Advertentie | |
|
![]() |
|
Vreemd. De provincie zou de foute beslissingen van Veolia lekker moeten laten waar die thuishoort, bij Veolia. Het jaar erna gooi je hen er gewoon uit, en geef je het contract aan een ander bedrijf dat wel zijn huiswerk doet.
Dit is ingrijpen in de markt die het hele principe ondergraaft. Nu blijf je houden dat men onrealistische offertes maakt om de concessie te winnen. Maakt het uit dat het veel duurder wordt, de overheid betaald. En de hele aanbesteding was natuurlijk bedoeld om die ambtenarenmentaliteit van 'de belastingbetaler betaald toch alles dat we verkloten' te verhelpen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mwa, die hele privatisering, heeft het OV in Nederland niet beter gemaakt dan ervoor. Ok, ja sommige dingen die eerst slecht waren zijn nu wel beter, maar andere dingen die eerst wel goed waren, zijn daarentegen gewoon verslechterd. Per saldo is het dus niet beter geworden.
Maar ja, de heilige marktwerking heh... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het busvervoer is er in veel streken op vooruitgegaan (vaak zijn er hogere frequenties sinds de aanbestedingen) en op achteruitgegaan (ze rijden nog maar tot 20:00 ipv 24:00) tegelijkertijd. Kijk naar Connexxion, een bedrijf met een miljard omzet in 2007 van ongeveer 1 miljard euro en een nettowinst van enkele miljoenen. Zo rendabel is het busvervoer dus.
Ik hoop dat Qbuzz het een beetje beter aanpakt. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
Altijd nuchter
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Desalniettemin denk ik, dat als connexxion de dienstverlening van voor de privatisering had aangehouden, dat er alleen maar verliezen waren geweest. En dat is dus precies wat ik bedoel. Alleen maar lijnen geschrapt, avonddiensten ingekort, en prijzen verhoogd. Plus dat wat Kitten zegt, natuurlijk. Een vooruitgang kan ik dat niet noemen eigenlijk.... |
![]() |
||
Citaat:
Met name omdat de overheid niet meer constant met belastinggeld de gaten dicht.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Goedkoper voor de klant? Nee. http://www.trouw.nl/nieuws/nederland...t_omhoog_.html Citaat:
|
![]() |
|
Ik noemde meer factoren. Daar moet je ook op in gaan als je iets wilt inbrengen tegen marktwerking.
De gestegen kosten bijvoorbeeld, van personeel, en van bouwmateriaal. Ook dicht de overheid niet langer de gaten, dus goedkopere abonnementen terwijl de overheid bijspringt is gewoon een sigaar uit eigen doos. Niet van invloed op de afweging. Als het OV als overheidsinstituut was blijven bestaan zou het vandaag de dag veel duurder zijn geweest, en dus heeft de marktwerking het beter en goedkoper gemaakt. Men ziet van de voorstanders van overbodig overheidsingrijpen vaker diezelfde incomplete argumentatie. Ze noemen bijvoorbeeld de privatisering van de zorg, maar ze verzwijgen daarbij voor het gemak wel dat de zorgkosten voor de privatisering per jaar met ruim tien procent stegen, en steeds harder gingen stijgen, en na de privatisering met 3-4% per jaar. Reken dat terug vanaf 2001, en men komt erop uit dat zonder privatisering de zorg tweemaal zo duur zou zijn geweest als het nu is. Wederom blijken de voorstanders van overbodige regulatie dus ongelijk te hebben. Dat is ook waarom de provincie Limburg moet vasthouden aan het model van marktwerking, en de slechte beslissing van Veolia via dat mechanisme terug moet laten komen bij het management van dat bedrijf. Dat is de enige manier waarop het gaat werken. Nu beloont de provincie dus het frustreren van de marktwerking, en slecht management. Uiteindelijk is het de belastingbetaler weer die opdraait voor het feit dat Veolia niet de marktprikkels krijgt om te innoveren en te verbeteren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
|
Ik denk dat je niet moet vergeten dat Veolia op een markt zit met weinig groeimogelijkheden. Het is slechts zelden dat er veel meer mensen met de bus gaan, tenzij er een goede methode wordt gevonden om een slecht berijkbaar gebied open te maken. Denk bijvoorbeeld aan de Achterhoek. Tel hierbij slecht management op (ziekteverzuim zit op sommige locaties van Veolia in de buurt van 20%) en je hebt al een flink oplopend kostenplaatje. Ze zitten in een krappe markt en hopen daar onrendabele offertes om te zetten in winst. Dat lukt ze simpelweg niet.
Verder denk ik dat op zich de marktwerking niet slecht hoeft te zijn, maar dan moet wel rekening gehouden worden met een prijs/kwaliteit verhouding. Die houden de provincies nu nog niet als lijdraad aan, dus worden de kosten alleen gedrukt ten koste van de kwaliteit. Er zijn slechts enkele uitzonderingen hierop (bijv. de Valleilijn). Als laatste wil ik melden dat bij dit soort aanbestedingen de eis vaak is dat er nieuwe bussen worden aangeschaft. Hier betaald een provincie wel voor, ipv onderhoudt. Hierdoor is de vervangingssnelheid van de bussen nu heel erg hoog (ze moeten bij aanvang van de aanbesteding minder dan 5 jaar oud zijn) en de kosten daarom ook.
__________________
Altijd nuchter
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Welcome to your mom's house!
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Welcome to your mom's house!
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
man, it must be great being you watching me.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik denk niet dat dat dekkend is. Voor veel van mijn werk heb ik becijferd dat ik met de auto, incl belasting en verzekering toch echt goedkoper uit ben. Heeft niet met onderbuikgevoelens te maken, beste man, puur met simpele sommetjes maken. Daarnaast zijn inderdaad ( niet alleen Veolia ) maar verbindingen, aansluitingen, en laatste ritten dermate bedroevend gesnoeid en bezuinigd dat ik mijn werk niet zou kunnen doen als ik op het openbaar vervoer aangewezen was. Dat was voor de privatisering wel anders. Toen reden er nog bussen na 12 uur 's nachts, en toen reden er in het weekend meer bussen naar diversere bestemmingen. Dus al met al, kan ik zeggen, dat het ov er niet aantrekkelijker op is geworden. Financieel niet, en qua dienstverlening niet. Onderbuik heeft daar weinig mee te maken. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
Welcome to your mom's house!
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
En omdat er elk half uur een bus naar Lutjebroek en Moddergat moest, stond je in Amsterdam vervolgens een uur te wachten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
[quote]De gestegen kosten bijvoorbeeld, van personeel, en van bouwmateriaal.[/youtube] Dat is niet de verantwoordelijkheid van de spoorwegmaatschappijen. Als je je huiswerk gedaan had had je dat geweten. Ongeveer hetzelfde verhaal heb ik je in het andere topic over de spoorwegen over dit subforum over de spoorwegen uit de doeken gedaan maar waarschijnlijk is het gewoon te technisch voor je. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De rest is zo absurd dat ik er niet eens meer op in ga. WTF man, stromannen en strohalmen zijn jouw ding, of niet. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|