Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2009, 13:40
Rodion
Rodion is offline
Mijn gewerkte uren moet ik online doorgeven. Het programma daarvoor werkt echter alleen met Internet Explorer. Een andere browser wordt niet ondersteund.
Op mijn desktop heb ik i.p.v. Windows nu Linux Ubuntu. Daardoor kan ik geen I.E. gebruiken, en dus thuis geen gewerkte uren doorgeven.

Mijn werkgever heeft wel een oplossing: virtuele Windows installeren.

Maar: legale Windows kost geld (1 vd redenen waarom ik Linux heb) en ik kan dat zelf niet zo installeren dat die twee systemen naast elkaar draaien.

Daarom mijn vraag: wie moet dit probleem oplossen?
Kan mijn werkgever dit maken en moet ik maar een pc zoeken met I.E./zelf geld neertellen voor Windows? Of moet hij iets verzinnen?

(ps. werkgever = uitzendbureau, maar dat maakt geen verschil lijkt me?)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2009, 14:33
shuraa
shuraa is offline
ja je kan een windows simulator installeren op je linux installatie. Op deze manier kan je ze dus allebei draaien, je hebt dus wel een code nodig voor windows ( valt vast wel ergens gratis te fixen toch ? ;P )

Daarnaast kun je toch OP je werk je uren even snel invullen? Je baas zegt vast geen nee, aangezien hij een pruts programma heeft laten maken/ aangeschaft.

Wijs hem erop dat het alleen geschikt is voor Internet explorer en je dus windows nodig hebt
Oud 29-09-2009, 16:49
Rodion
Rodion is offline
Bedankt voor het meedenken. Je laatste oplossing kan helaas niet werken, omdat ik voor mijn werk nooit op een kantoor o.i.d. ben, maar overal in het land ben op plekken waar geen computers zijn.

Wat het eerste betreft: het kán inderdaad wel, maar zoals ik al zei moet ik eerst iemand vinden die dat voor mij kan doen. En naast het feit dat ik geen gratis Windows wil omdat dat illegaal is (how sad, ik weet) heb ik ook weinig zin om zo veel moeite te doen alleen omdat mijn werkgever mee doet aan de Microsoft-monopolie.

Het gaat mij dus om de juridische kant; moet ik een oplossing zoeken of hij?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 17:36
shuraa
shuraa is offline
je werkgever, hij is verantwoordelijk om je uit te betalen.

als werknemer hoor je niet achter je geld aan hoeven te gaan, jij werkt, hij betaald. Toch ? : )
Oud 29-09-2009, 21:12
Ivo
Ivo is offline
Je werkgever dient normaal gesproken alle middelen te verstrekken die jij nodig hebt om je werk te kunnen doen of hij moet je een vergoeding betalen waarvan jij die middelen zelf moet betalen. Het bijhouden van je urenadministratie behoort ook tot jouw werkzaamheden lijkt mij, dus mag de werkgever een oplossing gaan aandragen hoe jij dat gaat doen.
Jij hoeft dus niet op eigen initiatief kosten te gaan maken, tenzij je een vergoeding krijgt voor het gebruik van je prive-computer en bijbehorende hardware en software.

De makkelijkste oplossing is: Jij zet je uren in een mailtje en een typmiep op kantoor zet ze in het administratieprogramma. Klaar.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 00:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het gaat mij dus om de juridische kant; moet ik een oplossing zoeken of hij?
Hij is verantwoordelijk voor het fatsoenlijk administreren van uren, betaling enzovoort. (met voorbehoud dat wanneer jij daar überhaupt niet aan meedoet in wat voor vorm dan ook, hij dat niet kan)

Maar dat zegt niets over de vorm. Als jij een e-mailtje stuurt met je uren, dan kan hij ze verwerken. Heck, al schrijf je het op een ansichtkaart die je vervolgens instuurt, het gaat toch om het overdragen van de informatie op zich?

Dat zijn automatisering een flater heeft geslagen is gewoon zijn interne probleem, puur tussen baas en automatiseerder.

Dus ik zou gaan voor een oplossing zoals Ivo al voorstelde. Het is onzin dat zijn slechte automatisering jou voor een probleem stelt.
Oud 01-10-2009, 07:15
Verwijderd
Citaat:
Maar dat zegt niets over de vorm. Als jij een e-mailtje stuurt met je uren, dan kan hij ze verwerken. Heck, al schrijf je het op een ansichtkaart die je vervolgens instuurt, het gaat toch om het overdragen van de informatie op zich?
Nee, een werkgever mag dit best eisen. Netjes is het niet maar helaas.

Ik zou je adviseren om http://www.virtualbox.org/ te installeren en daarbinnen Windows te draaien of gewoon een PC te zoeken in de buurt en het in te vullen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 12:59
shuraa
shuraa is offline
is het niet makkelijk om dit aan een van je ouders/verzorgers te vragen? Op hun werk hebben ze vast wel windows, 't is maar 1x per maand ofzo toch ?: )
Oud 01-10-2009, 15:21
Fingon
Fingon is offline
Of ga gewoon even naar de bieb o.i.d.
Als je een abonnement hebt van de bibliotheek kan je in veel stedeen elke dag een uurtje gratis internetten, en biebs hebben altijd Windows
Oud 01-10-2009, 17:42
Ivo
Ivo is offline
Waarom onnodig veel moeite doen voor iets wat de werkgever niet op orde heeft. Als werkgever wil dat TS Windows gebruikt, dan moet werkgever ook maar een pc/laptop met windows in bruikleen geven. Punt. Is dat te veel gevraagd voor de werkgever, dan moet hij maar gewoon een e-mailtje accepteren en dat doorgeven aan z'n administratief personeel die de uren vervolgens in het systeem inboeken. Daarvoor zijn die administratief medewerkers.

Wil de werkgever toevallig ook al dat je de uren in je prive-tijd invult/doorgeeft? Zou me niks verbazen. Maar ook het op verzoek van de werkgever bijhouden van je urenadministratie is werk. Dus moet die tijd, die bij mij al snel oploop tot een half uur tot 3 kwartier per WEEK ook betaald worden.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2009, 19:01
Rodion
Rodion is offline
(Ivo gefeliciteerd!)

Inderdaad, zoiets is relatief eenvoudig op te lossen door virtual box te installeren, of een pc op de uni o.i.d. te gebruiken. Maar het gaat mij om het principe dat de werkgever geen onnodige eisen mag stellen (zeker niet als dit de monopoliepositie van Microsoft verstevigd). Gelukkig is er een oplossing gevonden; ik geef mijn uren door en zij regelen dat het goed in hun systeem terecht komt. Zoals het hoort. Bedankt voor de reacties!
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 01:30
shuraa
shuraa is offline
cheers : D
Oud 09-10-2009, 06:30
Verwijderd
Citaat:
(Ivo gefeliciteerd!)

Inderdaad, zoiets is relatief eenvoudig op te lossen door virtual box te installeren, of een pc op de uni o.i.d. te gebruiken. Maar het gaat mij om het principe dat de werkgever geen onnodige eisen mag stellen (zeker niet als dit de monopoliepositie van Microsoft verstevigd).
Fout. Een werkgever mag elk willekeurig systeem kiezen voor urenregistratie en is absoluut niet verplicht om rekening te houden met een eventuele monopoliepositie van de aanbieder. Dat is hetzelfde als 10 jaar geleden zeggen 'ja ik heb geen windows dus ik kan de ICA-client niet draaien' terwijl je baas een Citrix-omgeving heeft. Dat is simpelweg een gevolg van de gekozen oplossing in de bedrijfsvoering.

Citaat:
Gelukkig is er een oplossing gevonden; ik geef mijn uren door en zij regelen dat het goed in hun systeem terecht komt. Zoals het hoort. Bedankt voor de reacties!
Mooie oplossing.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten