Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Maar goed je moet gewoon je grote mond leren houden en dat gaat je nooit lukken, Dus over een jaar of 5 a 6 en meer problemen dan je wilt later kom je erachter wanneer de tactische momenten zijn om een flapuit te zijn en wanneer men verwacht dat je rustig doet. ![]() ![]() sorry
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
(en; was ik maar weer 16 ![]() Het neemt trouwens geleidelijk af, en aangezien je een meisje bent heb je nog een goede kans dat het bij jou eerder komt dan bij mij ![]() soms heb ik nog steeds zo'n: "nout, hou je kop dicht" moment, ik kan nu alleen beter inschatten wie niet tegen wat kan, mijn engels leraar moet je gewoon niet tegenin gaan, een kennis van me, niet over vrouwen beginnen... zo heeft iedereen van die 'lange tenen momenten' ![]()
||
Citaat:
Het heeft denk ik alleen zin als jij ook iets wilt veranderen. Als jouw enige probleem is dat je een flapuit bent, hoef je denk ik niet zo nodig naar een SOVA training. Als je regelmatig in de problemen komt door een grote bek, is het misschien wel weer handig.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Mja dat valt inderdaad nog wel mee, probeer gewoon af en toe je meest cynische opmerkingen in te slikken, ookal vragen mensen erom
![]() en je moeder moet natuurlijk eerst eens in de spiegel kijken wat karakter betreft, waarschijnlijk ![]()
||
![]() |
Citaat:
proberen doe ik al, maar dat wil niet echt heel goed lukken ofso... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
- proberen niet te reageren als iemand mij probeert te stangen - bij vrienden aangeven dat ze me niet op de kast moeten jagen maar na een week heb ik het dan helemaal gehad en dan gaat het veel erger, omdat ik dan al een poos ‘niets’ heb gezegd |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Ik ga zelf ook Sova trainingen geven en iedere instantie biedt weer een andere vorm aan. Het ligt er maar net aan met welke methode de trainer is opgeleid en welke draai hieraan wordt gegeven.
Ook voor jou is er zeker een Sova training te vinden die bij je past ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
Ach, je bent pas 16. Dus het zal pas veranderen als je er problemen mee krijgt of/en als je ouder en wijzer wordt. Dat is in ieder geval mijn ervaring.
Ga bewuster nadenken, denk na over wat je wilt zeggen, waarom je het wilt zeggen, of het echt iets bijdraagt, of dat je het gewoon leuk vindt mensen te kwetsen/stangen, of je er je voordeel mee doet of dat je de sfeer alleen maar verpest. Al dat soort dingen. Wees tactisch, leer je mond op de juiste tijdstippen te gebruiken. En tja, verder gewoon wat alles arPos zegt. Moet je trouwens nog naar die SOVA-training of is daar geen sprake meer van? |
![]() |
|
wat ik me nu pas bedenk is wat wel handig kan zijn van een SOVA training in jouw geval, en dan met name eentje waarin veelal verlegen mensen in zitten.
je zou daarin kunnen peilen wat mensen intimiderend vinden, ik heb het idee dat veel mensen zich geen houding kunnen geven tegenover mensen die erg ongeremd zijn in hun doen en laten, en daarom mensen die ad-rem zijn proberen te vermijden of er negatief op reageren. de mening van anderen daarover zou jou misschien meer inzicht verschaffen in wat 'maatschappelijk verwacht" wordt. yes I know, ik wordt er ook gelijk misselijk van ![]()
|
Je zou er zoals al gezegd wat bewuster over na kunnen gaan denken. Zet voor jezelf op papier op een rijtje in wat voor situaties je er dingen uit gooit die je er liever niet uit zou willen gooien. Zet erbij wat je nu zegt en kijk naar wat je kan verbeteren. Daarna zet je erachter wat je liever zou willen zeggen. Ook is het misschien een idee om nadat je er iets uitgegooid hebt even te denken aan hoe dat gegaan is en aan hoe je het volgende keer beter zou kunnen doen.
Denk niet dat je dit van de ene op de andere dag kunt veranderen want dat kan niet. Het heeft veel tijd nodig dus geef jezelf die tijd ook. Langzaam aan zul je zien dat het beter gaat.
||
![]() |
Citaat:
gaat denk lastig worden, maar kga het maar eens proberen. misschien ist al iets minder na de zomervakantie ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik heb SOVA maar ik volg het voornamelijk om te zien wat de knelpunten in mijn relaties met mensen om mij heen zijn. Het is niet dat ik verlegen ben of juist een enorme flapuit. Door middel van gesprekken kom ik erachter hoe ik mij op stel in bepaalde situaties en hoe ik dat kan verbeteren of juist voortzetten. Ik bots bijvoorbeeld heel erg met mijn ouders en vind het heel moeilijk om met hen goede gesprekken te hebben, dus dat oefen ik daar.
|
![]() |
|
heb een klein beetje herkenning.. Heb je op bepaalde momenten dat je veel praat/ je mond opentrekt? Bij de ene groep mensen meer dan bij de andere? Zelf heb ik nog wel eens last van mijn eigen `praatgedrag`. Wanneer ik mij op mijn gemak voel ( en dat ik op veel plekken) kan ik soms heel veel praten. Dingen eruit gooien, dit kan ervoor zorgen dat er grappige maar ook ongemakkelijke situaties ontstaan. Hier heb ik dan later spijt van. Soms kan er ook een soort "juffie" naar boven komen. Ik wil graag juf worden, en het zit in mij. maar ik wil niet dat vrienden of andere mensen hier onder leiden. Wat betreft het vele praten.. ophouden is geen optie, eigen ervaringen. Het is iets wat je moet leren en wat tijd kost. Het hoeft ook niet perfect te zijn! Denk na of andere er ook zo over denken of dat je over een bepaalde grens heen gaat. Geef mij je familie en vrienden duidelijk aan waarom! Dan kunnen ze je helpen.
Werk je? werken deed bij mij ook wonderen! je leert je beter aanpassen of zo! |
![]() |
|
|