Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2009, 20:38
Scholiertjuhh
Zouden jullie me kunnen helpen met een van de volgende vragen?

1) http://i25.tinypic.com/30kvuq8.jpg

2) http://i31.tinypic.com/2wm3m80.jpg

3) http://i25.tinypic.com/5n7r55.jpg

4) http://i26.tinypic.com/xfuss5.jpg
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2009, 15:15
cartman666
cartman666 is offline
1) 4 en 5 hebben genotype Aa (één van de vader, één van de moeder)
9 kan alleen aa hebben als de ouders (7 en 8) Aa zijn (aa voor de ouders is uitgesloten). Daarop is per ouder 50% kans.
Dus 25% kans dat beide ouders Aa zijn, en dan is er 25% kans dat het kind aa is.
Kortom; 6.25% kans.

2) Antwoord C. In alle zwarte nakomelingen van 1,2,3 en 4 zit het bruine allel van de bruine ouder. (de bruine ouder heeft immers alleen bruin)

3) Hypothese: zwart is dominant.
Uit de eerste kruising weet je dat de moeder(zwart) Aa, en de vader (geel) aa als gentype gehad hebben. De kinderen zijn Aa (zwart) of aa (geel).
Nu laten we de moeder (Aa) paren met een geel kind (aa). Dat is dezelfde proef, met weer hetzelfde resultaat.
Je krijgt dus geen nieuw resultaat.

4) Eerst achterhalen of de ziekte dominant of recessief is, maar kom op twee antwoorden uit.
De zieke vrouw 1 kan een gezonde zoon krijgen (welke altijd het x-chromosoom van z'n moeder heeft), dus zieke vrouw 1 heeft één gezond chromosoom x. Het is dus een dominante ziekte.

vrouw 6 heeft een gezonde en zieke X
man 5 heeft een zieke X
dochter = 50% kans
zoon = 100% kans
samen = 75% kans
antwoord B (met dank aan barkrukkie)

Genetica is voor mij wel minstens 5 jaar geleden, dus dit moest van ver komen. Vond het altijd wel erg leuk om zulke puzzeltjes op te lossen.

Laatst gewijzigd op 21-07-2009 om 10:47.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2009, 01:21
Lautitia
Lautitia is offline
1)
Er is 100% kans dat 4 het genotype Aa heeft aangezien 1 het genotype AA en 2 het genotype aa heeft; ditzelfde geldt voor 5.
Er is 50% kans dat 7 het genotype Aa heeft aangezien 4 het genotype Aa en 3 het genotype AA heeft; ditzelfde geldt voor 8 met ouder 5 met genotype Aa en 6 met genotype AA. Er is dus 25% kans dat zowel 7 als 8 het genotype Aa hebben.
Indien zowel 7 als 8 het genotype Aa hebben is de kans dat 9 het genotype aa heeft 25%. Er is dus 12,5% 6,25% kans dat 9 het genotype aa heeft.

2)
Antwoord D C. Alle nakomelingen van 1 en 2 en van 3 en 4 hebben ongeacht hun kleur een recesssief bruine allel van 2 en 3 gekregen.

3)
Antwoord A en B. Eén van beide fruitvliegen P en Q is homozygoot recessief aa. De ander is heterozygoot Aa aangezien beide kleuren (en dus niet alleen de dominante) voorkomen in het nageslacht. Verondersteld wordt dat het allel voor geel dominant is. De gele nakomelingen hebben dus allen het genotype Aa en de zwarte nakomelingen hebben dus allen het genotype aa. Zwarte fruitvlieg Q met genotype aa wordt vervolgens gekruist met gele nakomeling Aa. Dit levert hetzelfde resultaat op als de eerste kruising, namelijk 50% geel en 50% zwart.

4)
Antwoord C D. Het gaat om een dominant X-chromosomaal allel X aangezien zowel de man als de vrouw deze eigenschap kan hebben. Het genotype van 5 moet dan XY zijn aangezien hij deze eigenschap heeft. Het genotype van 6 moet Xx zijn aangezien zij deze eigenschap heeft, maar haar moeder niet.
De kans dat Q de eigenschap heeft is dus 75%: ofwel genotype XY, ofwel Xx, ofwel XX.

Laatst gewijzigd op 26-07-2009 om 12:28.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2009, 10:14
Gris
Misschien ben ik simpel maar bij

opgave 1
zie ik in de tekening duidelijk 3x vierkanten blokjes bij genotype AA en eenmaal een rondje om genotype aa aan te geven.
Omdat nummer 9 een rondje is zoals bij nummer 2 ,
denk ik dat de kans dat nummer 9 genotype aa is, 100% is.

'k Zal de anderen ook ff bekijken.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2009, 10:23
Gris
opgave 2;
Antwoord D, het bruine allel kan van alle vier zijn, want het zwart is dominant en kan dus ook in de ouders 1 en 4 aanwezig zijn geweest en zijn door gegeven aan 5.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2009, 10:27
Gris
ad 2; en dat 1 en 4 inderdaad ook het bruine allel hebben kun je opmaken uit hun eerstvolgende nakomelingen; daar zitten bruine kinders onder. :-)
Met citaat reageren
Oud 20-07-2009, 13:41
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Misschien ben ik simpel maar bij

opgave 1
zie ik in de tekening duidelijk 3x vierkanten blokjes bij genotype AA en eenmaal een rondje om genotype aa aan te geven.
Omdat nummer 9 een rondje is zoals bij nummer 2 ,
denk ik dat de kans dat nummer 9 genotype aa is, 100% is.

'k Zal de anderen ook ff bekijken.
Vierkantjes worden gebruikt om 't mannelijke geslacht aan te geven, rondjes voor het vrouwelijke geslacht
Oud 20-07-2009, 13:44
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
1)
Er is 100% kans dat 4 het genotype Aa heeft aangezien 1 het genotype AA en 2 het genotype aa heeft; ditzelfde geldt voor 5.
Er is 50% kans dat 7 het genotype Aa heeft aangezien 4 het genotype Aa en 3 het genotype AA heeft; ditzelfde geldt voor 8 met ouder 5 met genotype Aa en 6 met genotype AA. Er is dus 25% kans dat zowel 7 als 8 het genotype Aa hebben.
Indien zowel 7 als 8 het genotype Aa hebben is de kans dat 9 het genotype aa heeft 25%. Er is dus 12,5% kans dat 9 het genotype aa heeft..
25% kans dat 7 en 8 Aa hebben ben ik met je eens.
De kans dat 9 aa als genotype heeft, is ook 25%.

Maar 100 *.25 *.25 = 6.25% ?
Oud 20-07-2009, 13:49
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
1)

2)
Antwoord D. Alle nakomelingen van 1 en 2 en van 3 en 4 hebben ongeacht hun kleur een recesssief bruine allel van 2 en 3 gekregen. Er zijn naast zwarte ook bruine nakomelingen van 1 en 2 en van 3 en 4, wat betekent dat 1 en 4 heterozygoot zijn.

1 en 4 zijn idd heterozygoot.
Echter, de ouders van 5 zijn allebei zwart. Het zwarte allel moet van 1 en 4 afgekomen zijn (want 2 en 3 hebben dit niet). Dus het is uitgesloten dat het bruine allel van hen afkomstig is.

Zoals Cartman zei, is antwoord C correct
Oud 20-07-2009, 13:55
barkrukkie
barkrukkie is offline
Vraag 3:
als we aannemen dat geel dominant is, dan heeft 'moeder Q' aa, en vader P Aa of AA.
Doordat de helft van de nakomelingen zwart is, en de andere helft geel, kunnen we vaststellen dat AA geen optie is.
De nakomelingen hebben dus Aa (geel) of aa (zwart).
Als moeder Q (aa) paart met een gele nakomeling (Aa), krijg je weer dezelfde verdeling, 50% en 50%

Indien zwart dominant was geweest, krijg je hetzelfde verhaal, zie cartman, 50% en 50%

Dus basis hiervan kun je niet zeggen welke kleur dominant is, antwoord A dus.
Oud 20-07-2009, 14:00
barkrukkie
barkrukkie is offline
Vraag 4:

Het kan geen recessieve aandoening zijn, anders zou de middelste zoon van vrouw 1 en man 2 ook aangedaan moeten zijn (aangezien hij zijn 'x' van de aangedane moeder krijgt).

Vader 5 heeft Xy en moeder 6 heeft Xx (omdat vrouw 3 niet aangedaan is heeft zij een 'normale' x gegeven).
Als kindje Q een vrouw is, is ze zeker aangedaan ('X' van vader)
Als kindje Q een man is, heeft hij 50% kans aangedaan te zijn (X of x van moeder)

Dus in totaal 75% kans dat het kind aangedaan zal zijn, antwoord B
Oud 21-07-2009, 10:44
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Vraag 4:

Het kan geen recessieve aandoening zijn, anders zou de middelste zoon van vrouw 1 en man 2 ook aangedaan moeten zijn (aangezien hij zijn 'x' van de aangedane moeder krijgt).
Ahja, een gezonde vrouw krijgt een zieke dochter bij een zieke man omdat de dochter dan het x-chromosoom van de man krijgt.
Zal mijn post even aanpassen. (en direct mijn fout in vraag één herstellen. Aa x AA geeft 50% kans op Aa natuurlijk, niet 25%)
Score 2 uit 4: cartman is gezakt.

Laatst gewijzigd op 21-07-2009 om 10:49.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 12:30
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
25% kans dat 7 en 8 Aa hebben ben ik met je eens.
De kans dat 9 aa als genotype heeft, is ook 25%.

Maar 100 *.25 *.25 = 6.25% ?
Ja, dat klopt, je hebt gelijk .

Dus. Bij vraag 1 klopte mijn redenatie, maar de berekening en dus het antwoord niet . Bij vraag 2 had ik het mis. Bij vraag 3 was mijn redenatie eveneens juist, maar alleen antwoord en niet antwoord B kan strikt genomen als juist antwoord worden beschouwd. Bij vraag 4 was mijn redenatie én de berekening juist, maar dan nog kies ik het verkeerde antwoord . Iets met klok en klepel, zou je zeggen . Maar 's nachts slapen i.p.v. forummen is misschien ook een idee .
Oud 26-07-2009, 23:41
barkrukkie
barkrukkie is offline
Offtopic:
Citaat:
Ja, dat klopt, je hebt gelijk .

Dus. Bij vraag 1 klopte mijn redenatie, maar de berekening en dus het antwoord niet . Bij vraag 2 had ik het mis. Bij vraag 3 was mijn redenatie eveneens juist, maar alleen antwoord en niet antwoord B kan strikt genomen als juist antwoord worden beschouwd. Bij vraag 4 was mijn redenatie én de berekening juist, maar dan nog kies ik het verkeerde antwoord . Iets met klok en klepel, zou je zeggen . Maar 's nachts slapen i.p.v. forummen is misschien ook een idee .
kunt beter proberen te slapen en dan te forummen ja.. maar ik ken 't probleem
Reageren

Regels voor berichten