Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2009, 11:47
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ik heb een seizoen van scrubs op dvd besteld online. Deze heb ik al betaald, maar de overeenkomst is van de andere kant niet nagekomen.
Nu was de verwachte levertijd eind januari, toen heb ik nog niks ontvangen. Ik heb begin februari gemaild met de vraag waar die bleef.

Waarop ik deze reactie kreeg: "Deze is nog niet binnen maar gezien de indicatie levertijd zal deze elk moment binnen moeten gaan komen."

Nu is het inmiddels eind februari en ik heb nog steeds niks ontvangen. Ik wil eigenlijk de overeenkomst ontbinden en mijn geld terughalen.

Er zijn nu een aantal vragen die in mij opspringen:
- Kan ik onder artikel 6:265 BW ontbinding aanvragen? Of moet ik ze eerst een definitieve datum geven om ze in verzuim ( art. 6:81, 6:82, 6:82 BW te laten treden?
- Hoe kan ik mijn geld terughalen? Naar de bank gaan?
Oud 26-02-2009, 19:45
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een seizoen van scrubs op dvd besteld online. Deze heb ik al betaald, maar de overeenkomst is van de andere kant niet nagekomen.
Nu was de verwachte levertijd eind januari, toen heb ik nog niks ontvangen. Ik heb begin februari gemaild met de vraag waar die bleef.

Waarop ik deze reactie kreeg: "Deze is nog niet binnen maar gezien de indicatie levertijd zal deze elk moment binnen moeten gaan komen."

Nu is het inmiddels eind februari en ik heb nog steeds niks ontvangen. Ik wil eigenlijk de overeenkomst ontbinden en mijn geld terughalen.

Er zijn nu een aantal vragen die in mij opspringen:
- Kan ik onder artikel 6:265 BW ontbinding aanvragen? Of moet ik ze eerst een definitieve datum geven om ze in verzuim ( art. 6:81, 6:82, 6:82 BW te laten treden?
- Hoe kan ik mijn geld terughalen? Naar de bank gaan?
jazeker, Er is sprake van een tekortkoming, artikel 6:74 BW. Er is geen sprake van overmacht lijkt mij. Op dwaling zou je het ook kunnen spelen. Je moet eigenlijk altijd eerst je product krijgen, voordat je gaat betalen! veel veiliger(of het moet betrouwbaar zijn).

Je kan dus ontbinden volgens je artikel

Je kan je geld terug vragen, wegens onverschuldigde betaling artikel 6:203 BW. kan je vorderen!

Verzuim is wel moeilijk nu te bewijzen. Je moet eerst kijken of je bij een andere maatschappij/bedrijf hem kan bestellen en dan kijken wat de levertijd is. Zo test je of hun niet kan worden toegerekend...als er vertraging is. Zo ja, kan je hem easy ontbinden. Heeft het andere bedrijf ook een zeer late levering, moet je constateren dat nakoming echt heel moeilijk is

Je moet hem wel via emailontbinden(elektronische wegen). 6:267 BW.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 20:29
Go
Go is offline
Nee, je zult eerst een ingebrekestelling moeten sturen met daarin het verzoek om binnen een redelijke termijn alsnog de verplichting na te komen, tenzij sprake is van het verlopen van een fatale termijn. Mocht men niet alsnog nakomen, dan kun je inderdaad de overeenkomst ontbinden.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Nee, je zult eerst een ingebrekestelling moeten sturen met daarin het verzoek om binnen een redelijke termijn alsnog de verplichting na te komen, tenzij sprake is van het verlopen van een fatale termijn. Mocht men niet alsnog nakomen, dan kun je inderdaad de overeenkomst ontbinden.
is dat verplicht?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 21:29
Go
Go is offline
Citaat:
is dat verplicht?
Het is de manier die de wet voorschrijft. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een andere manier (direct ontbinding vorderen zonder ingebrekestelling) nooit succesvol zal zijn, maar bij de rechter zul je nul op het rekest krijgen. Ik moet wel toegeven dat ik niet weet of er hier nog speciale regelingen voor consumentenkoop of koop op afstand van toepassing zijn. Daar zou TS even op moeten googelen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Het is de manier die de wet voorschrijft. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een andere manier (direct ontbinding vorderen zonder ingebrekestelling) nooit succesvol zal zijn, maar bij de rechter zul je nul op het rekest krijgen. Ik moet wel toegeven dat ik niet weet of er hier nog speciale regelingen voor consumentenkoop of koop op afstand van toepassing zijn. Daar zou TS even op moeten googelen.
Oke, op die manier! Ik dacht het juist niet meer verplicht was, omdat de verkoper daar zelf op de hoogte moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 22:53
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ok, bedankt gasten. Ik heb gemaild inmiddels en over 3 weken zullen we meer weten.
Oud 27-02-2009, 15:56
Verwijderd
Als je het bij een bedrijf hebt gekocht, kun je uiteraard direct de koop ontbinden met een beroep op BW7:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten