Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2009, 17:37
nellekevh
nellekevh is offline
Hallo,

Ik wil misschien een studie gaan doen in Amsterdam en daar wil ik dan ook graag op kamers. Maar eigenlijk lijkt mij Amsterdam niet zo'n hele leuke stad om te wonen, omdat je al gauw in buitenwijken terecht komt en dat is niet zo gezellig als bijv. in Utrecht, waar je meer plek in een gezellig centrum hebt. Bovendien moet je dan alsnog met de trein of tram reizen om in het centrum te komen. Weten jullie of dit altijd zo is, of zijn er ook (veel) kamers in het centrum? En welke buurt is anders het gezelligst/meest dichtbij? Ik heb ook gehoord dat het minder gezellig is dan bijv. Utrecht omdat het niet een typische studentenstad is en het een stuk groter is.

Is hier iemand die in Amsterdam op kamers woont? Of hebben jullie dingen gehoord van andere mensen die er wonen? Wat zijn de nadelen/voordelen? Let me know!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2009, 18:04
Verwijderd
Dit lijkt me in eerste instantie weinig/niets met studiekeuze te maken hebben...wel met wonen, daarom dan ook -> Werken & Wonen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2009, 08:02
ganralph
ganralph is offline
ik woon nu zeven jaar in Amsterdam, waarvan de eerste vier op kamers. Ik woonde in de grootste uithoek (Osdorp), maar heb daar prima gezeten. Van de buitenranden van de stad kun je meestal met een half uur in het centrum zijn met de fiets, dus zo groot is het nou ook weer niet

Verder zijn er trouwens genoeg kamers en leuke plekken in het centrum, en er net buiten (Oud-Zuid, Oud-West, Westerpark).

Het klopt wel dat Amsterdam geen echte studentenstad is. Er wonen hier wel de meeste studenten geloof ik, maar het studentenleven speelt zich niet zo "aan het oppervlak" af. Als je het zoekt, is het allemaal te vinden. Het is gewoon zo dat als het lekker weer is niet elk terras vol zit met studenten, zoals in sommige steden. Ik zie het als een voordeel
Oud 26-03-2009, 10:32
Alice Rosenbaum
Alice Rosenbaum is offline
Mijn vriend woont in hartje centrum van Amsterdam. Voordelen: Alles op loopafstand, veel te doen, winkels zijn elke dag open.

Nadeel: paar keer per week ruzie makende toeristen onder je raam, voetbal supporters, de enorme drukte als je haast hebt.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2009, 14:59
Adore
Adore is offline
Ik ben niet erg bekend met Amsterdam maar wel met Utrecht. Op zich is Amsterdam - Utrecht goed aan te reizen, dus als reizen je niet erg lijkt zou je best voor Utrecht kunnen kiezen.

Maar ik heb de indruk dat het je nogal gemakkelijk lijkt om in Utrecht in het centrum terecht te komen en dat is niet helemaal waar. Sowieso is het vaak erg duur. Ik ken zelf heel veel studenten die in Zuilen, Ondiep, Overvecht, Kanaleneiland of Lombok wonen en hoewel dat niet per definitie slecht hoeft te zijn, is dit hetzelfde als wonen in een buitenwijk van Amsterdam.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2009, 14:16
Verwijderd
Via de sociale huur, zoals woningnet e.d., duurt het jaren voor je voor iets in het centrum in aanmerking komt. Tenzij je een urgentie verklaring hebt of erg veel geld, is het best moeilijk om mooi in het centrum (of wijken daar in de buurt) te komen wonen. Het is sowieso een kwestie van connecties en geluk, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2009, 17:54
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Via de sociale huur, zoals woningnet e.d., duurt het jaren voor je voor iets in het centrum in aanmerking komt. Tenzij je een urgentie verklaring hebt of erg veel geld, is het best moeilijk om mooi in het centrum (of wijken daar in de buurt) te komen wonen. Het is sowieso een kwestie van connecties en geluk, denk ik.
Inderdaad

Ook wat Adore zegt, je kunt praktisch niet zomaar aan een woning in de binnenstad komen.
Je zult toch altijd een heeeeele lange wachttijd moeten hebben of gigantisch veel geluk.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 11:16
ganralph
ganralph is offline
TS doelt volgens mij op een studentenkamer, niet op een sociale huurwoning. het verloop van studentenwoningen is zodanig hoog dat je met goed zoeken, goede connecties en een beetje geluk, best wel kans hebt op een leuke kamer in een prima buurt.

(twee vrienden van mij hadden allebei (afzonderlijk van elkaar) binnen 1 maand een kamer op kruipafstand van de Dam)
Oud 30-03-2009, 18:29
Verwijderd
Als dat kamers zijn die binnen een studentenbudget vallen, is er niet sprake van een beetje geluk. Zelfs via studentenwoningweb (alleen voor mensen die staan ingeschreven) is de wachttijd voor een kamer in het centrum zo vijf jaar. Een kamer vinden in Amsterdam is niet zo makkelijk als jij het nu doet voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 20:06
kuik
kuik is offline
Citaat:
Als dat kamers zijn die binnen een studentenbudget vallen, is er niet sprake van een beetje geluk. Zelfs via studentenwoningweb (alleen voor mensen die staan ingeschreven) is de wachttijd voor een kamer in het centrum zo vijf jaar. Een kamer vinden in Amsterdam is niet zo makkelijk als jij het nu doet voorkomen.
idd, ik heb 3 jaar in een zeecontainer op een industrieterrein gewoond. weliswaar niet zo ver van de stad, maar toch is de rechtstreekse omgeving kut. oost daarentegen is wel een fijne buurt, vind ik dan. met heel veel geluk en een beetje doorzettingsvermogen woon ik nu in amsterdam centrum.

maar er zijn genoeg andere leuke buurten in amsterdam, zoals oost, oud-west, westerpark, oud-zuid, de baarsjes en bos en lommer. zelf vind ik het juist leuk aan amsterdam dat het wat groter is. het studentenleven moet je misschien iets meer opzoeken, maar dat zie ik idd ook als een voordeel.
Oud 27-12-2009, 20:56
jeffreytjee
jeffreytjee is offline
ik heb er gewoond in een groot herenhuis dat hebben we nog maar we zijn verhuisd naar een villa in belgie sry ik kan je niet verder helpen
Met citaat reageren
Oud 28-12-2009, 21:42
Fosca
Fosca is offline
Citaat:
idd, ik heb 3 jaar in een zeecontainer op een industrieterrein gewoond. weliswaar niet zo ver van de stad, maar toch is de rechtstreekse omgeving kut. oost daarentegen is wel een fijne buurt, vind ik dan. met heel veel geluk en een beetje doorzettingsvermogen woon ik nu in amsterdam centrum.
.
Hier woon ik ook, prima te doen.

Schrijf je nu alvast in op www.studentenwoningweb.nl met een beetje mazzel heb je dan binnen een jaar (zonder mazzel binnen twee jaar) een kamer redelijk in de buurt van het centrum. Het gaat op wachttijd dus hoe sneller je je inschrijft hoe beter.
Reageren

Regels voor berichten