Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2009, 14:08
Verwijderd
Ik vroeg me af of er iets bestaat als schone Marihuana. Waarvan je bijna weet dat het niet de verkeerde kant kan opslaan.
Ik kende via via iemand die kreeg het op dokter's recept omdat hij MS had. Hij kreeg het in thee. Ik kan me toch niet voorstellen dat hij daarvan een grote kans heeft om depressief te worden.
Ik zou het willen gebruiken voor me onrust ipv citalopram. Ik zou het geleidelijk gebruiken en puur als zelfmedicatie. Niet zomaar wat kopen in de shop, maar echt iets hebben wat bij me past. Iemand tips hierin?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2009, 14:28
Verwijderd
Wiet helpt zeker niet tegen depressie.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2009, 14:33
Verwijderd
Niet voor depressie, maar misschien wel voor ADHD
Met citaat reageren
Oud 16-08-2009, 15:00
Verwijderd
Dan kan je beter concerta slikken.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2009, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Dan kan je beter concerta slikken.
Concerta is ritalin met een laagje er omheen zodat de werking verspreid is over de dag. Zo vertelde de doc het. Van Ritalin, Methylfenidaat en Dexamfetamine kreeg ik last van extreme depressie met psychotische toestanden. Ik ga geen psychostimulatie meer proberen. Citalopram is op de bijwerkingen na een relax middel, maar de bijwerkingen maken het dat ik er vanaf wil. Het liefst gebruik ik niets en zou ik willen sporten als medicijn, maar ik heb geen idee of ik het daarmee red en zat te denken aan marihuana voor de rust.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2009, 17:12
Verwijderd
Dat weet ik.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2009, 17:29
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Iemand tips hierin?
eh ja, ga naar je huisarts en vraag om medicinale cannabis
Oud 17-08-2009, 00:16
Verwijderd
Citaat:
Wiet helpt zeker niet tegen depressie.
In tegendeel!

Citaat:
eh ja, ga naar je huisarts en vraag om medicinale cannabis
En dat, absoluut doen. Volle dosis nemen en ik koop tegen een leuk prijsje van je over.

Citaat:
Niet zomaar wat kopen in de shop, maar echt iets hebben wat bij me past. Iemand tips hierin?
Northern lights bij de hill street blues in a'dam, Amnesia bij shebab, voorgedraaide polm bij die ene shop in zandvoort. In haarlem is t theehuisje de place to be voor hasj. Wiet maakt eigenlijk niet zoveel uit, zolang je het maar niet haalt bij Willie Wortel. Met uitzondering van die ene shop in zandvoort is een voorgedraaide halen heel erg niet awesome.

Laatst gewijzigd op 17-08-2009 om 00:26.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 11:17
Verwijderd
Medicinale wiet geeft nog steeds kans op psychoses bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Want medicinale wiet is dan wel zuiver, maar het blijft een psychomodulerende drug. Het wordt bij bijvoorbeeld MS voorgeschreven als pijnstiller en tegen spierverkramping, niet om geestelijk te relaxen.

En aan antidepressiva hoef je vaak niet je hele leven vast te zitten. De antidepressiva helpen je er genoeg bovenop zodat je weer gemotiveerd bent om zelf dingen aan te pakken, maar verder zul je zelf je leven op de rails moeten zien te krijgen (zoals jij nu ook al goed aan het doen bent, las ik op psych), al dan niet met wat hulp. Als je eenmaal zover bent, kan de antidepressiva vaak weer afgebouwd worden, of kan de dosering verlaagd worden zodat je minder last van bijwerkingen hebt.
Ga in elk geval niet op eigen houtje stoppen; als je het echt niet meer wil gebruiken, overleg dan met een arts (liefst de psychiater die het heeft voorgeschreven) over een afbouwschema.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 12:11
De Veroorzaker
Dus je noemt als nadeel van cannabis dat het psychomodulerend is en dat is dan weer het voordeel van antidepressiva
Oud 17-08-2009, 12:52
Verwijderd
Zoiets inderdaad, maar dan wat minder kort door de bocht.
Het psychomodulerende effect van cannabis heeft als bijwerking dat het de kans op psychoses vergroot, dus als je psychosegevoelig bent kun je het beter niet gebruiken.
Het psychomodulerende effect van antidepressiva verkleint depressieve gevoelens, dus als je depressief bent heb je ze soms nodig.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 13:22
De Veroorzaker
Dat is pas kort door de bocht! Aan de ene kant spreek je over de kans dat het een pychose triggert en aan de andere kant over de zekerheid dat het de depressieve gevoelens verkleint, wat absoluut niet bij alle patienten het geval is. Mede doordat de meeste antidepressiva gewoon een overboost aan serotonine geven, chemically induced happiness dus, terwijl het echte probleem bij mensen met een depressie vaak ligt bij het eiwit p11 dat een rol speelt in de modulatie van serotonine. Waardoor het vermoeden ontstaat dat patienten die na een tijdelijke behandeling met antidepressiva ermee op kunnen houden en toch gelukkig kunnen zijn hetzelfde placebo effect ondervinden als patienten die al na 2 dagen medicatie slikken zich veel gelukkiger voelen terwijl er gemiddeld 6 weken overheen gaan voordat er in het brein een meetbare toename in serotoninehoeveelheid is.
Oud 17-08-2009, 14:21
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Dat wordt dus walvis-opperhuid en stierenballen eten deze winter
Oud 02-09-2009, 18:46
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
meetbare toename in serotoninehoeveelheid is.
Natuurlijk speelt het placeboeffect een rol bij antidepressiva, maar dat neemt niet weg dat niet aantoonbare/meetbare hoeveelheden werkelijk een effect kunnen hebben, al is 2 dagen wel erg weinig.

Mensen die aanleg hebben om depressief te worden grijpen vooral naar medicatie tijdens de wat moeilijkere periodes maar sommigen hebben geen medicatie nodig zolang alles goed gaat.

Ik denk dat zowel marihuana als antidepressiva kan helpen tegen depressieve klachten maar terwijl marihuana de kans op psychose zou vergroten bij mensen met aanleg voor schizofrenie zijn er ook antidepressivas op de markt die een bijvoorbeeld manie kunnen triggeren. Beide opties brengen risico's met zich mee.
Oud 02-09-2009, 19:11
Verwijderd
Hmmm. Dus mijn antidepressiva hebben een placebo-effect? Of is dat weer heel kort door de bocht? Ik weet trouwens niet wat bij mij de omschakeling heeft veroorzaakt, de medicijnen of de opname...
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 20:54
Droyd
Droyd is offline
Ik ga niet beweren dat antidepressiva geen effect hebben, maar in studies is het inderdaad zo dat best veel mensen in de placebogroep vaak verbetering of neveneffecten toeschrijven aan het medicijn terwijl ze eigenlijk een placebo ophebben.

Dat betekent dus ook dat een aantal mensen die het antidepressiva werkelijk nemen onmiddellijk een verbetering gaan waarnemen terwijl het nog niet werkzaam is.
Oud 03-09-2009, 16:23
Verwijderd
Dat heb ik niet gehad, ik heb ze weken moeten nemen voor er daadwerkelijk iets is veranderd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten