Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2009, 17:00
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Marokkaanse namenlijst weg uit Amsterdam

ANP
gepubliceerd op 09 april 2009 16:31, bijgewerkt op 16:34

AMSTERDAM - Als het aan burgemeester Job Cohen ligt, maakt de burgerlijke stand in Amsterdam in de toekomst geen gebruik meer van een namenlijst van de Marokkaanse regering. Cohen stelde donderdag aan de gemeenteraad voor om in navolging van Rotterdam de lijsten uit het stadhuis te verwijderen.

De namenlijst ligt nu nog ter inzage bij de afdeling burgerzaken van de gemeente. Marokkaanse Nederlanders worden op die manier geïnformeerd dat de Marokkaanse ambassade in Nederland hun kinderen alleen registreert als zij een ‘Arabische’ naam dragen. Amsterdam wil Marokkaanse Nederlanders voortaan verwijzen naar informatie op de website van het Marokkaanse consulaat als zij aangifte doen van een geboorte en van plan zijn hun kind ook bij het consulaat aan te geven.

Zonder registratie kunnen de kinderen in de problemen komen als zij naar Marokko reizen of als zij een erfenis van een Marokkaans familielid krijgen. De Tweede Kamer heeft het kabinet in januari verzocht maatregelen hiertegen te onderzoeken. Volgens coalitiepartijen CDA en PvdA moeten ouders van Marokkaanse afkomst de vrijheid krijgen om elke naam voor hun kind te kiezen.

De Amsterdamse gemeenteraad neemt binnenkort een definitief besluit over het voorstel van de burgemeester. Cohens Rotterdamse collega Ahmed Aboutaleb zei enkele weken geleden in de gemeenteraad de namenlijsten ‘persoonlijk te verbranden’, mocht hij ze op het stadhuis aantreffen.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/..._uit_Amsterdam
Wat vinden jullie van deze gang van zaken? Hoe staan onze Berberse en andere niet-Arabische Marokkanen hier tegenover?
En weet iemand wat voor een problemen een Nederlandse Marokkaan kan tegenkomen als hij of zij met een niet-Arabische naam Marokko gaat bezoeken?
Oud 09-04-2009, 17:24
Kitten
Kitten is offline
Ik vind het wel een goede zaak dat je niet automatisch een nationaliteit krijgt die je niet wil, en dat de naam echt een keuze is. Als Marokko regels heeft die hier problemen mee kunnen veroorzaken, moeten de ouders hier wel van op de hoogte gesteld worden, maar daar is het consulaat voor. Ik denk dat dit een goede maatregel is.
Oud 09-04-2009, 17:42
Mobius
Mobius is offline
Als je écht wil integreren geef je je kind gewoon een gangbare naam voor dat land. Als ik in Indonesië woon en ik krijg een dochter noem ik haar ook gewoon Tipi-Wan.

En hoezo "onze" Berberse Marokkanen? Ik wil ze niet hebben.
Oud 09-04-2009, 19:06
ganralph
ganralph is offline
Ik vind het prima dat mensen er op gewezen wordt dat er een risico kan zijn wanneer ze hun kinderen een andere naam geven dan op die lijst staat. Het is een kwestie van service die gemeenten van mij mogen aanbieden.
Aan de andere kant is dit niet de taak van de Nederlandse gemeenten: het is een Marokkaanse wet die voor de Nederlandse overheden niet van belang is. In theorie kun je zo voor 200+ nationaliteiten wel een of ander protocol op ieder gemeentehuis hebben liggen.

De Nederlandse gemeenten kunnen geen Marokkaanse paspoorten uitgeven, dus als iemand een kind laat bijschrijven op zijn/haar Marokkaanse paspoort bij de ambassade, moeten de zaken daar netjes geregeld kunnen worden. Daarnaast neem ik aan dat die lijst openbaar is en dat ouders weinig moeite hoeven te doen om een naam te vinden die er op staat.
Oud 09-04-2009, 19:16
T_ID
T_ID is offline
Nederland moet uiteraard nooit meewerken aan Marrokaans imperialisme over hun onderdanen in het buitenland.

Als Iran een wet invoert dat ook buitenlandse Iraniërs onder Iraans recht zouden vallen, dan haalt men toch ook de schouders op in plaats van direct aan het werk te gaan met het martelen en vermoorden van Nederlanders van Iraanse afkomst?

Laatst gewijzigd op 09-04-2009 om 21:16. Reden: Reactie op een verwijderd bericht
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 19:24
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Maar ontopic, Nederland moet uiteraard nooit meewerken aan Marrokaans imperialisme over hun onderdanen in het buitenland.

Als Iran een wet invoert dat ook buitenlandse Iraniërs onder Iraans recht zouden vallen, dan haalt men toch ook de schouders op in plaats van direct aan het werk te gaan met het martelen en vermoorden van Nederlanders van Iraanse afkomst?
tja, hoe verplicht is het? De Marokkaanse overheid stelt eisen aan het Marokkaanse paspoort. Een Nederlandse gemeente mag daar op wijzen. Voor de Nederlandse wet is niemand verplicht zich aan die Marokkaanse regels te houden. Dat je je Marokkaanse paspoort kunt verliezen, is niet het probleem van de gemeente.
In Nederland wordt ook niemand vervolgd voor zijn of haar keuze.

Als ik in Australië ga wonen, kan de Nederlandse overheid me trouwens toch ook nog steeds oproepen voor dienstplicht? (dan is de Nederlandse wet dus nog op mij van toepassing in een ander land)
Oud 09-04-2009, 20:20
hookee
hookee is offline
Nederlands paspoort vs. Marokkaans paspoort;
Naam in Marrokkaanse paspoort Ibrahim, in Nederlandse: Bram.
zo ook: Mohammed/Moos, Fatima/Tina, Aisha/Anita enz enz. Moet toch geen probleem zijn? In het buitenland spreken ze mijn naam ook anders uit.
Maar, uiteraard, niks van buitenlandse wetten aantrekken. Als mensen bang zijn problemen te krijgen moeten ze eens achter hun oren krabben en zich afvragen waarom ze nog een band met dat land willen hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 21:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nederlands paspoort vs. Marokkaans paspoort;
Naam in Marrokkaanse paspoort Ibrahim, in Nederlandse: Bram.
zo ook: Mohammed/Moos, Fatima/Tina, Aisha/Anita enz enz. Moet toch geen probleem zijn? In het buitenland spreken ze mijn naam ook anders uit.
Haha, hookee. Jij hebt een briliante oplossing Maar Aisha is toch wel 1000000000000000x mooier dan Anita, vind ik

Citaat:
Maar, uiteraard, niks van buitenlandse wetten aantrekken. Als mensen bang zijn problemen te krijgen moeten ze eens achter hun oren krabben en zich afvragen waarom ze nog een band met dat land willen hebben.
Probleem met landen als Marokko en Argentinie is dat ze je niet loslaten
Oud 09-04-2009, 21:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:

Als ik in Australië ga wonen, kan de Nederlandse overheid me trouwens toch ook nog steeds oproepen voor dienstplicht? (dan is de Nederlandse wet dus nog op mij van toepassing in een ander land)
Is dat zo? Ik weet wel van een Italiaans familielid dat toen ie voor x maanden in Italie was op bezoek bij zijn familie dat ie gezocht werd door de autoriteiten om de dienst in te gaan en hij halsoverkop weer terugkwam naar Nederland (waar die autoriteiten hem niets konden maken).
Oud 09-04-2009, 22:08
Verwijderd
mijn chineesje geadopteerde neefje die moest zijn Chinese paspoort laten vallen omdat hij anders op zijn 18e terug naar china moet voor dienst niet dat ze hem hier komen halen maar als hij daarheen gaat kunnen ze hem wel vasthouden omdat hij niet in dienst ging.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 22:21
Elle
Elle is offline
Citaat:
Naam in Marrokkaanse paspoort Ibrahim, in Nederlandse: Bram.zo ook: Mohammed/Moos, Fatima/Tina, Aisha/Anita enz enz. Moet toch geen probleem zijn?
Nee, joh. Gewoon een naam als Willem-Jan, Gijsbert of Berta. Dat past veel beter.
Oud 10-04-2009, 11:12
arPos
arPos is offline
Trekt marokko zich iets aan van onze wetten in hun land?

nee...

nou dan heb je je antwoord.
Oud 10-04-2009, 11:56
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Hoop gedoe om niks. Ik zag laatst op tv iemand de gemeente (ik dacht amsterdam of utrecht) ervan beschuldigen dat die zonder toestemming gegevens van zijn kind naar de turkse ambassade had gestuurd want daar kwam zijn vrouw oorspronkelijk vandaan (die geen turks kon spreken) en dat waren dus de regels

Maar ontopic: of die lijst nu op de balie ligt of dat de man achter de balie zegt dat die lijst op de site van het consulaat staat.... Waar gaat het dan over
Oud 10-04-2009, 12:18
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Maar ontopic: of die lijst nu op de balie ligt of dat de man achter de balie zegt dat die lijst op de site van het consulaat staat.... Waar gaat het dan over
het gaat weer eens over principes: moet de Nederlandse overheid regels van de Marokkaanse overheid uitvoeren? in de praktijk is dit - zoals zovele principes - weer gelul om niets. Die lijst ligt er of die lijst ligt er niet; niemand is iets verplicht. Waarom moeten er weer "grote" beslissingen over genomen worden die worden uitgemeten in de media?

overigens vind ik vooral de opmerking van Aboutaleb dat hij de lijst "persoonlijk zal verbranden" totaal kansloos. Wat voor een signaal moet dat voorstellen? Een kruising tussen een boekverbranding en je reet afvegen met de wetten van een bevriend land? Dat kan wel iets subtieler volgende keer. Niet uitvoeren is één ding, maar dit is totaal en onnodig respectloos.
Oud 10-04-2009, 12:23
Verwijderd
Het zal mij een rotzorg zijn welke namen ze aan hun kinderen geven. De Marokkaanse overheid mag zelf weten op basis van welke (al dan niet onzinnige) criteria ze de wetten van hun land baseren, maar als ik Marokkaan was en er zouden bepaalde voordelen vastzitten aan het geven van bepaalde namen aan je kinderen zou ik dat wel doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten