Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2009, 19:47
Surinaruto
Surinaruto is offline
ik moet voor wiskunde een Grote praktische opdracht doen.
En ik heb weinig info hoop dat jullie mij kunnen helpen

dit zijn ze:
Wordt goniometrie in bouwkunde gebruikt(informatie/soort verslag erover heb ik nodig)
Wordt goniometrie in sterrenkunde gebruikt(informatie/soort verslag erover heb ik nodig)


alvast THX
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2009, 22:25
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
JE mag zelf ook wat opzoekingswerk doen, reken maar van yes dat goniometrie in allebei gebruikt worden.

Voor bouwkunde kan je bv. kijken hoe krachten geprojecteerd worden (en bijgevolg ook hoe spanningen (niet elektrische spanningen) geprojecteerd worden). Een onverwachte locatie waar ook goniometrie bij te pas komt is het knikfenomeen (als je niet weet wat dat exact is: neem een rietje of ander langwerpig voorwerp en als je langs boven en onder drukt, gaat dat rietje uiteindelijk uitknikken; bij grotere structuren zoals pilaren kan dat ook voorkomen en de kracht waarbij dat voorkomt wordt in feite via een sinus of cosinus bepaald).

Voor sterrenkunde zou ik ook zeggen: kijk naar verschillende projecties, of kijk eens naar hoe GPS werkt (dat gaat al iets buiten de sterrenkunde, maar goed).

In feite gaat in elke opgave waar je een projectie uitvoert, er wel ergens een sinus of een cosinus komen kijken.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2009, 07:01
Surinaruto
Surinaruto is offline
dank je wel ik vindt dit echt goed maar wat ik nodig heb is zeg maar keywords om in google te typen want als ik bv goniometrie in bouwkunde typ krijg ik echt weinig of sterrenkunde.
ik hoef geen zelf gemaakte verslagen maar moet alleen in de juiste richting worden geduwd zeg maar.

het knikfenomeen (als je niet weet wat dat exact is: neem een rietje of ander langwerpig voorwerp en als je langs boven en onder drukt, gaat dat rietje uiteindelijk uitknikken; bij grotere structuren zoals pilaren kan dat ook voorkomen en de kracht waarbij dat voorkomt wordt in feite via een sinus of cosinus bepaald).
dat wist ik niet.

Voor sterrenkunde zou ik ook zeggen: kijk naar verschillende projecties, of kijk eens naar hoe GPS werkt (dat gaat al iets buiten de sterrenkunde, maar goed).

en over dit kan ik helemaal niks van vinden.

ik vindt het helegoeie informatie maar bij bouwkunde wat je hebt geschreven hoe kan ik dat ik een paar worden formuleren om informatie erover te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2009, 09:52
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Over kniklast: http://www.efunda.com/formulae/solid...ns/columns.cfm
Met citaat reageren
Oud 05-03-2009, 10:04
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Ik kan je eventueel wel slides geven van mijn cursus mmvc (bouwkunde) waar de formule voor knik (in het Engels: buckling) afgeleid wordt (dat is waar die pi in de formule vandaan komt bv.)

Zoals ik al zei: overal waar je een projectie uitvoert, heb je goniometrie nodig: stel dat je schuin tegen een constructie duwt, dan kan je die kracht via goniometrie ontbinden in een horizontale en verticale component (de grootte van de kracht respectievelijk met cos en sin van de hoek tussen de kracht en de horizontale vermenigvuldigen). En in de bouwkunde gaat men voor isostatische problemen (lees: de meest eenvoudige problemen waarbij je constructie moet blijven staan) gewoon horizontaal en verticaal alle krachten optellen (en dat moet op 0 uitkomen, anders krijg je bewegingen). Daarnaast heb je nog dat alle momenten nul moeten worden, maar dat zit soms ietsje ingewikkelder ineen.

En in sterrenkunde heb je ook genoeg projecties nodig: als je bezig bent met verplaatsingen o.i.d. (maar het is jaren geleden dat ik nog basis-sterrenkunde gehad heb, dus specifieke gevallen kan ik je spijtiggenoeg niet geven).

Misschien moet je ook wat nauwkeuriger gaan zoeken: bouwkunde en sterrenkunde zijn echt wel brede vakgebieden, dat je misschien eerst best eens beide vakgebieden wiskundig/fysisch bekijkt en dan pas gaat kijken naar waar goniometrie daar komt kijken.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2009, 10:20
Surinaruto
Surinaruto is offline
umm ik kan niks vinden erover en wat jij geeft illusion is wel goed maar dat is boven mij niveau ik zit in examen mavoklas
en ik mag nog veranderen van deelvragen dit zijn mijn vragen tot nu to(veandert)
Onderzoek:wat is goniometrie
1nieuwe deel vraag De geschiedenis van goniometrie Hopelijk kan je me daarbij helpen links ecetra....
2Waarvoor gebruikt een architect goniometrie
3dat weet ik niet ik ben nu op school en ga nu over leggen of ik die 2 deel vragen kan doen of dat ik er nog 1 moet doet
misschien kan je me met een 3de deelvraag helpen?
en misschien over kniklast hebje daar een uitleg/informatie in het nederlands?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2009, 12:17
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Heb je zelf al eens knik ingegeven in Google of WikiPedia? Want daar valt meer dan genoeg informatie over te vinden. De slides die ik heb zijn wel in het Nederlands, maar er staan vooral berekeningen op (ook differentiaalvergelijkingen, waar uiteindelijk je sinussen en cosinussen uit te voorschijn komen). Mocht je er iets aan hebben: http://dl.getdropbox.com/u/452005/VUB/H9_Knik_Feb08.pdf (auteur is prof. dr. ir. Danny Van Hemelrijck (bij de Vrije Universiteit Brussel), en de slides komen uit de cursus MMVC van 2007-2008; zodat je die informatie kan gebruiken in je referenties indien nodig). Let er ook op dat ik die slides niet eeuwig ga laten staan, als je er iets aan hebt, sla ze dan op op je computer!

Een belangrijk deel van een onderzoeksopdracht is namelijk zelf ook bronnen zoeken; je gaat je materiaal niet zomaar in je schoot geworpen krijgen (zoals cartman666 je eigenlijk al een weliswaar Engelse bron aan de hand heeft gedaan en je van mij bv. slides krijgt waar je toch al iets mee bent; dat je de hele wiskunde niet begrijpt is geen probleem, er wordt ook goniometrie gebruikt die je wel zou moeten begrijpen).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2009, 19:39
Surinaruto
Surinaruto is offline
ik heb nu een probleem ik heb op google gezocht op wikipedie en op lygos.nl ik kan niks vinden over degeschiedenis van goniometrie er zal vast wel dingen zijn maar kan het niet vinden kan je mij in de juiste richting duwen AUB
Met citaat reageren
Oud 07-03-2009, 09:49
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Kijk maar eens op http://www.math4all.nl/Wiskundegeschiedenis/
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 28-03-2009, 15:19
Surinaruto
Surinaruto is offline
nauw ik heb een paar dingens nodig want anders kan ik mijn werkstuk over goniometrie niet inleveren en dan krijg ik een 1(en ik heb dat cijfer hard nodig want ik sta een 5.1)
dit is het enige wat ik gevonden heb over de geschiedenis van goniometrie en ik snap het eens niet http://library.thinkquest.org/C01102...y/history1.htm
en ik heb een voorbeeld nodig van een gebouw(architect) dat met goniometrie's berekening staan.(graden enz)hoop dat jullie me kunnen helpen.
want ik moet een 6.5 staan voor me eindcijfer dan heb ik 80% kans dat ik de havo mag doen.....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen gpo nederlands
ricky2000
2 12-01-2010 09:23
Software & Hardware windows vista.
twinkebel
54 14-02-2007 15:40
Drugs & Alcohol Zo, zijn we weer 'ns stoned ofzo he? 't zal eens niet zo zijn.
cha0s
500 13-06-2004 19:07
Algemene schoolzaken Gpo
Lytsie
1 20-02-2004 16:15
Muziek Graspop
dr martens
53 23-01-2003 19:28
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Senaat VS akkoord met invasie in Nederland
dystopia
81 19-06-2002 21:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.