Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb mijn vorige reply verwijderd omdat ik een fout in je antwoordenboek zag staan die ik in eerste instantie over het hoofd heb gezien. Koperoxide kan alleen de formule Cu2O krijgen als je uitgaat van koper(I)oxide, en het kan alleen maar de formule CuO krijgen als je uitgaat van koper(II)oxide, dus de formule CuO2 die in je antwoordenboek staat is fout. Zuurstof heeft de valentie 2- omdat een zuurstofatoom 2 elektronen kan opnemen. Als je aanneemt dat een koperatoom 1 elektron kan afstaan, dus als je aanneemt dat koper de valentie 1+ heeft, heb je voor de (verhoudings)formule van koperoxide 2 koperatomen en 1 zuurstofatoom nodig om de som van de valenties 0 te maken, dus koper(I)oxide heeft dan de verhoudingsformule Cu2O. Als je aanneemt dat een koperatoom 2 elektronen kan afstaan, dus als je aanneemt dat koper de valentie 2+ heeft (wat meestal zo is) heb je voor de (verhoudings)formule van koperoxide 1 koper- en 1 zuurstofatoom nodig om de som van de valenties 0 te maken, dus koper(II)oxide heeft dan de verhoudingsformule CuO.
Omdat een oxide een zout is geeft de verhoudingsformule tevens de verhouding weer tussen het aantal positieve en negatieve ionen waaruit dat zout is opgebouwd. Bij koper(I)oxide heb je te maken met de ionen Cu+ en O2-, waarbij de som van de ionladingen in het zout 0 is, dus je hebt 2 Cu+-ionen en 1 O2--ion nodig, wat voor koper(I)oxide dus de verhoudingsformule Cu2O oplevert. Bij koper(II)oxide heb je te maken met de ionen Cu2]+ en O2-, waarbij de som van de ionladingen in het zout ook 0 is, dus je hebt 1 Cu2]+-ion en 1 O2--ion nodig, wat voor koper(II)oxide dus de verhoudingsformule CuO oplevert.
Laatst gewijzigd op 30-06-2009 om 18:51. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[SK] Massaverhouding DePeer | 2 | 29-05-2012 21:05 | |
[SK] Massaverhouding Armenian | 4 | 16-03-2012 21:08 | |