Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2009, 10:11
Verwijderd
Ik ga (waarschijnlijk) aanstaande maandag een huurcontract tekenen voor mijn appartement, samen met een vriendin.

Nu begrijp ik dat ik moet letten op de algemene zaken, dat onze namen goed op het contract staan bijvoorbeeld.

Maar wat zijn dingen waar ik nog meer op moet letten? Of zaken die standaard in zo'n contract vermeld horen te staan? Ik heb namelijk nog nooit een huurcontract getekend.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2009, 11:34
ganralph
ganralph is offline
iig goed kijken wat er wel en niet bij de prijs in zit.

daarnaast zijn sommige contracten nogal vaag over het mogelijke beëindigen er van. volgens de wet:
- de huurder mag zonder opgaaf van reden het contract beëindigen met een opzegtermijn van 1 maand.
- de verhuurder mag het contract beëindigen met een opzegtermijn van 3 maanden tot 6 maanden (3 maanden + 1 maand per jaar dat je er gewoond hebt met een maximum van 3). dit mag hij doen als hij de ruimte bijv. voor eigen gebruik nodig heeft (aantoonbaar).

soms staan er andere termijnen in een contract, maar die zijn in strijd met de Nederlandse wetgeving en dus niet geldig. ook al tekent elke partij netjes.
Oud 25-02-2009, 11:38
Verwijderd
Citaat:
iig goed kijken wat er wel en niet bij de prijs in zit.

daarnaast zijn sommige contracten nogal vaag over het mogelijke beëindigen er van. volgens de wet:
- de huurder mag zonder opgaaf van reden het contract beëindigen met een opzegtermijn van 1 maand.
- de verhuurder mag het contract beëindigen met een opzegtermijn van 3 maanden tot 6 maanden (3 maanden + 1 maand per jaar dat je er gewoond hebt met een maximum van 3). dit mag hij doen als hij de ruimte bijv. voor eigen gebruik nodig heeft (aantoonbaar).

soms staan er andere termijnen in een contract, maar die zijn in strijd met de Nederlandse wetgeving en dus niet geldig. ook al tekent elke partij netjes.
Gewoon niet direct tekenen...en rustig doorlezen..even bezinken en daarna de kleine feitjes tussen uit halen...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2009, 11:43
ganralph
ganralph is offline
idd. laat je niet haasten door de andere partij.
Oud 25-02-2009, 12:37
Verwijderd
Allereerst, bedankt voor de reacties tot nu toe.

Vanmorgen gemaild met de makelaar, er kwamen ineens administratiekosten bij (350 euro) waar wij niet van op de hoogte waren en deze stonden ook niet vermeld in de advertentie op de website. De advertentie is sinds gisteren verwijderd van de website van de makelaar. Maar nu staat de advertentie weer online en nu ineens wél met vermelding van makelaarskosten.

Kan dit zomaar? Ik heb natuurlijk geen screenshot o.i.d. dat het voorheen niet op de website stond.

Ik ga de makelaar zo nog een mail sturen, zij willen namelijk dat aanstaande maandag het contract al getekend wordt omdat zij dan zeker zijn van verhuur.
Vorige week hebben we telefonisch afgesproken dat we bij de eerstvolgende afspraak (a.s. maandag) een blanco contract te zien zouden krijgen en aan de hand daarvan een definitieve beslissing zouden maken. Bij deze afspraak is dan ook de verhuurder aanwezig, deze was er bij de bezichtiging niet.

Ik heb het gevoel dat zij ons heel erg pushen en dat is geen prettig gevoel.

Edit: Ook worden er administratiekosten in rekening gebracht, namelijk 350,-. Is dit voor de huurder? Ik heb op de website gekeken van de makelaar, maar daar zijn geen algemene voorwaarden te vinden; ik heb hier via mail om gevraagd maar nog geen reactie terug gehad.

Laatst gewijzigd op 25-02-2009 om 12:56.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2009, 16:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vorige week hebben we telefonisch afgesproken dat we bij de eerstvolgende afspraak (a.s. maandag) een blanco contract te zien zouden krijgen
Ik hoop dat ze daarmee niet bedoelden dat jij eerst moet tekenen en zij daarna pas de voorwaarden gaan invullen?
Oud 25-02-2009, 22:49
Verwijderd
Het komt bij makelaars heel vaak voor dat je een maand huur aan 'administratiekosten' moet betalen. Soms komt daar ook nog eens een maand huur aan borg bij, ofzo. Dat is heel naar, maar het gebeurt nog wel eens.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 10:24
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
Allereerst, bedankt voor de reacties tot nu toe.

Vanmorgen gemaild met de makelaar, er kwamen ineens administratiekosten bij (350 euro) waar wij niet van op de hoogte waren en deze stonden ook niet vermeld in de advertentie op de website. De advertentie is sinds gisteren verwijderd van de website van de makelaar. Maar nu staat de advertentie weer online en nu ineens wél met vermelding van makelaarskosten.

Kan dit zomaar? Ik heb natuurlijk geen screenshot o.i.d. dat het voorheen niet op de website stond.

Ik ga de makelaar zo nog een mail sturen, zij willen namelijk dat aanstaande maandag het contract al getekend wordt omdat zij dan zeker zijn van verhuur.
Vorige week hebben we telefonisch afgesproken dat we bij de eerstvolgende afspraak (a.s. maandag) een blanco contract te zien zouden krijgen en aan de hand daarvan een definitieve beslissing zouden maken. Bij deze afspraak is dan ook de verhuurder aanwezig, deze was er bij de bezichtiging niet.

Ik heb het gevoel dat zij ons heel erg pushen en dat is geen prettig gevoel.

Edit: Ook worden er administratiekosten in rekening gebracht, namelijk 350,-. Is dit voor de huurder? Ik heb op de website gekeken van de makelaar, maar daar zijn geen algemene voorwaarden te vinden; ik heb hier via mail om gevraagd maar nog geen reactie terug gehad.
Volgens mij is het niet 'verplicht' dat hun die kosten melden in advertenties... en zolang ze je er niet ACHTERAF (na het tekenen) mee confronteren is het hooguit slordig van hun... de kosten hoewel ze hoog zijn, zijn natuurlijk wel ergens voor... al was het voor het contract op stellen, de tijd die vrijgemaakt wordt om te tekenen, etc. Natuurlijk zal het in werkelijk niet zoveel kosten, maar ze zijn vast geen liefdadigheid

Verder gok ik dat er met een blanco contract wordt bedoeld een template contract... waar de namen/data nog niet zijn ingevuld maar waar wel alleen voorwaarden in staan...

Ze 'pushen' je omdat zolang er niks definitiefs is de verhuurder waarschijnlijk geen inkomsten uit huur heeft.. hoe sneller ze een huurder (in dit geval jij) hebben hoe beter... maar als je echt niet vertrouwd neem iemand mee naar de bezichtiging die goed weet waar hij op moet letten...
Oud 26-02-2009, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Ik hoop dat ze daarmee niet bedoelden dat jij eerst moet tekenen en zij daarna pas de voorwaarden gaan invullen?
Nee, ik heb het inderdaad wat onduidelijk opgeschreven. Ik bedoelde dus te zeggen dat we vorige week telefonisch afgesproken hebben dat ik a.s. maandag een blanco contract te zien zou krijgen en indien ik het eens was met dat contract, zou er een contract op naam worden opgesteld.

Citaat:
Het komt bij makelaars heel vaak voor dat je een maand huur aan 'administratiekosten' moet betalen. Soms komt daar ook nog eens een maand huur aan borg bij, ofzo. Dat is heel naar, maar het gebeurt nog wel eens.
Jep, dat begrijp ik. Ik vind het alleen vervelend dat we hier pas laat achterkwamen. Daarbij staat nergens zwart op wit hoe de makelaar deze administratiekosten berekend, dit is namelijk bij ieder appartement weer anders (volgens de advertenties op de website). Ik heb de makelaar al om algemene voorwaarden van het kantoor gevraagd (waar ik dit dus in hoopte te vinden) maar deze zijn er niet.
Daarbij betalen we ook nog eens 2 maanden huur aan borg, maar dan niet aan de makelaar maar aan de verhuurder. Dit is ook niet meer dan logisch vind ik, al is het bedrag van 2 maanden huur wel aan de hoge kant voor borg imho.

Citaat:
Volgens mij is het niet 'verplicht' dat hun die kosten melden in advertenties... en zolang ze je er niet ACHTERAF (na het tekenen) mee confronteren is het hooguit slordig van hun... de kosten hoewel ze hoog zijn, zijn natuurlijk wel ergens voor... al was het voor het contract op stellen, de tijd die vrijgemaakt wordt om te tekenen, etc. Natuurlijk zal het in werkelijk niet zoveel kosten, maar ze zijn vast geen liefdadigheid

Verder gok ik dat er met een blanco contract wordt bedoeld een template contract... waar de namen/data nog niet zijn ingevuld maar waar wel alleen voorwaarden in staan...

Ze 'pushen' je omdat zolang er niks definitiefs is de verhuurder waarschijnlijk geen inkomsten uit huur heeft.. hoe sneller ze een huurder (in dit geval jij) hebben hoe beter... maar als je echt niet vertrouwd neem iemand mee naar de bezichtiging die goed weet waar hij op moet letten...
Natuurlijk, ik begrijp waarom er administratiekosten betaald moeten worden. Maar ook juist daarom vind ik dat ik als huurder ook wel enige rechten heb, bijvoorbeeld nog een dag of twee het contract kunnen doorlezen en het laten zien aan iemand die er wat meer verstand van heeft.

En ja, dat is inderdaad de reden, dat heeft de makelaar ook gezegd. Ik snap dat ook heel goed, maar om nou een huurder te gaan pushen om een contract te tekenen snap ik dan weer niet. Zo jaag je alleen maar huurders weg, denk ik. Ook aangezien de huurtermijn pas per 1 april ingaat, zie ik niet in waarom er per se op 2 maart getekend zou moeten worden en dit niet op bijv. 5 of 6 maart zou kunnen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 21:38
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
Maar ook juist daarom vind ik dat ik als huurder ook wel enige rechten heb, bijvoorbeeld nog een dag of twee het contract kunnen doorlezen en het laten zien aan iemand die er wat meer verstand van heeft.
Je krijgt toch een blanco contract?
dat kan niet getekend worden, dus dat kan je rustig doorlezen toch?
Je uitleg zegt 2 dingen a) maandag contract tekenen b) maandag blanco contract inzien

Het 1 sluit het ander een beetje uit, want waarom een blanco contract als er blijkbaar al een definitief contract is... dit kan hooguit als je bijv 's ochtends contract krijgt en later die dag mag/moet tekenen...

verder blijf ik erbij dat de 'dwang' komt om de simpele reden dat iedereen (zowel makelaar/verhuurder) zsm financiele zekerheid wil hebben... want voor jullie wrs 10 anderen, als er maar geld komt
Oud 27-02-2009, 09:32
Verwijderd
Citaat:
Je krijgt toch een blanco contract?
dat kan niet getekend worden, dus dat kan je rustig doorlezen toch?
Je uitleg zegt 2 dingen a) maandag contract tekenen b) maandag blanco contract inzien

Het 1 sluit het ander een beetje uit, want waarom een blanco contract als er blijkbaar al een definitief contract is... dit kan hooguit als je bijv 's ochtends contract krijgt en later die dag mag/moet tekenen...

verder blijf ik erbij dat de 'dwang' komt om de simpele reden dat iedereen (zowel makelaar/verhuurder) zsm financiele zekerheid wil hebben... want voor jullie wrs 10 anderen, als er maar geld komt
De afspraak was eerst dat we een blanco contract te zien kregen, dit konden doornemen en dat er dan een contract op naam opgesteld zou worden. Maar nu is het dus veranderd naar meteen een contract op naam én meteen tekenen. En dat stuit me tegen de borst.

(Daarbij zit ik ook nog met een roommate die misschien wel terug gaat krabbelen en asjafdhf, maar dat is een ander verhaal en hoort hier niet thuis.)
Met citaat reageren
Oud 01-03-2009, 16:48
Verwijderd
Goed, dit topic mag dicht - m'n zogenaamde toekomstige roommate heeft net afgehaakt.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 10:49
Methuselah
Methuselah is offline
Jammer voor je!
Oud 02-03-2009, 21:13
Balance
Balance is offline
Sorry, ik open hem toch weer even, aangezien er laatst werd geconstateerd dat we wat te vaak de topics dichtgooien als de TS erom vraagt. Dit topic kan anderen misschien best wel helpen als zij in eenzelfde situatie zitten.
En mochten anderen er geen behoefte aan hebben dan zakt ie natuurlijk vanzelf
Oud 11-03-2009, 22:23
Bastiaan84
Bastiaan84 is offline
Laat je niet van de wijs brengen door moeilijke juridische taal. Als je woorden, zinnen en/of begrippen niet snapt; vraag om nadere uitleg en laat deze wijzigen!
Kern van het verhaal is: JIJ moet inzichtelijk hebben wat je tekent en laat je niets wijsmaken.

Besef dat juristen en makelaars moeilijke taal gebruiken om zichzelf aan het werk te houden.

Tip: gebruik je gezond "boeren" verstand.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten