Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2009, 15:41
Maanmeisje
Maanmeisje is offline
Omdat ik nogal veel last heb van zenuwen rondom mijn rijexamen ben ik naar de dokter gegaan. Deze heeft me Buscopan voorgeschreven, dit zou er voor zorgen dat je hartslag rustiger word en dat je dus minder zenuwachtig bent/zelf ook rustiger word.

Bij de apotheek heb ik 10mg tabletten meegekregen. Aangezien er geen bijsluiter bij zat ben ik even gaan googelen over hoe en wat. Het enige wat ik kan vinden is dat Buscopan gebruikt wordt voor klachten bij je darmen en buik.

Nu vraag ik me dus af of ik gewoon de verkeerde tabletten mee heb gekregen of dat Buscopan hier inderdaad ook voor wordt gebruikt?
Oud 01-10-2009, 15:54
Pluis
Pluis is offline
buscopan ken ik wel, het wordt voorgeschreven aan mensen met een prikkelbare darm, en heeft als bijwerking dat je er suf van wordt. Maar zit daar niet zo'n gele sticker op dat je er niet mee mag autorijden?
Oud 01-10-2009, 15:57
Maanmeisje
Maanmeisje is offline
Op mijn verpakking zit geen gele sticker. Heb ondertussen de apotheek maar even gebeld omdat ik het allemaal wel heel vreemd vond. Het blijkt dus dat ze per ongeluk een ouder recept hebben meegegeven.

Blij dat ik er nu achter kom, niet dat ik helemaal suf op de motor zit straks

In ieder geval bedankt voor je reactie! Topic mag wat mij betreft dicht.
Oud 01-10-2009, 16:32
Pluis
Pluis is offline
fijn dat het toch nog goed is gekomen.

topics hier hoeven niet dicht nadat de vraag is beantwoord, je kunt met zo'n topic eventueel iemand anders nog helpen.
Oud 01-10-2009, 18:29
Verwijderd
als je toch nog wat wil gebruiken, propranolol wordt vaak gebruikt in een lage dosering bij prestatie zenuwen. Hier heb je wel een recept voor nodig. ALs je iets gaat gebruiken test het dan altijd van te voren even zodat je weet hoe je erop reageert
succes met afrijden!

slordig trouwens dat er geen bijsluiter bijzat! Dit is wettelijk verplicht dus mag je best even over zeuren
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 18:33
Balance
Balance is offline
Ik neem aan dat je propranolol had moeten krijgen.
Heb ik ook gebruikt voor mijn rijexamen, echt een uitkomst.
Oud 01-10-2009, 20:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben wel benieuwd wat je dan idd wél had moeten krijgen. Ik vind het overigens wel heel erg slordig van je apotheek.
Oud 01-10-2009, 21:49
Verwijderd
Dit slaat echt helemaal nergens meer op: mensen die medicijnen slikken omdat ze een rij-examen hebben. Dat geeft toch geen reeel beeld hoe sterk jouw rijvaardigheid ontwikkeld is?

Toen je geslaagd was en je je rijbewijs had? Nam je toen ook telkens pillen als je een stukje met de auto ging rijden?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 23:17
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
^ hehe.. ye dat is waar. Maar je hebt ook mensen die bijvoorbeeld een banaan nemen voor wat extra energie/concentratie of die paar dagen van te voren wat extra vitamine tabletten nemen om extra fit, en dus helder, te zijn.

Al kan het natuurlijk wel zo zijn sommige mensen veel nerveuser worden van iemand die toekijkt dan anderen.
Mijn vriendin was met een ingreep NET geslaagd, maar geen schade gereden.
Mij kon hij eigenlijk niet laten zakken al had hij het graag, maar ik heb wel een muurtje geraakt ^.^
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 08:51
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Dit slaat echt helemaal nergens meer op: mensen die medicijnen slikken omdat ze een rij-examen hebben. Dat geeft toch geen reeel beeld hoe sterk jouw rijvaardigheid ontwikkeld is?

Toen je geslaagd was en je je rijbewijs had? Nam je toen ook telkens pillen als je een stukje met de auto ging rijden?
Een examen wel dan? Sommige mensen zijn ook gestrest omdat het een examen is en presteren dan slechter dan tijdens een gewone rijles. Ze hebben dus een wat horgere hartslag en bloeddruk (stressreactie) Je kan een betablokker geven, die verlaagd dat wat met als gevolg dat je je wat minder opgefokt voelt. Andere 'echte' kalmeringsmiddelen zijn niet geschikt omdat je daar suf van kan worden.
Oud 02-10-2009, 10:19
Balance
Balance is offline
Citaat:

Ik heb last van enorm trillende handen en trillende benen als ik erg zenuwachtig ben. Zo erg dat ik niet meer normaal kan sturen en dat ik de koppeling of het gaspedaal niet meer normaal kan intrappen. Maar die zenuwen heb ik dus enkel en alleen tijdens dat examen, daar buiten (bij het gewone rijden) nóóit.

Als ik dat middel niet had gekregen had ik dus simpelweg geen rijexamen kunnen doen, terwijl ik uitstekend kan rijden. Ik heb nu 5,5 jaar mijn rijbewijs. Als je het hebt over een reeel beeld van mijn rijvaardigheid, dan geeft dit júist een reeel beeld. Zonder dat medicijn was het beeld zwaar vertekend geweest en was ik keer op keer gezakt. Niet omdat ik het niet kon, maar omdat mijn zenuwen die ene dag in de weg zaten.
Uiteindelijk moet je op het examen alsnog gewoon bewijzen dat je kán rijden.
Oud 03-10-2009, 21:16
Verwijderd
@ Ieke en Balans:

Met een shot heroïne voor ontspannen mood op of een lijntje coke voor extra concentratie een rij-examen afleggen wordt gezien als not-done. Laat staan een jointje erbij voor een chill gevoel en 'smooth' rij-examen?

En dan zou Buscopan en andere middelen wel mogen?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 21:27
Verwijderd
Buscopan heb je niets aan voor je rijexamen, daar gaat het topic net over.
Heroïne, coke en mariuana zijn psychomodulerende middelen. Medische psychomodulerende kalmeringsmiddelen zoals temazepam mogen ook niet bij een rijexamen gebruikt worden, omdat je er suf van wordt. Die mag je ook niet gebruiken tijdens gewoon autorijden trouwens.
Propanolol is echter geen psychomodulerend middel. Het is een betablokker, dat betekent dat je bloeddruk er rustiger van wordt en je hartslag langzamer, zonder dat het invloed op je hoofd heeft. Het wordt ook gebruikt bij hoge bloeddruk of na een hartinfarct. Het idee is examenzenuwen -> snelle hartslag -> opgejaagd gevoel -> domme fouten die je normaal niet zou maken. En die snelle hartslag haal je weg, waardoor iemand zich niet zo opgejaagd voelt en gewoon net zo goed kan opletten als altijd.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 10:35
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Mijn vriendin was met een ingreep NET geslaagd, maar geen schade gereden.
instructeur moest ingrijpen en vriendin was alsnog geslaagd? of begrijp ik je nu verkeerd
Citaat:
Mij kon hij eigenlijk niet laten zakken al had hij het graag, maar ik heb wel een muurtje geraakt ^.^
een muurtje geraakt en de examinator kon je niet buizen?

in België is het simpel: instructeur moet ingrijpen = gebuisd, een muurtje raken = gebuisd, zelfs al rij je voor de rest voorbeelding.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 11:22
Balance
Balance is offline
Citaat:
@ Ieke en Balans:

Met een shot heroïne voor ontspannen mood op of een lijntje coke voor extra concentratie een rij-examen afleggen wordt gezien als not-done. Laat staan een jointje erbij voor een chill gevoel en 'smooth' rij-examen?

En dan zou Buscopan en andere middelen wel mogen?
Je snapt toch zeker ook wel dat heroïne wat meer bijwerkingen heeft dan het tegen gaan van trillende handen?

Als heroïne nou ook enkel de bloeddruk verlaagde vond men heroïne ook prima. Maar zo is het niet. Met drugs op in het verkeer ontstaan er extra risico's. Met propranolol op in het verkeer niet. Er zit ook geen gele sticker op, die zit er wel op bij medicatie waar je suf of vermoeid van kan raken. Dit is een veilig geneesmiddel, er zijn ook mensen die het dagelijks gebruiken voor medische condities.
Oud 04-10-2009, 11:35
Verwijderd
Nog los van het feit dat heroïne sowieso illegaal is, of je nu achter het stuur zit of niet.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten