Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2009, 18:12
Divino
Divino is offline
Hallo allemaal!

Ik zit in 5havo en ik doe een onderzoek voor Maatschappij Wetenschappen naar het begrip 'allochtoon'.
Ik heb een vraag die ik als onderzoeksvraag heb, waarvan ik hoop dat jullie die willen beantwoorden.
Graag zou ik willen dat je leeftijd, schoolniveau en afkomst erbij zet zodat ik dit onderzoek goed kan doen.
Het is voor school en totaal niet racistisch bedoelt ofzo!

Ik hoop dat ik veel reacties krijg, want ik heb er ruim 100 nodig voor een goed onderzoek.

Greeetz,

Mijn vraag luidt: 'Wat is volgens jou de betekenis van het begrip 'allochtoon' oftewel wat houdt het begrip volgens jou in?'
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2009, 18:34
xx-Joyce-xx
xx-Joyce-xx is offline
Eerste reactie

Iemand van een andere afkomst, dus die uit een ander land komt. Maar als iemand al heel zijn leven in bijv. Nederland woont dan vind ik die al niet meer een allochtoon mits diegene goed is ingeburgerd natuurlijk.

Eigenlijk is allochtoon ook een breed begrip en het ligt er echt aan wat je er onder verstaat.

En ik zit in 4Havo, ben 15 jaar en ben 100% Nederlands.

Byee(L)
Met citaat reageren
Oud 15-10-2009, 19:51
Verwijderd
Iemand waarvan 1 of beide ouders in het buitenland geboren zijn, of die zelf in het buitenland geboren is.

Dat is de definitie van een allochtoon.

Ik ben 18 jaar, zit in 6 VWO en ben voorzover ik weet 100% Nederlandse.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 09:14
justanothername
justanothername is offline
Als je een van je ouders ( of allebei ) of jij zelf in het buitenland bent geboren. Maar bij een allochtoon denk ik eigenlijk vaak alleen aan mensen die uit een totaal andere cultuur komen zoals india, afrika, marokko enz.

16 jaar, 5 Havo, 100 % nederlands.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 15:34
Verwijderd
Dan heb je het over een niet-westerse allochtoon. Maar een Duitser of een Fransoos is ook een allochtoon.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 16:46
Ghislaine91
Ghislaine91 is offline
De definitie van het woord "allochtoon" is iemand die in een land buiten Nederland is geboren, of waarvan minstens een ouder in een ander land is geboren.

In de praktijk wordt het woord gewoon gebruikt om onderscheid te maken tussen blanken en niet-blanken, merk ik.

Volgens de definitie van het woord allochtoon zijn ook prinses Máxima en prins Claus en koningin Beatrix allochtonen, maar toch worden zij niet als allochtonen beschouwd. Dat vind ik best raar. Dat is dan zogenaamd omdat zij uit westerse landen komen, en hun cultuur dus overeen zou komen met die van Nederland.

Ik vind het maar een rotwoord. Het is er alleen maar om onderscheid te maken, en dat vind ik nergens voor nodig, eerlijk gezegd.

Ik bedoel, ikzelf ben in Nederland geboren, in Nederland opgegroeid, maar mijn moeder is Surinaamse en mijn vader Guinees. Nu ben ik dus allochtoon. Als mensen het dat hebben over de verschillen tussen allochtonen en autochtonen word ik zo pissig, omdat ik net zo Nederlands ben als menig autochtoon! Ik beheers de Nederlandse taal bovendien nog beter dan menig autochtoon, dus voor mij is het wel frustrerend als je gelijk in een hokje wordt geplaatst door dat ene woord. En dat je in de meeste gevallen als minder wordt beschouwd.

Maar goed, zo is het nu eenmaal, en zó belangrijk is het nu ook weer niet, want ik weet van mezelf dat ik totaal niet achtergesteld ben in welk opzicht dan ook, en als er iemand een levend anti-cliché is, ben ik het wel

Wow, dat is een heel betoog geworden xD
Het komt misschien over als een tirade of zo, maar dat is het niet, hoor! Ik had er gewoon veel over te zeggen

O ja, ik ben 17 jaar en ik doe 5vwo
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 18:20
Verwijderd
Dat is gewoon onzin, van dat onderscheid. Ook een Duitser of een Engelsman vallen onder de allochtonen, en zij zijn blank. En er lopen ook genoeg Polen rond die bovendien vaak nog weigeren Nederlands te spreken ook. Als dát geen allochtonen zijn...

@Ghislaine: Volgens de definitie ben jij dus inderdaad een allochtoon. Maar na de 3e generatie ben je dat niet meer. Of vanaf de 3e generatie. In elk geval, maak je niet teveel zorgen, als het woord allochtoon negatief wordt gebruikt gaat het vooral om criminelen of allochtonen die vanalles uitvreten. Tja, onderscheid moet er zijn. Maar als jij je netjes aanpast aan de gewoonten hier, of zelfs hier geboren en opgegroeid bent, dan zie ik niet in waarom je minder of anders zou zijn dan de gemiddelde Nederlander. En vaak spreken die mensen nog beter Nederlands dan de Nederlanders zelf, zeker als ze een inburgeringscursus hebben gevolgd. Niet alle allochtonen zijn slecht
Met citaat reageren
Oud 26-10-2009, 13:32
justanothername
justanothername is offline
Citaat:
Dan heb je het over een niet-westerse allochtoon. Maar een Duitser of een Fransoos is ook een allochtoon.
Dat weet ik ook wel.. Ik zei alleen dat ik meer dacht aan mensen met een andere cultuur. Verder niks
Met citaat reageren
Oud 26-10-2009, 13:44
Verwijderd
Iedereen die niet Nederlands is komt uit een andere cultuur. Maar ik snap wat je bedoelt. En ik denk dat de vraag van TS inmiddels wel is beantwoord.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2009, 12:16
Susaaan
Susaaan is offline
Susan
3 VWO
100% Nederlands
Utrecht
Reageren

Regels voor berichten