Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2009, 20:23
ziggyzaggy
ziggyzaggy is offline
Hoi,

Ik zou het waarderen als jullie het hele verhaal doorlezen en van nuttig commentaar voorzien.

Het zit zo: Ik woon in huis met iemand die ik niet meer mag. Een paar jaar geleden had ik een huisgenoot nodig, omdat mijn relatie uitging en ik de huur niet alleen kon betalen. Ik kende mijn nieuwe huisgenote via via, en ze leek me erg aardig. Ik woonde dus al in dat huis en het merendeel van de spullen zijn van mij. Het probleem is dus dat ik me totaal niet op mijn gemak voel in huis als ze er is en haar het liefst zoveel mogelijk uit de weg ga. Dit ligt waarschijnlijk aan verschillende dingen. Ten eerste ben ik in het begin vrij laks geweest in het opstellen van regels. Het ging eerst ook goed, maar steeds vaker pakt ze dingen die van mij zijn uit de koelkast en drinkt ze mijn drank op met vrienden. Ik had daar meteen iets van moeten zeggen toen dat gebeurde, maar ik dacht dat ze zich misschien had vergist en dat het vast niet weer zou gebeuren. Langzaam zijn er op die manier allerlei kleine ergernissen ingeslopen. We hebben nogal andere meningen over schoonmaken, waardoor eigenlijk alles in huis vies is, ze eet en drinkt dus mijn dingen op, ze maakt gebruik van mijn theedoeken en dat soort dingen, omdat ze die zelf niet heeft. We delen samen een woonkamer en keuken, maar ik ben dus nooit meer in de woonkamer, omdat zij daar altijd zit en ik ga 's ochtends weg zonder te ontbijten omdat ik geen zin heb om haar tegen te komen. Ik durf ook bijna geen mensen meer uit te nodigen, omdat zij dus altijd in de woonkamer zit. Ik betaal een veel groter deel van de huur, omdat mijn kamer groter is, maar zij gebruikt eigenlijk bijna het hele huis en ik niet.

Daar komt nog bij dat ze vrijwel altijd enorm gehumeurd is en met deuren loopt te slaan en te stampen, zodat ik me vaak gestresst voel als ze door het huis loopt. Ik weet dat ik het zelf zover heb laten komen, en dat ik er dus iets aan moet doen, maar ik heb geen idee wat ik dan moet doen. Ik vind het heel naar om dan maar met geschreven regels te komen van wie wanneer wat mag gebruiken enz, en we gaan volgens mij allebei het liefst de confrontatie uit de weg, maar het kan zo niet langer.

Bovendien heb ik het idee dat ik veel liever weer in mijn eentje woon of met een goede vriend ofzo, maar ik kan haar er dus niet uitzetten, wegens huurbescherming. Ik heb echt het idee dat ik nu iets moet gaan doen omdat ik anders gek wordt. Ik ben zelfs al op zoek naar een ander huis, terwijl dit huis op mijn naam staat en alle spullen eigenlijk van mij zijn. Ik moet nog twee jaar studeren en zij nog langer waarschijnlijk, maar ik houd het echt niet meer zo uit op deze manier. Ze was een paar weken op vakantie en toen pas realiseerde ik me hoe fijn ik me voelde dat zij er niet was.

Heeft iemand adviezen over hoe ik dit aan moet pakken? Kun je een "het uitmaken" met een huisgenoot of moet ik gewoon niet zeuren en strenger worden of weggaan? Ik weet het niet meer...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2009, 20:41
Briseïs
Briseïs is offline
Eh, heb je uberhaupt wel eens met haar gepraat? Dat ze jouw eten en drinken opmaakt is natuurlijk niet netjes, maar schoonmaken en elkaars spullen gebruiken zijn gewoon dingen waar mensen anders mee om gaan. Hoe weet zij dat je het niet fijn vind dat ze je theedoeken gebruikt als je dat haar nooit verteld hebt?
Dus tja, ga gewoon het gesprek met haar aan. En dan niet ontzettend confronterend en beschuldigend (dus niet boos op haar deur gaan bonken en schreeuwen dat ze van je spullen af moet blijven, maar het klinkt alsof je daar sowieso niet echt het type voor bent ). Zeg tegen haar dat je even met haar wilt praten over hoe het in huis gaat, als ze op dat moment geen tijd hebt kun je een afspraak maken voor later. Zet voor jezelf even vantevoren op een rijtje wat je aan wilt kaarten, maar kom niet daadwerkelijk met een geschreven lijst aan want dat staat natuurlijk een beetje raar. Vertel haar dat je het vervelend vind dat ze steeds jouw eten en drinken pakt, en dat je jouw spullen alleen zelf wilt gebruiken. Wees wel gewoon normaal, zeg bijvoorbeeld dat ze best een keer een ei mag lenen ofzo, maar dat ze het dan wel gewoon eerst even vraagt en meteen de volgende dag nieuw koopt. Als je het niet hebt: maak een schoonmaakrooster! Dan is het duidelijk wat jullie allebei doen en is het ook makkelijker om haar erop aan te spreken als ze iets niet doet.

Vervelend dat je je zo voelt in je eigen huis, en ik snap ook dat het moeilijk kan zijn om zo duidelijk te zijn, maar als je het leefbaar wilt houden zul je het toch echt moeten deon?
Oud 18-08-2009, 08:35
kv-user
kv-user is offline
Lastige kwestie, maar zoals de gene bovenmij al zei, praat ook eens met haar. Dit helpt meestal wel. Mochten jullie er niet uit komen, dan kun je altijd nog met geschreven regels komen. Wil dit echt niet, en wil je dit écht niet langer, kun je altijd dwangmatige verplichtingen opeisen. Zo kun je uiteindelijk via de wet toch 'scheiden'.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten