Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2009, 13:11
Mar12
Mar12 is offline
Hallo allemaal!

Ik doe dit jaar eindexamen vwo en wil erg graag Geneeskunde gaan studeren volgend jaar. Ik ben de laatste tijd aan het kijken (ik weet het een beetje laat) naar een tweede keus studie en nu lijkt me biomedische wetenschappen een hele leuke studie, alleen dit is dus ook een lotingsstudie. Bij de VU is volgens mij geen inloting, is dit de enige universiteit in Nederland? En ik heb ook iets gehoord over een tweede loting, weet iemand daar iets over?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Groetjes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2009, 13:32
Daboman
Daboman is offline
Ik had inderdaad ook gehoord dat er geen loting meer was in Amsterdam. Flyaway naamzoek. Flyaway weet er vast meer van. Utrecht had vroeger geen loting maar daar is een loting op gezet. Leiden heeft altijd een loting gehad.

Volgens mij is het wel zo dat je je maar 3 keer voor een lootstudie in kunt schrijven, maar hier ben ik niet 100% zeker van. Met een beetje gegoochel met google zou je het wel moeten kunnen vinden.
Oud 06-06-2009, 13:44
flyaway
flyaway is offline
Bij de VU is er inderdaad geen loting. Als je uitloot voor geneeskunde kan je dus biomedische wetenschappen gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2009, 15:32
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik studeer BMW in Utrecht. Bij mijn studie zitten nu redelijk wat mensen die uitgeloot zijn voor geneeskunde en dus nu BMW doen. Volgens mij staat er op de site van de ib-groep ook wat informatie over de tweede loting.
Oud 06-06-2009, 21:57
Nienna*
Nienna* is offline
Bij de UvA ook geen loting, naar ik heb gehoord moet je een motivatiebrief schrijven of zoiets. Maar ik zit zelf op de VU

@ Daboman: Dat klopt, maar volgens mij is dat pér studie. Dus 3x voor Geneeskunde en 3x voor Biomedische Wetenschappen, en als je zou willen 3x voor Criminologie en 3x voor Psychologie. Voor zover ik weet althans! (heb ooit IBG gemaild, maar dat ging over de naplaatsing)
Met citaat reageren
Oud 07-06-2009, 09:41
duivelaartje
duivelaartje is offline
Op de VU kan je er inderdaad gewoon BMW studeren als je bent uitgeloot voor Geneeskunde. In Utrecht kun je meedoen aan de 2e loting (Nijmegen en Leiden zitten na de eerste loting al vol, omdat daar teveel mensen inschrijven voor BMW), en hopen dat je bij de 40 gelukkigen hoort die nog BMW mogen studeren.

Maar vorig jaar waren er bv. ruim 155 eerstekeuzes BMW en waren er dus maar weinig plekjes studenten die uitgeloot waren voor Geneeskunde. Je kunt dus de 2e loting in Utrecht altijd proberen en als dat niet lukt altijd nog naar Amsterdam (VU) gaan. Ik geloof namelijk dat de UvA nu ook aan de loting is begonnen?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2009, 14:37
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Op de VU kan je er inderdaad gewoon BMW studeren als je bent uitgeloot voor Geneeskunde. In Utrecht kun je meedoen aan de 2e loting (Nijmegen en Leiden zitten na de eerste loting al vol, omdat daar teveel mensen inschrijven voor BMW), en hopen dat je bij de 40 gelukkigen hoort die nog BMW mogen studeren.

Maar vorig jaar waren er bv. ruim 155 eerstekeuzes BMW en waren er dus maar weinig plekjes studenten die uitgeloot waren voor Geneeskunde. Je kunt dus de 2e loting in Utrecht altijd proberen en als dat niet lukt altijd nog naar Amsterdam (VU) gaan. Ik geloof namelijk dat de UvA nu ook aan de loting is begonnen?
In Leiden is de numerus fixus bijna altijd ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen. Meestal wordt er ook niet moeilijk gedaan als er een paar extra aanmeldingen zijn. In mijn startjaar waren er 68 inschrijvingen en 65 plaatsen. Niemand is uitgeloot. Dus tenzij iedereen BMW ineens helemaal geweldig vindt, kun je er in Leiden gewoon vanuit gaan dat je zal worden ingeloot.
Oud 07-06-2009, 15:01
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
In Leiden is de numerus fixus bijna altijd ongeveer gelijk aan het aantal aanmeldingen. Meestal wordt er ook niet moeilijk gedaan als er een paar extra aanmeldingen zijn. In mijn startjaar waren er 68 inschrijvingen en 65 plaatsen. Niemand is uitgeloot. Dus tenzij iedereen BMW ineens helemaal geweldig vindt, kun je er in Leiden gewoon vanuit gaan dat je zal worden ingeloot.
Nee hoor, dit jaar heeft Leiden 93 aanmeldingen ofzo voor 60 of 65 plaatsen. Helaasch.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2009, 08:38
Mar12
Mar12 is offline
Oke, bedankt allemaal!
Ik ga deze donderdag voor de zekerheid nog even naar de open dag in Utrecht.
En als ik dan uitgeloot ben probeer ik me op te geven voor loting BMW in Utrecht of Leiden, en anders kan ik altijd nog naar de VU!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2009, 16:44
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Nee hoor, dit jaar heeft Leiden 93 aanmeldingen ofzo voor 60 of 65 plaatsen. Helaasch.
bijna

Helaas, 1-1
Oud 13-06-2009, 17:48
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Ik studeer BMW in Utrecht. Bij mijn studie zitten nu redelijk wat mensen die uitgeloot zijn voor geneeskunde en dus nu BMW doen. Volgens mij staat er op de site van de ib-groep ook wat informatie over de tweede loting.
Zit jij dan niet toevallig ook in mijn jaar?

Loting stelt niet zoveel voor; gaat er meer om om te voorkomen dat de studie vol zit met uitgelote Geneko's.

Anyways, biomedische wetenschappen is echt een leuke opleiding en als je meer bent van de wetenschap dan van eindeloze rijtjes symptomen uit je kop leren zodat je dat kan opdreunen tov een simulatiepatiënt dan is het ook een betere keuze dan geneeskunde.
Oud 15-06-2009, 17:22
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Zit jij dan niet toevallig ook in mijn jaar?
Ik heb geen idee. Ik zit nu in het eerste jaar.
Oud 18-07-2009, 12:01
eten.
eten. is offline
Ik heb dit jaar biomedische wetenschappen gedaan aan de UvA en het is heel erg medisch gericht. Daarbij lijkt het meer op een soort van opvang voor uitgelootte geneeskunde studenten (95% van de studenten was uitgeloot). Daarom ga ik dit jaar in Leiden beginnen met biomedische wetenschappen.
Ik denk dat als je bent uitgeloot voor Gnk biomedisch aan de UvA wel een goede keuze is.
Ze gaan er geen loting opzetten en die motivatiebrief stelt niks voor, je wordt er verder niet op afgerekend ofzo.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 09:39
lemeke
lemeke is offline
Hee iedereen,

Weet iemand hier misschien wat eigenlijk het verschil is tussen BW in Utrecht en UvA? Klopt het dat Utrecht zich meer richt op de ' geneeskunde" kant van BW dan amsterdam? en wat zijn de eventuele andere verschillen.

Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten