Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2009, 16:19
lillojon
lillojon is offline
Dit is mijn eerste verhaal.
Het is een fantasie verhaal.
-------------------------------------------------------------------------------
A new school, friend and power deel1

Auw!’ Word wakker.’ Sens zus Amy slaat Sen.’ Sta op of anders kom je te laat op school.’’Jullie maken te veel lawaai, ‘ zegt Sens broertje, Tobin, als hij net langs loopt. Maar ze gaan gewoon door. Die luisteren toch niet denk Tobin. Na een kwartier zijn ze klaar met ruziën en staat Zen op.’Is het al zo laat ik kom te laat op school.’ Sen kleed zich snel om. Hij pakt zijn tas en fiets gelijk naar school. Zen is een blanke jongen met zwart haar en bruine ogen. Hij heeft een bril en een beugel. Het is een zonnige dag en alles gaat ze gang in Dotel. De volwassen gaan naar het werk, de kinderen lopen naar school en de winkels gaan net open. Maar Sen is toch heel erg zenuwachtig, hij gaat voor het eerst naar de middelbare school.
Binnen 15 minuten is Sen al op school. Hij rent snel naar binnen en een man roept hem.’ Hé, ben jij nieuw hier.?
’Ja.’
‘Heet je Zen Dorrent?’
’Klopt je moet naar klas 10. Daar begint je eerste les.’ Zen ziet een paar klassen deuren ze hebben allemaal en nummer. Hij ziet daar nummer 10 en rent er gelijk naar toe.’Jij bent vast Sen Dorrent.?’Hoort Zen de docent zeggen. Hij knikt ja. De docent is een vrouw van ongeveer 20 jaar. Ze is ongeveer 1 meter 70, heeft rood haar en heeft bruine ogen. Hij loopt de klas in en de docent zegt:’ Zit maar daar naast het meisje met blond haar.’ Zen loopt naar zijn plaats.’Ik ben Lisa Micro. Ik ben jullie mentor voor dit jaar. Ik wil dat jullie je aan de klas voorstellen. Zen jij als eerst.’
’Ja, mevrouw. Ik ben Sen Dorrent , 13 jaar en ik houd van basketballen en gamen.’ En zo stelde de rest van zijn Klas zichzelf voor.’Jullie krijgen introductie boeken, om te weten wat je op school kunt doen. Talia wil je zo lief zijn om mij te helpen met uitdelen.’Talia doet wat er gevraagd wordt. Talia is een meisje met zwart haar, ze is bruin, heeft bruine ogen en een bril. Ze deelt de boeken uit en de leerlingen lezen de boeken.’Ding Dong,’ de bel gaat.’Jullie hebben pauze zegt Lisa.’
De kinderen lopen uit de klas. Sen valt door dat Nina op zijn veter. ‘Augh’.
‘Sorry, sorry, sorry, het spijt me zo erg.’
Sen staat op en veegt de stof op zijn kleren weg.’Het geeft niks hoor.’
’Sorry.’Ik ben Nina Inent. Hoe heet jij?’
’Ik ben Sen Dorrent.’
’Heb je zin om samen te lunchen,’zegt Nina verlegen.
‘Ok-é.’Sen is nog nooit door een meisje gevraagd voor iets. Nina is één van de mooiste meisjes van zijn klas. Ze heeft lang blond haar en mooie blauw ogen. Ze gaan bij de trap zitten die vlak bij hun volgende les is. Ze zitten daar alleen. Sen is vergeten eten te zetten, omdat hij laat ging opstaan.
‘Heb je geen eten, ‘zegt Nina
‘Nee.’
Nina pakt haar rugtas. Het ziet er helemaal leeg uit. Ze zegt:’kijk erin en voel erin.’ Sen doet dat ook.
‘Niks in,’zegt Sen.
Nina stop haar hand erin. De tas begint van binnen te gloeien. Na 3 seconden is het voorbij. Sen zag het niet zo goed. Nina pakt chips, chocola, koekjes, cola en nog veel meer eruit.
‘Wouw. Hoe deed je dat.’
‘Geheimpje.’
‘Alsjeblieft zeg het.’
‘Morgen, mischien.’
Sen stopte met vragen, want hij wist toch dat ze het niet zou vertellen. Maar nu het eten er toch is aten ze alles. Ze aten totdat ze vol zaten. Er was zoveel over dat in de les nog gingen uitdelen.

‘Ik heb geen zin in les, ‘Zegt Sen in de les.
‘Ik ook niet,’Zegt Nina. Nina doet haar ogen dicht en het lijkt net alsof ze slaapt. Een paar ze konden later hoorden ze de directeur zeggen dat de brugklassen vrij zijn. Sen schudt Nina. ‘Wordt wakker.’ Nina werd wakker.’ Was ik aan het slapen.’
‘ja,’ zei Sen glimlachend. ‘We hebben vrij.’
‘Echt waar?’
‘ja. Je sliep.’
‘Oké, dan moet ik gaan. Ik moet nog thuis wat doen.’
Voordat Sen gedag kon zeggen was ze al weg. Hij liep naar huis en dacht over al dat eten dat in Nina tas was verstopt. Wanneer hij thuis komt ziet hij een boek met een teken erop voor de deur. Hij pakt het op en loopt ermee naar zijn kamer. Hij maakt het boek open. Er verschijnt fel licht in zijn kamer.

Comments

Laatst gewijzigd op 24-03-2009 om 12:02. Reden: Opmaak
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2009, 16:25
Reynaert
Reynaert is offline
Ik heb niet veel tijd maar na "wordt wakker" en de gebroken opmaak heb ik ook niet veel zin om verder te lezen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 16:26
lillojon
lillojon is offline
Citaat:
Ik heb niet veel tijd maar na "wordt wakker" en de gebroken opmaak heb ik ook niet veel zin om verder te lezen.
waarom? mischien als je tijd hebt
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 16:33
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Waarschijnlijk omdat het 'Word wakker' is. Iets meer letten op spelling en interpunctie mag best.

Nog wat andere tips:
*schrijf getallen onder de twintig uit
*lange beschrijvingen van hoe iemand eruit ziet zijn niet nodig. Één kenmerk is vaak wel voldoende, de lezer verzint de rest er zelf wel bij.
*Nou ja, spelling en interpunctie, dat is eigenlijk het belangrijkst bij jouw verhaal. En die laatste zin, die snap ik niet

Succes met verbeteren en verder schrijven
Oud 23-03-2009, 16:37
lillojon
lillojon is offline
thx, ik ga het verbeten. De volgende deel ga ik beter op mijn spelling letten.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
gewijzigd

Laatst gewijzigd op 23-03-2009 om 16:49.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2009, 12:02
flyaway
flyaway is offline
Ik heb het aantal streepjes verminderd, zodat de opmaak nog wat normaler is.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2009, 19:30
lillojon
lillojon is offline
A new school, friend and power deel2
Sen zegt:’Ben ik dood.’Sen ziet alleen wit licht. Dit is niet zijn kamer. Het enigste wat hij kan herinneren is dat hij het vreemde boek open deed.‘Je bent niet dood. Nog niet. HAHAHAHAHA!’ hoort Sen. ‘Wie zei dat.’Maar niemand antwoorden.’Hallo is daar iemand.’Sen wilde eigenlijk niets zeggen, omdat de stem vijandig klonk. Maar hij kon niks anders verzinnen. Alweer antwoorden niemand. Opeens voelt hij scherpe dingen in zijn rug. ‘Aauw,’ schreeuwde Sen. De wereld bestond opeens niet meer alleen uit ligt. Hij is in een bergachtig gebied. Hij ziet bloed op de grond dat is vast zijn bloed. Een schim is tien meter voor hem. De schim heeft werpsterren in zijn hand. De schim begint aan te vallen maar voordat de werpsterren hem raakte werd hij door iemand gepakt.
‘Laat me los!’
‘Wil je dood ofzo?’
‘Wie ben je?’
‘Lowina Stag van de sterren machten.’ Ze rent met Sen op haar rug in een grot.
‘De sterren watte?’
‘De sterren machten. Ik ben een van de sterre in de Cora. Dat is jullie planeet de zon en de andere dode planeten binnen 1.34 biljoen km. ‘Lowina had een zwarte broek en een zwarte trui met sterren.’
‘Waar ben ik ?’zegt Sen.
‘In de Coldand. Ik werd gestuurd om de Coldand te vernietigen maar werd erin gesloten net als jij. Ik zit hier al 1024 jaar.
‘Zo lang al! Maar waarom ben je dan niet oud en rimpelig . 1000 jaar is ongeveer 10 procent van een gemiddelde ster leven.’
‘Hoe kunnen we hier weg komen.’
‘Er is maar een optie. De man Col doden. De schim die je heeft aangevallen.’ Lowina komt met een soort injectiespuit.
‘Waarvoor is dat?’
‘ Dit geneest je verwondingen. Hoe meer energie ik erin stopt hoe langer de naald. Hoe langer de naald hoe beter het effect.’ De naald begint te groeien totdat het ongeveer 7 meter lang is.
‘Het hoeft echt niet. Ik genees best snel.’ Lowina luistert niet en prikt Sen met de injectie. Sen schreeuwt zo hard dat je het van 10 km het al kan horen.
‘Dombo. Nu komt Col ons dood maken. Er is maar één manier om tegen heb op te kunnen. Als ik mijn krachten aan jou geef dan word jij twintig keer zo sterk
. Dan dat je nu bent.’ Lowina raakt hem aan.’Leuk je gekend te hebben,’zegt Lowina en ze verdwijnt in het niks. Sen voelt zich sterker. Er is een soort gloed om hem heen. Hij loopt naar buiten. Er kwam een geluid dat klinkt als glas tegen steen aan knal toen Col zijn werpsterren op Sen gooide. De werpsterren vallen op de grond en Sen heeft geen enkele krasje.’O, dus je bent opeens sterker. Dan moet ik maar al me kracht eruit gooien. Laat dit een training voor je zijn, de laatste. HAHAHHAHAHAHAHAH! Voel mij kracht Absorbing Canon. De bomen en gras energie werd geabsorbeerd. Sen rent naar Col toe. Col schiet de Absorbing Canon op Sen af. Sen slaat het rustig weg. Hij loopt naar Col toe. ‘Gapen in het openbaar is niet netjes,’zegt Sen en hij slaat Col dood. De zelfde seconden dat hij Col dood sloeg was hij in zijn kamer. Sen ging naar de badkamer. Hij ging douche, omdat hij nog bloed of z’n lichaam had. Toen hij douchte merkte hij iets op hij had dat teken van dat boek op zijn buik zitten. Zijn was alleen thuis. Sens zus was bij haar vriend en zijn broertje was op kamp. De bel gaat wie zal dat zijn denkt Sen?

comments
Met citaat reageren
Oud 24-03-2009, 19:45
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
enigste-> enige
antwoorden-> antwoordde

Misschien is het handig als je het nog een keer doorleest en door de spellingscontrole gooit?
Oud 03-04-2009, 08:11
Not for Sale
Not for Sale is offline
Je stopt bijna alles in een dialoog of gedachte, wat de leesbaarheid niet bevordert.
In plaats van "HAHAHAHAHA" zou je bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat hij kwaadaardig bulderde van het lachen. Een beetje afwisseling, dat leest prettig. En zoiets beschrijvends spreekt vaak meer tot de verbeelding dan een ietwat lompe kreet als HAHAHAHA

Waar je ook op kunt letten is de werkwoordstijden. Je wisselt nu verleden tijd en tegenwoordige tijd af, schijnbaar zonder reden.
Voorbeeld:
Er kwam een geluid dat klinkt als glas tegen steen
Maar nu het eten er toch is aten ze alles.

Het is vrij gebruikelijk om een verhaal helemaal in verleden tijd te schrijven, omdat je iets verteld dat gebeurd is.

Verder zijn sommige dingen onduidelijk (waar komt de naam Absording Cannon ineens vandaan? Moet ik dat ergens van kennen?) of onnodig (dat de lerares 1m70 lang is).

Ik hoop dat dat je een beetje helpt en dat je verder schrijft
De meeste mensen die hier komen zijn een stuk ouder dan jij, en die schrijven en denken anders en daardoor krijg je niet zo veel kritiek. Maar trek het je niet aan, je schrijft voor jezelf!
Oud 03-04-2009, 09:28
Saam
Saam is offline
Zit maar daar naast het meisje met blond haar. <<-- Wat is dat voor SteenKool Nederlands.

Misschien is Ga maar naast dat meisje daar zitten die met het blonde haar wat beter
Oud 04-04-2009, 20:51
Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
Een paar ze konden later hoorden ze de directeur zeggen dat de brugklassen vrij zijn.

Comments
Sorry, maar dit vond ik wel heel erg.
Ik neem aan dat je 'seconden' bedoelt.
Zoals al eerder gezegd: gelieve de tekst nauwkeurig na te kijken als je klaar bent.
Oud 04-04-2009, 21:37
Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
A new school, friend and power deel2
Waarom eigenlijk een Engelse titel?

Citaat:
Sen zegt:’Ben ik dood.’Sen ziet alleen wit licht.
- vraagteken
-Beetje vreemde overgang tussen deze twee zinnen. Kan je het niet proberen samen te voegen?

Citaat:
Dit is niet zijn kamer.
Hoe kan dat, is onze held de weg kwijt?

Citaat:
Het enigste wat hij kan herinneren is dat hij het vreemde boek open deed.
- is al opgemerkt.

Citaat:
Je bent niet dood. Nog niet. HAHAHAHAHA!’ hoort Sen.
- Het valt me op dat je veel korte zinnen gebruikt. Ik zou proberen om er een aantal samen te voegen.
- HAHAHAHAHAHA: Verwijzing naar de moppentrommel uit de Donald Duck?

Citaat:
‘Wie zei dat.’Maar niemand antwoorden.’Hallo is daar iemand.
-Vraagtekens vergeten.
Citaat:
’Sen wilde eigenlijk niets zeggen, omdat de stem vijandig klonk.
Spannend...

Citaat:
Maar hij kon niks anders verzinnen.
Niks anders dan wat?

Citaat:
Alweer antwoorden niemand.
Hier zou ik even naar kijken.
Citaat:
Opeens voelt hij scherpe dingen in zijn rug.
Dus echt in zijn rug?

Citaat:
‘Aauw,’ schreeuwde Sen.
auw of aauw?

Citaat:
De wereld bestond opeens niet meer alleen uit ligt.
Dit vind ik dus een grote fout.

Citaat:
Hij is in een bergachtig gebied.
Hoe kan dat? Ik ben nu de draad kwijt. Even ter recapitulatie:
1. Hij gaat naar huis.
2. Hij gaat z'n kamer in.
3. Z'n kamer ziet er opeens anders uit.
4. Hij is in een bergachtig gebied.

Citaat:
Hij ziet bloed op de grond dat is vast zijn bloed.
- Wordt het bloederig? Spannend!!
- Hoezo is het vast zijn bloed? Hij is op een onbekende plek, ziet bloed en denkt dan meteen dat het zijn bloed is?
Citaat:

Een schim is tien meter voor hem.
- De zwarte schim uit de Mickey Mouse?

Citaat:
De schim heeft werpsterren in zijn hand.
Werpsterren? Is dat niet gevaarlijk?

Citaat:
De schim begint aan te vallen maar voordat de werpsterren hem raakte werd hij door iemand gepakt.
- Waarom valt-ie aan? Onduidelijk.

Citaat:
‘Laat me los!’
‘Wil je dood ofzo?’
‘Wie ben je?’
‘Lowina Stag van de sterren machten.’
sterren machten?

Citaat:
Ze rent met Sen op haar rug in een grot.
Ik begrijp het niet: wie valt wie aan? Ik dacht dat de zwarte schim onze held Sen aanviel. En nu.... rent-ie met Sen op z'n rug? Beschermt de schim Sen? Ik snap het niet.

Citaat:
‘De sterren watte?’
Inderdaad.

Citaat:
Ik ben een van de sterre in de Cora.
sterre of sterren? Jouw tekst.

Citaat:
‘Lowina had een zwarte broek en een zwarte trui met sterren.
Waarom staat deze zin er tussen? Voegt het wat toe?

Citaat:
‘Waar ben ik ?’zegt Sen.
‘In de Coldand.
O, niet in Cora?

Citaat:
Ik werd gestuurd om de Coldand te vernietigen maar werd erin gesloten net als jij. Ik zit hier al 1024 jaar.
Zo die is oud? Omdat hij er al 1024 jaar zit, vraag ik mij nu als lezer of wat voor wezen hij/zij? is.

Citaat:
Zo lang al! Maar waarom ben je dan niet oud en rimpelig . 1000 jaar is ongeveer 10 procent van een gemiddelde ster leven.’
Hier zou ik de getallen voluit schrijven.

Citaat:
Hoe kunnen we hier weg komen.’
- Werkwoorden gaan vaak verkeerd.
- Vraagteken.

Citaat:
‘Er is maar een optie. De man Col doden.
Zozo...
Citaat:
De schim die je heeft aangevallen.
Deze zin snap ik niet.

Citaat:
‘ Dit geneest je verwondingen. Hoe meer energie ik erin stopt hoe langer de naald.
Stopt of stop. Jouw tekst.

Citaat:
Sen schreeuwt zo hard dat je het van 10 km het al kan horen.
Dat je het van tien km het al kan horen. --> Hier klopt iets niet.

Citaat:
‘Dombo.
Verwijzing naar het bekende vliegende olifantje?

Citaat:
Nu komt Col ons dood maken.
Komt ie dat doen, gaat ie dat doen, of zal ie dat doen?

Citaat:
Er is maar één manier om tegen heb op te kunnen.
Tegen heb? --> Hem

Citaat:
Als ik mijn krachten aan jou geef dan word jij twintig keer zo sterk
. Dan dat je nu bent.
Maak hier 1 zin van.

Citaat:
Er kwam een geluid dat klinkt als glas tegen steen aan knal toen Col zijn werpsterren op Sen gooide.
Hier zou ik nog even naar kijken.

Citaat:
De werpsterren vallen op de grond en Sen heeft geen enkele krasje.
Geen enkele krasje vs geen enkele kras. Jouw tekst.

Citaat:
’O, dus je bent opeens sterker. Dan moet ik maar al me kracht eruit gooien.
Waaruit?

Citaat:
Laat dit een training voor je zijn, de laatste. HAHAHHAHAHAHAHAH!
Weer die moppentrommel van Donald Duck....

Citaat:
Voel mij kracht Absorbing Canon.
Waarom opeens deze term? Moeten wij als lezers deze kennen?

Citaat:
De bomen en gras energie werd geabsorbeerd.

Citaat:
Gapen in het openbaar is niet netjes,’zegt Sen en hij slaat Col dood.
Vreemde combinatie vind je niet? Gapen -- doodslaan

Citaat:
De zelfde seconden dat hij Col dood sloeg was hij in zijn kamer.
doodsloeg

Citaat:
Hij ging douche, omdat hij nog bloed of z’n lichaam had.
- Dit vind ik dus ook een grote fout.
- op

Citaat:
Toen hij douchte merkte hij iets op hij had dat teken van dat boek op zijn buik zitten.
Verander.

Citaat:
Zijn was alleen thuis.
Zijn???

Citaat:
Sens zus was bij haar vriend en zijn broertje was op kamp. De bel gaat wie zal dat zijn denkt Sen?
Ik doe een voorspelling: Mickey Mouse // Donald Duck // Dombo // Paashaas

Klopt het?

Conclusie:
Herlees a.u.b. je teksten als je klaar bent, want nu zitten er vele overbodigen fouten in. Dat is jammer.
Reageren

Regels voor berichten