Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2009, 21:45
Verwijderd
n.a.v deze post :

Citaat:
Heb zoiets heftigs meegemaakt gisteren... Er was een vrouw in elkaar gezakt bij een tankstation en die heb ik samen met mijn man gereanimeerd. We weten niet of ze het gered heeft, maar waarschijnlijk niet. We zagen haar echt doodgaan voor onze ogen (weet je nooit zeker, dat mag een arts alleen vaststellen). Ben er behoorlijk van slag van, maar was wel trots op ons dat we wat deden!
Heb jij geleerd hoe je moet reanimeren? Heb je ooit zelf iemand moeten reanimeren of van dichtbij gezien dat iemand geranimeerd werd?
Als je niet kan reanimeren ; zou je dat willen leren?
Vind je dat dit op (basis/middelbare) scholen geleerd zou moeten worden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2009, 22:05
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Een keer les tijdens 'sportles' 3 jaar geleden ergens.... maar kan me alleen vaag iets herinneren...
nee dus
Maar zoiets is heel handig
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 22:06
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
kheb wel leven van mn zusjes gered in zee dit jaar op vakantie
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 22:06
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
maar dat telt hier niet mee
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 22:10
Verwijderd
Ik kan het niet, ik vind dat er aandacht aan moet worden besteedt op de middelbare school, liefst zelfs ieder jaar herhalen.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 22:11
Rationeel
Rationeel is offline
ik wil al tijden een bhv halen, maar zit er nooit echt achteraan.

beetje slaan op de borst kan ik wel
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 22:13
Verwijderd
Ik heb wel een EHBO-A diploma, maar ik denk dat die inmiddels verjaard is...
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 22:25
Verwijderd
Ik heb een normaal EHBO-diploma waarbij het uitgebreid aan bod is gekomen, maar daarnaast heb ik ook nog een AED-certificaat.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 22:27
Verwijderd
Nee, ik kan wel een soort defibrillator maken van een televisietoestel
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 22:30
Martiņo
Martiņo is offline
Ik kan niet "officieel" reanimeren (ik heb dus geen EHBO diploma of AED certificaat), maar de theorie is uitvoerig behandeld tijdens mijn studie en ik heb ook meerdere keren geoefend met Annie en een AED. De meeste laboranten krijgen zodra ze in een ziekenhuis aan de slag gaan z.s.m. een cursus (theorie en praktijk) en moeten die jaarlijks herhalen.

Gelukkig heb ik het in het ziekenhuis nooit in de praktijk hoeven te brengen, wel een paar keer spannend geweest, maar dat waren voornamelijk suikerdipjes en vasovagale reacties. Overigens is de kans dat ik in het ziekenhuis moet reanimeren vrij klein, zodra je het reanimatienummer belt staan ze binnen 30 seconden voor je neus met kar en al.
Oud 12-10-2009, 22:49
Verwijderd
Ik kan het niet, d.w.z. ik heb nooit eerste hulp gehad en ik heb het nooit gedaan, en ik weet niet hoe ik zou reageren in zo'n situatie, maar ik vermoed dat ik wel iets zou proberen als niet iemand anders dat al doet? Ik zou wel graag eerste hulp doen trouwens maar ja hoe/wat/duur.

Superheftig ja, trouwens, brrr.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 00:03
Briseīs
Briseīs is offline
Ik heb het gehad tijdens mn bhv cursus, maar ik weet niet of ik het nog in de praktijk zou kunnen brengen.
Oud 13-10-2009, 00:12
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik heb 't op de basisschool al geleerd (EHBO cursus in groep 8, waarbij de dokter uit het dorp ons 'examen' afnam) en daarna nog een keer op de middelbare school.
Wat me is opgevallen is dat het aantal keer blazen/pompen in die paar jaar was veranderd en volgens mij is het nu weer anders.
Eerst was het 10 keer blazen, 15 keer drukken toen werd het minder en nu is het volgens mij 2 keer blazen, 30 keer drukken.

Maar je reanimatie diploma verloopt al na een jaar, dus eigenlijk zou je elk jaar een opfriscursus moeten doen, maar het lijkt mij dat als er echt iets gebeurd en je wel weet wat je moet doen, je gewoon schijt hebt aan dat diploma.
Oud 13-10-2009, 00:16
Verwijderd
Citaat:
Ik heb 't op de basisschool al geleerd (EHBO cursus in groep 8, waarbij de dokter uit het dorp ons 'examen' afnam) en daarna nog een keer op de middelbare school.
Wat me is opgevallen is dat het aantal keer blazen/pompen in die paar jaar was veranderd en volgens mij is het nu weer anders.
Eerst was het 10 keer blazen, 15 keer drukken toen werd het minder en nu is het volgens mij 2 keer blazen, 30 keer drukken.

Maar je reanimatie diploma verloopt al na een jaar, dus eigenlijk zou je elk jaar een opfriscursus moeten doen, maar het lijkt mij dat als er echt iets gebeurd en je wel weet wat je moet doen, je gewoon schijt hebt aan dat diploma.
Nah die verhouding kan sowieso niet. Vroeger was het 1 keer blazen en 15 keer drukken ofzo en nou dus het dubbele van beide.

En je diploma verloopt na 2 jaar.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 00:21
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Nah die verhouding kan sowieso niet. Vroeger was het 1 keer blazen en 15 keer drukken ofzo en nou dus het dubbele van beide.

En je diploma verloopt na 2 jaar.
Oh, nou ik weet dat ik als kiddo echt duizentveel moest blazen. De leraar zei zelfs 'zo, die pop komt bijna tot leven'.

En op de middelbare zeiden ze echt 1 jaar. Stommerds.
Oud 13-10-2009, 00:23
Verwijderd
Euh misschien was het vroeger 4/60.

Maar 10/15 kan in elk geval niet

Oh en dat jaar kan gelegen hebben aan de vereniging, als je het via die hebt en zij vinden dat dan doen ze dat gezellig.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 01:32
Verwijderd
Nouja, nog nooit gedaan en nog nooit geleerd, maar ik weet wel ongeveer wat ik moet doen nu: 30 keer indrukken op het ritme van Stayin' Alive (dankje, Sarah) en dan 2 keer beademen, en herhalen. En 112 bellen en ondertussen schelden op omstanders dat ze er als zoutzakken bijstaan.

Ik vind wel dat zoiets verplicht op scholen mag worden gegeven, en regelmatig herhaald mag worden.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 01:34
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ook belangrijk: Als je een omstander roept om 112 te bellen, moet je duidelijk maken dat ze erbij moeten zeggen dat het om een reanimatie gaat.
Oud 13-10-2009, 07:20
Missy
Missy is offline
Ik heb een EHBO-diplma, dus zou het moeten kunnen.
Oud 13-10-2009, 07:56
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Nee, ik kan wel een soort defibrillator maken van een televisietoestel
die aflevering van macgyver heb ik ook vaak gezien ja
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 08:14
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:

beetje slaan op de borst kan ik wel
en heel hard noooooooo schreeuwen. werkt altijd

ik heb wel bhv cursus gedaan. die shit is trouwens heftiger dan je denkt. damn allemaal huilende mensen tijdens vooral reanimatie training en sommige mensen zag je helemaal bevriezen als ze moesten reanimeren en er een beetje gesimuleerd werd. bij de training al!
toen dacht ik wel fuck hoe moet dat in het echt zijn met kots, bloed, gegil etc er bij. ik probeer mezelf altijd wel voor te houden dat ik in zon geval de stoere man ben die eventjes een paar orders uitdeelt aan omstanders en gelijk (na de 'geen' lijn uiteraard ) voor de 30/2 gaat. maar ik heb zo mn twijfels.

vind het wel belangrijk. speel af en toe eens een dergelijk scenario af in mn hoofd, wellicht helpt het wat. ehbo zou verplicht moeten zijn bij lichamelijke opvoeding op de middelbare school als je het mij vraagt. hoeveel doden zou het per jaar schelen als iedereen wat skills heeft?
Oud 13-10-2009, 08:19
BendeBen
BendeBen is offline
ik had trouwens een tijdje geleden gelezen over een vrouw die op haar borst had laten tattooeren dat ze niet gereanimeerd wenst te worden.

dat lijkt me wel fucked up. je ziet iemand instorten en je denkt shit ik ben aan de beurt. hoppa adrenaline rush van hier tot tokio, je scheurt het blousje open en je leest dat. "oh ok nou dan laat ik je wel voor mn ogen dood gaan zonder een poging te wagen"
Oud 13-10-2009, 08:35
Calyx
Calyx is offline
Ja het zou moeten, met/zonder AED, bij volwassenen, kinderen en baby's.
Oud 13-10-2009, 11:17
Verwijderd
Lijkt mij wel vies om mond op mond beademing te doen bij één of andere gore zwerver
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 11:24
Verwijderd
Daarom denk je ook altijd aan je eigen veiligheid

BHV gehad, en ook jaren geleden. Nadruk ligt op bloedcirculatie 'stimuleren'.
WBT succesrate: Niet hoog.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2009, 11:26
Verwijderd
Dan doe je alleen dertig keer drukken.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 11:28
Verwijderd
En zo'n voetpomp waarmee je luchtbedden opblaast op zijn mond zetten.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 11:28
Verwijderd
Fuck dat, gewoon een compressor erop.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 11:59
Severus
Severus is offline
Ik zou niet meer echt weten hoe. Ik heb op de basisschool (in groep 8) een EHBO-cursus gehad, waar ik ook voor was geslaagd. Maar ik heb de daar opgedane kennis nooit meer nodig gehad, en ook nooit op de middelbare school een cursus of iets dergelijks gehad - waardoor ik vrijwel alles vergeten en verleerd ben. Beetje zonde, en ook stom ook van de overheid - waarom investeren in EHBO-cursussen op basisscholen als er later op de meeste middelbare scholen niets mee wordt gedaan? Lijkt me logisch dat de kinderen alles dan alweer gauw vergeten, en dat is dan weggegooid geld.
Oud 13-10-2009, 12:19
snoopy
snoopy is offline
Wauw een heel topic! Aangezien de post in de OP van mij was: ja, ik kan reanimeren en heb het eergisteren voor het eerst in de praktijk moeten brengen.

Gek genoeg ben ik wel opgelucht. Was altijd bang dat ik het niet zou durven, in paniek zou raken of whatever, maar heb gemerkt dat de schok pas later komt.

Beademen heb ik niet hoeven doen trouwens, tegen de tijd dat ik begon met reanimeren kwam de ambulance eraan en heeft ze een kapje met zuurstof gekregen. Beademen lijkt me idd behoorlijk vies Maar denk dat ik het wel zou doen. Maar je moet idd aan je eigen veiligheid denken.

Volgens mij ben je trouwens verplicht te reanimeren als je het kunt, ook al heeft iemand op zijn of haar borst staan dat ie het niet wil. Weet het niet zeker, maar ik meen me te herinneren dat je zelfs vervolgd kunt worden voor dood door schuld als je het nalaat (denk dat ze wel rekening houden met omstandigheden, als je verstijfd van schrik staat zul je heus geen strafblad krijgen...).

Ik vind trouwens dat er best met wat meer respect over gepraat mag worden. Tijdens de ehbo-lessen werd er ook al ontzettend veel gegrapt. Ik snap het deels wel, vooral omdat het nogal ongemakkelijk is om zo'n pop te beademen, maar ik vond het ook pijnlijk. Mijn vader is ook gereanimeerd, maar is toch gestorven. Dan vind ik het best naar om mensen grapjes over luchtpompen erop te horen maken. Maar wellicht is het een overgevoelig puntje bij mij.

Het lijkt me heel verstandig om ehbo standaard op school te geven. Vanaf de brugklas zou ik zeggen, kinderen van de basisschool zijn er niet eens sterk genoeg voor. Bovendien lijkt het me behoorlijk traumatisch voor zo'n koter.
Oud 13-10-2009, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Lijkt mij wel vies om mond op mond beademing te doen bij één of andere gore zwerver
Beademing zonder mondmasker moet je ook gewoon niet doen als iemand heeft overgegeven of bloed aan de lippen heeft of anderszins vies is.

Over omstanders: het helpt altijd wel goed om te zeggen: "meneer met de blauwe jas*, hier is mijn mobiele telefoon, u gaat 112 bellen" ipv "kan iemand 112 bellen?". Of "meneer met de blauwe jas, heeft u een mobiele telefoon? ok dan gaat u nu 112 bellen" als je bang bent dat je telefoon gestolen wordt.

*mevrouw met de rode broek mag ook, of whatever
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 12:40
BendeBen
BendeBen is offline
ja of gewoon aanwijzen "jij belt 112, jij en jij zoek een aed"

geen tijd voor beleefdheden imo
Oud 13-10-2009, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Beademing zonder mondmasker moet je ook gewoon niet doen als iemand heeft overgegeven of bloed aan de lippen heeft of anderszins vies is.
Zo'n mondmasker heb je ook altijd bij natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 13:14
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Zo'n mondmasker heb je ook altijd bij natuurlijk.
Jeetje, wijsneus! Dan moet je het dus niet doen, dat zegt ze toch?!
Oud 13-10-2009, 14:53
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Volgens mij ben je trouwens verplicht te reanimeren als je het kunt, ook al heeft iemand op zijn of haar borst staan dat ie het niet wil. Weet het niet zeker, maar ik meen me te herinneren dat je zelfs vervolgd kunt worden voor dood door schuld als je het nalaat (denk dat ze wel rekening houden met omstandigheden, als je verstijfd van schrik staat zul je heus geen strafblad krijgen...).
Nee, dat is niet zo, als 'gewoon' burger tenminste niet. Als arts wel, maar dan ben je zelfs al strafbaar als je wegloopt bij een ongeluk.

In theorie kan ik reanimeren, heb ook regelmatig oefeningen ivm studie. Heb het echter nog nooit echt gedaan of gezien dat het echt nodig was. (Wel zelf gedefibrilleerd bij iemand met boezemfibrilleren, dat was leuk ).
Oud 13-10-2009, 14:57
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Nee, dat is niet zo, als 'gewoon' burger tenminste niet. Als arts wel, maar dan ben je zelfs al strafbaar als je wegloopt bij een ongeluk.
Hm. Dan hebben ze er bij mij op cursus mee gedreigd in de hoop dat er dan meer mensen helpen
Oud 13-10-2009, 16:50
Martiņo
Martiņo is offline
Citaat:
ik had trouwens een tijdje geleden gelezen over een vrouw die op haar borst had laten tattooeren dat ze niet gereanimeerd wenst te worden.

dat lijkt me wel fucked up. je ziet iemand instorten en je denkt shit ik ben aan de beurt. hoppa adrenaline rush van hier tot tokio, je scheurt het blousje open en je leest dat. "oh ok nou dan laat ik je wel voor mn ogen dood gaan zonder een poging te wagen"
Zelfs als je op je borst hebt staan dat je niet gereanimeerd wil worden, is medisch personeel nog steeds verplicht om je (proberen) te reanimeren, dus het is geheel nutteloos.
Oud 13-10-2009, 16:54
Verwijderd
Volgens de meneren die het me leerden heeft het slachtoffer als je alles goed doet alsnog maar 20 procent overlevingskans of zoiets, dus je moet het jezelf natuurlijk nooit kwalijk nemen. En je kunt alleen maar goed doen, zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 17:08
Verwijderd
Citaat:
Ik heb in groep acht jeugd ehbo gehad. Maar ik kan me er inderdaad niets meer van herinneren... Ik denk dat het wel goed is als meer mensen het kunnen en dus op de middelbare school leren en dat het iig laagdrempeliger wordt om een ehbo ofzoiets cursus te doen. Want ik kan me voorstellen dat je er 'makkelijk' mensen mee kunt 'redden'
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 17:17
Verwijderd
Verpleegkundigen zijn alleen verplicht in uniform en onder werktijd dacht ik. In burger niet. ;x
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 17:35
littlekrullie
littlekrullie is offline
Citaat:
Verpleegkundigen zijn alleen verplicht in uniform en onder werktijd dacht ik. In burger niet. ;x
Ik kan reanimeren, heb dat moeten leren vanwege het "zusterschap"
Wel moet ik dit elkjaar bijhouden anders is het niet meer geldig!

Als iemand in elkaar zakt is IEDEREEN verplicht iets te doen,
als je niet weet hoe je moet reanimeren, kun je het beste aan de mensen in de omgeving vragen of iemand dat wel kan. Deze dan alles laten doen en doen wat deze persoon zegt!
Als er niemand in de buurt is, Meteen 112 bellen!

het is dus niet zo dat verpleegkundige en verzorgende alleen verplicht zijn iets te doen als ze in dienst zijn.. IEDEREEN is verplicht om actie te ondernemen, zoieso hoort dat er gewoon bij
(als je niets doet is het niet strafbaar)
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 18:18
Verwijderd
Het eerste wat je moet doen is 112 bellen, altijd.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 19:02
marrel
marrel is offline
Ik kan het niet, zou het wel willen leren opzich. Vorig jaar hebben ze hier in het dorp zo'n cursus gegeven, tegen een zeer kleine vergoeding en er was heel veel animo voor. Zat toen alleen op kamers dus was niet haalbaar om er aan mee te doen.
Oud 13-10-2009, 19:19
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Zelfs als je op je borst hebt staan dat je niet gereanimeerd wil worden, is medisch personeel nog steeds verplicht om je (proberen) te reanimeren, dus het is geheel nutteloos.
ja daar werd dus een probleem over gemaakt. je ontneemt iemand die keus. dat vrouwtje was al oud en die had iets van leuk zon reanimatie maar dat betekent alleen maar meer lijden voor misschien enkele jaartjes meer leven. was trouwens in engeland of amerika dacht ik.

in die zin is het ook fucked up van haar dan natuurlijk want degene die je reanimeert staat wel voor een aardig blok en beslissing binnen seconden. lijkt me niet echt relaxt om een leven te redden van iemand die dat absoluut niet wil.
Oud 14-10-2009, 22:29
Martiņo
Martiņo is offline
Tja, als je niet meer wilt kun je ook een niet-reanimeren verklaring laten opstellen ofzo.
Oud 14-10-2009, 22:34
Verwijderd
Ja, maar dan sta je als omstander wel zo van "kut er sterft iemand en ik mag niks doen". Ook kut.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 22:42
arPos
arPos is offline
Ik ben in het kader van m'n beroepsopleiding gecertificeerd EHBO-er en brandwacht, dus ja; zowel met de hand als met een AED.

Citaat:
Tja, als je niet meer wilt kun je ook een niet-reanimeren verklaring laten opstellen ofzo.
Kan maar wordt niet naar gezocht, kost te veel tijd en maakt de procedure minder succesvol.
Dus; pech je leeft, maar gelukkig komt dat ook vanzelf wel weer goed.
Oud 14-10-2009, 23:57
Verwijderd
Citaat:
Ik kan het niet, d.w.z. ik heb nooit eerste hulp gehad en ik heb het nooit gedaan, en ik weet niet hoe ik zou reageren in zo'n situatie, maar ik vermoed dat ik wel iets zou proberen als niet iemand anders dat al doet? Ik zou wel graag eerste hulp doen trouwens maar ja hoe/wat/duur.
Ik had nog niet geantwoord, maar dit dus.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2009, 11:02
Tink*
Tink* is offline
Ik kan het niet, ik denk dat ik in zo'n situatie als niemand kan reanimeren het zelf zou proberen, maar ik zou nog graag eens een EHBO diploma of wat dan ook willen halen zodat ik precies weet hoe het moet.
Oud 15-10-2009, 11:57
Verwijderd
@ pip& freija: een ehbo-cursus verschilt dus per ehbo-vereniging en kost gemiddeld tussen de 100 en 200 euro. Hiervoor moet je volgens mij 12-20 lessen volgen (lessen van 2 uur dacht ik). Ik had het voor 120 geloof ik, maar daarvoor verwacht mijn vereniging wel dat ik op veel plekken help zodat ik het indirect betaal, zeg maar. Het gedeelte AED was volgens mij 2 avonden en kostte 50 euro.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten