Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Driedeurenprobleem
Interessant, 'Veel mensen kunnen de oplossing nauwelijks geloven en menen dat na het openen van de deur met de geit, de overblijvende deuren gelijke kans hebben. Men dient echter te bedenken dat de deuren niet uitwisselbaar zijn. Ze onderscheiden zich doordat deur 1 aanvankelijk door de deelnemer is aangewezen en deur 2 door de presentator is dicht gelaten. Het is anders voor iemand die na het openen van deur 3 de zaal binnenkomt en die van de voorgeschiedenis niet op de hoogte is (bij Vos Savant een groen mannetje uit een plotseling verschenen ruimteschip). Voor deze persoon is het wel om het even of hij wisselt van keuze of niet. Men moet daarbij natuurlijk wel bedenken dat bij herhaling, want daar gaat het om, zo'n persoon ook situaties tegenkomt waarin de deelnemer deur 2 heeft aangewezen.'
Laatst gewijzigd op 24-03-2009 om 16:59. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat een rare regel over dat die deuren niet inwisselbaar zijn. Op het moment dat één deur afvalt blijven er twee over en is de kans 50/50 (nee hoor, alleen als je een alien bent die pas na het openen van deur 1 aankomt). Maar ik vind dat dus onzin. Je streept één optie weg en je hebt dan een nieuwe set parameters om vanuit te werken.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Scenario 1 Jij kiest deur 1 Presentator streept deur 2 weg Je wisselt niet je wint de auto!!! Scenario 2 Jij kiest deur 2 Presentator streept deur 3 weg Je wisselt niet Je wint de auto niet Scenario 3 Jij kiest deur 3 Presentator streept deur 2 weg Je wisselt niet Je wint de auto niet Bij niet wisselen heb je dus in 1/3e van de gevallen de auto gewonnen. Maar zie hier wat er gebeurt als je wel telkens wisselt: Scenario 4 Jij kiest deur 1 Presentator streept deur 2 weg Je wisselt naar deur 3 je wint de auto niet Scenario 5 Jij kiest deur 2 Presentator streept deur 3 weg Je wisselt naar deur 1 je wint de auto!!! Scenario 6 Jij kiest deur 3 Presentator streept deur 2 weg Je wisselt naar deur 1 je wint de auto!!! Hier win je dus in 2/3e van de gevallen de auto. Je moet je goed realiseren dat je keuze bij wisselen aangestuurd is door de presentator (in 2 van de 3 gevallen "stuurt" hij je naar deur 1) en bij niet wisselen niet. En dat je wordt aangestuurd door de presentator die wel weet achter welke auto de deur zit, maakt nou net het verschil.
|
aanvankelijk 1/3 kans
vervolgens 1/2 kans heel het verhaal met de presentator is een farce immers; de keuze die je erna maakt is gebasseerd op of je de presentator wel of niet vertrouwt, je kent heel die presentator niet persoonlijk en heb dus 0.nada om jezelf op je (on)geloof op te basseren, w.e de presentator doet is dus irrelevant behalve dat hij 1 deur doorstreept. 50/50 dus ![]() ![]() deal or no deal: 2 kistjes over aan het eind... de bank doet een hoog bod... o dan zal het wel in mijn kistje zitten... damn 1 euro gewonnen... schijnlogica.
||
Citaat:
de rest van het verhaal hangt af van heel het presentator zegt lulverhaaltje (geloof me ik snap hoe je op 2/3 komt) maar wat de presentator zegt is irrelevant immers hij heeft 2 opties; 1: hij probeert je te overtuigen van de juiste deur in de hoop dat jij het tegengestelde doet en de foute pakt of hij probeert ala omgekeerde psychologie je naar de goede te lijden zodat je denkt... ze lijden me altijd naar de foute en dus eveneens de foute pakt. aangezien je kompleet geen relatie met de presentator hebt is zijn persoonlijke keuze niet af te lezen en kan worden beschouwt als een 50/50 optie waar geen informatie uit te halen valt. de enige relevante informatie is dus ronde 1: 3 deuren 1 auto kans 1/3 ronde 2: 2 deuren 1 auto kans 1/2 Je kiest dus niet zoals jij zegt "2 van de 3 deuren" er wordt slechts 1 van de 3 opties afgestreept waarna Beau van erven doorns/alwetende presentator/bank je probeert te overtuigen van het een dan wel het ander, waarbij jij de intentie niet kent. dabomans voorbeeld is leuk maar het is geen statisch gegeven dat de auto achter deur 1 zit, je kans is dus slechts 2/3 als je in eerste instantie al kiest voor een deur waar de auto niet achter zit, wederom een onbekende... en aangezien jij niet op onbekenden gaat rekenen. (op zich wel weer leuk want die kans is ook weer 2/3 dus dan is je totaal kans 2/3 van 2/3 wat nog iets minder dan 50% is (44 en een beetje namelijk))
Laatst gewijzigd op 04-04-2009 om 22:55. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
maar het klopt dat je de 2e ronde met wisselen 2/3 keren de auto wint, alleen de voorwaarde is dat je dan al een deur zonder auto moet hebben gekozen... iets dat je wederom niet weet/kan weten. je kan het wel berekenen namelijk ronde 1 2/3 kans dat ik een deur zonder auto pak ronde 2 ik wissel dus 2/3 kans dat ik dankzij onze lieve presentator een auto pak. totaal ronde 1 ronde 2 -> 2/3 van 2/3 = 0.44 en een beetje. kans zonder presentator 1/3 kans met presentator "op de gok" 1/2 Citaat:
logisch beredeneerd is het (wederom; zucht) zo dat de kans dat jij gelijk de auto pakt maar 1% is en het de kans dat je hem niet pakt 99% en daardoor de kans groter is dat niet jouw maar de andere overgebleven deur de juiste is. maar puur statistisch heb je 1 auto en 100 deuren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Wat de presentator eigenlijk doet, is je de kans geven om, in plaats van één deur, de twee andere deuren open te maken en alles wat je tegenkomt te mogen houden. Logisch beredeneerd heb je dan meer kans om te winnen. intuitief echter (en daar loop jij dus tegen aan arpos, en eigenlijk iedereen de eerste keer) lijkt het niet uit te maken omdat je gewoon tussen twee deuren kiest.
Dat maakt het verhaaltje juist interessant
||
Citaat:
als in: "bij wisselen heb je in 2 van de drie mogelijke opties gewonnen" het enige dat ik zeg is; om zeker te zijn dat je wint dien je in ronde 1 niet op de auto te staan en vervolgens in ronde 2 te wisselen, dat zijn 2 probabiliteitsacties niet 1. immers als ik in ronde 1 op de auto sta en ik wissel is mijn kans om te winnen: juist 0%
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
in de eerste quote zeg je dat als je in de eerste ronde niet op de auto staat, je daarna 2/3 kans hebt. in de tweede quote zeg je dat als je in de eerste ronde niet op de auto staat, je daarna 100% kans hebt. eigenlijk leg je het in je tweede quote gewoon goed uit ![]() uiteraard zijn er twee probibiliteitsacties, zo kom je juist op 2/3 uit. Als je alleen de tweede ronde speelt, heb je maar twee gelijkwaardige deuren en kom je dus nooit op 2/3 uit. overigens is de betrouwbaarheid van de presentator een gegeven van het vraagstuk. zijn "sturing" is niets emotioneels of menselijks. dit kan ook door een machine gedaan worden.
|
Hmm.. Het is al weer lang geleden dat ik me met dit soort dingen heb bezig gehouden, maar het blijft wel interessant.
De uitleg waarbij er 100 deuren zijn is inderdaad verhelderend, maar dan nog valt niet bij alle mensen het kwartje. Wat ook helpt bij dit soort problemen is simpel weg alle opties in een schema zetten, en tellen hoevaak je succes hebt en hoe vaak niet. Bij dit probleem zijn er niet eens zoveel mogelijk heden. Tactiek 1 is: Je wissel nooit. 1) Prijs zit in deur 1 a. Je kiest in eerste instantie deur 1, presentator opent een deur, maar je wisselt niet, dus bingo. b. Je kiest in eerste instantie deur 2, presentator opent een deur, maar je wisselt niet, dus geen prijs c. Je kiest in eerste instantie deur 3, presentator opent een deur, maar je wisselt niet, dus geen prijs 2) Prijs zit in deur 2 a. Je kiest in eerste instantie deur 1, presentator opent een deur, maar je wisselt niet, dus geen prijs b. Je kiest in eerste instantie deur 2, presentator opent een deur, maar je wisselt niet, dus bingo. c. Je kiest in eerste instantie deur 3, presentator opent een deur, maar je wisselt niet, dus geen prijs 3) Prijs zit in deur 3 a. Je kiest in eerste instantie deur 1, presentator opent een deur, maar je wisselt niet, dus geen prijs b. Je kiest in eerste instantie deur 2, presentator opent een deur, maar je wisselt niet, dus geen prijs c. Je kiest in eerste instantie deur 3, presentator opent een deur, maar je wisselt niet, dus bingo. Tactiek 2 is: Je wisselt altijd. 1) Prijs zit in deur 1 a. Je kiest in eerste instantie deur 1, presentator opent deur 2 of 3, jij gaat naar deur 3 of 2, geen prijs. b. Je kiest in eerste instantie deur 2, presentator opent deur 3, jij gaat naar deur 1, bingo! c. Je kiest in eerste instantie deur 3, presentator opent deur 2, jij gaat naar deur 1, bingo! Hmm.. Eigenlijk is het zinloos om nu verder te gaan, want bij de andere deuren gaat het precies zo. Door de invloed van de presentator is het haast alsof je naar de juiste deur 'gestuurd' wordt als je in eerste instantie voor de verkeerde deur kiest. Zoals je ziet, bij tactiek 1 zijn er 9 mogelijkheden, waarvan 3 met positieve uitkomst. Bij tactiek 2 zijn er ook 9 mogelijkheden, waarvan 6 met positieve uitkomst. Dit alles is natuurlijk veel beter in schema's te zetten, maar dat leek me ook een heel karwei op dit forum, dus doe ik het maar zo ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Enquete somebody13 | 36 | 28-06-2002 12:41 | |