Advertentie | |
|
![]() |
|
http://www.autotrader.nl gebruik ik vaak om me te oriënteren en dan ga ik uiteindelijk eens bij zo'n handelaar langs.
__________________
Skin is on the outside, just to keep the inside in
|
![]() |
|
Vervelend
![]() http://www.autotrack.nl en http://www.autoscout24.nl zijn er ook nog, ik weet alleen niet of die allemaal dezelfde database gebruiken. En tips... tja, wat wil je verder mbt de auto? ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
![]() |
Hoeveel km is dagelijks gebruik?
Zowieso zit je in aanschaf al op een behoorlijk bedrag, wil je er 'dagelijks' mee op weg kunnen. Voor 1000 euro koop je eigenlijk alleen oldtimers die ofwel erg luchtig zijn vanwege de enorme roestvorming ofwel technisch in hopeloze staat zijn. Heb je wel wat te besteden voor wat betreft de aanschaf, denk aan zo'n 5000 euro, en maak je niet te veel kilometers dan kan het nog redelijk betaalbaar zijn. Zeker als je er eentje met lpg installatie weet te bemachtigen, omdat behalve de wegenbelasting ook de brandstofkosten wat voordeliger uitpakken. Maar voor de meeste oldtimers geldt: Als je zelf niet wilt sleutelen dan is het rijden in een oldtimer duurder dan een japans koekblik. Die besparing op de wegenbelasting, verzekering en eventueel brandstofkosten gaat namelijk wel op aan hoge(re) onderhoudskosten. Ben je zelf wel erg handig en heb je een heleboel gereedschap in de schuur liggen, dan kan een oldtimer financiëel gezien wel voordelig uitpakken. Je moet er dan alleen wel een hoop tijd aan besteden. Onderdelen zijn soms moeilijk verkrijgbaar. Dat kan een probleem zijn als je een auto dagelijks gebruikt. Verdiep je dus ook voor aanschaf zeker in de onderdelenvoorziening en prijzen van het merk en type wat je eventueel op het oog hebt. Wil je goedkoop oldtimer rijden, zoek dan bijvoorbeeld een Golf I Diesel. Traag als dikke stront maar naar het schijnt lekker zuinig met de brandstof en onderdelen nog relatief goed verkrijgbaar (en betaalbaar), omdat het dieselblok ook nog tot 1992 in de Golf II is gebruikt waarvan er heel veel op de sloop te vinden zijn. Via VW dealers moet een en ander aan technische onderdelen ook nog wel nieuw te krijgen zijn. Het standaard dieselblok omruilen voor een turbo-diesel maakt de wagen iets sneller. Ik weet alleen niet hoe eenvoudig en legaal dat is. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Kilometertje of 50, 60. 's Weekends zo'n 300 - 400km. Sporadisch door de week ook op en neer naar Eindhoven en terug (110km per enkele rit).
Maar goed, ik heb hier geen enkele ruimte om ergens aan te sleutelen, al zou ik het kunnen (ook reden dat de Micra op de sloop staat). Dan lijkt een oldtimer me echt meer iets voor later. Een Gol I valt ook af want ik heb een petje op en dan ben je meteen Het Petje Met De Golf ![]() ![]() |
![]() |
|
O, persoonlijk zou ik graag dagelijks een oldtimer willen rijden
![]() Maar je aanschafprijs voor een (vrij) probleemloze ligt inderdaad wel wat hoger - hoewel je voor 2500 euro al wel iets fraais kan krijgen. Maar bij een oldtimer moet je het ook wel écht leuk vinden om erin te rijden. Je hebt het dan over een auto van minimaal 25 jaar oud, en vooral van voor 1980 merk je dat vrij goed. Die Mercedessen hebben overigens hele goed (diesel)blokken, maar de onderdelen ervoor schijnen wel vrij duur te zijn. Daarbij komt dat als ze niet op gas lopen ze bij zoveel kilometers totaal niet voordeliger zijn. Als ik de 96 nu als eerste auto zou nemen scheelt mij dat 25 euro in vaste lasten, maar daar staat tegenover dat hij op Euro98 met loodvervanger loopt en onzuiniger is. Dus inderdaad is een oldtimer voor zoveel kilometers alleen weggelegd voor de echte liefhebber, die geen problemen hebben met extra onderhoud (zelf of door de garage) ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zou marktplaats in de gaten houden. Een leuke kleine Peugeot, citroen, volkswagen of suzuki zijn niet heel zeldzaam. En hoeven ook niet al te duur te zijn. Ik zou je alleen wel erbij willen adviseren om als je niet bij je eigen garagebedrijf koopt, wel de auto door je eigen garage ( die je vertrouwt ) te laten bekijken.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Overigens Dittrich: je rijdt ongeveer 37000 per jaar. Je zou kunnen nagaan of een dieseltje niet handiger is. Het omslagpunt ligt bij 30000 kilometer. Als je een klein dieseltje neemt, zoals een Polo, ( iets van onder de 950 polo of een 206 of een jap van die grootte ) dan vallen de kosten nog mee ook...
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mja, voor een relatief kleine auto ligt het omslagpunt wat verder weg (voor een polo tdi ligt het op 40.000 ofzo volgens internet), dus daar blijf ik nog wel even van weg. Bovendien kost een dieselauto ook nog weer meer in zowel verzekering en wegenbelasting. Uiteindelijk denk ik dus dat het niet eens goedkoper zal zijn, maar bedankt voor de tip!
Ik had zelf niet eens door dat het zoveel km's zijn ![]() Dat van het laten bekijken door de eigen garage is wel een goede idd. Natuurlijk neem ik ook iemand mee die er meer verstand van heeft (al weet ik zelf ook wel waar ik op moet letten) want twee zien meer dan 1 ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik rij iig de wegenbelasting er wel uit zo ![]() |
![]() |
|
![]() |
Vergelijkings sites heb je niet zo veel aan in dit geval.
Die gaan uit van een veel hogere afschrijving omdat een NIEUWE diesel een paar duizend euro duurder is in aanschaf. De hogere afschrijving die daaruit volgt wordt meegenomen in de berekening. Bij een auto uit pakweg halverwege de jaren '90 is dat verschil in 2e hands aanschafprijs niet meer zo groot dat dat echt van invloed is op de afschrijving. Bij een 2e handsje zal het omslagpunt dus wel wat lager liggen. Voor auto's met LPG-G3 installatie soms al bij minder dan 10.000 km/jaar! |
![]() |
|
Volgens mij is het inderdaad op basis van een nieuwe auto, Dittrich. Ik zou het gewoon zelf nog even narekenen als ik jou was
![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
205 diesel als je veel moet rijden. aanschaf beneden 1000, lopen rustig tot 350 000 km, wegenbelasting is niet duur en verzekering ook niet. voor de kosten hoef je het niet te laten, reparaties zijn cheap al helemaal als je zelf een beetje sleutelt, en onderdelen ook. hou je mooi geld over voor een leuke auto
![]()
__________________
__________________
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() En die 205jes... Ik zal m'n huiswerk eens gaan doen wat die auto's betreft. De GTI heb ik altijd wel gaaf gevonden, maar de 'gewone' uitvoeringen weet ik eigenlijk niet zoveel van qua onderhoud e.d. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn peugeot 206 rijdt, als ik heel erg woest bezig ben 1:19 lager ben ik nog niet gekomen. Meestal 1:20, als ik heel erg mijn best doe, 1:21. Dat is dan een 1.9 dieseltje, de meest standaard auto. Niet heel snel, maar wel heel degelijk. Niet opwindend, maar het brengt mij op de goedkoopste manier van A naar B. ( Gas zou goedkoper kunnen zijn, maar die installaties zijn vrij duur om te vervangen ).
Peugeot 205 is qua onderhoud niet heel erg moeilijk, veel kun je met wat handigheid zelf doen, en op de sloop kun je makkelijk aan onderdelen komen. Alleen, met jouw hoeveelheid kilometers, vraag ik me wel af of een 205 ( of een micra ) wel zo prettig is. Die hele kleine autootjes zijn volgens mij meer bedoeld als oversized winkelwagens dan om veel kilometers te maken. Het zou misschien wel lekker zijn om een maatje groter te gaan. Met iets meer comfort. En verhoudingsgewijs voor niet eens zo heel veel meer geld. Maar dat is aan jezelf ter overweging. |
![]() |
|
je wilt cheap of je wilt het niet. de 206 is dik 200 kg zwaarder (dus meer wegenbelasting) en aan snelle search op marktplaats leert me dat beneden de 2000 euro er daar geen te krijgen is. de 205 kan je voor 500 - 1000 1tje krijgen waar je nog jaren en jaren mee vooruit kan. ik rij er iedere dag 148 km mee en vind t goed te doen.
maar het is inderdaad net wat je zelf wil, de max van 150 is alleen na 12 jaar plankgas, wind mee en heuvel af en rijden in een 205 is net zo opwindend als een baksteen, en als benzine zijn ze volgens mij niet zo interessant.
__________________
__________________
|
![]() |
|
Inderdaad! Ik heb nu deze week de oude auto van m'n moeder mee, maar ik krijg 'm nog niet definitief voor m'n broer z'n rijexamen heeft afgelegd.
![]() ![]()
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
[enquete] Verschil jongens en meisjes. hmellema | 2 | 10-04-2014 07:44 | |
Seksualiteit |
jongens en meisjes EkiaM | 53 | 28-07-2004 18:37 | |
Psychologie |
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen jongens en meisjes? RoelMasselink | 20 | 19-03-2003 13:07 | |
Liefde & Relatie |
Verschillen tussen jongens en meisjes Dotcom | 72 | 25-12-2002 21:57 | |
Liefde & Relatie |
Wat is het grootste verschil tussen jongens en meisjes? stout! | 51 | 17-07-2002 09:31 |