De definitie van het woord "allochtoon" is iemand die in een land buiten Nederland is geboren, of waarvan minstens een ouder in een ander land is geboren.
In de praktijk wordt het woord gewoon gebruikt
om onderscheid te maken tussen blanken en niet-blanken, merk ik.
Volgens de definitie van het woord allochtoon zijn ook prinses Máxima en prins Claus en koningin Beatrix allochtonen, maar toch worden zij niet als allochtonen beschouwd. Dat vind ik best raar. Dat is dan zogenaamd omdat zij uit westerse landen komen, en hun cultuur dus overeen zou komen met die van Nederland.
Ik vind het maar een rotwoord. Het is er alleen maar om onderscheid te maken, en dat vind ik nergens voor nodig, eerlijk gezegd.
Ik bedoel, ikzelf ben in Nederland geboren, in Nederland opgegroeid, maar mijn moeder is Surinaamse en mijn vader Guinees. Nu ben ik dus allochtoon. Als mensen het dat hebben over de verschillen tussen allochtonen en autochtonen word ik zo pissig, omdat ik net zo Nederlands ben als menig autochtoon! Ik beheers de Nederlandse taal bovendien nog beter dan menig autochtoon, dus voor mij is het wel frustrerend als je gelijk in een hokje wordt geplaatst door dat ene woord. En dat je in de meeste gevallen als minder wordt beschouwd.
Maar goed, zo is het nu eenmaal, en zó belangrijk is het nu ook weer niet, want ik weet van mezelf dat ik totaal niet achtergesteld ben in welk opzicht dan ook, en als er iemand een levend anti-cliché is, ben ik het wel
Wow, dat is een heel betoog geworden xD
Het komt misschien over als een tirade of zo, maar dat is het niet, hoor! Ik had er gewoon veel over te zeggen
O ja, ik ben 17 jaar en ik doe 5vwo