Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2009, 20:05
YumYum
YumYum is offline
Ik ben op het moment 17 jaar en waarschijnlijk over een week of drie geslaagd voor mijn havo eindexamen... Nu heb ik alleen een probleem ik heb werkelijk geen idee wat ik volgend jaar wil gaan doen. Ik had het plan samen met een vriendin om te gaan werken in Nederland om daarna voor drie maanden naar Australië te gaan alleen die ziet er toch vanaf. En nu heb ik geen idee wat ik moet gaan doen. Iemand anders zoeken of gaan studeren, terwijl ik geen idee heb welke studie.

Op het moment doe ik EM en dat gaat me aardig gemakkelijk af de makkelijkste/leukste vakken vind ik:
Geschiedenis
Economie
Wiskunde
Nederlands (met name literatuur)

En naar de volgende studies heb ik al gekeken:
Bedrijfseconomie, leek me leuk maar toch niet omdat de financiële economie me niet heel erg trekt.
Commerciële economie, gewoon gekeken omdat het vrij algemeen was maar heel het marketing gebeuren vind ik niet heel interessant ofzo
Management economie en recht, op de een of andere manier heb ik er een enorme afkeer tegen en daarnaast is recht misschien niet een heel goed plan aangezien ik dyslectisch ben en ik denk ook dat er op de opleiding vooral mensen zitten die eigenlijk niet weten wat ze willen en daar alleen maar zijn omdat het moet -vooroordeel-
Na een gesprek met een studie loopbaan begeleider
Ben ik na gaan denken over de studie personeel en arbeid, dat lijkt me een leuke studie maar het beroep wat d'r bij zit lijkt me niet heel uitdagend.

Verder heb ik na gedacht over de pabo of een leraren opleiding economie/geschiedenis maar ik weet niet of ik het leuk vind om de hele tijd met kinderen te werken. Op het moment geef ik zwemles en dat vind ik wel ontzettend leuk...

Kortom ik heb geen idee eigenlijk wat ik wil... Kan iemand mij misschien helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2009, 13:30
igfy
igfy is offline
Eigenlijk heb je zoveel opties. Als je geen enkele HBO-studie leuk lijkt te vinden, kun je altijd nog gaan kijken bij WO-studies en vanuit het HBO omhoogklimmen.

Misschien is de studie geschiedenis iets voor je? Of Nederlands? Dan ben je toch met die vakken bezig, maar kun je later nog beslissien of je leraar wilt worden...

Ik ken iemand die MER doet, en die heeft bij zijn studiekeuze getwijfeld tussen dat en sociaal juridische dienstverlening en facility management, misschien is dat iets?
Oud 27-05-2009, 19:40
YumYum
YumYum is offline
Voor een studie Nederlands wil ik wel gaan kijken ja, of dat misschien iets is. Facility management leek me ook wel leuk alleen dat is me toen af geraden omdat de toekomstperspectieven op een baan en dergelijke heel slecht zijn. En ik heb het niet heel erg op recht dus sociaal juridische dienstverlening wordt hem dan ook niet (lijkt me... als ik mis zit moet je het maar zeggen)

Ik vind het gewoon heel moeilijk om iets te kiezen omdat ik echt niet weet wat voor studie ik leuk vind.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2009, 13:56
Sannah_x
Sannah_x is offline
Je kan altijd in je eentje naar Australie gaan en er nog een jaartje over nadenken..
Of als je echt niet alleen wilt, inderdaad iemand anders zoeken..

Het is namelijk wel zonde om maar iets te gaan doen, als je er niet echt enthousiast over bent
Oud 02-06-2009, 10:32
Pater Noster
Pater Noster is offline
Citaat:
Facility management leek me ook wel leuk alleen dat is me toen af geraden omdat de toekomstperspectieven op een baan en dergelijke heel slecht zijn.
Waar heb je deze informatie vandaan? Op http://www.carrieretijger.nl/opleidi...ity-management lees ik het volgende:

Het carrièreperspectief is goed. De facilitaire organisatie krijgt steeds meer prioriteit in bedrijven. Als facilitair manager word je steeds meer betrokken bij het strategisch meedenken met het management. In plaats van enkel operationele taken krijgt de facility manager dus steeds vaker de rol van meebeslisser. Er is geen bovengrens aan de grootte van de facilitaire organisatie. Ook multinationals hebben een hoofd van de facilitaire afdeling…
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 18:50
YumYum
YumYum is offline
Naja dat is me toen d'r tijd verteld^^

In m'n eentje naar Australië gaan zie ik niet zitten. Maar ik heb denk ik wel een studie gevonden die me leuk lijkt, leraar Nederlands. En dan daarmee m'n propedeuse halen op het hbo en om door te stromen naar de studie literatuurwetenschap of de studie algemene economie/economie en bedrijfseconomie. Ik heb alleen nog geen idee waar ik wil gaan studeren, dus dat moet ik nog even uitvinden.
Bedankt voor alle reacties!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 20:05
Neutie
Neutie is offline
Realiseer je je wel dat de beroepsperspectieven voor literatuurwetenschappers ook niet bijster goed zijn? aangezien je facility management ook niet wilde gaan doen vanwege de slechte beroepsperspectieven.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 08:30
YumYum
YumYum is offline
Ja dat weet ik, maar dat was behoorlijk kortzichtig van me. En dit is echt iets wat me leuk lijkt en facility management iets wat me wel te doen leek.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 09:13
Pater Noster
Pater Noster is offline
Citaat:
Ja dat weet ik, maar dat was behoorlijk kortzichtig van me. En dit is echt iets wat me leuk lijkt en facility management iets wat me wel te doen leek.
Wees eerst eens eerlijk voor jezelf, want je hebt nu een aantal tegenstrijdige dingen gezegd.

De beroepsperspectieven zijn als facility manager stukken beter dan als literatuurwetenschapper. Mij maakt het niet uit, maar kies wat je écht leuk vindt, anders kan je toch nooit de motivatie opbrengen om een studie af te ronden.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 16:13
YumYum
YumYum is offline
Nou dat probeer ik nu duidelijk te maken, het lukt alleen niet heel goed geloof ik. Maar acility management leek me ook gewoon niet zo leuk en dat was een mooi excuus om het af te wimpelen. En ik heb zelf nog eens goed na gedacht en ik vind het toch belangrijker dat ik het leuk vind dan hoeveel geld ik ermee kan gaan verdienen. Snap je het nu een beetje?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten