Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2009, 15:56
AmazingPhil
AmazingPhil is offline
Opdracht 17
De massaverhouding waarin koper en zuurstof met elkaar reageren, kun je bepalen door koper volledig met zuurstof uit de lucht te laten reageren. Je moet dan de massa van de vaste stof voor en na de reactie bepalen.
a) Geef de vergelijking voor de reactie tussen koper en zuurstof.
Mijn antwoord was;
Cu + O2 = CuO2
In het antwoordenboek staat;
2Cu + O4 =2 CuO2
sinds wanneer is het O4?
Of begrijp ik de vraag niet helemaal?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2009, 16:32
HarrydeYaeger
HarrydeYaeger is offline
Citaat:
Opdracht 17
De massaverhouding waarin koper en zuurstof met elkaar reageren, kun je bepalen door koper volledig met zuurstof uit de lucht te laten reageren. Je moet dan de massa van de vaste stof voor en na de reactie bepalen.
a) Geef de vergelijking voor de reactie tussen koper en zuurstof.
Mijn antwoord was;
Cu + O2 = CuO2
In het antwoordenboek staat;
2Cu + O4 =2 CuO2
sinds wanneer is het O4?
Of begrijp ik de vraag niet helemaal?
Volgens mij heeft diegene die jou antwoordenboek geschreven heeft flink liggen slapen, bij mijn weet is jou reactievergelijking gewoon correct.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 16:47
AmazingPhil
AmazingPhil is offline
Ah, mooi, bedankt.
Ik dacht al dat ik iets gemist had.
Slecht hoor

Edit; Wil ook even vragen hoe het kan dat ik geen topic kan posten in het softwareforum.
Ik klik op de versturen-knop maar er gebeurt weinig.

Laatst gewijzigd op 30-06-2009 om 17:00.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 17:54
AmazingPhil
AmazingPhil is offline
Maar ze hebben het hier toch over koper en geen koperionen?
Of is dit het zelfde? Heb de basis er niet zo heel stevig in zitten
Oud 30-06-2009, 18:41
mathfreak
mathfreak is offline
Ik heb mijn vorige reply verwijderd omdat ik een fout in je antwoordenboek zag staan die ik in eerste instantie over het hoofd heb gezien. Koperoxide kan alleen de formule Cu2O krijgen als je uitgaat van koper(I)oxide, en het kan alleen maar de formule CuO krijgen als je uitgaat van koper(II)oxide, dus de formule CuO2 die in je antwoordenboek staat is fout. Zuurstof heeft de valentie 2- omdat een zuurstofatoom 2 elektronen kan opnemen. Als je aanneemt dat een koperatoom 1 elektron kan afstaan, dus als je aanneemt dat koper de valentie 1+ heeft, heb je voor de (verhoudings)formule van koperoxide 2 koperatomen en 1 zuurstofatoom nodig om de som van de valenties 0 te maken, dus koper(I)oxide heeft dan de verhoudingsformule Cu2O. Als je aanneemt dat een koperatoom 2 elektronen kan afstaan, dus als je aanneemt dat koper de valentie 2+ heeft (wat meestal zo is) heb je voor de (verhoudings)formule van koperoxide 1 koper- en 1 zuurstofatoom nodig om de som van de valenties 0 te maken, dus koper(II)oxide heeft dan de verhoudingsformule CuO.
Omdat een oxide een zout is geeft de verhoudingsformule tevens de verhouding weer tussen het aantal positieve en negatieve ionen waaruit dat zout is opgebouwd. Bij koper(I)oxide heb je te maken met de ionen Cu+ en O2-, waarbij de som van de ionladingen in het zout 0 is, dus je hebt 2 Cu+-ionen en 1 O2--ion nodig,
wat voor koper(I)oxide dus de verhoudingsformule Cu2O oplevert. Bij koper(II)oxide heb je te maken met de ionen Cu2]+ en O2-, waarbij de som van de ionladingen in het zout ook 0 is, dus je hebt 1 Cu2]+-ion en 1 O2--ion nodig, wat voor koper(II)oxide dus de verhoudingsformule CuO oplevert.

Laatst gewijzigd op 30-06-2009 om 18:51.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 22:22
arPos
arPos is offline
O2 -> zuurstof
O3 -> ozon
O4 -> nieuw element

Reageren

Regels voor berichten