Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2001, 12:43
Slither
Slither is offline
Een van hen vindt het een leugen
En de ander vindt het waar
Genieten zij met volle teugen
Van het leven van elkaar

't Ziet een stuk oppervlakkiger uit dan het is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2001, 14:17
Ringmaster
Ringmaster is offline
Citaat:
Slither schreef:
Van het leven van elkaar

't Ziet een stuk oppervlakkiger uit dan het is.

Ik heb weinig tot niks van je gelezen hier, vraag me af of dit daadwerkelijk jou werk is, daar er ouderwets taalgebruik in voorkomt wat ik niet snel bij een 17 jarige kan plaatsen. Ik zal mijn gedichtenbundels eens doorspitten.

Maar goed, mocht het niet zo zijn, vind ik het redelijk goed. En wat voor metrum plaats je erin? Geen jambe neem ik aan daar ik die niet kon vinden in het lettergrepen ontleden.

Tot hier en niet verder.

Oud 30-09-2001, 14:40
Slither
Slither is offline
Citaat:
Ringmaster schreef:
Ik heb weinig tot niks van je gelezen hier, vraag me af of dit daadwerkelijk jou werk is, daar er ouderwets taalgebruik in voorkomt wat ik niet snel bij een 17 jarige kan plaatsen. Ik zal mijn gedichtenbundels eens doorspitten.

Maar goed, mocht het niet zo zijn, vind ik het redelijk goed. En wat voor metrum plaats je erin? Geen jambe neem ik aan daar ik die niet kon vinden in het lettergrepen ontleden.

Tot hier en niet verder.

Het is wel een jambe, maar geheel doorlopend door het hele gedicht heen

De reden dat ik 'ouderwets' taalgebruik gebruik (wat ik overigens in dit stukje best mee vind vallen) komt omdat ik zelf nogal veel lees, zowel 'oud' als modern, engels en nederlands, waardoor ik (heel bescheiden ) nogal wat uitdrukkingen en woorden ken.

Je hebt niks van me gelezen, en toch heb ik hier al eerder wat gepost. Ben hier namelijk al een jaartje lid (sla er m'n profiel op na), maar dicht, of schrijf thuis veel, op internet minder, omdat ik veel dingen te slecht vind om openbaar te maken (99 van de 100 dingen zijn slecht, en uiteindelijk de 100e zelf ook, ik denk dat iedereen dat verschijnsel wel kent).

Verder vind ik persoonlijk dat je je wat meer moet openstellen en niet zo achterdochtig moet zijn (al heb ik geen recht van spreken, omdat ik 't zelf ook nogal ben ), en niet ervan uitgaan dat ik, omdat ik 17 jaar ben, gelijk moet staan aan 'de standaard' voor 17-jarigen. Iedereen en alles heeft zo z'n uitzonderingen, en blijkbaar ben ik de uitzondering op deze regel.

Tenslotte zeg ik, heel eerlijk ('t zou erg zwak zijn om hierover te liegen), dat ik de gedichten / gedichtjes die ik post, allemaal zelf heb verzonnen. Ik zeg dit om je ten eerste de moeite te besparen al je dichtbundels na te lezen op eventueel plagiaat, en ten tweede omdat het gewoon zo is. Ik heb ze zelf geschreven. Een reden voor het feit dat ze 'anders' zijn dan de meeste gedichten hier is dat ik weinig, erg weinig mijn gevoelens en gedachten uit in gedichten. Doe 't soms wel, maar meestal schrijf ik of over derden, of over algemene verschijnselen. Dan zijn er ook nog de metaforen, oftewel de gedichten die erg oppervlakkig lijken (zie bovenstaand), maar in werkelijkheid over iets diepers gaan.

Aan jouw post te zien, waarin je met termen als 'jambe' werkt, kan ik zien dat jij wel in staat bent het gedicht te analyseren...

Citaat:
daar er ouderwets taalgebruik in voorkomt wat ik niet snel bij een 17 jarige kan plaatsen
Je gebruikt zelf 't woord 'daar', wat IK ook redelijk ouderwets (archaisme ) vind...

Je kon de jambes niet vinden, dus hierbij:

- = klemtoon
v = geen klemtoon
Code:
-   v   -   v     -   v   -  v
-  v  - v   -     v   -
v -  v   -   v   -  v  -  v
-   v   - v   -   v -
Van het leven van elkaar
Hoop dat je (binnenkort) gelooft dat 't m'n eigen teksten zijn...
Met citaat reageren
Oud 30-09-2001, 14:42
Slither
Slither is offline
Toevoeginkje

Dat ouderwetsige taalgebruik komt alleen voor in mijn teksten, niet in m'n dagelijkse omgang met mensen
Met citaat reageren
Oud 30-09-2001, 14:50
Ringmaster
Ringmaster is offline
Citaat:
Slither schreef:
Toevoeginkje

Dat ouderwetsige taalgebruik komt alleen voor in mijn teksten, niet in m'n dagelijkse omgang met mensen

Jij deugniet!! Niet slecht voor een havist.

En ik weet inderdaad hoe de analyse van een gedicht werk, daar (o jee, ouderwets ) ik Nederlands heb gestudeerd.

Ik herken wel iets anarchistisch individueel van jou in mezelf. Gelijk de vriendelijke tegenaanval in, dat is meer dan goed...houden zo die eigenschap.

Maar goed. Ik ben accoord met je krachtige pleidooi. Je hebt me goed overtuigd met duidelijke argument.

Zoals de leraar van Tom Lanoye over hem schreef, zo zal ik al dan niet in de rol van leraar nu ook over jou schrijven...''je kan schrijven''. ( bron: Lanoye, T - Kartonnen Dozen, Amsterdam, 1993.

Kun je me misschien meer werk van jezelf aan mij laten lezen. ruuthje@hotmail.com Ik denk dat je meer in huis hebt. En als ik zelf schrijf is 99 van de 100% ook fout, maar na schaven en herschaven is 30% meer dan literair genoeg voor publicatie. Misschien een gedachtengang die jij ook eens moet gaan gebruiken.

Abusievelijk misantropisch heerlijk voldaan, dit moment.
Reageren

Regels voor berichten