Leeftijd: 23
Nationaliteit: Nederlandse
Geslacht: v
Religie: -
1)Wat denk je over soaps? Ik vind ze wel interessant omdat ze vaak zo slecht zijn en toch heel goed bekeken worden.
2)Kijk/keek jij minimaal wekelijks naar soaps? (zo nee ga naar vraag 5) nee
3)Vanaf welke leeftijd keek je naar soaps? -
4)Wat voor invloed denk jij dat soaps op jou hebben (gehad)? -
5)Wat denk jij dat de functie is van soaps? Mensen vermaken, geld verdienen, beeldvorming over maatschappelijke onderwerpen ondersteunen.
6)Waar denk je aan bij het woord soap (niet als in zeep)? Drama, onrealistisch, knappe mensen, Amerikaans, cliffhanger, opppervlakkig, reclame.
7)Wat denk je over sprookjes (denk er hierbij aan dat de films ‘Finding Nemo’ en ‘Shrek’ ook voorbeelden zijn van sprookjes)? Sprookjes doen me denken aan vroeger; ik vind het vaak mooie en vreemde verhalen.
8)Heb jij sprookjes gezien/gehoord/gelezen? (zo nee, ga naar vraag 12) Ja
9)Tot welke leeftijd hoorde/las jij sprookjes? Nog steeds wel eens, 23 dus.
10)Wat denk jij dat sprookjes voor invloed hebben gehad op jou? Ze hebben mijn fantasie geprikkeld, inspiratie voor tekeningen gegeven en me na laten denken.
11)Wat denk jij dat de functie is van sprookjes? Vermaak, moraal overbrengen, fantasie prikkelen.
12)Waar denk je aan bij het woord sprookje? Bos, magie, prinses, moraal, boeken, tekeningen, draken, romantiek, angst.
13)Is je voorkeur voor sprookjes/soaps door de jaren heen veranderd? Zo ja hoe?
Vroeger (toen ik 16 was ong.) keek ik weleens soaps, nu moet ik er vooral om lachen. Sprookjes lees ik veel minder omdat het kinderlijke taalgebruik me tegenstaat, maar ik vind de verhalen nog steeds mooi. Vroeger werd ik voorgelezen, nu lees/kijk ik ze zelf.
14)Denk jij dat sprookjes of soaps waardevoller zijn voor onze cultuur?
Sprookjes gaan dieper in op één onderwerp maar zijn vaak minder actueel, soaps zijn vluchtiger maar kunnen wel snel op trend inhaken. Ik denk dat ze beide een andere functie vervullen. Persoonlijke voorkeur gaat uit naar sprookjes omdat die cultuurhistorisch en inhoudelijk interessanter zijn, maar ik denk dat meer mensen soaps belangrijker vinden en dat die ook veel over onze huidige cultuur zeggen. Dus eigenlijk evenveel,

maar omdat je vast graag wil dat ik kies: sprookjes, die zijn gaver!