Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2009, 21:58
Verwijderd
Aangezien mijn Micra naar de schroot moet, ben ik genoodzaakt een nieuwe auto te zoeken. Nu heb ik geen groot budget en ook niet zoveel eisen (het moet rijden, betrouwbaar zijn en snelwegwaardig, dus minimaal een max van 150 ), dus wie heeft nog goede tips? Sites waar ik zelf op kan zoeken zijn ook welkom, want Marktplaats kent iedereen wel, maar er zijn er vast wel meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2009, 22:06
MusicSmurf
MusicSmurf is offline
Wat dacht je van autotrader? Of wil je liever particulier?
Oud 11-03-2009, 22:13
Verwijderd
Maakt me eigenlijk niet uit. Zoveel mogelijk waar voor m'n geld is altijd het beste. Ik blijf 'n Nederlander he
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 22:16
MusicSmurf
MusicSmurf is offline
http://www.autotrader.nl gebruik ik vaak om me te oriënteren en dan ga ik uiteindelijk eens bij zo'n handelaar langs.
Oud 12-03-2009, 01:15
KIET
KIET is offline
Vervelend

http://www.autotrack.nl en http://www.autoscout24.nl zijn er ook nog, ik weet alleen niet of die allemaal dezelfde database gebruiken.

En tips... tja, wat wil je verder mbt de auto? Want je eisenpakket laat nog redelijk wat speling over. En vooral, wat is je budget - zowel in aanschaf als in ongeveer de maandlasten?
Oud 12-03-2009, 12:36
Verwijderd
Een rijdende auto die door de apk heen komt , weinig onderhoud behoeft (dus dat wordt weer een Japanner me dunkt) en relatief goedkoop rijdt.
Budget heb ik nog niet, want het is nu vooral oriënteren om te kijken wat er is en hoe dat bevalt. Wel ga ik vrijwel ieder weekend richting Eindhoven en dan is een wat grotere auto wel zo fijn.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 12:36
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik zou weer voor een micra gaan, maar dan eentje uit de jaren 90
Oud 12-03-2009, 12:40
Verwijderd
Mja, Micra is toch echt te oncomfortabel op de snelweg vind ik
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 16:06
MTpower
MTpower is offline
Als je iets goedkoops en betrouwbaars wilt kom je al snel bij een aziaatje
Mazda, toyota, nissan, honda etc.

Suzuki Baleno kan ik je aanraden (de 1.6 glx sedan).
Weegt iets in de 900 kilo, erg ruim voor dat gewicht, +/-90pk (zeker snelweg waardig) en daarbij ook nog een aardige kofferbak. Je hebt ze ook in stationuitvoering
1:15 is haalbaar, maar reken meer op 1:13/1:14.
En ook niet onbelangrijk, uitgevoerd met 4x electrische ramen ;-)
Voor een beetje fatsoenlijke moet je denken rond de 1500 euro.
Daarbij vind ik ze nog niet lelijk ook
Oud 12-03-2009, 16:35
KIET
KIET is offline
Inderdaad, Japans En dan is het gewoon een kwestie alle lichtgewichten bij langs gaan, kijken wat je bevalt. Aangezien je eisenpakket niet zo groot is zullen bijna alle kleine bakken wel goed zijn. Betrouwbaarheid zal onderling niet veel meer verschillen op die leeftijd; je hebt geluk of je hebt pech. Toyota Starlet wordt altijd erg geprezen, Daihatsu Applause schijnt ook reuze mee te vallen (wel al weer iets zwaarder), Subary Justy, Nissan Sunny, Honda Civic en Suzuki Swift/Baleno en natuurlijk Mazda 121/323 heb je ook nog. Keuze genoeg nog
Oud 12-03-2009, 18:26
Ivo
Ivo is offline
Ik kan weinig meer toevoegen aan KIET-2.
Ga in elk geval bij kleine auto's niet voor het kleinste motorblokje, een kleine motor tast de snelweg-waardigheid ernstig aan.
Heb je nog eisen kwa formaat, gewicht (i.v.m. wegenbelasting) en brandstofverbruik?

Ikzelf overweeg om voor dagelijks gebruik (veel snelweg) een Civic aan te schaffen. Model 1988-1991 1.5i met 90pk of model 1996-2001 1.4i of 1.5 vtec-e met 90 of 115 pk. Die eersten vindt je met goed zoeken nog wel voor 750 euro met goede banden, niet te veel kilometers (minder dan 200.000) en een vol jaar APK. Die laatsten zakken ook al flink in prijs. Voor 1500 euro kun je er eentje met een paar krassen of een deukje scoren. Met 90 paarden onder de motorkap zijn Civic's zelfs vergeleken met nieuwe auto's in dezelfde klasse nog behoorlijk vlot te noemen en zeker snelweg-waardig, met bij een niet al te zware rechtervoet ook nog een zeer acceptabel brandstofverbruik (1:15 mag geen probleem zijn).
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Als je iets goedkoops en betrouwbaars wilt kom je al snel bij een aziaatje
Mazda, toyota, nissan, honda etc.

Suzuki Baleno kan ik je aanraden (de 1.6 glx sedan).
Weegt iets in de 900 kilo, erg ruim voor dat gewicht, +/-90pk (zeker snelweg waardig) en daarbij ook nog een aardige kofferbak. Je hebt ze ook in stationuitvoering
1:15 is haalbaar, maar reken meer op 1:13/1:14.
En ook niet onbelangrijk, uitgevoerd met 4x electrische ramen ;-)
Voor een beetje fatsoenlijke moet je denken rond de 1500 euro.
Daarbij vind ik ze nog niet lelijk ook
Dat is idd wel een aardige tip, zal er eens naar gaan kijken. Sowieso vallen auto's à la de Subaru Justy/Suzuki Alto/Nissan Micra toch echt wel af. Ze zijn gewoon te klein.
Wegenbelasting e.d. is niet zo heel boeiend, dat roggel ik wel.

Heeft iemand eigenlijk ervaring met het dagelijks gebruiken van een oldtimer à la de oude MB's ofzo?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 19:02
Ivo
Ivo is offline
Hoeveel km is dagelijks gebruik?

Zowieso zit je in aanschaf al op een behoorlijk bedrag, wil je er 'dagelijks' mee op weg kunnen. Voor 1000 euro koop je eigenlijk alleen oldtimers die ofwel erg luchtig zijn vanwege de enorme roestvorming ofwel technisch in hopeloze staat zijn.
Heb je wel wat te besteden voor wat betreft de aanschaf, denk aan zo'n 5000 euro, en maak je niet te veel kilometers dan kan het nog redelijk betaalbaar zijn. Zeker als je er eentje met lpg installatie weet te bemachtigen, omdat behalve de wegenbelasting ook de brandstofkosten wat voordeliger uitpakken. Maar voor de meeste oldtimers geldt: Als je zelf niet wilt sleutelen dan is het rijden in een oldtimer duurder dan een japans koekblik. Die besparing op de wegenbelasting, verzekering en eventueel brandstofkosten gaat namelijk wel op aan hoge(re) onderhoudskosten.
Ben je zelf wel erg handig en heb je een heleboel gereedschap in de schuur liggen, dan kan een oldtimer financiëel gezien wel voordelig uitpakken. Je moet er dan alleen wel een hoop tijd aan besteden. Onderdelen zijn soms moeilijk verkrijgbaar. Dat kan een probleem zijn als je een auto dagelijks gebruikt. Verdiep je dus ook voor aanschaf zeker in de onderdelenvoorziening en prijzen van het merk en type wat je eventueel op het oog hebt.

Wil je goedkoop oldtimer rijden, zoek dan bijvoorbeeld een Golf I Diesel. Traag als dikke stront maar naar het schijnt lekker zuinig met de brandstof en onderdelen nog relatief goed verkrijgbaar (en betaalbaar), omdat het dieselblok ook nog tot 1992 in de Golf II is gebruikt waarvan er heel veel op de sloop te vinden zijn. Via VW dealers moet een en ander aan technische onderdelen ook nog wel nieuw te krijgen zijn. Het standaard dieselblok omruilen voor een turbo-diesel maakt de wagen iets sneller. Ik weet alleen niet hoe eenvoudig en legaal dat is.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 19:14
Verwijderd
Kilometertje of 50, 60. 's Weekends zo'n 300 - 400km. Sporadisch door de week ook op en neer naar Eindhoven en terug (110km per enkele rit).

Maar goed, ik heb hier geen enkele ruimte om ergens aan te sleutelen, al zou ik het kunnen (ook reden dat de Micra op de sloop staat). Dan lijkt een oldtimer me echt meer iets voor later.
Een Gol I valt ook af want ik heb een petje op en dan ben je meteen Het Petje Met De Golf
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 19:17
Ivo
Ivo is offline
Met zo veel kilometers is er niet goedkoop in een oldtimer te rijden. Een Jap met LPG-G3 is denk ik het meest voordelig.
In een Civic ben je overigens ook meteen een 'petje'.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 19:44
Verwijderd
Een Civic staat ook niet op het lijstje atm. Het zijn mooie auto's, maar de Civics die ik heb zien rijden worden echt allemaal afgetrapt, dus ik sta er wat huiverig tegenover.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 00:52
KIET
KIET is offline
O, persoonlijk zou ik graag dagelijks een oldtimer willen rijden Als de 121 ook sterft dan is de kans vrij groot dat die opgevolgd wordt door (nog) een oldtimer.

Maar je aanschafprijs voor een (vrij) probleemloze ligt inderdaad wel wat hoger - hoewel je voor 2500 euro al wel iets fraais kan krijgen. Maar bij een oldtimer moet je het ook wel écht leuk vinden om erin te rijden. Je hebt het dan over een auto van minimaal 25 jaar oud, en vooral van voor 1980 merk je dat vrij goed. Die Mercedessen hebben overigens hele goed (diesel)blokken, maar de onderdelen ervoor schijnen wel vrij duur te zijn. Daarbij komt dat als ze niet op gas lopen ze bij zoveel kilometers totaal niet voordeliger zijn. Als ik de 96 nu als eerste auto zou nemen scheelt mij dat 25 euro in vaste lasten, maar daar staat tegenover dat hij op Euro98 met loodvervanger loopt en onzuiniger is. Dus inderdaad is een oldtimer voor zoveel kilometers alleen weggelegd voor de echte liefhebber, die geen problemen hebben met extra onderhoud (zelf of door de garage)
Oud 13-03-2009, 09:31
Verwijderd
Ik zou marktplaats in de gaten houden. Een leuke kleine Peugeot, citroen, volkswagen of suzuki zijn niet heel zeldzaam. En hoeven ook niet al te duur te zijn. Ik zou je alleen wel erbij willen adviseren om als je niet bij je eigen garagebedrijf koopt, wel de auto door je eigen garage ( die je vertrouwt ) te laten bekijken.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 09:41
Verwijderd
Overigens Dittrich: je rijdt ongeveer 37000 per jaar. Je zou kunnen nagaan of een dieseltje niet handiger is. Het omslagpunt ligt bij 30000 kilometer. Als je een klein dieseltje neemt, zoals een Polo, ( iets van onder de 950 polo of een 206 of een jap van die grootte ) dan vallen de kosten nog mee ook...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 11:49
Verwijderd
Mja, voor een relatief kleine auto ligt het omslagpunt wat verder weg (voor een polo tdi ligt het op 40.000 ofzo volgens internet), dus daar blijf ik nog wel even van weg. Bovendien kost een dieselauto ook nog weer meer in zowel verzekering en wegenbelasting. Uiteindelijk denk ik dus dat het niet eens goedkoper zal zijn, maar bedankt voor de tip!
Ik had zelf niet eens door dat het zoveel km's zijn

Dat van het laten bekijken door de eigen garage is wel een goede idd. Natuurlijk neem ik ook iemand mee die er meer verstand van heeft (al weet ik zelf ook wel waar ik op moet letten) want twee zien meer dan 1
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 12:25
Verwijderd
Citaat:
Mja, voor een relatief kleine auto ligt het omslagpunt wat verder weg (voor een polo tdi ligt het op 40.000 ofzo volgens internet), dus daar blijf ik nog wel even van weg. Bovendien kost een dieselauto ook nog weer meer in zowel verzekering en wegenbelasting. Uiteindelijk denk ik dus dat het niet eens goedkoper zal zijn, maar bedankt voor de tip!
Ik had zelf niet eens door dat het zoveel km's zijn

Dat van het laten bekijken door de eigen garage is wel een goede idd. Natuurlijk neem ik ook iemand mee die er meer verstand van heeft (al weet ik zelf ook wel waar ik op moet letten) want twee zien meer dan 1
Ik wist niet dat verzekering voor diesel duurder was... Ik betaal nog geen 50 per maand of zo. Maar goed, ik kocht hem bewust op diesel, en dat bleek niet overdreven, want per maand kom ik nu aan de 3000 wel... Met een uitschieter naar 5600

Ik rij iig de wegenbelasting er wel uit zo
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 14:29
Ivo
Ivo is offline
Vergelijkings sites heb je niet zo veel aan in dit geval.
Die gaan uit van een veel hogere afschrijving omdat een NIEUWE diesel een paar duizend euro duurder is in aanschaf. De hogere afschrijving die daaruit volgt wordt meegenomen in de berekening.
Bij een auto uit pakweg halverwege de jaren '90 is dat verschil in 2e hands aanschafprijs niet meer zo groot dat dat echt van invloed is op de afschrijving.
Bij een 2e handsje zal het omslagpunt dus wel wat lager liggen. Voor auto's met LPG-G3 installatie soms al bij minder dan 10.000 km/jaar!
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 21:39
KIET
KIET is offline
Volgens mij is het inderdaad op basis van een nieuwe auto, Dittrich. Ik zou het gewoon zelf nog even narekenen als ik jou was
Oud 14-03-2009, 22:37
nps
nps is offline
205 diesel als je veel moet rijden. aanschaf beneden 1000, lopen rustig tot 350 000 km, wegenbelasting is niet duur en verzekering ook niet. voor de kosten hoef je het niet te laten, reparaties zijn cheap al helemaal als je zelf een beetje sleutelt, en onderdelen ook. hou je mooi geld over voor een leuke auto heb er zelf eentje voor 850 gekocht met 275 000 op de teller en mn vriend heeft er 1 met 360 000 die ook nog probleemloos loopt. el cheapo!
Oud 16-03-2009, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Vergelijkings sites heb je niet zo veel aan in dit geval.
Die gaan uit van een veel hogere afschrijving omdat een NIEUWE diesel een paar duizend euro duurder is in aanschaf. De hogere afschrijving die daaruit volgt wordt meegenomen in de berekening.
Bij een auto uit pakweg halverwege de jaren '90 is dat verschil in 2e hands aanschafprijs niet meer zo groot dat dat echt van invloed is op de afschrijving.
Bij een 2e handsje zal het omslagpunt dus wel wat lager liggen. Voor auto's met LPG-G3 installatie soms al bij minder dan 10.000 km/jaar!
Citaat:
Volgens mij is het inderdaad op basis van een nieuwe auto, Dittrich. Ik zou het gewoon zelf nog even narekenen als ik jou was
Ah, jullie hebben gelijk. Daar had ik even overheen gekeken. Nou goed, dat wordt dus idd ff rekenen

En die 205jes... Ik zal m'n huiswerk eens gaan doen wat die auto's betreft. De GTI heb ik altijd wel gaaf gevonden, maar de 'gewone' uitvoeringen weet ik eigenlijk niet zoveel van qua onderhoud e.d.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2009, 23:00
Verwijderd
bij GTI'tjes moet je wel oppassen, want die zijn wel vaak afgetrapt...
Met citaat reageren
Oud 16-03-2009, 23:04
Verwijderd
Ja, de GTI zuipt sowieso teveel om echt te overwegen. De Micra reed 1:10 met wat mazzel (hele oude automaat) en zo'n GTI gaat nog wat minder zuinig met z'n benzine om
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 07:46
Verwijderd
Mijn peugeot 206 rijdt, als ik heel erg woest bezig ben 1:19 lager ben ik nog niet gekomen. Meestal 1:20, als ik heel erg mijn best doe, 1:21. Dat is dan een 1.9 dieseltje, de meest standaard auto. Niet heel snel, maar wel heel degelijk. Niet opwindend, maar het brengt mij op de goedkoopste manier van A naar B. ( Gas zou goedkoper kunnen zijn, maar die installaties zijn vrij duur om te vervangen ).

Peugeot 205 is qua onderhoud niet heel erg moeilijk, veel kun je met wat handigheid zelf doen, en op de sloop kun je makkelijk aan onderdelen komen. Alleen, met jouw hoeveelheid kilometers, vraag ik me wel af of een 205 ( of een micra ) wel zo prettig is. Die hele kleine autootjes zijn volgens mij meer bedoeld als oversized winkelwagens dan om veel kilometers te maken. Het zou misschien wel lekker zijn om een maatje groter te gaan. Met iets meer comfort. En verhoudingsgewijs voor niet eens zo heel veel meer geld.

Maar dat is aan jezelf ter overweging.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 13:01
Methuselah
Methuselah is offline
205 Is toch echt al bijna antiek? Zoek 'n degelijk 206'je joh.
Oud 17-03-2009, 20:36
Verwijderd
205 zijn nog best goeie autootjes hoor. Voor mij te weinig comfortabel, maar als je een goed onderhouden exemplaar hebt, dan kun je daar nog kilometers lang plezier van hebben
Met citaat reageren
Oud 20-03-2009, 07:24
nps
nps is offline
je wilt cheap of je wilt het niet. de 206 is dik 200 kg zwaarder (dus meer wegenbelasting) en aan snelle search op marktplaats leert me dat beneden de 2000 euro er daar geen te krijgen is. de 205 kan je voor 500 - 1000 1tje krijgen waar je nog jaren en jaren mee vooruit kan. ik rij er iedere dag 148 km mee en vind t goed te doen.

maar het is inderdaad net wat je zelf wil, de max van 150 is alleen na 12 jaar plankgas, wind mee en heuvel af en rijden in een 205 is net zo opwindend als een baksteen, en als benzine zijn ze volgens mij niet zo interessant.
Oud 05-04-2009, 09:17
Verwijderd
En? Heb je al wat gevonden?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 11:41
Verwijderd
Nee, m'n ouders wel, maar ik nog niet. Heeft er ook mee te maken dat ik nog geen nieuwe baan heb gevonden en geld uitgeven voordat ik het heb, lijkt me geen heel strak plan
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 21:23
Methuselah
Methuselah is offline
Inderdaad! Ik heb nu deze week de oude auto van m'n moeder mee, maar ik krijg 'm nog niet definitief voor m'n broer z'n rijexamen heeft afgelegd. En dan over 'n paar maanden moet ik 'm natuurlijk wel gaan betalen.
Reageren

Regels voor berichten