Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2009, 08:56
ganralph
ganralph is offline
we hebben al een tijdje het plan om naar Berlijn te gaan, maar we zoeken nog een leuk onderkomen (hotel of hostel) voor 3 nachten (don-zon of vrij-maa).

we kennen de stad allebei totaal niet, dus heeft er misschien iemand leuke suggesties en goeie ervaringen? het hoeft niet het allergoedkoopste te zijn: locatie en kwaliteit zijn ook van aanzienlijk belang

we willen overigens met de trein gaan, dus leuke trein/hotel-combi's zijn ook welkom
Oud 15-04-2009, 10:28
KreZor
KreZor is offline
Ik vind heel Berlijn leuk om te zien/zijn..

Maar qua slapen.. vorig jaar heb ik in het "all in hostel" gezeten in Friedrichshain, dat was vooral erg goed te doen omdat het in een levendige buurt ligt en alles goed bereikbaar is via de metrohalte warschauer strasse (het ov in Berlijn is sowieso erg chill). Het hostel zelf was ook oké.

Ik heb ook wel eens bij de gendarmermarkt gezeten (metrohalte Stadtmitte) maar dat vond ik zowel qua verbindingen als qua gezelligheid minder. Charlottenburg is voor verblijven ook wel oké, maar wat minder alternatief en wat "netter" dan Friedrichshain.

Kreuzberg en Prenzlauerberg zijn ook gezellige buurten waar je volgens mij goed kunt overnachten maar daar heb ik (nog) geen ervaring mee .

Zoiezo doen in Berlijn: Tacheles ('s avonds), Rondje Unter den Linden/Brandenburger Tor/Holocaust monument (ontkom je eigenlijk ook niet aan).

Veel plezier
Oud 15-04-2009, 18:14
battlestar
battlestar is offline
Citaat:

Zoiezo doen in Berlijn: Tacheles ('s avonds), Rondje Unter den Linden/Brandenburger Tor/Holocaust monument (ontkom je eigenlijk ook niet aan).

Veel plezier
Hee, Tacheles kwamen wij toevallig ook bij uit toen ik afgelopen november in Berlijn was. Wel apart ja, ook de moeite waard om bewust te gaan bezoeken. Hackische Hofe, wat vlakbij ligt, kun je 's avonds goed vertoefen/uit eten/cocktails drinken.
Verder natuurlijk niet de East Side Gallery overslaan. Nikolaiviertel is ook leuk. Kreuzberg is ook wel leuk om doorheen te lopen, kun je gelijk langs de Topographie des Terrors.

Wij hebben in dit hotel overnacht: http://www.agon-aldea.de/
Was prima, lag erg centraal en recht tegenover de U-Bahn + niet duur.
Oud 18-04-2009, 16:20
Verwijderd
Ik ben hier geweest: http://www.scandotel-castor.de/en/berlinhotel_en.htm
Goed hotel, niet heel duur en prima locatie, vlakbij KaDeWe

East Side Gallery stelt nou niet echt veel meer voor, dus die kan volgens mij best overgeslagen worden..
Oud 20-04-2009, 09:54
KreZor
KreZor is offline
Citaat:
KaDeWe
Die ook doen, zeker bovenste etage!
Oud 21-04-2009, 18:40
battlestar
battlestar is offline
Citaat:
East Side Gallery stelt nou niet echt veel meer voor, dus die kan volgens mij best overgeslagen worden..
Ik denk dat je op het verval doelt, maar een groter stuk van de Muur zul je in Berlijn nergens anders meer vinden. Dus wat dat betreft is het al de moeite waard. Verder vind je er een hoop (historische) graffiti, vond ik ook wel interessant.
Oud 21-04-2009, 18:43
battlestar
battlestar is offline
Vond overigens ook nog dit:
Momenteel wordt de East Side Gallery gerenoveerd. Vanaf 14 april 2009 zullen de kunstenaars de schilderingen opnieuw aanbrengen. Rond 9 november 2009 zal de muur in de originele staat zijn hersteld.
http://www.berlijninfo.nl/index.php?...=148&Itemid=83
Oud 22-04-2009, 10:36
ganralph
ganralph is offline
*druk aantekeningen maakt*

dank jullie wel
Oud 22-04-2009, 12:12
Twanos
Twanos is offline
Tresor!

(alleen als je van techno houdt, zo'n beetje de vetste club op aarde)
Oud 22-04-2009, 17:01
ganralph
ganralph is offline
ben geen groot technoliefhebber, maar in mijn beleving hoort dat idd een beetje bij Berlijn, dus wie weet
Oud 22-04-2009, 19:45
Verwijderd
Ik vond de (kunst)musea het geniaalst
Oud 22-04-2009, 21:05
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
ben geen groot technoliefhebber, maar in mijn beleving hoort dat idd een beetje bij Berlijn, dus wie weet
Berlijn is een beetje smerig, alternatief, industrieel en rauw. Tresor is daar de belichaming van . Dus ook al hou je niet zo heel veel van techno, dan zou ik je die tent alsnog aanraden al is het maar vanwege de duistere (trouwens wel heel erg vriendelijke mensen allemaal hoor) en misterieuze sfeer in dat gebouw. Ow wil je niet geconfronteerd worden met drugsgebruik dan zou ik er niet heen gaan trouwens.

Geweldig stad, je gaat je vast niet vervelen!

In de oranienburgerstrasse (hoop dat ik het goed schrijf) zit trouwens een hele originele gallerij. Een oud kraakpand (groot!) waar allerlei alternatieve kunstenaars hun werk ten toonstellen. Dat is ook vlakbij de prachtige neue synagoge, zeker ook de moeite waard.

(twanos heeft een beetje een overdreven liefde voor Berlijn.. )

Laatst gewijzigd op 22-04-2009 om 21:11.
Oud 23-04-2009, 09:19
Verwijderd
Citaat:
Berlijn is een beetje smerig, alternatief, industrieel en rauw. Tresor is daar de belichaming van . Dus ook al hou je niet zo heel veel van techno, dan zou ik je die tent alsnog aanraden al is het maar vanwege de duistere (trouwens wel heel erg vriendelijke mensen allemaal hoor) en misterieuze sfeer in dat gebouw. Ow wil je niet geconfronteerd worden met drugsgebruik dan zou ik er niet heen gaan trouwens.

Geweldig stad, je gaat je vast niet vervelen!

In de oranienburgerstrasse (hoop dat ik het goed schrijf) zit trouwens een hele originele gallerij. Een oud kraakpand (groot!) waar allerlei alternatieve kunstenaars hun werk ten toonstellen. Dat is ook vlakbij de prachtige neue synagoge, zeker ook de moeite waard.

(twanos heeft een beetje een overdreven liefde voor Berlijn.. )
Oh volgens mij ben ik in die galerie geweest! Ik was het alweer vergeten, maar idd, dat was erg leuk.
Oud 23-04-2009, 14:29
battlestar
battlestar is offline
Citaat:
Dat is dus Tacheles, eerder besproken in dit topic

http://super.tacheles.de/cms/
Oud 23-04-2009, 16:39
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Dat is dus Tacheles, eerder besproken in dit topic

http://super.tacheles.de/cms/
klopt, echt totaal over heen gelezen.
Oud 26-04-2009, 11:21
ganralph
ganralph is offline
hmm, eens kijken of we er vier dagen van kunnen maken
Oud 27-04-2009, 08:55
Broeder
Broeder is offline
Ik woon er, dus als je nog iets speciaals zoekt kun je gerust pm'en. Wat ik aan zou raden als je er kortstondig bent:

- Gemäldegalerie. (Schilderijen dus, 13e t/m 18e eeuw)
- Museuminsel: Neue Galerie (Vooral schilderkunst.), Pergamon-Museum (Oudheidkundig museum), Bode-Museum (Vooral beeldhouwkunst, vond ik wat minder.)
- Als je van geschiedenis houdt: Historisches Museum, Stasi-Museum, DDR-Museum
- Flohmarkt am Mauerpark. Rommelmarkt met muziek en van alles, elke zondag.
- Berliner Unterwelten. Oude ondergrondse bunkers en museum.
- Konzentrationslager Sachsenhausen (ten noorden van de stad).
- Als je van moderne kunst houdt: Hamburger Bahnhof (een oud station). Ikzelf vond het vooral irritant en onterecht pretentieus.
- Schloss Sanssouci / Potsdam. (Ook niet zo ver. Met mooi park erbij, dus ga er niet heen als het keihard regent, zoals ik.)
- Om te eten kun je naar de Kastanienallee gaan (U-Bahnhof Eberswalder Straße). Erg goedkoop en gezellig.
- Om te drinken kun je naar de Weinerei gaan (U-Bahnhof Rosenthaler Platz). Wijnproeverei waar je aan het einde een eigen bijdrage geeft.
- De omgeving rond Boxhagener Platz (Friedrichshain) is wel redelijk populair onder jonge mensen. Soms zijn er ook markten en het is er vrij goedkoop.
- Gewoon een wandeling door Kreuzberg en Neukölln is ook wel leuk.
- De Teufelsberg. Mooi uitzicht en niet echt bekend.
- Verder natuurlijk de standaard toeristische trekpleisters als Fernsehturm, Branderburger Tor, Unter den Linden, East Side Gallery etc. Maar dat heb je mijns inziens allemaal vrij snel wel gezien. Checkpoint Charly wordt waarschijnlijk je grootste teleurstelling.

Elke donderdagavond zijn bijna alle musea overigens gratis, van 18:00 tot 22:00. Als je deze week gaat moet je er wel rekening mee houden dat de Dag van de Arbeid hier wel gevierd wordt. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt hier, maar met posters die schreeuwen "Heraus zum revolutionären 1. Mai" zal er wel het één en ander op handen zijn. Het is hier ook een vrije dag, dus overal zal het wel druk zijn.
Oud 28-04-2009, 15:14
KreZor
KreZor is offline
Citaat:
Ik woon er, dus als je nog iets speciaals zoekt kun je gerust pm'en. Wat ik aan zou raden als je er kortstondig bent:

- Gemäldegalerie. (Schilderijen dus, 13e t/m 18e eeuw)
- Museuminsel: Neue Galerie (Vooral schilderkunst.), Pergamon-Museum (Oudheidkundig museum), Bode-Museum (Vooral beeldhouwkunst, vond ik wat minder.)
- Als je van geschiedenis houdt: Historisches Museum, Stasi-Museum, DDR-Museum
- Flohmarkt am Mauerpark. Rommelmarkt met muziek en van alles, elke zondag.
- Berliner Unterwelten. Oude ondergrondse bunkers en museum.
- Konzentrationslager Sachsenhausen (ten noorden van de stad).
- Als je van moderne kunst houdt: Hamburger Bahnhof (een oud station). Ikzelf vond het vooral irritant en onterecht pretentieus.
- Schloss Sanssouci / Potsdam. (Ook niet zo ver. Met mooi park erbij, dus ga er niet heen als het keihard regent, zoals ik.)
- Om te eten kun je naar de Kastanienallee gaan (U-Bahnhof Eberswalder Straße). Erg goedkoop en gezellig.
- Om te drinken kun je naar de Weinerei gaan (U-Bahnhof Rosenthaler Platz). Wijnproeverei waar je aan het einde een eigen bijdrage geeft.
- De omgeving rond Boxhagener Platz (Friedrichshain) is wel redelijk populair onder jonge mensen. Soms zijn er ook markten en het is er vrij goedkoop.
- Gewoon een wandeling door Kreuzberg en Neukölln is ook wel leuk.
- De Teufelsberg. Mooi uitzicht en niet echt bekend.
- Verder natuurlijk de standaard toeristische trekpleisters als Fernsehturm, Branderburger Tor, Unter den Linden, East Side Gallery etc. Maar dat heb je mijns inziens allemaal vrij snel wel gezien. Checkpoint Charly wordt waarschijnlijk je grootste teleurstelling.

Elke donderdagavond zijn bijna alle musea overigens gratis, van 18:00 tot 22:00. Als je deze week gaat moet je er wel rekening mee houden dat de Dag van de Arbeid hier wel gevierd wordt. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt hier, maar met posters die schreeuwen "Heraus zum revolutionären 1. Mai" zal er wel het één en ander op handen zijn. Het is hier ook een vrije dag, dus overal zal het wel druk zijn.
Dat allemaal in 4 dagen? Moet je wel hard lopen .

Teufelsberg en unterwelten ga ik dit jaar doen, kende ik nog niet.

Wat doe je precies in Berlijn? En bevalt het wonen daar? Ik heb overwogen om mijn master daar te doen maar ik ben in Nederland van Universiteit geswitched (die beviel veel beter) en praktische zaken maakten het wel erg ingewikkeld.. Ik ga er nu gewoon elk jaar stedentrippen .
Oud 28-04-2009, 19:22
Broeder
Broeder is offline
Gheh, nee, niet alles natuurlijk. Er zijn ook bepaalde dingen waar je echt van moet houden danwel geïnteresseerd in moet zijn, anders is er niets aan. Vooral de musea zijn enorm groot hier, dus als je die echt goed wil bekijken moet je daar eigenlijk tweemaal heen.

Ik studeer nu in Berlijn en zoek nu naar een reden om er na de zomer ook nog te blijven, want ik heb nog niet zoveel zin om terug te keren naar Nederland of verder te verhuizen. Ik heb er wel vertrouwen in dat dat lukken. De Duitse bureaucratie is gigantisch en onpraktisch tot op het vervreemdende toe, vooral aan de Humboldt. Als je iets moet regelen voel je je soms midden in een Kafka-roman beland. Maar goed, als je dat voor lief neemt vind ik het het absoluut waard.
Oud 29-04-2009, 10:34
KreZor
KreZor is offline
Citaat:
Gheh, nee, niet alles natuurlijk. Er zijn ook bepaalde dingen waar je echt van moet houden danwel geïnteresseerd in moet zijn, anders is er niets aan. Vooral de musea zijn enorm groot hier, dus als je die echt goed wil bekijken moet je daar eigenlijk tweemaal heen.

Ik studeer nu in Berlijn en zoek nu naar een reden om er na de zomer ook nog te blijven, want ik heb nog niet zoveel zin om terug te keren naar Nederland of verder te verhuizen. Ik heb er wel vertrouwen in dat dat lukken. De Duitse bureaucratie is gigantisch en onpraktisch tot op het vervreemdende toe, vooral aan de Humboldt. Als je iets moet regelen voel je je soms midden in een Kafka-roman beland. Maar goed, als je dat voor lief neemt vind ik het het absoluut waard.
Hoe zit met werkgelegenheid? Ik heb altijd begrepen dat duitsers zelf juist weggaan uit Berlijn vanwege de slechte arbeidsmarkt...
Oud 10-05-2009, 11:11
Broeder
Broeder is offline
Een beetje een late reactie, maar voor werk moet je inderdaad niet in Berlijn zijn. Wat dat betreft ligt het centrum van Duitsland meer rond Frankfurt, München en het Roergebied. Er zijn hier te veel mensen voor het werk dat er is. Af en toe kijk ik nog wel eens voor bijbaantjes, maar voor vijf euro per uur in de winter flyers gaan verdelen (in de zomer geven ze soms nog minder) als je in Nederland 12,50 verdiende met boeiender werk is niet bijster aantrekkelijk.
Oud 13-05-2009, 15:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben er vorig jaar november geweest en we zaten toen de laatste nacht in het A&O hostel vlak naast treinstation Zoologischer Garten. De Internationale trein uit Nederland stopt daar niet meer maar je bent vanaf daar wel zo op een ander station met de S/U-bahn. Hostel was verder eenvoudig maar goedkoop. Prima voor een paar nachtjes.
Oud 20-05-2009, 10:56
mr peer
mr peer is offline
Berlijn is tenminste naar mijn smaak de mooiste stad van Europa. Ik ben er een tijd terug wezen filmen voor school en het liefst was ik wel een week geweest want er is zo veel moois te zien.
Je hebt nooit genoeg tijd om er echt rustig van alles te kunnen genieten.

Ik weet niet of het mag, maar ik heb hier een link waar de film staat die we daar gefilmd hebben.
Zo krijg je misschien al een idee van de sfeer ^^.
http://vimeo.com/1750173
Oud 22-05-2009, 17:42
Verwijderd
ik raad je sowieso aan om de Zitty te kopen, een blad die elke 2 weken uitkomt en er staat uitgebreid in wat er allemaal te doen is in berlijn (kunst/cultuur, eten/drinken, uitgaan etc)

- club der visionäre, am flutgraben 1: bar/club aan en op het water, overdag kun je er wat drinken/eten en 's avonds komt er vaak een dj. omdat een groot gedeelte niet overdekt is alleen de moeite waard met lekker weer. druk bezocht, hele leuke sfeer, vlotten op het water met banken erop, zeker de moeite waard
- pingpongbar, glogauerstr 21: dinsdag- en vrijdagavond open, gezellige bar met tafeltennistafel
in het midden (waar druk gebruikt van wordt gemaakt)
- qua uitgaan (je zei dat je wel van techno houdt?) natuurlijk berghain/panorama bar.., am wriezener bahnhof, volgens velen een plek waar je een keer geweest moet zijn, entree is relatief duur maar het is wel een indrukwekkend gebouw (fototoestel mag trouwens niet mee naar binnen)
- salon zur wilden renate, treptower brücke, oude villa omgebouwd tot een club
- ritterbutzke, ritterstr 24, club in soort fabriekshal, 2 grote ruimtes, in de zomer is de tuin ook open
- cassiopeia, revaler str, terrein met 2 clubs en een grote tuin, vooral in de zomer druk bezocht
- die villa, landsberger allee 54, ook een villa omgebouwd tot club, zeer verschillende dj's dus check van te voren even wie er draait
- als je dan toch naar oranienburger str gaat (waar ik het persoonlijk vreselijk vind) zou je c/o berlin nog kunnen bezoeken, fotogalerie met vaak interessante tentoonstellingen, oranienburger str hoek tucholskystr
- kreuzberg is inderdaad erg leuk, veel barretjes, goedkope eettentjes, aanraders zijn oranienstr, bergmannstr, maybach ufer (elke dinsdag en vrijdag grote turkse markt) en graefekiez
- de vlooienmarkt in prenzl berg, mauerpark, op zondag, is indd ook leuk, veel groter/goedkoper/gezelliger dan de vlooienmarkt op boxhagener platz (ook elke zondag) vind ik
- verder zijn er in de zomer veel strandbars en openluchtbioscopen, moet je maar even google'en
- mocht je van 2ehands kledingwinkels houden: kleidermarkt(.de) heeft verschillende 2ehandswinkels in berlijn, in sommige winkels gaat het per kilo (±15 euro per kilo, in het midden v/d winkel staat een weegschaal)
- jüdisches museum, lindenstr 9
- martin gropius bau, niederkirchner str 7
- ku'damm zou ik persoonlijk trouwens overslaan, is zo'n beetje de kalverstraat van berlijn maar dan 2x zo groot, minstens 6 h&m's, geen exclusieve winkels, reteduur, veel toeristen, etc
- verder zijn er nog verschillende bussen (ik geloof oa bus 100) die praktisch door heel berlijn rijden, zo krijg je gratis een soort van rondleiding (als je 1 dagkaartje koopt kun je tot 3 u 's nachts gratis van het openbaar vervoer gebruik maken). allerleukste is natuurlijk berlijn per fiets..
hostels verschillen onder elkaar volgens mij niet zo heel veel qua prijs, ik zou voornamelijk rekening houden met de loactie (sunflower hostel in friedrichshain bijv. zit bij warschauerstr met goede verkeersaanbindingen), als je in hoogseizoen gaat zou ik ruim van te voren boeken
viel spaß
Oud 23-05-2009, 12:30
Carss
Carss is offline
MUST: Photographie des Terrors (vlakbij Check-Point Charlie.

Het is een openlucht museum op de plek waar vroeger alle terroristische daden bedacht zijn. Niemand mocht er over spreken en de hele geschiedenis van Berlijn en de Tweede Wereldoorlog is uitgelegd. Volgens mij in het Duits Engels (en frans, maar dat weet ik niet zeker).. Verder is het ook erg mooi met plaatjes en foto's. Het is vlakbij Checkpoint Charlie (de voormalige grensovergang tussen oost- en westberlijn). Ik vond Photographie des Terrors eerlijk gezegd leuker, en er staat nog een stukje oude muur bij

Verder is het Holocaust-monument erg mooi, ik zou er helemaal door heen lopen, je voelt de pijn en het lijden wat er heerst

veel plezier
Oud 24-05-2009, 16:06
Verwijderd
Wow dit topic even bewaren voor mijn interrailvakantie deze zomer!
Oud 25-05-2009, 08:26
mr peer
mr peer is offline
Wat ook nog niet vermeld is geweest, is de unzicht-bar.
Een restaurant waar je helemaal in het donker eet, en waar je door blinde obers word geserveerd.
Een beetje prijzig maar echt de moeite waard om eens mee te maken.
Oud 11-06-2009, 12:36
Boogie
Boogie is offline
Park Hotel Blub. Niet zo duur, wel heel netjes. Niet in een prachtige wijk maar wel vlak bij de metro.

Regels voor berichten