren
Oud 07-02-2009, 15:25
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Ik zie het zo, hoe meer geld je verdient per uur hoe minder uur je zal hoeven werken en dus hoe meer vrije tijd je hebt voor andere dingen.
Zo werkt het niet. Voor banen waarmee je veel per uur verdient dien je gewoon weken van 40 uur of meer te maken. (Of je moet het hebben over bijbaantjes die belachelijk veel verdienen. )
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 09:12
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Zo werkt het niet. Voor banen waarmee je veel per uur verdient dien je gewoon weken van 40 uur of meer te maken. (Of je moet het hebben over bijbaantjes die belachelijk veel verdienen. )
Mijn moeder heeft als therapeut anders een behoorlijk uursalaris. Daar heeft ze redelijk bewust voor gekozen omdat ze eigenlijk 's middags thuis wilde zijn voor ons (de kinderen). Uiteindelijk verdient ze nu dus met halve dagen werken een volledig inkomen. Dus het kan wel zo werken.
Reageren

Regels voor berichten