![]() |
|
![]() |
Hallo,
Mijn huisgenoten en ik zitten met de volgende vraag, hopelijk weet iemand hier iets meer over. Nadat we een paar dagen geleden een officiele brief van onze huisbaas ontvingen dat de huur met inflatie (2,5%, klopt volgens mij?) omhoog ging besloten we dat we toch echt iets willen doen aan het feit dat we idioot veel huur betalen. Nu wist ik al van het puntensysteem waarmee je huurprijzen kunt berekenen af, en heb ik dus van de kamers van 2 huisgenootjes en mijn kamer berekend wat de huurprijs hiervoor mag zijn. De verschillen tussen wat het systeem aangeeft en wat onze huisbaas vraagt zijn echt schrikbarend groot. Ons plan is nu om onze huisbaas aan te schrijven hierover, mijn vraag is of we dit puntensysteem kunnen gebruiken als bewijs dat onze huur te hoog is. Ik heb het puntensysteem van de volgende site gebruikt: http://www.huurders.info/?id=8343 Samengevat: Hebben we een poot om op te staan tegenover onze huisbaas wanneer we hem confronteren met printjes van deze site voor iedere kamer? Alvast bedankt voor de antwoorden. ![]()
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
@ Carn: Het systeem geldt alleen voor de kale huur. De servicekosten moeten gespecificeerd kunnen worden en mogen niet hoger zijn dan de daadwerkelijke servicekosten. |
![]() |
||
Citaat:
Lekker advies dus. ![]() Bovendien gaat die vlieger helemaal niet op bij vrije sector huur.
|
![]() |
dat wilde ik net zeggen. welke middelen heeft een huurcommissie om een particuliere verhuurder aan te pakken?
een verhuurder kan je er "zo maar" niet uitzetten, maar je huur niet meer (volledig) voldoen is geen slimme zet als je een fatsoenlijke oplossing wil. verhuurders (en huurders, maar dat terzijde) kunnen de andere partij heel goed het leven zuur maken. schrijf een nette brief waarin je niets eist, maar de zaak bespreekt. je mag altijd een voorstel doen. en tja, zo'n puntensysteem blijft lastig. er wordt geen rekening gehouden met de lokale markt en als een verhuurder weet dat hij meer kan vragen, zal hij het meestal niet laten. (volgens dat systeem heb ik op een kamer gewoond waar ik ongeveer geld van de verhuurder had moeten krijgen ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Overigens, in mijn contract staat niet gespecificeerd welk deel van mijn maandelijkse huur voor gas water en licht is. Er staat alleen de maandelijkse huurprijs en dat dat inclusief g/w/l is. Het verschil tussen de exclusieve huurprijs die ik volgens het puntensysteem zou moeten betalen en de inclusieve huur die ik betaal komt neer op ongeveer 130 euro. Ik denk dat het argument voor jou 10 anderen dan ook niet meer echt opgaat, zeker niet in een stad als Tilburg. 130 euro servicekosten voor mij alleen per maand slaat natuurlijk ook helemaal nergens op, ik weet alleen niet precies wat dan wel een redelijke prijs is voor servicekosten, iemand een idee?
|
![]() |
Een huisgenoot van me is met zoiets bezig, hij vindt zn kamer te duur voor wat ie er voor terug krijgt. Onlangs is er iemand langsgeweest om aan de hand van zo'n puntensysteem te kijken, en over een paar weken is er een soort zitting waarin het besproken gaat worden, maar bij wat voor instantie ie nou precies langs is geweest weet ik niet
![]() |
![]() |
|
Check het bij www.hetkab.nl
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Heb je er rekening mee gehouden dat (volgens mij) dat puntensysteem over de kale huur gaat en huurprijzen van studentenkamers vaak inclusief gas, water, elektriciteit, gemeentelijke belastingen, etc zijn?
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
@Go: Goeie tip die website, dankjewel! @Daantje_0705: Lees mijn eerdere posts anders eerst even voor je reageert.
||
Citaat:
|
![]() |
servicekosten zijn geen onderhoudskosten aan het gebouw.
Wel zijn het kosten voor tuinonderhoud, schoonmaak van gemeenschappelijke ruimtes (als daarvoor iemand langskomt), gas, water, electriciteit, tv, internet, gemeentelijke belastingen etc... Afhankelijk wat er van bovenstaande is inbegrepen in de servicekosten, kan het behoorlijk oplopen. Mijn servicekosten voor een 2-kamerappartement zijn ook ca. 95 euro en dat is exclusief electriciteit en gemeentelijke belastingen. Met electra-kosten er nog bij, kom ik wel ongeveer op die 130 euro per maand en met de gemeentelijke belastingen er bij gaat het er dik overheen. |
![]() |
|
![]() |
Huurverhogingen mogen 1x per kalenderjaar plaatsvinden inderdaad. Maar wanneer, dat is niet vastgelegd. De meeste woningbouwverenigingen houden 1 juli aan.
voorschotten voor de servicekosten mogen wel verhoogd worden wanneer men dat maar wil. Uiteindelijk moet de verhuurder wel na afloop van het jaar aantonen dat hij de kosten werkelijk gemaakt heeft. |
![]() |
||
Citaat:
btw: Volgens he VROM mag dit jaar de huur maar met 1,6% stijgen -> http://www.vrom.nl/pagina.html?id=35675 Is uiteraard wel de huur exclusief, dus inclusief zou het best neer kunnen komen op 2.5%.
|
![]() |
Zoals ik zei heb ik dus geen specificatie van de servicekosten maar voor zover ik weet zit hier gas, water, electriciteit, tv en het onderhoud aan het huis (alle dingen die vast in het huis zitten dus bijv. lekkages aan het dak, slot van de voordeur, onderhoud van de cv ketel, dat soort dingen). Gemeentelijke belastingen zitten er niet bij en ook internet niet (wat meestal ook niet zo is). Maargoed servicekosten of niet, 344 euro inclusief voor een kamer van 16m2 is heel erg veel vind ik.
@ silicon: Misschien maak ik nu wel een rekenfout want rekenen is niet mijn sterkste kant, maar als die 1,6 procent geldt over de exclusieve huur en niet over de servicekosten dan gaat de huur toch nog alleen maar met 1,6 procent omhoog en niet met 2,5%? Of ben ik nu in de war? ![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik zou inderdaad de specificatie van de servicekosten vragen (zeg maar de eindafrekening). Hier moeten tenminste gas/water/licht op staan, en in jouw geval waarschijnljk ook internet/tv en misschien schoonmaak. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
dan zitten onderhoudskosten idd ingecalculeerd in de servicekosten. bij een gewoon huurhuis/kamer niet zoals hierboven al gezegd.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Koffie! Een ouderwetse CU2 vragenlijst. Fitematrulle | 44 | 12-01-2016 19:36 | |
Werk, Geld & Recht |
Samenwonen met vriend Shebaa | 17 | 15-11-2011 10:50 | |
Werk, Geld & Recht |
Huurtoeslag tuttebel | 10 | 29-07-2011 17:18 | |
Werk, Geld & Recht |
huurcontract van een jaar, maar ik wil van mijn kamer af Rata | 12 | 12-04-2006 13:16 |