Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2009, 17:38
DiepDenker
DiepDenker is offline
Hi,

Mensen die naar SOVA-training gaan, zijn meestal van die mensen die verlegen zijn en niet goed voor zichzelf op durven komen. Maar is er eigenlijk ook SOVA-training voor mensen die er alles uitflappen en altijd een woordje terug hebben en graag iets rustiger willen worden zoals ik? leren minder snel iets zeggen hoort toch bij je Sociale Vaardigheden?

weet trouwens niet of het in dit topic thuishoort, maar dacht van wel...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2009, 18:02
arPos
arPos is offline
Ja hoor dat heet hasj.
Oud 18-06-2009, 18:17
DiepDenker
DiepDenker is offline
Citaat:
Ja hoor dat heet hasj.
je zou zomaar een vriend van me kunnen zijn, die zou net zoiets zeggen...
maar ik wilde het eigenlijk zonder kans te lopen, verslaafd te worden.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2009, 11:08
Verwijderd
Je wordt milder met de jaren en dat merk je heel snel als je op een andere school zit of ergens gaat werken. Vooral een baantje nemen was voor mij de manier om minder snel dingen uit te flappen omdat je toch ergens met hierarchie te maken had, hetgeen ik voorheen niet eens kende. Echt helemaal verliezen zul je het nooit, ik zeg nog regelmatig dingen waarvan ik naderhand denk; 'ehm moest dat nou?'. Aan de andere kant siert je dat ook wel
Met citaat reageren
Oud 20-06-2009, 11:17
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Hi,

Mensen die naar SOVA-training gaan, zijn meestal van die mensen die verlegen zijn en niet goed voor zichzelf op durven komen. Maar is er eigenlijk ook SOVA-training voor mensen die er alles uitflappen en altijd een woordje terug hebben en graag iets rustiger willen worden zoals ik? leren minder snel iets zeggen hoort toch bij je Sociale Vaardigheden?

weet trouwens niet of het in dit topic thuishoort, maar dacht van wel...
heey, ja dat klopt ja
Vaak nemen mensen deel aan een SOVA training om bijv. beter voor zichzelf op te kunnen komen, maar andersom kan ook goed werken.
Vanuit mijn werk weet ik (maar dat is dan voor kinderen) dat het juist wenselijk is als er zowel kinderen die erg verlegen zijn en kinderen die een, zoals jij het zegt, flapuit zijn, bij elkaar in een groep zitten omdat ze ook nog wat van elkaar kunnen leren.
Oud 20-06-2009, 19:51
DiepDenker
DiepDenker is offline
uhm, het kan dus nuttig zijn voor die stillere kinderen dat ik SOVA-training neem. ik krijg hiermee meer begrip voor stillere kinderen, maar voor mezelf heeft het niet veel nut. Het gaat waarschijnlijk over met de jaren...

goede conclusie?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 10:37
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Nee, het heeft zowel voor jou als voor de verlegene, stille kinderen nut.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 11:32
Verwijderd
Ik begrijp niet zo goed waarom je je druk maakt over zoiets.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 15:22
arPos
arPos is offline
Citaat:
je zou zomaar een vriend van me kunnen zijn, die zou net zoiets zeggen...
maar ik wilde het eigenlijk zonder kans te lopen, verslaafd te worden.
Aan hasj wordt je nooit echt verslaafd, tenminste niet dat ik weet

Maar goed je moet gewoon je grote mond leren houden en dat gaat je nooit lukken,
Dus over een jaar of 5 a 6 en meer problemen dan je wilt later kom je erachter wanneer de tactische momenten zijn om een flapuit te zijn en wanneer men verwacht dat je rustig doet.

sorry
Oud 22-06-2009, 18:21
DiepDenker
DiepDenker is offline
Citaat:
Ik begrijp niet zo goed waarom je je druk maakt over zoiets.

omdat ik reacties krijg van docenten en leerlingen houd nu ff je bijdehante bek dicht...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2009, 18:22
DiepDenker
DiepDenker is offline
Citaat:
Aan hasj wordt je nooit echt verslaafd, tenminste niet dat ik weet

Maar goed je moet gewoon je grote mond leren houden en dat gaat je nooit lukken,
Dus over een jaar of 5 a 6 en meer problemen dan je wilt later kom je erachter wanneer de tactische momenten zijn om een flapuit te zijn en wanneer men verwacht dat je rustig doet.

sorry
5 à 6 jaar lijkt me redelijk lang, hoop dat het me eerder lukt
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 23:06
Verwijderd
Citaat:
omdat ik reacties krijg van docenten en leerlingen houd nu ff je bijdehante bek dicht...
Hahaha. Ik kan inderdaad begrijpen dat je reacties krijgt als je iedereen zo lip geeft.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2009, 19:53
DiepDenker
DiepDenker is offline
Citaat:
Hahaha. Ik kan inderdaad begrijpen dat je reacties krijgt als je iedereen zo lip geeft.

lip?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2009, 20:08
Verwijderd
Ik heb zelf op SOVA-training gezeten, als verlegen geval dan...

Er zaten weliswaar ook de drukkere kinderen bij die jij beschreef. Maar de SOVA-training heeft mij niet zoveel geholpen, aangezien de training nogal gefocust was op de mensen die niet bij een groep passen.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2009, 18:40
DiepDenker
DiepDenker is offline
Citaat:
Ik heb zelf op SOVA-training gezeten, als verlegen geval dan...

Er zaten weliswaar ook de drukkere kinderen bij die jij beschreef. Maar de SOVA-training heeft mij niet zoveel geholpen, aangezien de training nogal gefocust was op de mensen die niet bij een groep passen.
Was dat alleen bij jouw training zo of is dat in het algemeen dus zo bij SOVA-trainingen?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2009, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Was dat alleen bij jouw training zo of is dat in het algemeen dus zo bij SOVA-trainingen?
Ik weet het niet, eigenlijk.

Maar dan nog, deze SOVA-training werd geregeld vanuit school, en dat ik in Friesland woon maakt ook nog wel wat verschil denk ik.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2009, 14:47
arPos
arPos is offline
Citaat:
5 à 6 jaar lijkt me redelijk lang, hoop dat het me eerder lukt
Och je bent 16 tegen de tijd dat je 22 bent denk je; shit wat ging dat snel!
(en; was ik maar weer 16 )

Het neemt trouwens geleidelijk af, en aangezien je een meisje bent heb je nog een goede kans dat het bij jou eerder komt dan bij mij

soms heb ik nog steeds zo'n: "nout, hou je kop dicht" moment, ik kan nu alleen beter inschatten wie niet tegen wat kan, mijn engels leraar moet je gewoon niet tegenin gaan, een kennis van me, niet over vrouwen beginnen...
zo heeft iedereen van die 'lange tenen momenten'
Oud 28-06-2009, 10:08
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
uhm, het kan dus nuttig zijn voor die stillere kinderen dat ik SOVA-training neem. ik krijg hiermee meer begrip voor stillere kinderen, maar voor mezelf heeft het niet veel nut. Het gaat waarschijnlijk over met de jaren...

goede conclusie?
nee. het kan nuttig zijn voor jou als voor verlegen/stillere kinderen (jongeren) omdat je er bijv. ook kunt leren op een handige manier te reageren als er iets gezegd wordt.
Het heeft denk ik alleen zin als jij ook iets wilt veranderen. Als jouw enige probleem is dat je een flapuit bent, hoef je denk ik niet zo nodig naar een SOVA training. Als je regelmatig in de problemen komt door een grote bek, is het misschien wel weer handig.
Oud 29-06-2009, 04:55
DiepDenker
DiepDenker is offline
Citaat:
nee. het kan nuttig zijn voor jou als voor verlegen/stillere kinderen (jongeren) omdat je er bijv. ook kunt leren op een handige manier te reageren als er iets gezegd wordt.
Het heeft denk ik alleen zin als jij ook iets wilt veranderen. Als jouw enige probleem is dat je een flapuit bent, hoef je denk ik niet zo nodig naar een SOVA training. Als je regelmatig in de problemen komt door een grote bek, is het misschien wel weer handig.
wat zijn problemen? ik moet af en toe een uur nakomen er voor, maar dat ervaar ik niet als een probleem... alleen mijn moeder wil graag dat ik naar SOVA-training ga, ik zelf vind het een beetje belachelijk (voor mezelf dan)
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 17:33
arPos
arPos is offline
Mja dat valt inderdaad nog wel mee, probeer gewoon af en toe je meest cynische opmerkingen in te slikken, ookal vragen mensen erom

en je moeder moet natuurlijk eerst eens in de spiegel kijken wat karakter betreft, waarschijnlijk
Oud 02-07-2009, 18:09
DiepDenker
DiepDenker is offline
Citaat:
Mja dat valt inderdaad nog wel mee, probeer gewoon af en toe je meest cynische opmerkingen in te slikken, ookal vragen mensen erom

en je moeder moet natuurlijk eerst eens in de spiegel kijken wat karakter betreft, waarschijnlijk

proberen doe ik al, maar dat wil niet echt heel goed lukken ofso...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 18:13
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
op welke manieren heb je het al geprobeerd?
Oud 03-07-2009, 18:10
DiepDenker
DiepDenker is offline
Citaat:
op welke manieren heb je het al geprobeerd?
- gewoon proberen minder opmerkingen te maken
- proberen niet te reageren als iemand mij probeert te stangen
- bij vrienden aangeven dat ze me niet op de kast moeten jagen
maar na een week heb ik het dan helemaal gehad en dan gaat het veel erger, omdat ik dan al een poos ‘niets’ heb gezegd
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 21:07
arPos
arPos is offline
Citaat:
I know, waarom denk je dat ik zeg dat het zo lang duurt, het is je karakter wat je aan probeert te veranderen.
Oud 03-07-2009, 21:15
Verwijderd
Ik ga zelf ook Sova trainingen geven en iedere instantie biedt weer een andere vorm aan. Het ligt er maar net aan met welke methode de trainer is opgeleid en welke draai hieraan wordt gegeven.
Ook voor jou is er zeker een Sova training te vinden die bij je past . Informeer dus bij verschillende instanties hoe zij de trainingen geven en wat de inhoudt hiervan is. Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2009, 21:24
Volk
Volk is offline
Ach, je bent pas 16. Dus het zal pas veranderen als je er problemen mee krijgt of/en als je ouder en wijzer wordt. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Ga bewuster nadenken, denk na over wat je wilt zeggen, waarom je het wilt zeggen, of het echt iets bijdraagt, of dat je het gewoon leuk vindt mensen te kwetsen/stangen, of je er je voordeel mee doet of dat je de sfeer alleen maar verpest. Al dat soort dingen. Wees tactisch, leer je mond op de juiste tijdstippen te gebruiken.

En tja, verder gewoon wat alles arPos zegt.

Moet je trouwens nog naar die SOVA-training of is daar geen sprake meer van?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2009, 10:17
arPos
arPos is offline
wat ik me nu pas bedenk is wat wel handig kan zijn van een SOVA training in jouw geval, en dan met name eentje waarin veelal verlegen mensen in zitten.

je zou daarin kunnen peilen wat mensen intimiderend vinden, ik heb het idee dat veel mensen zich geen houding kunnen geven tegenover mensen die erg ongeremd zijn in hun doen en laten, en daarom mensen die ad-rem zijn proberen te vermijden of er negatief op reageren.

de mening van anderen daarover zou jou misschien meer inzicht verschaffen in wat 'maatschappelijk verwacht" wordt.

yes I know, ik wordt er ook gelijk misselijk van
Oud 06-07-2009, 18:21
DiepDenker
DiepDenker is offline
ik heb tegen mijn ma gezegd dat al mijn vrienden haar voor geschift verklaren, nu heeft ze het er niet meer over gehad, dus ik zeg ook niets!! Ik weet eigenlijk al wat er 'maatschappelijk verwacht' wordt, dus vanuit dat standpunt ga ik er denk ik niet heen...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 13:35
Streep
Streep is offline
Antiflapuit-pillen?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 15:00
Wammus
Wammus is offline
Je zou er zoals al gezegd wat bewuster over na kunnen gaan denken. Zet voor jezelf op papier op een rijtje in wat voor situaties je er dingen uit gooit die je er liever niet uit zou willen gooien. Zet erbij wat je nu zegt en kijk naar wat je kan verbeteren. Daarna zet je erachter wat je liever zou willen zeggen. Ook is het misschien een idee om nadat je er iets uitgegooid hebt even te denken aan hoe dat gegaan is en aan hoe je het volgende keer beter zou kunnen doen.

Denk niet dat je dit van de ene op de andere dag kunt veranderen want dat kan niet. Het heeft veel tijd nodig dus geef jezelf die tijd ook. Langzaam aan zul je zien dat het beter gaat.
Oud 09-07-2009, 17:47
DiepDenker
DiepDenker is offline
Citaat:
Je zou er zoals al gezegd wat bewuster over na kunnen gaan denken. Zet voor jezelf op papier op een rijtje in wat voor situaties je er dingen uit gooit die je er liever niet uit zou willen gooien. Zet erbij wat je nu zegt en kijk naar wat je kan verbeteren. Daarna zet je erachter wat je liever zou willen zeggen. Ook is het misschien een idee om nadat je er iets uitgegooid hebt even te denken aan hoe dat gegaan is en aan hoe je het volgende keer beter zou kunnen doen.

Denk niet dat je dit van de ene op de andere dag kunt veranderen want dat kan niet. Het heeft veel tijd nodig dus geef jezelf die tijd ook. Langzaam aan zul je zien dat het beter gaat.
okee, dan hoef ik dus geen lijstje te maken, want ik gooi er altijd wat uit. maar ik moet dus een lijstje maken wanneer ik wel iets ga zeggen.
gaat denk lastig worden, maar kga het maar eens proberen. misschien ist al iets minder na de zomervakantie
Met citaat reageren
Oud 31-07-2009, 09:35
Adrenaline
Adrenaline is offline
Ik heb SOVA maar ik volg het voornamelijk om te zien wat de knelpunten in mijn relaties met mensen om mij heen zijn. Het is niet dat ik verlegen ben of juist een enorme flapuit. Door middel van gesprekken kom ik erachter hoe ik mij op stel in bepaalde situaties en hoe ik dat kan verbeteren of juist voortzetten. Ik bots bijvoorbeeld heel erg met mijn ouders en vind het heel moeilijk om met hen goede gesprekken te hebben, dus dat oefen ik daar.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2009, 20:33
MisSunshine
MisSunshine is offline
heb een klein beetje herkenning.. Heb je op bepaalde momenten dat je veel praat/ je mond opentrekt? Bij de ene groep mensen meer dan bij de andere? Zelf heb ik nog wel eens last van mijn eigen `praatgedrag`. Wanneer ik mij op mijn gemak voel ( en dat ik op veel plekken) kan ik soms heel veel praten. Dingen eruit gooien, dit kan ervoor zorgen dat er grappige maar ook ongemakkelijke situaties ontstaan. Hier heb ik dan later spijt van. Soms kan er ook een soort "juffie" naar boven komen. Ik wil graag juf worden, en het zit in mij. maar ik wil niet dat vrienden of andere mensen hier onder leiden. Wat betreft het vele praten.. ophouden is geen optie, eigen ervaringen. Het is iets wat je moet leren en wat tijd kost. Het hoeft ook niet perfect te zijn! Denk na of andere er ook zo over denken of dat je over een bepaalde grens heen gaat. Geef mij je familie en vrienden duidelijk aan waarom! Dan kunnen ze je helpen.
Werk je? werken deed bij mij ook wonderen! je leert je beter aanpassen of zo!
Met citaat reageren
Oud 18-08-2009, 13:42
DiepDenker
DiepDenker is offline
yep, praat idd bij de ene groep meer dan bij de andere. Maar ik heb nu gwoon gezegd dat als ik weer eens echt teveel praat ze gewoon moeten zeggen kop dicht en dat werkt op zich wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten